Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Den afrikanske samling

Alt om musikindspilninger.

Den afrikanske samling

Indlægaf gurdet » ons aug 30, 2006 01:05

Den afrikanske samling.

 

Hvordan ville populærmusikken af i dag se ud, hvis man fjernede al afrikansk indflydelse? Ingen rock’n’roll, ingenting! En skræmmende tanke! Derfor er det også lidt sært, at man (jeg) kender så lidt til afrikansk musik. Nu har jeg så grundlagt min egen afrikanske samling - verdens mindste - for at prøve at lære lidt.

 

Samlingen består indtil videre af fem albums (hvis man fraregner min enlige Youssou N’Dour, der har fået poleret det meste af det sorte af.), alle er udgivet fra 2004 til i dag. Desuden er de alle fra samme del af Vestafrika – Mali – på kanten af Sahara, et sted skal man jo starte. Regionens musiktradition er gammel og rig, videregivet fra far til søn gennem utallige generationer, en pligt der hos Mandé folket påhviler Griot’erne.

 

Nå!

 

Jeg vil gerne kort præsentere mine fem afrikanske plader, måske kunne andre uindviede få lyst til at give dem et lyt? Jeg har absolut ingen musikteoretisk viden, så det følgende bliver noget subjektivt føleri. Og så vil jeg i øvrigt håbe, at de, der måtte ligge inde med afrikanske perler, lægger et lille hint ud her, så vi andre kan få vores afrikanske samlinger op at stå. 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Keletigui Diabate

”Sandiya” (2004)

 

”Keletigui Diabate – the legendary balafon master” står der på coveret, og den etikette holder! Manden er forrygende. Balafonen er en art xylofon, et traditionelt instrument, der her er det gennemgående, helt dominerende instrument. Nogle numre har balafonen solo eller duo, andre har tillige fløjte, guitar, kora (en afrikansk harpe), violin, vokaler og percussion i varierende sammensætning. Balafonen bobler og risler legende fremad og det giver, når den står uden øvrigt akkompagnement, musikken et overstrømmende og lidt ”børnemusikagtigt” (kone-stempling) udtryk. Derfor er det også hvor balafonen får modspil af andre instrumenter (og især af koraen, der spilles af Toumani Diabate), at resultatet bliver magisk. Albummet er overvejende traditionelt, men slutter sjovt nok med et cover af Gershwins Summertime.

Har man en indre luftxylofonist, kommer han ud!   

 

 

 

 

Toumani Diabate’s Symmetric Orchestra

”Boulevard de l’Independance” (2006)

 

En kora er en kalabasharpe med 21 strenge og Toumani Diabate er vistnok den største på instrumentet. Han er Griot og altså arveligt forpligtet som musiker. Arven har han taget på sig, men samtidig er det hans erklærede mål at fusionere den traditionelle og den moderne musik (deraf navnet Symmetric Orchestra). Og hvilket orkester!! De har spillet en udendørs club i Malis hovedstad Bamako stort set hver fredag de seneste ti år, og de er som én kæmpestor, levende organisme. I nærheden af 50 musikere har medvirket på albummet, der spænder vidt med hornsektion, violiner og cello, en håndfuld percussionister, guitarer, en mængde traditionelle instrumenter, et fantastisk kor og dertil den gennemgående kora. Man kunne tro, at resultatet ville være kaotisk, men det er slet ikke tilfældet; der er fuldstændig styr på sagerne, og der bliver spillet virkelig tight. Musikken er kolossalt afvekslende, med stille passager og vilde ridt, hvor hele udtrækket banker afsted over savannen.

Det er virkelig nemt at holde af denne skive, musikken har et internationalt (men dog samtidig klart afrikansk) snit og optagelsen er virkelig god.

 

 

 

   

Lobi Traore

”Mali Blue” (2004)

 

Dette er i virkeligheden en compilation, samlet fra fire albums (’91 - ’98).

Ali Farka Toure har produceret fire af numrene og spiller guitar på to andre.

Musikken er afrikansk blues med et skvæt USA. Elektrisk forstærket guitar og traditionelle instrumenter og sågar programmerede trommer på et nummer – øv bad. Lobi Traore har fået fine anmeldelser overalt, og musikken burde sådan set ligge lige til mig. Desværre må jeg sige, at jeg finder albummet underligt kedeligt, og de fleste af numrene skiller sig ikke rigtig ud fra hinanden. Musikerne gør for så vidt et glimrende stykke arbejde, og hvis jeg virkelig koncentrerer mig om det, synes jeg egentlig også det swinger, men snart driver jeg igen et andet sted hen. Mærkeligt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ali Farka Toure & Toumani Diabate

”In The Heart Of The Moon” (2005)

 

To giganter i afrikansk musik samlet i tre dage på et hotel med udsigt over Nigerfloden. Og så var dette album gjort – stort set. Der blev ikke øvet eller noget, og næsten ikke talt undervejs, den ene ville foreslå et nummer ved simpelthen at starte på det, og den anden ville så bare springe på.

På et skelet af traditionel og Toure-skrevet musik skaber Ali Farka Toure’s guitar og Toumani Diabate’s kora et vidunderligt, improviseret univers. De to skiftes til at lægge grundmelodien, der kører rundt og rundt og rundt, mens den anden improviserer hen over. Der sker så meget næsten umærkeligt i musikken, at det, der først forekommer en anelse anonymt, efterhånden hypnotiserer lytteren fuldstændig så man forsvinder derind - sådan oplever jeg det i hvert fald. Forståelsen mellem de to er helt uvirkelig, pure magic! Der er kun et lillebitte skår i glæden. Nogen har syntes, at Ry Cooders navn ville pynte i noterne, og derfor har han og nogle få andre lagt lidt bas her, lidt percussion der, lidt guitar på et enkelt nummer. Det skæmmer ikke musikken som sådan, men er på den anden side fuldstændig overflødigt, for albummet tilhører suverænt de to - øv!

Mojo magazine kaldte dette ”the most beautiful music on earth” og hvis man tager sig tid til at lytte, folder musikken sig ud præcis sådan.

 

 

 

Ali Farka Toure (1939 – 2006)

”Savane” (2006)

 

Dette blev Ali Farka Toures sidste album. Han nåede at lave det helt færdigt og kalde det sit bedste album, men ikke at se det på gaden inden han døde. Man har kaldt stilen for desert blues, en betegnelse Toure ikke selv brød sig om. Men blues er det, bare helt anderledes end den sædvanlige. Den trækker kraftigt på den traditionelle musik, bruger traditionelle instrumenter men derudover også mundharpe og saxofon, og der er tydelige (bilder jeg mig ind) linjer til arabisk musik. Det er et fantastisk album, som uvægerligt starter min indre, imaginære afrikanske film, med billederne af de uendelige sletter med flimrende sol (osv. osv.). Hvert sekund, fornemmer man, er værdifuldt, Toure har vidst, at han var ved at forlade denne verden, og dette er hans sidste kraftanstrengelse.

"En mester har forladt os, men efterladt os et sidste mesterværk”. Jeg kan kun tilslutte mig og anbefale enhver med lyst til afrikanske opdagelser at lytte til Savane.

 

Mvh       

Brugeravatar
gurdet
Supermedlem
 
Indlæg: 1581
Tilmeldt: søn jan 22, 2006 14:22
Geografisk sted: københavn

Indlægaf vilmann » ons aug 30, 2006 08:29

Wow! Det er vist lige det der manglede.
Jeg har det ligesom dig; jeg ved den afrikanske forbindelse er der, men hvor starter man.
Toumani Diabate og Ali Farka Toure kender jeg en smule til, men slet ikke nok.
Tak for inspirationen.

/vilmann
vilmann
 

Indlægaf troelsmeister » ons aug 30, 2006 08:51

Et virkeligt interessant og anderledes bud på musik.

Jeg kender intet til afrikansk musik. Jeg skal straks bestille noget hjem fra biblioteket.
A Fanatic is a person who won't change his mind and who won't change the subject - Winston Churchill.
troelsmeister
Moderator
 
Indlæg: 214
Tilmeldt: man okt 31, 2005 14:44
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf SES. » ons aug 30, 2006 09:12

Afrika – det er en fin vinkel du har. Scorcese var en lille tur i Afrika i bluesserien. Jeg har lidt de samme lyster men er ikke kommet så langt.
Sydafrika (Zulu) blev poppet op i 60’erne med Makeba, og Paul Simon ”opfandt” Ladysmith Black Mambazo.
Der er nu nok en del jazz musikere der stammer fra Afrika og som kommer med rødder der bliver insluset i de musik genrer som de finder ind i.


som jeg forespurgte på i ”Hunting” – kommer til ses.house på et tidspunkt.
Afrika er altid noget med roots.
Tak for kanon tråd.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf zaka » ons aug 30, 2006 09:15

Ja da! Tak!

Mali musik har længe været på min ønskeliste. Var det ikke Damon Albarn fra engelske Blur, som har lavet en mali musik plade for nogle år siden - det checker jeg lige op på...

Kongen af afro-beat - Fela Kuti - kan anbefales. Han er (eller rettere var, for han døde i 1997 af AIDS) fra Nigeria...

Jeg har ikke meget med ham - faktisk kun en:



Kanon skive, men Ginger Baker ødelægger lidt helheden med en hysterisk lang trommesolo. Det er sidste nummer, så det er ikke værre end at man kan springe det over....Resten af skiven er fantastisk og Baker falmer helt i forhold til Kuti's fantastiske trommeslager - Tony Allen hedder han.

Afro-beat:
"Kuti's Afro-Beat was primarily rooted in West African highlife -- a bright, sunny dance music driven by horns and/or guitars -- but synthesized it with African-American musical forms like funk (particularly that of James Brown) and jazz."

En mere er Dollar Brand aka Abdullah Ibrahim som er fra Cape Town, Sydafrika. Han spiller jazz med en kraftig dosis afrikansk musik iblandet. Han er efterhånden vokset sig rigtig stor i min bevidsthed. Jeg har samlet 20+ skiver med ham og ikke en af dem falder igennem.
Jeg er ved at skrive en lille artikel om ham med anbefalinger - til siden her. Så mere senere....
--
Med venlig hilsen
zaka

Talking about music is like dancing about architecture.
~ Thelonious Monk

If you got the technique and I got a good sound, I'll beat you every time. You can play a thousand notes and I can play one note and wipe you out.
~Dewey Redman

Flere røverhistorier fra ZIG, tak!
Brugeravatar
zaka
Supermedlem
 
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs nov 08, 2005 22:22
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kristian » ons aug 30, 2006 09:24

Hej Gurdet

Jeg har en fra 87" med Ali Farka Touré, Eight Songs from the Legendary Singer From Mali, også fin plade.

Tak for fint indlæg  8)
Senest rettet af Kristian fre sep 01, 2006 09:40, rettet i alt 1 gang.
Fusionerings process
(Gizmo * Zig^-1) = mo
Rebirth process
Zig*mo=Zigmo
And the new Dr.Gizmo now call him self The Dr.Zigmo!
I'm a Zigmolationist!
http://www.meta-gizmo.net/intro/terms.html
Brugeravatar
Kristian
Supermedlem
 
Indlæg: 1430
Tilmeldt: søn okt 23, 2005 11:30

Indlægaf troelsmeister » ons aug 30, 2006 09:25

Jeg var til demo nede hos Gryphon i Ry sammen med nu lukkede Aarhus hifi og musik klub.

Vi skulle lytte til deres Cantata højttalere.

Da det blev min tur til at sidde i sweetspot satte Flemming en liveoptagelse med en sydafrikansk kunstner på og selvom jeg ikke kan huske navnet var det nok en de bedste oplevelser med optaget musik jeg har haft.

Drømmer stadigt våde drømme om Gryphon Cantata... :oops:

Mener nummeret hed noget med: Tju Tju Train det var noget blues/jazz inspireret halløj med tons meget gang i.

Nogen der kan hjælpe med hvad det har været for noget.
A Fanatic is a person who won't change his mind and who won't change the subject - Winston Churchill.
troelsmeister
Moderator
 
Indlæg: 214
Tilmeldt: man okt 31, 2005 14:44
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Vogue » ons aug 30, 2006 09:26

Halløjsa ...

kan anbefale Oliver Mtukudzi ... f.eks. albummet Tuku music!

http://www.tukumusic.co.zw/discography.html

Vogue
Vogue
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 356
Tilmeldt: man nov 14, 2005 15:55

Indlægaf gurdet » fre sep 01, 2006 09:30

Mosquito World Music, Nørregade Kbh. Forholdsvis lille butik, ikke så stort udvalg, men dog med mange kulturer repræsenteret. Min oprindelige idé var at storme ind i Afrikaafsnittet, lukke øjnene og tage en tilfældig, men det blev spoleret af en nationsopdeling, for hvilket land skulle nu have chancen? Så i stedet blev det en Ali Farka Toure:

 

Niafunke

 

Ali Farka Toure

Niafunké (1999)

 

Hvilket cover! – og resten af hæftet er lige så smukt, billeder fra Toures landsby Niafunké, kvinder med byrder på hovederne og lerklinede vægge i morgenlys, holdt i grå og sepia toner. Musikken blev indspillet her. Studiet blev sat op i en forfalden og forladt bygning udenfor landsbyen, for Toure ville ikke forlade sine rismarker.

 

Musikken er endnu mindre vestlig på dette album end på Toures efterfølgende og sidste; Savane. Guitaren er det eneste ikke traditionelle instrument og sangstrukturerne er meget anderledes. Det, der står allerklarest er, udover Toures eminente sang og guitar, den fuldstændig overlegne percussion, så skødesløst og tilbagelænet, så levende! Tre kvinder synger kor og fuldender den stemning i musikken, der er præcis den samme, som er indfanget i hæftets fotografier. Der er sange om arbejde og uddannelse, og også en til Allah. Vi er rigtig, rigtig langt hjemmefra, men jeg siger jer; det her går lige i blodet!

 

Om indspilningen skriver producer Nick Gold:

(De første to dage er forløbet med et andet projekt) ”On the third day, as the dark descended and the snakes and mosquitos came out, Ali arrived, plugged in his guitar and started to play. Over the next few days, as the inspiration took him, he played either alone or nodded to the other musicians to accompany him.”

 

 

 

Brugeravatar
gurdet
Supermedlem
 
Indlæg: 1581
Tilmeldt: søn jan 22, 2006 14:22
Geografisk sted: københavn

Re: Den afrikanske samling

Indlægaf arsenix » fre sep 01, 2006 11:56

gurdet skrev:

Den afrikanske samling.

 

Hvordan ville populærmusikken af i dag se ud, hvis man fjernede al afrikansk indflydelse? Ingen rock’n’roll, ingenting! En skræmmende tanke! Derfor er det også lidt sært, at man (jeg) kender så lidt til afrikansk musik. Nu har jeg så grundlagt min egen afrikanske samling - verdens mindste - for at prøve at lære lidt.

 

Det må man godt nok kalde en forsimplet fremstilling. Uden hammerklaveret havde Dollar Brand ikke haft noget at spille på og uden militærorkestrene fra "det gamle land" (det er os) var jazzen ikke blevet opfundet for slet ikke at tale om det uundværlige bigband. Uden den belgiske instrumentmager Adolphe Sax' havde Parker heller ikke haft noget at spille på. The Blue Notes (Chris McGregor, Dudu Pukwana, Nick Moyake, Mongezi Feza, Johnny Dyani og Louis Moholo) var ikke hoppet af i London i 1965. Dollar Brand og Johnny Dyani havde aldrig fundet vej til Montmartre osv osv osv.

 

Arsenix

 

Samlingen består indtil videre af fem albums (hvis man fraregner min enlige Youssou N’Dour, der har fået poleret det meste af det sorte af.), alle er udgivet fra 2004 til i dag. Desuden er de alle fra samme del af Vestafrika – Mali – på kanten af Sahara, et sted skal man jo starte. Regionens musiktradition er gammel og rig, videregivet fra far til søn gennem utallige generationer, en pligt der hos Mandé folket påhviler Griot’erne.

 

Nå!

 

Jeg vil gerne kort præsentere mine fem afrikanske plader, måske kunne andre uindviede få lyst til at give dem et lyt? Jeg har absolut ingen musikteoretisk viden, så det følgende bliver noget subjektivt føleri. Og så vil jeg i øvrigt håbe, at de, der måtte ligge inde med afrikanske perler, lægger et lille hint ud her, så vi andre kan få vores afrikanske samlinger op at stå. 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Keletigui Diabate

”Sandiya” (2004)

 

”Keletigui Diabate – the legendary balafon master” står der på coveret, og den etikette holder! Manden er forrygende. Balafonen er en art xylofon, et traditionelt instrument, der her er det gennemgående, helt dominerende instrument. Nogle numre har balafonen solo eller duo, andre har tillige fløjte, guitar, kora (en afrikansk harpe), violin, vokaler og percussion i varierende sammensætning. Balafonen bobler og risler legende fremad og det giver, når den står uden øvrigt akkompagnement, musikken et overstrømmende og lidt ”børnemusikagtigt” (kone-stempling) udtryk. Derfor er det også hvor balafonen får modspil af andre instrumenter (og især af koraen, der spilles af Toumani Diabate), at resultatet bliver magisk. Albummet er overvejende traditionelt, men slutter sjovt nok med et cover af Gershwins Summertime.

Har man en indre luftxylofonist, kommer han ud!   

 

 

 

 

Toumani Diabate’s Symmetric Orchestra

”Boulevard de l’Independance” (2006)

 

En kora er en kalabasharpe med 21 strenge og Toumani Diabate er vistnok den største på instrumentet. Han er Griot og altså arveligt forpligtet som musiker. Arven har han taget på sig, men samtidig er det hans erklærede mål at fusionere den traditionelle og den moderne musik (deraf navnet Symmetric Orchestra). Og hvilket orkester!! De har spillet en udendørs club i Malis hovedstad Bamako stort set hver fredag de seneste ti år, og de er som én kæmpestor, levende organisme. I nærheden af 50 musikere har medvirket på albummet, der spænder vidt med hornsektion, violiner og cello, en håndfuld percussionister, guitarer, en mængde traditionelle instrumenter, et fantastisk kor og dertil den gennemgående kora. Man kunne tro, at resultatet ville være kaotisk, men det er slet ikke tilfældet; der er fuldstændig styr på sagerne, og der bliver spillet virkelig tight. Musikken er kolossalt afvekslende, med stille passager og vilde ridt, hvor hele udtrækket banker afsted over savannen.

Det er virkelig nemt at holde af denne skive, musikken har et internationalt (men dog samtidig klart afrikansk) snit og optagelsen er virkelig god.

 

 

 

   

Lobi Traore

”Mali Blue” (2004)

 

Dette er i virkeligheden en compilation, samlet fra fire albums (’91 - ’98).

Ali Farka Toure har produceret fire af numrene og spiller guitar på to andre.

Musikken er afrikansk blues med et skvæt USA. Elektrisk forstærket guitar og traditionelle instrumenter og sågar programmerede trommer på et nummer – øv bad. Lobi Traore har fået fine anmeldelser overalt, og musikken burde sådan set ligge lige til mig. Desværre må jeg sige, at jeg finder albummet underligt kedeligt, og de fleste af numrene skiller sig ikke rigtig ud fra hinanden. Musikerne gør for så vidt et glimrende stykke arbejde, og hvis jeg virkelig koncentrerer mig om det, synes jeg egentlig også det swinger, men snart driver jeg igen et andet sted hen. Mærkeligt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ali Farka Toure & Toumani Diabate

”In The Heart Of The Moon” (2005)

 

To giganter i afrikansk musik samlet i tre dage på et hotel med udsigt over Nigerfloden. Og så var dette album gjort – stort set. Der blev ikke øvet eller noget, og næsten ikke talt undervejs, den ene ville foreslå et nummer ved simpelthen at starte på det, og den anden ville så bare springe på.

På et skelet af traditionel og Toure-skrevet musik skaber Ali Farka Toure’s guitar og Toumani Diabate’s kora et vidunderligt, improviseret univers. De to skiftes til at lægge grundmelodien, der kører rundt og rundt og rundt, mens den anden improviserer hen over. Der sker så meget næsten umærkeligt i musikken, at det, der først forekommer en anelse anonymt, efterhånden hypnotiserer lytteren fuldstændig så man forsvinder derind - sådan oplever jeg det i hvert fald. Forståelsen mellem de to er helt uvirkelig, pure magic! Der er kun et lillebitte skår i glæden. Nogen har syntes, at Ry Cooders navn ville pynte i noterne, og derfor har han og nogle få andre lagt lidt bas her, lidt percussion der, lidt guitar på et enkelt nummer. Det skæmmer ikke musikken som sådan, men er på den anden side fuldstændig overflødigt, for albummet tilhører suverænt de to - øv!

Mojo magazine kaldte dette ”the most beautiful music on earth” og hvis man tager sig tid til at lytte, folder musikken sig ud præcis sådan.

 

 

 

Ali Farka Toure (1939 – 2006)

”Savane” (2006)

 

Dette blev Ali Farka Toures sidste album. Han nåede at lave det helt færdigt og kalde det sit bedste album, men ikke at se det på gaden inden han døde. Man har kaldt stilen for desert blues, en betegnelse Toure ikke selv brød sig om. Men blues er det, bare helt anderledes end den sædvanlige. Den trækker kraftigt på den traditionelle musik, bruger traditionelle instrumenter men derudover også mundharpe og saxofon, og der er tydelige (bilder jeg mig ind) linjer til arabisk musik. Det er et fantastisk album, som uvægerligt starter min indre, imaginære afrikanske film, med billederne af de uendelige sletter med flimrende sol (osv. osv.). Hvert sekund, fornemmer man, er værdifuldt, Toure har vidst, at han var ved at forlade denne verden, og dette er hans sidste kraftanstrengelse.

"En mester har forladt os, men efterladt os et sidste mesterværk”. Jeg kan kun tilslutte mig og anbefale enhver med lyst til afrikanske opdagelser at lytte til Savane.

 

Mvh       

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf zaka » fre sep 01, 2006 11:56

Hov!

Vega ligger sal til Toumani Diabate & The Symmetric Orch:

http://www.vega.dk/Kalender/Kalender/2006/11/Toumani%20Diabate%20and%20the%20Symmetric%20Orchestra.aspx

Den 8/11-2006.

Jeg skal da afsted...
--
Med venlig hilsen
zaka

Talking about music is like dancing about architecture.
~ Thelonious Monk

If you got the technique and I got a good sound, I'll beat you every time. You can play a thousand notes and I can play one note and wipe you out.
~Dewey Redman

Flere røverhistorier fra ZIG, tak!
Brugeravatar
zaka
Supermedlem
 
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs nov 08, 2005 22:22
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Vogue » fre sep 01, 2006 13:10

Kan også anbefale en butik nede i Borgergade - Tranquebar hedder den ... kombineret Café, boghandel og musikbutik.

Har rigtigt meget spændende exotisk musik.

Vogue
Vogue
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 356
Tilmeldt: man nov 14, 2005 15:55

Indlægaf vilmann » fre sep 01, 2006 13:34

zaka skrev:Hov!

Vega ligger sal til Toumani Diabate & The Symmetric Orch:

http://www.vega.dk/Kalender/Kalender/2006/11/Toumani%20Diabate%20and%20the%20Symmetric%20Orchestra.aspx

Den 8/11-2006.

Jeg skal da afsted...


Klart.....    hvor meget koncert mon man har lyst til efter en flyvetur fra Los Angeles......
Æv!

/vilmann
vilmann
 

Re: Den afrikanske samling

Indlægaf gurdet » fre sep 01, 2006 13:34

arsenix skrev:
gurdet skrev:

Den afrikanske samling.

 

Hvordan ville populærmusikken af i dag se ud, hvis man fjernede al afrikansk indflydelse? Ingen rock’n’roll, ingenting! En skræmmende tanke! Derfor er det også lidt sært, at man (jeg) kender så lidt til afrikansk musik. Nu har jeg så grundlagt min egen afrikanske samling - verdens mindste - for at prøve at lære lidt.

 

Det må man godt nok kalde en forsimplet fremstilling. Uden hammerklaveret havde Dollar Brand ikke haft noget at spille på og uden militærorkestrene fra "det gamle land" (det er os) var jazzen ikke blevet opfundet for slet ikke at tale om det uundværlige bigband. Uden den belgiske instrumentmager Adolphe Sax' havde Parker heller ikke haft noget at spille på. The Blue Notes (Chris McGregor, Dudu Pukwana, Nick Moyake, Mongezi Feza, Johnny Dyani og Louis Moholo) var ikke hoppet af i London i 1965. Dollar Brand og Johnny Dyani havde aldrig fundet vej til Montmartre osv osv osv.

 

Arsenix

 

 
Jamen, du har da ganske ret. Den hvide mand har haft en finger med i spillet. Alligevel tror jeg, der er almindelig enighed om, at den afrikanske musiktradition har haft stor indflydelse. Men det er ikke pointen. Dette var ment som et sted at starte for de, der måtte stå tomhændede ligesom jeg, men som havde lyst til at høre noget musik fra Afrika og for de, der måtte have brugbare inputs at dele om afrikansk musik. Har du det?
 
Mvh
 
    
Brugeravatar
gurdet
Supermedlem
 
Indlæg: 1581
Tilmeldt: søn jan 22, 2006 14:22
Geografisk sted: københavn

Indlægaf gurdet » fre sep 01, 2006 14:20

zaka skrev:Hov!

Vega ligger sal til Toumani Diabate & The Symmetric Orch:

http://www.vega.dk/Kalender/Kalender/2006/11/Toumani%20Diabate%20and%20the%20Symmetric%20Orchestra.aspx

Den 8/11-2006.

Jeg skal da afsted...

Det bliver kæmpestort!

Brugeravatar
gurdet
Supermedlem
 
Indlæg: 1581
Tilmeldt: søn jan 22, 2006 14:22
Geografisk sted: københavn

Næste

Tilbage til Musik


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.