sorthvid skrev:Lige på hovedet af sømmet, etiker.
Men lad nu bare barnet more sig, han stopper jo ikke med at skrive alt det der linn-nonsens før ingen gider svare mere. Udtørring er taktikken...
Nu var der jo en der angreb Tunedem og jeg har ikke set andre virksomhedder der har en lige så god "målestok" og det er ikke kun Mike og Ole der lytter ens for, det tror faktisk ikke der findes 2 mennesker der gør. Jeg har være til adskillige demos med tunedem og ikke en har været i tvivl om hvad der performee bedst. Det er da tankevækkende at når ting evauleres med tunedem så ser det ud til at der er et mål ???
Folk der lytter mængder af bass og diskant (den almindelige HIFIgut) kommer aldrig vidre, jeg aner slet ikke hvor mange gange jeg til test af komponenter har hørt på disse folk diskutere hvad der spiller mest liniert og i blindtest er de helt på skideren. Jeg har engang testet nogle. De kunne ikke høre om det var diskanten jeg skruede ned for eller bassen jeg skruede op for det er da tankevækende.
Som jeg ser det ligner tunedem noget man kan bruge til at evaulere på og når der evauleres med tunedem ser det ud til at der er et mål, det kan andre ikke sige de har.
Hilsen Jonas Bojer
sorthvid skrev:Den gamle vandrehistorie har du præsenteret os for på HFA.
Niklasthedut skrev:sorthvid skrev:Den gamle vandrehistorie har du præsenteret os for på HFA.
Den fortæller at Ole og Mike lytter ens og hvad så?
Kan du huske hvad denne tråd går ud på?Sikke sur du er
Jonas Bojer skrev:sorthvid skrev:Den gamle vandrehistorie har du præsenteret os for på HFA.Jammen hvad skulle mit motiv være for at lyve? jeg tjæner ikke penge på det jeg skriver på diverseforums, det er mere end du kan sige.Hilsen Jonas Bojer
Jonas Bojer skrev:sorthvid skrev:Lige på hovedet af sømmet, etiker.
Men lad nu bare barnet more sig, han stopper jo ikke med at skrive alt det der linn-nonsens før ingen gider svare mere. Udtørring er taktikken...Nu var der jo en der angreb Tunedem og jeg har ikke set andre virksomhedder der har en lige så god "målestok" og det er ikke kun Mike og Ole der lytter ens for, det tror faktisk ikke der findes 2 mennesker der gør. Jeg har være til adskillige demos med tunedem og ikke en har været i tvivl om hvad der performee bedst. Det er da tankevækkende at når ting evauleres med tunedem så ser det ud til at der er et mål ???
Folk der lytter mængder af bass og diskant (den almindelige HIFIgut) kommer aldrig vidre, jeg aner slet ikke hvor mange gange jeg til test af komponenter har hørt på disse folk diskutere hvad der spiller mest liniert og i blindtest er de helt på skideren. Jeg har engang testet nogle. De kunne ikke høre om det var diskanten jeg skruede ned for eller bassen jeg skruede op for det er da tankevækende.
Som jeg ser det ligner tunedem noget man kan bruge til at evaulere på og når der evauleres med tunedem ser det ud til at der er et mål, det kan andre ikke sige de har.
Hilsen Jonas Bojer
Er jeg den eneste der har mistanke om at tunedem er en dårlig oversættelse af tonedøv
Arsenix
Fairlane skrev: Hvorfor skal det ene udelukke det andet.
Jonas Bojer skrev:Hmm hvad så hvis det er der højtaleren lyer bedst og gør at musikken mere lever ?
Povl Kjøller skrev:Jamen er det ikk kun dig her i verden der synes at en højttaler der svinger mere end 10 db, lyder godt ?Jeg vil ikke udtale mig om Tunedem, men jeg vil gerne forsvare Jonas lidt her, for jeg mener han bliver misforstået. Jonas har i mine øjne accepteret at ingen højttaler er perfekt (og at ingen indspilning er perfekt), og har derfor opgivet jagten på egentlig perfektion - og "nøjes" med at jagte det bedste kompromis. Det lyder uhA så forfærdeligt i de fleste entusiasters øre, "kompromis" er et fy-ord der er langt værre end ellers slemme ord som "sgu", "Linn", "for-søren-da-osse" og "quadrofoni"...Men hifi ER et kompromis. Hifi ER en illusion. Hvis man ikke vil gå på kompromis, så har man ikke et hifi-anlæg overhovedet! Så går man til koncert.Når nu Hifi ER et kompromis, hvad er det så der er så forfærdeligt ved at undlade at lytte efter specifikke faktorer der skal være i orden, i forventning om at når de enkelte faktorer er i orden, så er helheden også i orden? Hvorfor er det så forkert at lytte til helheden, og konkludere at hvis helheden er i orden, så må de enkelte faktorer også være det - eftersom de er en del af helheden? Hvis en given lytter foretrækker et givent setup, på trods af et 10 dB dyk, så må det jo være fordi dét 10 dB dyk ikke er så væsentligt som man skulle tro - i hvert fald ikke for den givne lytter.Jeg kan trække nogle heftige paralleller til mine diskussioner omkring billedkvalitet. Hvorfor er det _altid_ netop de faktorer der er nemmest at måle og nemmest at forholde sig til, som folk mener er helt grundlæggende vigtigst? Hvorfor diskuterer vi så sjældent om en bestemt højttaler er komplet håbløs mht. impuls-gengivelse, på samme måde som vi diskuterer visse high-end højttaleres frekvensgang? Bare fordi det er så pokkers svært at måle og/eller forholde sig til?Jeg er enig i at et dyk på 10 dB er et problem. Dér hvor vi IKKE er enige er, at jeg ligesom Jonas er overbevist om at der findes en lang række faktorer som kan være langt VÆRRE end et 10 dB dyk, men som vi ikke lige har fokus på. Jeg går ud fra at vi er enige om at to højttalere med samme frekvensgang kan lyde i alvorlig grad forskelligt? Der må nødvendigvis være noget der forårsager denne forskel - hvem er det der gør sig til dommer over om det er frekvensgangen eller de dér andre faktorer der har størst indflydelse på realismen?Til slut vil jeg gerne lige sige at jeg ikke er medløber i Jonas' kamp mod mængde overfor kvalitet. De to ting hænger i en vis grad sammen. En musiker piller jo også ved frekvensgangen, når han skal have live-lyd til at fungere (forudsat at det er forstærket lyd, selvfølgelig). Men han piller så sandelig ikke KUN ved frekvensgangen, og musikeren definerer sjældent frekvensgangen som en lydmæssig kvalitet - netop fordi dén kan han selv gøre en del ved. Musikeren bruger vel nærmere frekvensgangen aktivt til at kompensere for diverse unoder rummet kan have, for at få den samlede lyd til at fungere, men det er da sjældent jeg har hørt en musiker omtale hvor god eller dårlig lyden i et rum er at spille i, ud fra frekvensgangen.
Otto, TC skrev:Fairlane skrev: Hvorfor skal det ene udelukke det andet.Dét er _suverænt_ det klogeste der er blevet sagt i denne tråd indtil nu.
Yep's - og der er mere hvor de kommer fra
Svend P:
I øvrigt mener ikke at et 10 dB dyk i ens hørelse betyder en dyt. Dine referenser IRL skal vel stadig gengives så rigtigt som muligt og det forhindrer dig ikke i at høre musik. Med mindre du er totalt døv. Det 10 dB dyk er der vel også hvis du går til koncert. I øvrigt er der vel også de færeste lytterum du ikke møder peak/dip på 10 dB
Du har en Tact - ikke - og andet fint grej. man kan undre at du har foretaget så store investeringer siden du mener du ikke kan høre noget.
Der var engang en i HF der spurgte om man kunne høre stereo med et øre, jeg kan ikke huske svaret men man kan ihvert fald stadig høre musik.
Fairlane skrev:Otto, TC skrev:Fairlane skrev: Hvorfor skal det ene udelukke det andet.Dét er _suverænt_ det klogeste der er blevet sagt i denne tråd indtil nu.Yep's - og der er mere hvor de kommer fra
Svend P:
I øvrigt mener ikke at et 10 dB dyk i ens hørelse betyder en dyt. Dine referenser IRL skal vel stadig gengives så rigtigt som muligt og det forhindrer dig ikke i at høre musik. Med mindre du er totalt døv. Det 10 dB dyk er der vel også hvis du går til koncert. I øvrigt er der vel også de færeste lytterum du ikke møder peak/dip på 10 dB
Du har en Tact - ikke - og andet fint grej. man kan undre at du har foretaget så store investeringer siden du mener du ikke kan høre noget.
Der var engang en i HF der spurgte om man kunne høre stereo med et øre, jeg kan ikke huske svaret men man kan ihvert fald stadig høre musik.
Bare lige sådan du ved =
Jonas Bojer skrev: | ||
Lytte musik har intet med 10 dB at gøre, noget af det fedeste jazz og Blues jeg har hørt er spillet af 70 år gamle musikere og deres hørsel er helt sikkert dårligere, specielt efter den brance belastning. Lytte musik og kvalitet af denne har efter min mening kun noget med melodi og timing at gøre, ikke perspektiv og dybde og bredde. Hilsen Jonas Bojer |
Det er ikke mine ører, men dine Linn der er -10 dB nede ved 5 Khz, ha ha ha. Ville blot have at du skulle føle, hvor ondt jeg har af dig til daglig, ha ha ha ha. Sorry, hvis jeg var lidt ond der
Povl Kjøller skrev:Fairlane skrev:Otto, TC skrev:Fairlane skrev: Hvorfor skal det ene udelukke det andet.Dét er _suverænt_ det klogeste der er blevet sagt i denne tråd indtil nu.Yep's - og der er mere hvor de kommer fra
Svend P:
I øvrigt mener ikke at et 10 dB dyk i ens hørelse betyder en dyt. Dine referenser IRL skal vel stadig gengives så rigtigt som muligt og det forhindrer dig ikke i at høre musik. Med mindre du er totalt døv. Det 10 dB dyk er der vel også hvis du går til koncert. I øvrigt er der vel også de færeste lytterum du ikke møder peak/dip på 10 dB
Du har en Tact - ikke - og andet fint grej. man kan undre at du har foretaget så store investeringer siden du mener du ikke kan høre noget.
Der var engang en i HF der spurgte om man kunne høre stereo med et øre, jeg kan ikke huske svaret men man kan ihvert fald stadig høre musik.
Bare lige sådan du ved =
Jonas Bojer skrev:
Svend P skrev: Hør nu her, jeg har et dyk i min hørelse på næsten 10 dB ved 5000 Hz på begge ører. Hvorfor fanden skal jeg diskuteres på en offenlig site? Lad mig da for helvede være. Jeg har aldrig gjort dig eller Lars noget. I er bare efter mig fordi jeg snakker med Kubikken. Hvor sindssygt er det???
Lytte musik har intet med 10 dB at gøre, noget af det fedeste jazz og Blues jeg har hørt er spillet af 70 år gamle musikere og deres hørsel er helt sikkert dårligere, specielt efter den brance belastning. Lytte musik og kvalitet af denne har efter min mening kun noget med melodi og timing at gøre, ikke perspektiv og dybde og bredde.Hilsen Jonas BojerDet er ikke mine ører, men dine Linn der er -10 dB nede ved 5 Khz, ha ha ha. Ville blot have at du skulle føle, hvor ondt jeg har af dig til daglig, ha ha ha ha. Sorry, hvis jeg var lidt ond der
Du behøver ikke få ondt af mig jeg går ikke op i målinger. Jeg får gåsehud hver gang jeg lytter mine ynglingsskiver, gør du kan jeg spørge ?
Jonas Bojer skrev:Povl Kjøller skrev:Fairlane skrev:Otto, TC skrev:Fairlane skrev: Hvorfor skal det ene udelukke det andet.Dét er _suverænt_ det klogeste der er blevet sagt i denne tråd indtil nu.Yep's - og der er mere hvor de kommer fra
Svend P:
I øvrigt mener ikke at et 10 dB dyk i ens hørelse betyder en dyt. Dine referenser IRL skal vel stadig gengives så rigtigt som muligt og det forhindrer dig ikke i at høre musik. Med mindre du er totalt døv. Det 10 dB dyk er der vel også hvis du går til koncert. I øvrigt er der vel også de færeste lytterum du ikke møder peak/dip på 10 dB
Du har en Tact - ikke - og andet fint grej. man kan undre at du har foretaget så store investeringer siden du mener du ikke kan høre noget.
Der var engang en i HF der spurgte om man kunne høre stereo med et øre, jeg kan ikke huske svaret men man kan ihvert fald stadig høre musik.
Bare lige sådan du ved =
Jonas Bojer skrev:
Svend P skrev: Hør nu her, jeg har et dyk i min hørelse på næsten 10 dB ved 5000 Hz på begge ører. Hvorfor fanden skal jeg diskuteres på en offenlig site? Lad mig da for helvede være. Jeg har aldrig gjort dig eller Lars noget. I er bare efter mig fordi jeg snakker med Kubikken. Hvor sindssygt er det???
Lytte musik har intet med 10 dB at gøre, noget af det fedeste jazz og Blues jeg har hørt er spillet af 70 år gamle musikere og deres hørsel er helt sikkert dårligere, specielt efter den brance belastning. Lytte musik og kvalitet af denne har efter min mening kun noget med melodi og timing at gøre, ikke perspektiv og dybde og bredde.Hilsen Jonas BojerDet er ikke mine ører, men dine Linn der er -10 dB nede ved 5 Khz, ha ha ha. Ville blot have at du skulle føle, hvor ondt jeg har af dig til daglig, ha ha ha ha. Sorry, hvis jeg var lidt ond der
Du behøver ikke få ondt af mig jeg går ikke op i målinger. Jeg får gåsehud hver gang jeg lytter mine ynglingsskiver, gør du kan jeg spørge ?
Hvis det er mine Arkurater du refere til så har jeg set mange forskellige målinger men husker et test hvor testeren siger det er den mest rene HIFI højtaler som får alle detaljer med og lyder helt liniær, men senere laver han målinger og får vist noget med -+5dB (aner ikke hvordan det er målt) Så ændre han lidt mening. Se dette er jo sjovt han syntes først den lyder godt bagefter ændre han lidt mening ????Et lille tankeexperiment. Hvis nu en højtaler spilelr mmed mindre forvrængning som ville svare til f.eks. 5dB er det så ikke bedre at disse 5dB ikke kommer med? Altså hellere høre på 85dB musik end 90dB musik med 5dB forvrængning ? Altså igen kvantitet kontra kvalitets forholdet ???????Hilsen Jonas Bojer
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster