Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Kubikken og dæmpning

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Re: Kubikken og dæmpning

Indlægaf Jean M Jarre » tors dec 07, 2006 19:36

Jonas Bojer skrev:
Kubikken skriver på hifi4all, og da jeg ikke kan svare der må jeg gøre det her.
 
 
Kubikken skriver:
Nu ved jeg ikke helt hvad der er eller var kernekvaliteterne hos Densen, men en rimelig løssluppen lyd mÃ¥ det da have været.
Jonas Bojer sendte mig da i øvrigt et spørgsmål om hvad dæmpningsfaktoren omtrentligt var på hans Klimax monoblokke. Og sandelig om ikke det ser ud som om varmluftfaktoren er omtrentligt den samme på dem som på B350.

Stereophile kunne end ikke måle udgangseffekten på dem ind i en laboratoriemodstand på 4 ohm, for så blæste den sikringen af.
Linns egne opgivelser er dog til forskel fra Densens rimeligt reelle.
De siger 290 Watt i 8 Ohm og 500 Watt i 4 Ohm.
Det giver sandelig en dæmpningsfaktor på hele 14.
Om der er modkobling med i spillet er der ingen meldinger om. Altså endnu en varmluftfidus der ikke kan drive en højttaler uden at knække midt over, men OK det står da trods alt i brochuren.

Total mangel pÃ¥ magt er Ã¥benbart happiernes foretrukne medicin

For god ordens skyld er regnestykket på Linn´s opgivelser på klimax her:

I 8 Ohm bliver det kvadratroden af 290/8 = 6,021A => U = 48,0V
I 4 Ohm bliver det kvadratroden af 500/4 = 11,18A => U = 44,8V

Forskel          ;           ;           ;           ;                 5,15A   og       3,2V
Og da U/I giver R => 3,2/5,15 = 0,621 Ohm => 8Ohm / 0,621 Ohm = Dæmpningsfaktor i 8 Ohm 12,88 og 6,44 i 4 Ohm.

Forstærkeren koster over 7.500 kr. skulle jeg hilse og sige.

Kære Kubikken

Jeg gider ikke teori jeg er maskiningeniør og har nok i mekaniske beregninger i dagligdagen. Jeg er meget mere intersseret i musikken det vi høre. Jeg mÃ¥ simpelthen fortæller om nogle faktas vi har lyttet sammen. Jeg har haft Linn classisk og Ninka højtalere med hjemme ved dig. For at gøre en lang historie kort er der et par faktas.

1) Vi lyttede noget trommesæt og her kunne man på det lille Linn høre at tromme slageren slog forskellige stedder på hihatten og den sagde forskellige tiss tisssssccc tiss ticcssssss alt efter hvor han slog. På dit "fine anlæg" sagde det monotomt tic tic tic, dette kunne du selv høre for du råbte op at Linn spiller forkert for tromme slageren slår altså det samme sted hver gang det viste du ? Altså du kender tromme slageren samt Linn kan opfinde andre anslag. næ du dit anlæg farver bare så meget at tingene lyder mere ens.

2) Vi lyttede forskelle på rum og dybden her af og igen viste det lille linn større forskel og dette kunne du igen høre for du råbte op at linn blot viser forkert rum ? Jeg er nu mere af den holdning at da Linn kunne vise større forskel i dybden af rum skyldes det ene og alene at det farver mindre. På dit farvede anlæg var forskellene på rummene mindre nærmest kun det Halve. Medlytter Asbjørn sagde efterfølgende nu får vi aldrig overbevist Jonas da han viste større forskelle med det lille Linn

Hvad hjælper det at ens anlæg er stort og tungt hvis det ikke magter at vise forskelle ? hvad hjælper en stor dæmpningsfaktor hvis det alligevel lyder dårligt ?

Jeg gider ikke at mine plader bliver for end og monotome det er mit liv for kort til. Jeg går op i musikken og ikke anlægget det kunn du kurt lære noget af.

Hilsen Jonas Bojas


 

Lad da Kubikken få fred.

 

Jonas du er dummere end våd bølgepap, havde du kunnet opfører dig ordentligt kunne du jo have svaret ham på Hifi4all.

 

Linn er nogle af de mest dygtige til at markedsfører Tune-dem, de tuner alle deres disciple ind på deres frekvens så de slet ikke kan høre hvor dårligt det lyder, de siger bare at det spiller godt og så siger de alle ja, vender sig om og tager den endnu engang op bag i.

 

Lidt ligesom Jehovas vidner ( Jonas vidner ), de har udsat jordens undergang flere gange og alligevel vælger de at følge denne tro, som jo ikke er rigtig fordi jorden er jo ikke gået under.

 

Lidt ligesom Linn, deres disciple følger dem også blindt uden at stille spørgsmål ved alt det lort de lukker ud, samt det lort de producerer.

 

Der af sloganet: Pas på Linn du kan blive både døv og blind.

 

Jean M Jarre
Nyt medlem
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 11:44

Re: Kubikken og dæmpning

Indlægaf mr.superetik » tors dec 07, 2006 19:40

Jean M Jarre skrev:
Jonas Bojer skrev:
Kubikken skriver på hifi4all, og da jeg ikke kan svare der må jeg gøre det her.
 
 
Kubikken skriver:
Nu ved jeg ikke helt hvad der er eller var kernekvaliteterne hos Densen, men en rimelig løssluppen lyd mÃ¥ det da have været.
Jonas Bojer sendte mig da i øvrigt et spørgsmål om hvad dæmpningsfaktoren omtrentligt var på hans Klimax monoblokke. Og sandelig om ikke det ser ud som om varmluftfaktoren er omtrentligt den samme på dem som på B350.

Stereophile kunne end ikke måle udgangseffekten på dem ind i en laboratoriemodstand på 4 ohm, for så blæste den sikringen af.
Linns egne opgivelser er dog til forskel fra Densens rimeligt reelle.
De siger 290 Watt i 8 Ohm og 500 Watt i 4 Ohm.
Det giver sandelig en dæmpningsfaktor på hele 14.
Om der er modkobling med i spillet er der ingen meldinger om. Altså endnu en varmluftfidus der ikke kan drive en højttaler uden at knække midt over, men OK det står da trods alt i brochuren.

Total mangel pÃ¥ magt er Ã¥benbart happiernes foretrukne medicin

For god ordens skyld er regnestykket på Linn´s opgivelser på klimax her:

I 8 Ohm bliver det kvadratroden af 290/8 = 6,021A => U = 48,0V
I 4 Ohm bliver det kvadratroden af 500/4 = 11,18A => U = 44,8V

Forskel          ;           ;           ;           ;                 5,15A   og       3,2V
Og da U/I giver R => 3,2/5,15 = 0,621 Ohm => 8Ohm / 0,621 Ohm = Dæmpningsfaktor i 8 Ohm 12,88 og 6,44 i 4 Ohm.

Forstærkeren koster over 7.500 kr. skulle jeg hilse og sige.

Kære Kubikken

Jeg gider ikke teori jeg er maskiningeniør og har nok i mekaniske beregninger i dagligdagen. Jeg er meget mere intersseret i musikken det vi høre. Jeg mÃ¥ simpelthen fortæller om nogle faktas vi har lyttet sammen. Jeg har haft Linn classisk og Ninka højtalere med hjemme ved dig. For at gøre en lang historie kort er der et par faktas.

1) Vi lyttede noget trommesæt og her kunne man på det lille Linn høre at tromme slageren slog forskellige stedder på hihatten og den sagde forskellige tiss tisssssccc tiss ticcssssss alt efter hvor han slog. På dit "fine anlæg" sagde det monotomt tic tic tic, dette kunne du selv høre for du råbte op at Linn spiller forkert for tromme slageren slår altså det samme sted hver gang det viste du ? Altså du kender tromme slageren samt Linn kan opfinde andre anslag. næ du dit anlæg farver bare så meget at tingene lyder mere ens.

2) Vi lyttede forskelle på rum og dybden her af og igen viste det lille linn større forskel og dette kunne du igen høre for du råbte op at linn blot viser forkert rum ? Jeg er nu mere af den holdning at da Linn kunne vise større forskel i dybden af rum skyldes det ene og alene at det farver mindre. På dit farvede anlæg var forskellene på rummene mindre nærmest kun det Halve. Medlytter Asbjørn sagde efterfølgende nu får vi aldrig overbevist Jonas da han viste større forskelle med det lille Linn

Hvad hjælper det at ens anlæg er stort og tungt hvis det ikke magter at vise forskelle ? hvad hjælper en stor dæmpningsfaktor hvis det alligevel lyder dårligt ?

Jeg gider ikke at mine plader bliver for end og monotome det er mit liv for kort til. Jeg går op i musikken og ikke anlægget det kunn du kurt lære noget af.

Hilsen Jonas Bojas


 

Lad da Kubikken få fred.

 

Jonas du er dummere end våd bølgepap, havde du kunnet opfører dig ordentligt kunne du jo have svaret ham på Hifi4all.

 

Linn er nogle af de mest dygtige til at markedsfører Tune-dem, de tuner alle deres disciple ind på deres frekvens så de slet ikke kan høre hvor dårligt det lyder, de siger bare at det spiller godt og så siger de alle ja, vender sig om og tager den endnu engang op bag i.

 

Lidt ligesom Jehovas vidner ( Jonas vidner ), de har udsat jordens undergang flere gange og alligevel vælger de at følge denne tro, som jo ikke er rigtig fordi jorden er jo ikke gået under.

 

Lidt ligesom Linn, deres disciple følger dem også blindt uden at stille spørgsmål ved alt det lort de lukker ud, samt det lort de producerer.

 

Der af sloganet: Pas på Linn du kan blive både døv og blind.

 

Hej JMJ. Jeg vil lade JB svare selv, men det ligner dig da ikke at være så ond i mælet.
hilsen
mogens
Brugeravatar
mr.superetik
Profil Lukket
 
Indlæg: 564
Tilmeldt: fre nov 24, 2006 01:18

Indlægaf 3DX » tors dec 07, 2006 19:45

arsenix skrev:
3DX skrev:
Jonas Bojer skrev:
3DX skrev:
Jonas Bojer skrev:
Bonné skrev:

Ævle bævle gætte fable.....

PA forstærkning handler om REPRODUKTION !

Hi-fi handler om LIVSSTIL og REPRODUKTION !

Guitar forstærkere handler om PRODUKTION !

Get it ? Dine personlige fobier om hvad der er "rent" og hvad der ikke er, må du meget gerne uddybe. Det lyder interessant, på et psyko-analytisk plan !

MVh

Bonné

 
 Tag blot en PA forstærker md hjem til mig sÃ¥ vil du ses hvor meget den sovser til og fjerner smÃ¥ musikalske krøller og musikkens sjæl og energi.
 
Hilsen Jonas Bojer

så må det da være lidt trist at gå til koncert...

-men kender det godt, der er ingen sjæl og  energi til koncerter
 
Ak du vil jo misforstÃ¥ det jeg siger(nok med vilje), læs hvad jeg skrev længere oppe, til live stÃ¥r KILDEN der REN og i den ÆGTE form (=====musikeren stÃ¥r der jo selv, renere og mere ægte bliver det ikke) derfor betyder det ikke sÃ¥ meget at PA udstyret er mindre "ren" det har en anden rolle det skal SPILLE HØJT for at nÃ¥ ud til mange tilskuere og sÃ¥ bruges PA'et ogsÃ¥ her som en "instrument" til at lave/farve musikken frem. Men HIFIanlægget har en HELT anden rolle det skal REproducere ikke producere.
 
Hilsen Jonas Bojer
 
tror ikke helt jeg forstår at et PA forstærker ikke ødelægger lyden til en koncert, men gør det der hjemme
men som altid. når du skriver noget vrøvl, og det bliver udstillet, så har vi misforstået dig, og bla. bla. bla. -forklar mig røv.
 
og det er helt lige meget, for din kone får gåsehud når du spiller...
 
Spiller hvad ?
 
find dog en ny plade...

Hvad er det du ikke forstÃ¥r af Jonas's udkogte kaudervælsk ?

Men bortset fra det er en guitarforstærker næppe velegnet til den hjemlige stereo, eller hvad med et par Lesley'er som fronthøjttalere i hjemmebiografen ?

Arsenix

Der hjemme lytter jeg jo til den gutiarforstærker, og der lyder den sgu meget godt, så så meget kan den jo heller ikke ødlægge.

spiller hvad.... hvad ved jeg  -men jeg ville nok ogsÃ¥ fÃ¥ gÃ¥sehud.

Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Re: Kubikken og dæmpning

Indlægaf Jean M Jarre » tors dec 07, 2006 19:46

mr.superetik skrev:
Jean M Jarre skrev:
Jonas Bojer skrev:
Kubikken skriver på hifi4all, og da jeg ikke kan svare der må jeg gøre det her.
 
 
Kubikken skriver:
Nu ved jeg ikke helt hvad der er eller var kernekvaliteterne hos Densen, men en rimelig løssluppen lyd mÃ¥ det da have været.
Jonas Bojer sendte mig da i øvrigt et spørgsmål om hvad dæmpningsfaktoren omtrentligt var på hans Klimax monoblokke. Og sandelig om ikke det ser ud som om varmluftfaktoren er omtrentligt den samme på dem som på B350.

Stereophile kunne end ikke måle udgangseffekten på dem ind i en laboratoriemodstand på 4 ohm, for så blæste den sikringen af.
Linns egne opgivelser er dog til forskel fra Densens rimeligt reelle.
De siger 290 Watt i 8 Ohm og 500 Watt i 4 Ohm.
Det giver sandelig en dæmpningsfaktor på hele 14.
Om der er modkobling med i spillet er der ingen meldinger om. Altså endnu en varmluftfidus der ikke kan drive en højttaler uden at knække midt over, men OK det står da trods alt i brochuren.

Total mangel pÃ¥ magt er Ã¥benbart happiernes foretrukne medicin

For god ordens skyld er regnestykket på Linn´s opgivelser på klimax her:

I 8 Ohm bliver det kvadratroden af 290/8 = 6,021A => U = 48,0V
I 4 Ohm bliver det kvadratroden af 500/4 = 11,18A => U = 44,8V

Forskel          ;           ;           ;           ;                 5,15A   og       3,2V
Og da U/I giver R => 3,2/5,15 = 0,621 Ohm => 8Ohm / 0,621 Ohm = Dæmpningsfaktor i 8 Ohm 12,88 og 6,44 i 4 Ohm.

Forstærkeren koster over 7.500 kr. skulle jeg hilse og sige.

Kære Kubikken

Jeg gider ikke teori jeg er maskiningeniør og har nok i mekaniske beregninger i dagligdagen. Jeg er meget mere intersseret i musikken det vi høre. Jeg mÃ¥ simpelthen fortæller om nogle faktas vi har lyttet sammen. Jeg har haft Linn classisk og Ninka højtalere med hjemme ved dig. For at gøre en lang historie kort er der et par faktas.

1) Vi lyttede noget trommesæt og her kunne man på det lille Linn høre at tromme slageren slog forskellige stedder på hihatten og den sagde forskellige tiss tisssssccc tiss ticcssssss alt efter hvor han slog. På dit "fine anlæg" sagde det monotomt tic tic tic, dette kunne du selv høre for du råbte op at Linn spiller forkert for tromme slageren slår altså det samme sted hver gang det viste du ? Altså du kender tromme slageren samt Linn kan opfinde andre anslag. næ du dit anlæg farver bare så meget at tingene lyder mere ens.

2) Vi lyttede forskelle på rum og dybden her af og igen viste det lille linn større forskel og dette kunne du igen høre for du råbte op at linn blot viser forkert rum ? Jeg er nu mere af den holdning at da Linn kunne vise større forskel i dybden af rum skyldes det ene og alene at det farver mindre. På dit farvede anlæg var forskellene på rummene mindre nærmest kun det Halve. Medlytter Asbjørn sagde efterfølgende nu får vi aldrig overbevist Jonas da han viste større forskelle med det lille Linn

Hvad hjælper det at ens anlæg er stort og tungt hvis det ikke magter at vise forskelle ? hvad hjælper en stor dæmpningsfaktor hvis det alligevel lyder dårligt ?

Jeg gider ikke at mine plader bliver for end og monotome det er mit liv for kort til. Jeg går op i musikken og ikke anlægget det kunn du kurt lære noget af.

Hilsen Jonas Bojas


 

Lad da Kubikken få fred.

 

Jonas du er dummere end våd bølgepap, havde du kunnet opfører dig ordentligt kunne du jo have svaret ham på Hifi4all.

 

Linn er nogle af de mest dygtige til at markedsfører Tune-dem, de tuner alle deres disciple ind på deres frekvens så de slet ikke kan høre hvor dårligt det lyder, de siger bare at det spiller godt og så siger de alle ja, vender sig om og tager den endnu engang op bag i.

 

Lidt ligesom Jehovas vidner ( Jonas vidner ), de har udsat jordens undergang flere gange og alligevel vælger de at følge denne tro, som jo ikke er rigtig fordi jorden er jo ikke gået under.

 

Lidt ligesom Linn, deres disciple følger dem også blindt uden at stille spørgsmål ved alt det lort de lukker ud, samt det lort de producerer.

 

Der af sloganet: Pas på Linn du kan blive både døv og blind.

 

Hej JMJ. Jeg vil lade JB svare selv, men det ligner dig da ikke at være så ond i mælet.
 
Hehehe
 
Nej det er rigtigt, men at diskuterer med Jonas er som at diskuterer religion med en stærk troende, og den type mennesker kan man ikke trænge igennem til.
 
De har altid travlt med at alt andet end det de har er dårligt og forkert.
 
Kunne bare ikke dy mig længere, han lukker sku for meget Linn lort ud.
 
Jean M Jarre
Nyt medlem
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 11:44

Indlægaf mr.superetik » tors dec 07, 2006 20:43

mr.superetik skrev:
For at kvalificere den evige debat om det subjektives subjektive herligheder, har jeg tilladt mig at sakse lidt fra nettet om det objektive
 
 
 

Hvad er et objekt? Hvad betyder "objektiv"?

Et objekt er noget uden for bevidstheden, som bevidstheden (subjektet) retter sig mod.

Det objektive er det som primært angår objektet. Dette er naturligvis altid formidlet gennem et subjekt, men forholdet mellem subjekt og objekt kan forskydes til "objektets forrang", som det hedder hos Adorno. En lyd eller en atmosfære eller en social situation er således også objekter i denne brede forstand.

Det objektive er ikke nødvendigvis universelt. Det objektive er ikke nødvendigvis ahistorisk. Det objektive er ikke nødvendigvis statisk. Det objektive er ikke uafhængigt af kulturelle og ideologiske koder. Det objektive er ikke nødvendigvis afgrænset. Det objektive er ikke nødvendigvis materielt.

(Nogle vil snarere kalde dette for det "quasi-objektive" af frygt for at man lægger en universalistisk og statisk ontologi ned over det, men jeg har - bl.a. af retoriske grunde - valgt simpelthen at kalde det for det objektive).

Det objektive er ofte åbent og flydende og partikulært/singulært og kan ikke restløst kvantificeres eller skematiseres. Det objektive, som skemaet er en model for, er altid mere komplekst end skemaet selv.

Objektet eksisterer uden for subjektet, men dets objektive betydningsindhold ikke radikalt subjekt-uafhængigt. Subjekt og objekt er vævet ind i hinanden, og det objektive kan ikke erkendes uden om subjektet. Fejlslutningen består i af denne grund at kalde det objektive for subjektivt. Det objektive er det som ikke kommer fra subjektet. Men det erkendes gennem subjektets erkendende aktivitet og sensibilitet.

Jeg plæderer altså for en subjekt-objekt-dialektik frem for en subjekt-objekt-dikotomi. En mulighed som nogle har forsøgt (fra Heidegger og Merleau-Ponty til Deleuze) er helt at undlade at tale om subjekt og objekt. Jeg er yderst sympatisk indstillet over for denne bestræbelse, men der er tale om hårdnakkede begreber som ikke forsvinder blot ved at opfinde mere dynamiske begreber. Indtil videre holder jeg altså fast i dem, men forsøger at gøre dem mere elastiske.

Den franske fænomenolog, Mikel Dufrenne, har kaldt det æstetiske objekt for en væren-i-sig-for-os. Det betyder så meget som at vi aldrig kan overskride vores sansers transcendentale begrænsning og se tingen-i-sig-selv, den vil altid være for-os (jvf. også Kant). Men i stedet for at gøre dette til en subjektivisme understreger Dufrenne meget præcist at objekterne fremstår for os som noget der er i-sig, altså eksisterer uafhængigt af os. Det giver ikke mening at betragte dem som produkter af vores subjektive bevidsthed. Og det gælder altså også kunstværker og deres udtryk.

Det objektive er ikke et fradrag af subjektivitet. Man når ikke til en objektiv erkendelse simpelthen gennem distance, og da slet ikke inden for æstetikken. Som Adorno siger: "idealet om erkendelsens afpersonalisering for objektivitetens skyld beholder ikke andet tilbage af dette end dets caput mortuum" (Kritiske modeller s. 189). Det betyder altså at objektiviteten ikke er en rest der bliver tilbage når man har fundet et system eller en metode til at distancere sig. Tværtimod kræver det en sensibilitet og subjektiv aktivitet at nå det objektive.

Willy Ørskov, som jeg netop har opdaget (efterår 2006), definerer i bogen Objekterne (1972) objektet med følgende tre bestemmelser (s. 25):

  • Objekt er det som betragtes
  • Et objekt er det udsnit af virkeligheden som en person retter sin opmærksomhed mod.
  • Objekt er det komplementære begreb, som i en betragtningssituation impliceres af et subjekt.

Det subjektive

Hvad er da det subjektive? Det er det som kommer fra subjektet. Det er mine egne følelser, mit perspektiv, mine vurderinger, mine idiosynkrasier, mit begær og fx de terapeutiske aspekter af kunstoplevelsen.

Det subjektive er ikke objektuafhængigt, men altid i en intim sammenhæng med det omgivende. Man er præget af den verden man befinder sig i. Det subjektive er lige så historisk og kulturelt påvirket som det objektive. Det subjektive har ofte noget generelt over sig, og er altid indspundet i sociale relationer. Som Adorno siger: "subjektet er selv et stykke objektivitet".

Objektiv sensibilitet - 3 aspekter

I erfaringen er den objektive sensibilitet simpelthen sensibilteten over for objektet. At indgå i en objektiv sensibilitet er at bruge sit sensorium som et måleapparat til at registrere hvad der udtrykkes frem for blot at mærke hvordan man selv har det. Det er at objektet har forrang i erfaringen. Man kan her også tale om en "allocentrisk" erfaring frem for en "autocentrisk", jvf. nedenfor.

Men mit begreb om objektiv sensibilitet dækker også over en anden udtryksmodel end den traditionelle subjekt-orienterede. En subjektorienteret udtryksmodel tager udgangspunkt i at det er kunstneren der udtrykker sig. Det vi ser i værket er ifølge denne model et tegn for kunstnerens indre liv el.lign. En objektorienteret udtryksmodel tager omvendt udgangspunkt i at det er værket der udtrykker sig. Naturligvis kan et værk (eller et objekt) ikke have følelser eller tanker, men det kan godt udtrykke sig alligevel. Det sker som en kognitiv proces, hvor vi lader tingene give mening. Og så er vi tilbage ved erfaringen.

Endelig er den tredje betydning af begrebet "objektiv sensibilitet" knyttet til en kunsthistorisk vending inden for alle kunstarter hvor man i første omgang understreger at værket ikke er subjektivt ved at basere sig på skabelsesproceser der ikke kan opfattes ekspressionistisk eller romantisk. Dette sker allerede lokalt i visse avantgardefænomener begyndelsen af det 20. århundrede, men får for alvor fart efter 2. verdenskrig. Sidenhen er det blevet en mere upolemisk præmis for kunstnerisk skabelse, men den subjektive udtryksmodel lever fortsat i bedste velgående i store dele af kunstformidlingen, især den mere populære del af den.

Jeg bør nok også lige understrege at mit oprindelige udgangspunkt ikke var objektet, men derimod spørgsmålet om følelsernes udtryk, erfaring og kritiske potentiale. Gennem mange led og refleksioner førte dette mig til sidst til begrebet om "objektiv sensibilitet", ikke for at eliminere subjektet, men for at give objektet, værket, den forrang der gør det muligt at overskride det subjektivt-terapeutiske eller det som Adorno kalder for "subjektets tryllekreds".

Jeg bemærker, at jeg jeg ikke tiltræder den slutning, at sansernes transcendentale begrænsning er allestedesnærværende, da den i-sig-selv er neurologisk funderet og følgelig mulig at overskride
Se..dette giver os 2 fejlkilder, nemlig fejl i objektet og fejl i den idiosynkasi, der skal begribe objektet. Dette kan ikke på nogen måde reduceres til subjektivitet.Det ville være uredeligt. Og nu er jeg træt af uredelighed. Faktisk dødtræt
hilsen
mogens
Brugeravatar
mr.superetik
Profil Lukket
 
Indlæg: 564
Tilmeldt: fre nov 24, 2006 01:18

Re: Kubikken og dæmpning

Indlægaf Jonas Bojer » tors dec 07, 2006 20:55

Jean M Jarre skrev:
Jonas Bojer skrev:
Kubikken skriver på hifi4all, og da jeg ikke kan svare der må jeg gøre det her.
 
 
Kubikken skriver:
Nu ved jeg ikke helt hvad der er eller var kernekvaliteterne hos Densen, men en rimelig løssluppen lyd mÃ¥ det da have været.
Jonas Bojer sendte mig da i øvrigt et spørgsmål om hvad dæmpningsfaktoren omtrentligt var på hans Klimax monoblokke. Og sandelig om ikke det ser ud som om varmluftfaktoren er omtrentligt den samme på dem som på B350.

Stereophile kunne end ikke måle udgangseffekten på dem ind i en laboratoriemodstand på 4 ohm, for så blæste den sikringen af.
Linns egne opgivelser er dog til forskel fra Densens rimeligt reelle.
De siger 290 Watt i 8 Ohm og 500 Watt i 4 Ohm.
Det giver sandelig en dæmpningsfaktor på hele 14.
Om der er modkobling med i spillet er der ingen meldinger om. Altså endnu en varmluftfidus der ikke kan drive en højttaler uden at knække midt over, men OK det står da trods alt i brochuren.

Total mangel pÃ¥ magt er Ã¥benbart happiernes foretrukne medicin

For god ordens skyld er regnestykket på Linn´s opgivelser på klimax her:

I 8 Ohm bliver det kvadratroden af 290/8 = 6,021A => U = 48,0V
I 4 Ohm bliver det kvadratroden af 500/4 = 11,18A => U = 44,8V

Forskel          ;           ;           ;           ;                 5,15A   og       3,2V
Og da U/I giver R => 3,2/5,15 = 0,621 Ohm => 8Ohm / 0,621 Ohm = Dæmpningsfaktor i 8 Ohm 12,88 og 6,44 i 4 Ohm.

Forstærkeren koster over 7.500 kr. skulle jeg hilse og sige.

Kære Kubikken

Jeg gider ikke teori jeg er maskiningeniør og har nok i mekaniske beregninger i dagligdagen. Jeg er meget mere intersseret i musikken det vi høre. Jeg mÃ¥ simpelthen fortæller om nogle faktas vi har lyttet sammen. Jeg har haft Linn classisk og Ninka højtalere med hjemme ved dig. For at gøre en lang historie kort er der et par faktas.

1) Vi lyttede noget trommesæt og her kunne man på det lille Linn høre at tromme slageren slog forskellige stedder på hihatten og den sagde forskellige tiss tisssssccc tiss ticcssssss alt efter hvor han slog. På dit "fine anlæg" sagde det monotomt tic tic tic, dette kunne du selv høre for du råbte op at Linn spiller forkert for tromme slageren slår altså det samme sted hver gang det viste du ? Altså du kender tromme slageren samt Linn kan opfinde andre anslag. næ du dit anlæg farver bare så meget at tingene lyder mere ens.

2) Vi lyttede forskelle på rum og dybden her af og igen viste det lille linn større forskel og dette kunne du igen høre for du råbte op at linn blot viser forkert rum ? Jeg er nu mere af den holdning at da Linn kunne vise større forskel i dybden af rum skyldes det ene og alene at det farver mindre. På dit farvede anlæg var forskellene på rummene mindre nærmest kun det Halve. Medlytter Asbjørn sagde efterfølgende nu får vi aldrig overbevist Jonas da han viste større forskelle med det lille Linn

Hvad hjælper det at ens anlæg er stort og tungt hvis det ikke magter at vise forskelle ? hvad hjælper en stor dæmpningsfaktor hvis det alligevel lyder dårligt ?

Jeg gider ikke at mine plader bliver for end og monotome det er mit liv for kort til. Jeg går op i musikken og ikke anlægget det kunn du kurt lære noget af.

Hilsen Jonas Bojas


 

Lad da Kubikken få fred.

 

Jonas du er dummere end våd bølgepap, havde du kunnet opfører dig ordentligt kunne du jo have svaret ham på Hifi4all.

 

Linn er nogle af de mest dygtige til at markedsfører Tune-dem, de tuner alle deres disciple ind på deres frekvens så de slet ikke kan høre hvor dårligt det lyder, de siger bare at det spiller godt og så siger de alle ja, vender sig om og tager den endnu engang op bag i.

 

Lidt ligesom Jehovas vidner ( Jonas vidner ), de har udsat jordens undergang flere gange og alligevel vælger de at følge denne tro, som jo ikke er rigtig fordi jorden er jo ikke gået under.

 

Lidt ligesom Linn, deres disciple følger dem også blindt uden at stille spørgsmål ved alt det lort de lukker ud, samt det lort de producerer.

 

Der af sloganet: Pas på Linn du kan blive både døv og blind.

 

Hellere hjernevasket og lykkelig + fÃ¥ gÃ¥sehud hver gang ynglingspladerne lyttes (GØR DU ?) end være ulykkelig

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Re: Kubikken og dæmpning

Indlægaf Jean M Jarre » tors dec 07, 2006 20:58

Jonas Bojer skrev:
Jean M Jarre skrev:
Jonas Bojer skrev:
Kubikken skriver på hifi4all, og da jeg ikke kan svare der må jeg gøre det her.
 
 
Kubikken skriver:
Nu ved jeg ikke helt hvad der er eller var kernekvaliteterne hos Densen, men en rimelig løssluppen lyd mÃ¥ det da have været.
Jonas Bojer sendte mig da i øvrigt et spørgsmål om hvad dæmpningsfaktoren omtrentligt var på hans Klimax monoblokke. Og sandelig om ikke det ser ud som om varmluftfaktoren er omtrentligt den samme på dem som på B350.

Stereophile kunne end ikke måle udgangseffekten på dem ind i en laboratoriemodstand på 4 ohm, for så blæste den sikringen af.
Linns egne opgivelser er dog til forskel fra Densens rimeligt reelle.
De siger 290 Watt i 8 Ohm og 500 Watt i 4 Ohm.
Det giver sandelig en dæmpningsfaktor på hele 14.
Om der er modkobling med i spillet er der ingen meldinger om. Altså endnu en varmluftfidus der ikke kan drive en højttaler uden at knække midt over, men OK det står da trods alt i brochuren.

Total mangel pÃ¥ magt er Ã¥benbart happiernes foretrukne medicin

For god ordens skyld er regnestykket på Linn´s opgivelser på klimax her:

I 8 Ohm bliver det kvadratroden af 290/8 = 6,021A => U = 48,0V
I 4 Ohm bliver det kvadratroden af 500/4 = 11,18A => U = 44,8V

Forskel          ;           ;           ;           ;                 5,15A   og       3,2V
Og da U/I giver R => 3,2/5,15 = 0,621 Ohm => 8Ohm / 0,621 Ohm = Dæmpningsfaktor i 8 Ohm 12,88 og 6,44 i 4 Ohm.

Forstærkeren koster over 7.500 kr. skulle jeg hilse og sige.

Kære Kubikken

Jeg gider ikke teori jeg er maskiningeniør og har nok i mekaniske beregninger i dagligdagen. Jeg er meget mere intersseret i musikken det vi høre. Jeg mÃ¥ simpelthen fortæller om nogle faktas vi har lyttet sammen. Jeg har haft Linn classisk og Ninka højtalere med hjemme ved dig. For at gøre en lang historie kort er der et par faktas.

1) Vi lyttede noget trommesæt og her kunne man på det lille Linn høre at tromme slageren slog forskellige stedder på hihatten og den sagde forskellige tiss tisssssccc tiss ticcssssss alt efter hvor han slog. På dit "fine anlæg" sagde det monotomt tic tic tic, dette kunne du selv høre for du råbte op at Linn spiller forkert for tromme slageren slår altså det samme sted hver gang det viste du ? Altså du kender tromme slageren samt Linn kan opfinde andre anslag. næ du dit anlæg farver bare så meget at tingene lyder mere ens.

2) Vi lyttede forskelle på rum og dybden her af og igen viste det lille linn større forskel og dette kunne du igen høre for du råbte op at linn blot viser forkert rum ? Jeg er nu mere af den holdning at da Linn kunne vise større forskel i dybden af rum skyldes det ene og alene at det farver mindre. På dit farvede anlæg var forskellene på rummene mindre nærmest kun det Halve. Medlytter Asbjørn sagde efterfølgende nu får vi aldrig overbevist Jonas da han viste større forskelle med det lille Linn

Hvad hjælper det at ens anlæg er stort og tungt hvis det ikke magter at vise forskelle ? hvad hjælper en stor dæmpningsfaktor hvis det alligevel lyder dårligt ?

Jeg gider ikke at mine plader bliver for end og monotome det er mit liv for kort til. Jeg går op i musikken og ikke anlægget det kunn du kurt lære noget af.

Hilsen Jonas Bojas


 

Lad da Kubikken få fred.

 

Jonas du er dummere end våd bølgepap, havde du kunnet opfører dig ordentligt kunne du jo have svaret ham på Hifi4all.

 

Linn er nogle af de mest dygtige til at markedsfører Tune-dem, de tuner alle deres disciple ind på deres frekvens så de slet ikke kan høre hvor dårligt det lyder, de siger bare at det spiller godt og så siger de alle ja, vender sig om og tager den endnu engang op bag i.

 

Lidt ligesom Jehovas vidner ( Jonas vidner ), de har udsat jordens undergang flere gange og alligevel vælger de at følge denne tro, som jo ikke er rigtig fordi jorden er jo ikke gået under.

 

Lidt ligesom Linn, deres disciple følger dem også blindt uden at stille spørgsmål ved alt det lort de lukker ud, samt det lort de producerer.

 

Der af sloganet: Pas på Linn du kan blive både døv og blind.

 

Hellere hjernevasket og lykkelig + fÃ¥ gÃ¥sehud hver gang ynglingspladerne lyttes (GØR DU ?) end være ulykkelig

Hilsen Jonas Bojer

 
Ja smÃ¥ hjerner smÃ¥ fornøjelser og ja jeg fÃ¥r gÃ¥sehud, hver gang nogen siger navnet Linn og ja Jeg er meget, meget lykkelig.
 
Og noget af det jeg er mest lykkelig over er at jeg ikke lytter på Linn :-)
 
 
Jean M Jarre
Nyt medlem
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 11:44

Indlægaf Jonas Bojer » tors dec 07, 2006 21:07

miju skrev:

Jeg gør noget andet og går efter størst mulige forskelle i musikken og de musikalske faktore, for det er min erfaring at jo mere et anlæg farver jo mere ens lyder musiken.

Det har du da ret i...

Prøv en stor farvning..... smid 5 dyner over hver af dine højtalere og spil 5 plader, tag bagefter dynernen af og fortæl hviket setup der viste størst forskelle pÃ¥ musikke af de 5 plader ???? Dette vil skære ud i pap for dig at farvning gøre tingen mere ens ;O) ENIG ????

Helt enig!....  men hvordan kan du pÃ¥stÃ¥ at Linn viser størst forskelle?? DET GØR DET JO IKKE!...

WOW vi er enige dette vil jeg holde dig fast pÃ¥, nu mangler jeg bare at tage til granit øen med mit klassisk system og mine ninkaer sÃ¥ kan du høre hvad jeg mener.

Har vist størrre forskelle med dette anlæg end mange dyre anlæg og det sjove er at folk godt kan høre det og reaktionerne er meget forskellige. Her er fire typiske reaktioner.

1) Nogle siger det var sørens.

2) Nogle siger det var sørens men de kan alligevel bedre lide dertes eget anlæg

3) Andre siger Linn laver bare større forskelle med vilje og spiller falsk.

4) Seneste pÃ¥fund var en der prøvede gentagende gange at bytte om pÃ¥ kablerne bag pÃ¥ højtaleren for at mit linn ikke skulle performe rigtigt, helt tilfældigt sÃ¥ jeg det inden jeg tændte og det var ikke tilfældigt da han gjorde det flere gange under samme sesion.

Det bliver sjovt hvornår skal jeg komme ?
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Re: Kubikken og dæmpning

Indlægaf Jonas Bojer » tors dec 07, 2006 21:26

Jean M Jarre skrev:

 

Jonas du er dummere end våd bølgepap, havde du kunnet opfører dig ordentligt kunne du jo have svaret ham på Hifi4all.

 

 

 
Ordentligt ? Jeg har ikke gjort noget forkert jeg stillede blot nogle spørgsmål og de faldt ikke i god jord og HVORFOR mond ? Se det kubikken skrev om Densen, det var slemt han skrev direkte at Densen med vilje vildledte, se du, dette er ikke spørgsmål men direkte beskyldninger og faktisk kunne Densen hvis han ville slagte kubikken i en retsag.
 
Jeg kan så stille det næste spørgsmål HVORFOR fik kubikken KUN en advarsel ? Han beskylder jo direkte en leverandør jeg stillede blot et spørgsmål ? Se det er mystisk
 
Hilsen JonasBojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf miju » tors dec 07, 2006 23:48

Jonas Bojer skrev:
miju skrev:

Jeg gør noget andet og går efter størst mulige forskelle i musikken og de musikalske faktore, for det er min erfaring at jo mere et anlæg farver jo mere ens lyder musiken.

Det har du da ret i...

Prøv en stor farvning..... smid 5 dyner over hver af dine højtalere og spil 5 plader, tag bagefter dynernen af og fortæl hviket setup der viste størst forskelle pÃ¥ musikke af de 5 plader ???? Dette vil skære ud i pap for dig at farvning gøre tingen mere ens ;O) ENIG ????

Helt enig!....  men hvordan kan du pÃ¥stÃ¥ at Linn viser størst forskelle?? DET GØR DET JO IKKE!...

WOW vi er enige dette vil jeg holde dig fast pÃ¥, nu mangler jeg bare at tage til granit øen med mit klassisk system og mine ninkaer sÃ¥ kan du høre hvad jeg mener.

Har vist størrre forskelle med dette anlæg end mange dyre anlæg og det sjove er at folk godt kan høre det og reaktionerne er meget forskellige. Her er fire typiske reaktioner.

1) Nogle siger det var sørens.

2) Nogle siger det var sørens men de kan alligevel bedre lide dertes eget anlæg

3) Andre siger Linn laver bare større forskelle med vilje og spiller falsk.

4) Seneste pÃ¥fund var en der prøvede gentagende gange at bytte om pÃ¥ kablerne bag pÃ¥ højtaleren for at mit linn ikke skulle performe rigtigt, helt tilfældigt sÃ¥ jeg det inden jeg tændte og det var ikke tilfældigt da han gjorde det flere gange under samme sesion.

Det bliver sjovt hvornår skal jeg komme ?
 
Hilsen Jonas Bojer

Har faktisk prøvet det der..

Og det anvendte Linn grej + NETOP Ninka magtede ikke at vise nær så klare og tydlige forskelle.. der blev ikke vist flere eller mindre forskelle fra noget, men TYDLIGERE! fra mit...

Der udover fik det total lamme bank pÃ¥ omrÃ¥der som dynamik, kontrol og opløsning..

Linn lød i smamenligning lidt "træt" gumpetungt, og lukket i forhold, som om musikken aldrig fik lov til at blomstre og folde sig ud og komme rigtig UD af højtalerne..

De finere neuancer stod meget mere kniv skarpe på mit... og alle dtaljer klare og renere (ikke flere eller fremhævet, men bare renere og klare, som om et slør blev fjernet i forhold)

Forsklen pÃ¥ mit og Linn grejet er som forskellen mellem fint plexiglas og krystal glas vindue...  uanset hvor rent plexi er sÃ¥ ses det tydeligt at det ikke er sÃ¥ rent og transperent som krystal glas!)

Det gjorde sÃ¥ stor indtryk pÃ¥ ham der stillede op med det, at Ninkaerne kort tid efter skiftede egermand, til fordel for et system magentil mit (dog lidt mindre med en 10" bas)og kablerne blev skiftet til NO. for at lukke lidt op...(ikke lige MIT valg dog hvis det skulle være.. men ok.. det hjalp da lidt) disse tiltag det hjalp.. han beholdt Linn elektronikken. (sÃ¥ han har ikke helt samme lyd som mig og han tænker meget over at skaffe helt nyt elektronik ogsÃ¥...  her en IKKE tilfreds Linn "kunde" mÃ¥ man sige)

SÃ¥ jo kom du bare!.. any time!!

mvh.

 

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf mr.superetik » fre dec 08, 2006 00:33

miju skrev:
Jonas Bojer skrev:
miju skrev:

Jeg gør noget andet og går efter størst mulige forskelle i musikken og de musikalske faktore, for det er min erfaring at jo mere et anlæg farver jo mere ens lyder musiken.

Det har du da ret i...

Prøv en stor farvning..... smid 5 dyner over hver af dine højtalere og spil 5 plader, tag bagefter dynernen af og fortæl hviket setup der viste størst forskelle pÃ¥ musikke af de 5 plader ???? Dette vil skære ud i pap for dig at farvning gøre tingen mere ens ;O) ENIG ????

Helt enig!....  men hvordan kan du pÃ¥stÃ¥ at Linn viser størst forskelle?? DET GØR DET JO IKKE!...

WOW vi er enige dette vil jeg holde dig fast pÃ¥, nu mangler jeg bare at tage til granit øen med mit klassisk system og mine ninkaer sÃ¥ kan du høre hvad jeg mener.

Har vist størrre forskelle med dette anlæg end mange dyre anlæg og det sjove er at folk godt kan høre det og reaktionerne er meget forskellige. Her er fire typiske reaktioner.

1) Nogle siger det var sørens.

2) Nogle siger det var sørens men de kan alligevel bedre lide dertes eget anlæg

3) Andre siger Linn laver bare større forskelle med vilje og spiller falsk.

4) Seneste pÃ¥fund var en der prøvede gentagende gange at bytte om pÃ¥ kablerne bag pÃ¥ højtaleren for at mit linn ikke skulle performe rigtigt, helt tilfældigt sÃ¥ jeg det inden jeg tændte og det var ikke tilfældigt da han gjorde det flere gange under samme sesion.

Det bliver sjovt hvornår skal jeg komme ?
 
Hilsen Jonas Bojer

Har faktisk prøvet det der..

Og det anvendte Linn grej + NETOP Ninka magtede ikke at vise nær så klare og tydlige forskelle.. der blev ikke vist flere eller mindre forskelle fra noget, men TYDLIGERE! fra mit...

Der udover fik det total lamme bank pÃ¥ omrÃ¥der som dynamik, kontrol og opløsning..

Linn lød i smamenligning lidt "træt" gumpetungt, og lukket i forhold, som om musikken aldrig fik lov til at blomstre og folde sig ud og komme rigtig UD af højtalerne..

De finere neuancer stod meget mere kniv skarpe på mit... og alle dtaljer klare og renere (ikke flere eller fremhævet, men bare renere og klare, som om et slør blev fjernet i forhold)

Forsklen pÃ¥ mit og Linn grejet er som forskellen mellem fint plexiglas og krystal glas vindue...  uanset hvor rent plexi er sÃ¥ ses det tydeligt at det ikke er sÃ¥ rent og transperent som krystal glas!)

Det gjorde sÃ¥ stor indtryk pÃ¥ ham der stillede op med det, at Ninkaerne kort tid efter skiftede egermand, til fordel for et system magentil mit (dog lidt mindre med en 10" bas)og kablerne blev skiftet til NO. for at lukke lidt op...(ikke lige MIT valg dog hvis det skulle være.. men ok.. det hjalp da lidt) disse tiltag det hjalp.. han beholdt Linn elektronikken. (sÃ¥ han har ikke helt samme lyd som mig og han tænker meget over at skaffe helt nyt elektronik ogsÃ¥...  her en IKKE tilfreds Linn "kunde" mÃ¥ man sige)

SÃ¥ jo kom du bare!.. any time!!

mvh.

 

Det var vist månedens idiosynkratiske kommentar. Ubersubjektivisten...der lægger an til en objektiv vurdering, som så falder pladask sammen, når idiosynkrasien sætter ind...
hilsen
mogens
Brugeravatar
mr.superetik
Profil Lukket
 
Indlæg: 564
Tilmeldt: fre nov 24, 2006 01:18

Indlægaf Axl » fre dec 08, 2006 12:18

Det er utroligt at diskussionen ikke er kommet vidre end: Mit er bedre end dit, og osv....

Er der overhovedet nogen som interessere sig for musik ? eller er det kun brand-marketing for voksen som opføre sig dårligere en børn ?
Mit stereoanlæg:
Kasuga
Hjemmelavet højtaler
muligvis ny cd og dak

Jeg spiller også til sølvbryllup o.lig.
Brugeravatar
Axl
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors nov 23, 2006 09:20
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf niklasthedolphin » fre dec 08, 2006 12:23

I har næsten alle sammen brug for at blive mere jordnære.

Ikke at det i skriver er uden for min fatteevne..........................men måske er det uden for Jeres egen.

"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf Jonas Bojer » fre dec 08, 2006 12:27

Axl skrev:Det er utroligt at diskussionen ikke er kommet vidre end: Mit er bedre end dit, og osv....

Er der overhovedet nogen som interessere sig for musik ? eller er det kun brand-marketing for voksen som opføre sig dårligere en børn ?
 
Musik er det fedeste skal til koncert på Onsdag Jubiiiiiiii
 
Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Axl » fre dec 08, 2006 12:35

Jeg aner ikke hvordan KVK's forstærker lyder, og heller ikke linn, jeg ved hvordan LC Audio spiller, og det er ikke mig, det er bare mit valg.

Min lille transistor spiller godt, jeg kan hørre al den musik jeg har lyst og det lyder godt, så rager det mig en papand hvordan andet spiller, og jeg har helle rikke brug for en offentlig accept af min radio, det er jo ikke formålet med musik, det andet er bare for at gøre sig klog på andres bekostning og nedgøre andres til sine egen fordel, og så synes man sikkert man sidder med det helt rigtige valg, det er trist at nogen er så vildfaren i deres søgen efter offentlig accept for deres brug af penge til statussymboler.
Mit stereoanlæg:
Kasuga
Hjemmelavet højtaler
muligvis ny cd og dak

Jeg spiller også til sølvbryllup o.lig.
Brugeravatar
Axl
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors nov 23, 2006 09:20
Geografisk sted: Svendborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.