arsenix skrev:Karsten Sømand skrev:R.P. skrev:
lige nu er det lille horn fra monacor, men der er en ny bånddiskant fra den side også, så den den skal prøves følsomhed er nemlig 98 db.
Hm, sats nærmere på 93 dB og et rimeligt højt forvrængningsniveau i den "lave ende". Falder dog opadtil i frekvens, og opnår mere end 40 dB for 2. harmoniske. 3. harmoniske falder ligeledes, men måles kun til 7 kHz (ved ikke hvorfor). Vandfaldsplot er flot, og diskanten bør ikke dele lavere end 5 kHz. Belastbarhed er nominelt 30 W og max 60 W. Pænt lineær fra ca. 4 kHz og opefter. Næsten linealret impedans, og endnu mere lineær (flot) elektrisk fase (meget tæt på 0 grader fra 1 kHz til lige over 20 kHz).
Måske ville Celestion CDX1-1430 mere være noget for hornfolk. Ca. 105 dB, 2,83 V. / 1 m., rimeligt flot frekvensgang, og nydelig spredning. Ekstremt flotte forvrængningskurver gældende både for 2. harmoniske, men især 3. harmoniske. 2. harmoniske ligger 40-50 dB nede, og 3. harmoniske ligger over 60 dB nede (!). Målingerne gældende for 80 - 95 dB / 1 m. Lyden? Tja, dén tør jeg ikke udtale mig om, men prisen ligger på ca. 700 kr. for Celestion-enheden, som forhandles af Monacor. Denne diskant kan indsættes fra ca. 2 kHz og opefter! Målingerne er lavet med hornet MRH-200 "spændt for". Vandfaldsplot ser rimeligt pænt ud med nogle få, smalle frekvensområder, hvor enheden ikke falder helt så hurtigt til ro.
Ref.: K&T 062006 + 052006.
vh
Karsten
Problemet er blot at hele fidusen ved fuldtoneenheden forsvinder hvis der hægtes noget på, ikke kun fordi et filter indfører 2vejs systemets akustiske fasedrej men også 2 vejs systemets problem med det nødvendige sammenfald af de 2 enheders akustiske center og summationen af amplituden i det fælles arbejdsområde
En fuldtone + diskant er at sætte sig mellem 2 stole, hverken fugl eller fisk. Enten fuldtonens medfødte homogenitet og tilhørende mangler eller bøvlet med flervejssystemet krav til omhyggelig filtrering og hvad deraf følger.
I virkeligheden er det ganske uproblematisk at fuldtoneenheder ruller af over 12-15kHz, det er faktisk en fordel al den tid de oftest også ruller tidligt af i den dybe ende. Symmetri og homogenitet er løsenet for en god fuldtone (og aller andre højttalere)
Arsenix
Langt henad vejen giver jeg dig ret, men i monacors sp200x tilfælde, skal der altså hjælp til, det er overtoner der mangler, og det bliver ik en tovejs, for fuldtonerne kører helt uden filter, og diskanten ruller blødt ind ved 15 khz, med en enkelt kondensator.
Jeg hører ik selv til mere end 15 khz, da jeg har stået på en maskinforbrik i mange år, derfor er toppen taget af mine ører, men jeg kan høre at diskanten kommer på, og jeg er ret sikker på at det er de overtoner der mangler der kommer med(teori og gætværk).
Men jeg vil aller helst køre ren fuldtone, der er vi enige, der er monacoren bare ik så god, jo alle de nedre oktaver fremfører den faktisk fantastisk, og den har for fuldtoner et fabelagtigt dybdeperspektiv.
Kunne jeg bare grave fire af de gode gamle philips op! på trods af den dårlige frekvensgang så lyder de fantastisk!