Kære sshd..................
Din analyse af de analoge kilder i dit nyligt postede indlæg handler i store træk kun om brugervenlighed og egen skødesløs omgang med medierne.
Set i referenceperspektiv er det irrelevant.
Hvis dine båndmaskiner krøller bånd er det ikke en velholdt reference maskine.
Dolby C er dynamisk komprimerende så det rykker.
Du har så ikke haft noget vurderingsgrundlag for at afgøre om båndoptgaelser er gode eller ej.
Således kan man vel godt konkludere ud af dit indlæg.
Det er påvist at LP'er og bånd, hvor man holder kopieffekten nede, har større holdbarhed end CD'er.
Hvis du oplever at LP'er formidles med en flad lyd, så må jeg konkludere på dine vegne at du har til gode at høre en ordentlig plov.
Hermed kan man vel så også konkludere at du heller ikke har haft et vurderingsgrundlag når det gælder vinyl.
Rengøring af LP'erne går fint her.
Hver LP får en håndopvask ca. hver 8. - 10. år.
LP'er
bliver ikke skæve med mindre du lægger dem under pres eller opbevarer dem i direkte sollys.
Hvad sker med en CD eller en Hard Disc der opbevares sådan?
På FM transmissioner kan man rigtig nok ikke selv bestemme hvad man skal høre men her ligger der nogle positive overraskelser: At stifte bekendtskab med ny musik.
Tendensen fra radiostationerne er desværre klar.
Lydkvaliteten nedprioriteres.
Men jeg er ret overbevist om at DAB ikke får lov at overtage.
Jeg vil kigge efter Steve Hoffman men din anskuelse om holdbarhed må jeg igen påpege; den holder ikke.
Jeg er ikke datatekniker men har indsigt nok i de digitale medier til dagligt at benytte digitale mixere og Hard Disc recordere (kun lyd).
Jeg kan lave mine egne CD optagelser af egen fremført musik, af egne optagelser fra marken eller fra andre signalkilder.
Jeg kan arbejde med forskellige digitale lydformater i software og brændinger og bearbejdning i alle afskygninger af lydsignalerne er almene færdigheder. Jeg sidder ikke og laver binære- eller hex beregninger på lydsignalernes sammensætning eller forandring.
Om du så opfatter mig som uden videre viden om digital lyd må du da selv om. Hvor står du selv?
Qua mine erfaringer med optagelser er det konstateret at der er hørbar forskel på 16/44.1 & 24/192.
Rimelig nemt hørbart på en liveoptagelse fra en jazzkoncert optaget i marken.
Men også andre råoptagelser og efterfølgende downmix skiller sig ud fra hinanden p.g.a. forskellen i bitstream og samplingfrekvens.
Måske handler det om at have grej hvor forskellen BLIVER hørbar.
Har du det?
Jeg er såmænd ikke den eneste der har konstateret det over eget anlæg.
Der er herfra fuld enighed med dig om at, er musikken først digitaliseret een gang, så står den ikke til at rede.
Hvad er det der gør at du skulle have en mere praktisk indfaldsvinkel til musikken?
Jeg har haft min hobby med HiFi siden den spæde start af 70'erne og har siden starten af 80'erne oparbejdet erfaring i markarbejde, lydoptagelser, scene set-up, radiotransmissioner som lydtekniker etc. etc.
Jeg har over 1000 CD'er, mere end 10.000 digitale titler udover mine CD'er, mere end 5000 LP'er, over 1000 bånd og diverse andre mystiske formater som MD, HFVHS, DVD, 78'ere, trådoptagelser (intet at afspille på) og ganske rigelige mængder af masterbånd.
Jeg er selv udøvende musiker med trompet og guitar som hoverinstrumenter men spiller også en smule klaver, percussion, mandolin, blokfløjte og bas.
Jeg kan afspille alle lydformaterne i mit hjem undtagen trådoptagelser, El-Cassette og de sidste nye digitale nicheformater som SACD, Blueray etc. ....................
Jeg siger ikke noget om jeg er mere eller mindre end dig i min praktiske indfaldsvinkel til musik...........jeg undrer mig bare over
DIN konklussion af samme?
Og hvad er dit vurderingsgrundlag iøvrigt nu hvor bånd og vinyl er noget du tydeligvis aldrig har hørt andet end på et useriøst plan i en tilfældig opsætning?
"dolph"