Nørd skrev:Jeg tror du har fat i noget væsenligt her. Jeg mener problemet ligger i at fabrikanterne grundlæggende har for lidt viden om, hvad der gør forskellen på en god og en dårlig højttaler.
Hvad gør man så når man gerne vil lave dyrere model, der gerne skulle spille bedre end den billige vellydende:Man vælger dyrere enheder (men ikke nødvendigvis bedre) i eksotiske materialer (berylium - måske lyder en tekstil stadig bedre ?)
Flere af slagsen (3-vejs, 4-vejs, hvilket ikke gør det lettere)
Opfinder "nye" synlige (!) tekniske løsninger (Se Dali´s "Dome/bånd", LINN´s "ketcher" og Dynaudio´s dobbelte diskanter)
Større og flottere kabinetter (Det kan jo også få folk til at tro det er high end)
Men de kan ikke proppe mere viden i dem - for den er der ikke 8|
Et symptom på den manglende viden er, at der typisk er stor forskel fra model til model inden for det samme mærke Jonas nævner selv Dynaudios små A42 og A52 der faktisk spiller rigtig godt - men der går et eller andet galt i de store ;O
Lad mig tillade mig at nævne det samme forhold hos f.eks...... LINN , hvor den lille Katan faktisk kan spille musik - mens det går fuldstændig galt, når det kommer til topmodellen KOMRI ;P
Nogle mærker, hvor det virker som om de har en viden om, hvordan de får højttalerne til at lyde som de gerne vil - er efter min opfattelse mærker som VonSchweikert og Revel. Om man så kan lide dem eller ej - så har de et tydelig famileskab og de dyre lyder faktisk bedre (eller lige så godt ;D ) end de billige.
Hilsen
Nørd
Hej Nørd...
Vise ord!
Firmaer der gennemarbejder deres filosofi, ikke kommer med nye produkter hvert år, er i mine øjne stærke i troen - og det rangerer noget højere på min hitliste, end medløberne.
Muligt man ikke er enig, men her er nogle der brænder for det de har dedikeret deres tid til.
Ang. din bemærkning med rød - jaaaeee...! eller er de innovative...?