Når et high-end anlæg endeligt er sat op, er det i reglen muligt at høre, hvilke præferencer ejeren har eller i det mindste i hvilken retning, han har ønsket lydperformancen.
Det er _ikke_ for at være på tværs, men jeg har meget svært ved at læse ovenstående indlæg pga. tegnsætning, manglende mellemrum og paragraf opdeling
Rytmik skrev:Hej Anti
For mit vedkommende er der også en anden faktor der gør sig gældende, nemlig rummet det sammensatte anlæg skal spille i og opstillingen heri. Det har overordentlig betydning for den samlede lytteoplevelse, og man skylder sig selv at arbejde med dette, for at få maksimalt ud af sit anlæg.
Jeg har selvfølgelig også været omkring den analytiske vej, hvor detaljerne på div. instrumenter og stemmer får så megen fokus, at man mister sammenhængen og helhedsbilledet i musikken. Og det er da besnærrende med megen punktformighed i musikken. Det er bare langt fra den virkelighed jeg oplever, når jeg bevæger mig ud i koncertsalene og på spillestederne.
Så summa sumarum er at jeg nu mere hælder til den musikreproduktion, jeg synes kommer tættest på mine live oplevelser. Der hvor der er sammenhæng i det tonale område, og en naturlig sammenhæng mellem grund og overtone reproduktionen.
Mvh.
Har du mulighed for at komme tættere på nogle begreber som bidrager til større forståelse af din hensigt med indlæget?
mr.antisilver skrev:Rytmik :
det kan godt være. der er flest, der lytter til rock, når det kommer til stykket. Og det kan det meget vel være rigtigt, at det ikke medfører en så stor en optagethed af instumenternes egentlige timbre, da det jo er omsonst at tale om ved elelktrisk forstærket musik. Men jeg ræsonnerer jo sådan, at efterhånden bør der komme andrer musikgenrer til og dette bør øge kravene.
Jeg mener nu også, at ved noget rockmusik kan man drage fordele af rette balance, men medgiver at det nok er målrettet tilakustisk musik at tale om de faktorer, der er i spil her.
Men om ikke så er selv rockmusik jo indspillet i et bestemt rum, hvor udklingning et eller andet sted er tilstede, dersom optageteknikken er ok.
Jeg er helt enig med dig i, at det af dig benævnte "impornerende lyd"...i længden kan blive et problem og den trænede lytter er vel opmærksom herpå
I dag er elektrisk forstærkede instrumenter ofte en del af jazz'en og beslægtede genrer, eksempelvis den koncert i en kirke jeg overværede igår hvor besætningen udover bas, slagtøj og 5 blæsere også bød på forstærket guitar og el-klaver, begge via egen minimalistisk forstærker/højttaler placeret tæt på instrumentet/musikeren. Under de omstændigheder indgår de elektriske instrumenter i helheden på samme vilkår som de akustiske.
Arsenix
Under de omstændigheder indgår de elektriske instrumenter i helheden på samme vilkår som de akustiske.
Så i Shostakovich-udsendelsen igår på SVT2? (ellers gør det i dag)
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst