mr.antisilver skrev:Lige siden begyndelsen af 1990erne har dette med aktiv vs. passiv forstærkning i forforstærkeren vakt undren. Jeg ved godt,hvad jeg selv foretrækker, men det er altså ikke en enten eller problematik.Ved passiv forstærkning kan der hentes noget, der ofte forsvinder under aktive forforstærkeres gain, hvor man er nødt til at sige, at aktive forforstærkere altid præger lydbilledet på godt og ondt.En passiv forforstærker kan således efter min mening i reglen langt bedre "tegne" det enkelte instruments egentlig timbrekarakter ganske imponerende afklaret, hvilket en aktiv forfofstærkere ikke kan, da aktive af slagsen, rør el. transistorer har det med at tilføje en eller anden form for boost i selve lydbilledet.Desværre er dette boost , efter min mening, nødvendigt, dersom det skal være sjovt og dramtatisk at lytte til musik, men prisen herfor er entydigt en mere "falsk timbrereproduktion og en genrelt for boostet dynamikperformance, hvor særligt evnen til omgående at blive tyst, når musikken kræver det, kun sjælden kan opnåes med aktive forstærkere.Jeg synes det kunne være spændende at debattere dette her. Og imødeser gerne inputs fra de af jer, der enten har tilvalgt en passiv foroforstærkere el. som har gjort samme erfaring, som jeg
"passiv forstærkning" i denne forbindelse er noget "ulla bulla" med mindre du mener step-up transformatorer.
Forstærkerkredsløb på linie niveau kan have flere formål. De mest almindelige er at drive kabler og efterfølgende forstærkertrin. Andre formål er forstærkning af svage signalkilder som pick-up'er, tonehoveder og mikrofoner samt frekvenskorrigerende kredsløb.
I princippet er der ingen forskel på et forstærkertrin i en forforstærker, i udgangen af en tuner, cd maskine, riaa forstærker eller lignenede. De har alle den samme opgave, at drive det næste trin, ofte via et kabel.
Selvfølgelig skal man ikke indføre flere trin en nødvendig, men heller ikke færre.
Arsenix
"passiv forstærkning" i denne forbindelse er noget "ulla bulla" med mindre du mener step-up transformatorer.
mr.antisilver skrev:Arsenix skrev :"passiv forstærkning" i denne forbindelse er noget "ulla bulla" med mindre du mener step-up transformatorer.
Jeg mente en decideret passiv forforstærker, f.eks. audio synthesis. Og nej. Det er ikke bare noget "ulla bulla". Vi er nødt til at nuancere det lidt.Jeg selv benytter en rørpre, men mener bestemt, at en passiv af slagsen kan noget helt andet. Men som med så meget andet, må vi træffe et valg.
Man kan ikke bare "ulla bulla" de fordele. der kan opnåes derved.
Gu ved jeg hvad du mener, men emnet er i forvejen spastret til med øvlebøvleord på fidusengelsk så der er absolut igen grund til at tilføje flere sproglige kvababbelser.
Men bortset fra det så er det at anbringe en variabel spændingsdeler midt på et kabelstræk ikke verdens bedste ide og de "kasse med potentiometer" jeg er blevet præsenteret for gennem tiden har da heller ikke givet lyst til at prøve flere. Hvor galt eller godt det går er jo helt afhængigt af det forgående trins robusthed plus muligheden for en uønsket filtereffekt oven i hatten.
At mange har dårlige erfaringer med forforstærkere kunne meget vel være at samme forforstærkere, for at holde støj og forstærkning i ave, er modkoblet fra sans og samling eller blot baseret på forstærkertrin der absolut ikke er audioegnet.
Løsningen er jo ligetil, en effektforstærker med en så tilpas følsomhed et de nødvendige signalkilder kan kobles direkte til.
Arsenix
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster