Mascagni skrev:Jeg tvivler ikke på at PA-lyd også kan være ganske udmærket i de rigtige sammenhænge, og jeg har da også hørt meget overbevisende lyd ved live-koncerter, f.eks. Pat Metheny Group i Musikhuset i Aarhus for et par år siden.
Men hvordan er det egentlig, når PA-udstyr skal gengive eksempelvis akustiske instrumenter og stemmer ved et naturligt lydtryk? Kan det også finde sted på overbevisende vis?
Det er noget som jeg prioriterer meget højt i den lyd jeg forsøger at opnå, men ikke nødvendigvis en målestok jeg vil trække ned over hovedet på PA-folk.
PA er jo et sammensurium af truthornet på togstationen, instrumetforstærkning tilpasset instrumentet og så de afskyelige systemer der i dag bruges til "livelyd" via en uspecificeret "lydmand" der forsøger at få levende mennesker til at lyde som en gettoblaster på speed.
I de gode gamle dage gik det ofte fint med de dedikerede forstærkere/højttalere der passede til de enkelte elektriske instrumenter, Hammond orglet og Lesley'en er et klassisk eksempel hvor elektroniken er den del af instrumentet.
Elektrisk forstærkning af akustiske instrumenter er en anden ting. Om det kan lade sig gøre ved "realistisk lydtryk" ved jeg ikke, jeg har endnu til overs at høre det gjort i praksis. Nu skal man jo være klar over at "realistisk lydtryk" jo er det lydtryk instrumentet afgiver uden forstærkning og som regel er forstærkning slet ikke nødvendigt.
Hvis vi tager big band jazz som eksempel så er der 3 instrumenter der niveaumæssigt her brug for forstærkning for ikke at drukne, men det skal gøres med omtanke uden overdrivelse. Guitaren er nem og bassen kan forstærkes uden det går galt (men det gør det som regel) problembarnet er klaveret/flyglet og jeg fortrækker det uforstærket hvis pianisten ikke fedter for meget med musklerne. At klaveret står niveaumæssigt svagt i ensemblespillet er helt naturligt.
Jeg har en enkelt gang haft en lydtryksmåler liggende på bordet i Vognporten. Vi sad i 1. række, vel 3 meter fra saxgruppen og lydtrykket var oppe og snuse til 116dB, der er simpelthen ikke behov for forstærkning, der er jo heller ikke forstærkning på en strygekvartet.
Den værste fejl på indspillet musik er faktisk at alle instrumenter skal "spille lige højt" hvilket et højst unaturligt, kombineret med kompression er det en katastrofe.
Ser vi bort fra sportshaller, arenaer o.l. kan de da sikker lade sig gøre med et sobert resultat, men der skal tænkes om, helt om
Arsenix