arsenix skrev:Spencer skrev:arsenix skrev:Spencer skrev:Leiurus quinquestriatus skrev:Spencer skrev:Leiurus quinquestriatus skrev:KL.A. har nu altså også den fordel, at trinnet ikke lukker ned ved signalophør og derfor klinger musikken ordentlig ud og på en anderledes måde, ved en ordentlig KL.A.
De sarte udklingninger, som du mener maskeres, ligger i milliwatt-området.
Så hvis bare de første 5W er ren klasse A, så mister du ikke nogen udklingninger.
Ophængene i højttalerene vil derimod æde løs af mikrodetaljerne, hvis du har en ineffektiv højttaler.
Vil du have de sarte udklingninger med, så glem alt om ineffektive højttalere - elektrostater undtaget.
Ja der er jeg så ikke enig, men det er vel det et debatforum er til for
Det med at svage niveauer høres dårligt, kan selvfølgelig omgås ved at spille meget højt.
SÃ¥ kommer det hele med alligevel.
Du modsiger dig selv, kommer "det med" ved at spille højt har det jo været der hele tiden.
Hvis man altid spiller højt, skal man selvfølgelig tage det med i sine overvejelser, og vælge en forstærker med højere tomgangsstrøm, og mere effekt.
Du forstår det slet ikke.
De svage niveauer, er ikke længere svage, hvis du skruer op.
Det er derfor det ikke betyder alverden, hvis studiomonitorer er dårlige ved lavt niveau, da man aldrig spiller så lavt, når man mixer lyd.
Sagt på en anden måde:
Hvis forstærkerens/højttalerens evner er dårlige ved få milliwatt, så skygger du for dette, ved at overdøve disse svagheder, når der spilles højt.
Dine sarte udklingninger bliver så hævet op over den grænse, hvor forstærkeren har problemer. Det svarer lidt til aldrig at bruge første gear, i din bil. Det mærker du ikke noget til ude på motorvejen.
EDIT: En anden ting, er så at de fleste moderne indspilninger, slet ikke har informationer ved lavt niveau. De er fjernet ved overkomprimering.
Det er dig der intet forstår, selv ikke det du selv skriver
citat
Ophængene i højttalerene vil derimod æde løs af mikrodetaljerne, hvis du har en ineffektiv højttaler.
citat slut
enten er detaljerne ædt eller også er de ikke ædt, du må sgu se at bestemme dig
Arsenix
Så må vi sgu have matematikbogen, og regnestokken frem, med et praktisk eksempel, som du kan forholde dig til.
Eksempel:
Kantophængene æder de nederste 10db af signalet, når du spiller ved 80dB spl peak niveau (et overdrevet eksempel måske). Du har altså 70dB tilbage i dynamik.
Du skruer lydtrykket op med 10dB, hvorefter kantophængene stadig kun æder de nederste 10dB af 90dB spl peak. Nu har du pludselig 80dB dynamik at gøre godt med!
Det er da simpel matematik, som enhver bør kunne forholde sig til.
Det mest oplagte, er magnetisk olie i diskanter, som æder lidt af dynamikken.
Igen opvejes det, ved højt lydtryk, så slutlyden bliver bedre når der skrues op.
Et andet eksempel er de stive stofophæng på PA-basser, der gør at det virker ydynamisk ved lave lydtryk. Skrues der op, så vil du hellere have stofophæng, end skum, ved de ekstreme niveauer. Glem trådophæng her.