Branchemedlemmer har den almindelige brugers interesse som levebrød, hvorfor de almindeligvis må antages at besidde en god portion viden og kompetancer de kan bidrage med. Selvfølgelig må man formode, at deres skribentvirksomhed i høj grad er motiveret af den deri værende markedsføringsmæssige værdi, men faktiske eksempler viser jo også, at det i høj grad er den faglige interesse der betinger tilstedeværelsen.
Ud fra et forbrugersynspunkt er det da også en velkommen mulighed, at man kan få besvaret sine spørgsmål offentligt. Et branchemedlems svar hér, vil helt sikkert være mere velovervejet og gennemtænkt, end den rådgivning man ofte finder ude i butikkerne og de svar man modtager, hvis man henvender sig telefonisk eller via mail til en producent. I det konkrete eksempel med Neepers Speakers, der har ansporet denne tråd, er det da også en fantastisk lejlighed for at følge et produkts tilblivelse og spørge ind hertil, direkte til konstruktøren.
Ja, selvfølgelig har det en ikke ubetydelig reklameværdi, når et branchemedlem laver indlæg på et forum som dette. Dog føler vi ikke, at ulemperne opvejer de fordele der er herved.
For at forbedre gennemsigtigheden har vi da også pålagt branchemedlemmer at lade sig "brande" som sådan. Herefter må brugerne selv tillægge pågældendes indlæg den mængde kildekritisk læse-vinkel, de finder passende.
Markedsføring, uanset måde, mængde og medie, kan vi hurtigt blive enige om virker. Vi vil dog hverken lege babysittere eller politimænd overfor henholdsvis letpåvirkelige brugere og ublu vendsysselske branchemedlemmer. Med branchemedlems-brandingen mener vi, at vi har udstyret brugerne med fyldestgørende, om end ikke udtømmende, mulighed for gennemskue anden hifi-musik-medlems evt. direkte eller indirekte reklamer. Dem der ikke mener de kan administrere et sådan ansvar, er formodentlig folk under værgemål eller børn. I så fald kan jeg kun tilskynde til, at de tager kontakt til deres værger for at få hjælp til administrationen af deres internet- såvel som medieforbrug generelt.
På et forum som det her på hifi-musik - der er så liberalt, når det kommer til ytringsfrihed - vil der desværre nok til alle tider være enkelte brugere, der med fed skrift og store bogstaver, skriger reklame når et branchemedlem laver indlæg eller begejstret foræller om et givent produkt. De samme typer kan sikker genfindes, som de der i biografsalens mørke, til stor irritation for andre tilstedeværende, buer højlydt når James Bond kommer kørende i en Aston Martin eller han flasher sit Omega-ur.
Spørgsmålet er så, hvorledes denne slags mennesker bedst håndteres? Man kan rejse sig op og råbe i munden på vedkommende - og derved bidrage til at ødelægge biografturen for sig selv og andre tilstedeværende - eller man kan vælge at koncentrere sig om filmen, måske i værste fald sende personen et medlidende blik, og lade biografpersonalet (aka Team H&S) hviske den opmærksomhedskrævende person i øret, at han skal dæmpe sig.
Peter - AR skrev:Jeg har lært det af erfaring, og du lærer det nu:
Gå aldrig ud i forums for at omtale DINE nyheder, når man er døbt "branchemedlem". Der er SÅ MANGE, som har "ondt i røven" af den slags nyheder.
Ansvaret for den gode tone gælder begge veje. Oplever du usaglig kritik, i en tråd du har oprettet vedr. eget produkt, kan du jo blot vælge et ignorere det. At man ikke smider den første sten, berettiger ikke én til hvilken som helst reaktion.
Uden det er myntet på nogen bestemt, men blot tænkt som en velment opfordring til branchemedlemmer generelt, klæder det bedst sådanne, at når man har modtaget stemplet branchemedlem at opføre sig derefter - dvs. professionelt.