hifihuset skrev:Hvordan uploader man et billede fra sin harddisk, hvis man vil vise en kurve som ikke er på nettet?
Har et par kurver af en Gamut L5 I lige skal se.
[/url]
. du går ind under skriv et indlæg, og finder den med den grøne pil.
mvh
hifihuset skrev:Hvordan uploader man et billede fra sin harddisk, hvis man vil vise en kurve som ikke er på nettet?
En frekvenskurve som afbilledet fra HF ser ikke godt ud on axis, men sætter man sig på gulvet i 10 grader off axis nedad, så er den lineær.
HF kunne godt have gjort lidt ud af at fortælle hvrdan man kunne klodse den op, tilte den så man kunne få en rimelig response fra den, men dem om det.
På denne tråd, og så mange andre, ser man folk som har HT ere med urolig frekvenskurve, fortælle at de synes de spiller godt. "Spiller musik" er en yndet frase.
Og andre går after neutrale HT ere, så uanset om Jonas ka li det eller ej, så er der rigtig mange, som køber en højttaler hvis lyd de godt ka li. Jeg vil tro at på en rundtur i 5 hififorretninger vil enhver kunne finde 5 HT ere man "kan li lyden fra", uden nogen af dem er neutrale/korrekte. Så det får mig til at konkludere, at mange køber efter en øjeblikkelig oplevelse eller ståsted pt, fremfor efter et forudbestemt ideal. Idealet kan så være farvet eller ufarvet, men jeg mener man har det i hovedet, en forestilling om hvordan de nste skal lyde.
Har man ikke det, så ender man med at købe tilfældigt. Hvis kriteriummet er at de "skal lyde godt", så ender man typisk med at købe en HT som leger tonekontrol; loudness. Det lyder ihvertfald fedt og så er det jo godt.
Hvis man er mere kræsen, og for eksempel gerne vil høre perspektiv hvor det er og "forskel på plader", som Jonas udtrykker det, så er man dæleme tvunget til at købe nogle som er ret neutrale. Hvorfor? Fordi kun en neutral HT som har styr på frekvensgang og fase, kan gengive den tredimensionalitet der er på en given koncertoptagelse. De infos fra rummet der er, om rummet, er svage, svagere end den direkte lyd og de skal derfor passes særligt på. Hvis man afspiller på et sæt HT ere som de omtalte her i tråden, vil man i on axis mangle info på en del instrumenter ( grundklag og overtoner) plus generl mangel på 3D. Det er fysisk betinget. Hvis kurven er op til -15 DB, ja så ryger der godt nok meget væk, som ikke kan genskabes.
Og det med forskelle, det er her igen nødvendigt at have en neutral HT, eller kan man jo ikke høre den enkelte optagelses kvalitet og 3D, men får hele tiden serveret HT ens egenlyd, hvis den farver al lyd, som I har været inde på med andre mærker.
Men, men, hvorfor laver nogle så "hængekøje" højttalere? Jeg tror det er fordi de er nemmere at sælge end de neutrale, som til sammenligning lyder kedelige, ved første ørekast. Der er jo saft og kraft og "masser af fed bas"i de andre, øj !
Vedlægger lige her et par kurver over Gamut L5 som for nylig vandt en fornem pris i Frankrig. Testpanelet bestod bl.a. af den berømte forstærkerkonstruktør Hiagra.
En L5 er rimelig ret i frekvensgang og den har et impulssvar som er frygtelig flot. (Sjovt nok er de holde op med at måle det i HF, hvorfor mon?) Det gør at det opleves at der er styr på tingene.
Tag skrev:Hvad er jere bud på en rigtig god højtaler, til prisen ?<br /><br />Kan se at GamuT, skulle værre en rigtig god højtaler, men de koste, Vinna A. er noget skidt til prisen.<br /><br />Og hvad er jeres top højtaler, hvorfor ?<br /><br />Og hvad er jeres bund højtaler, hvorfor ?
<br /><br />Jeg skrev vist heller ikke de lød ens vel? Der stod de lød lige godt, 2 forskellige højttalere på hver deres facon, hvilken der er bedst er jeg ikke istand til og bedømme. Men jeg ved godt hvilken jeg ville købe ihvertfald! -det var bare lige for og sige der os er en anden side af Tag's opfattelse af gamut/vienna.hifihuset skrev:Ja, demens kan forstyrre meget...<br /><br />Du kan jo have den mening du vil, men du kommer ikke afsted med at mene at en Haydn Grand og en L3 lyder ens - lige godt, som du udtrykker det. <br /><br />De lyder meget forskelligt.<br /><br />Finér og finish er ikke lige det der diskuteres i tråden.
hifihuset skrev:En frekvenskurve som afbilledet fra HF ser ikke godt ud on axis, men sætter man sig på gulvet i 10 grader off axis nedad, så er den lineær.
HF kunne godt have gjort lidt ud af at fortælle hvrdan man kunne klodse den op, tilte den så man kunne få en rimelig response fra den, men dem om det.
På denne tråd, og så mange andre, ser man folk som har HT ere med urolig frekvenskurve, fortælle at de synes de spiller godt. "Spiller musik" er en yndet frase.
Og andre går after neutrale HT ere, så uanset om Jonas ka li det eller ej, så er der rigtig mange, som køber en højttaler hvis lyd de godt ka li. Jeg vil tro at på en rundtur i 5 hififorretninger vil enhver kunne finde 5 HT ere man "kan li lyden fra", uden nogen af dem er neutrale/korrekte. Så det får mig til at konkludere, at mange køber efter en øjeblikkelig oplevelse eller ståsted pt, fremfor efter et forudbestemt ideal. Idealet kan så være farvet eller ufarvet, men jeg mener man har det i hovedet, en forestilling om hvordan de nste skal lyde.
Har man ikke det, så ender man med at købe tilfældigt. Hvis kriteriummet er at de "skal lyde godt", så ender man typisk med at købe en HT som leger tonekontrol; loudness. Det lyder ihvertfald fedt og så er det jo godt.
Hvis man er mere kræsen, og for eksempel gerne vil høre perspektiv hvor det er og "forskel på plader", som Jonas udtrykker det, så er man dæleme tvunget til at købe nogle som er ret neutrale. Hvorfor? Fordi kun en neutral HT som har styr på frekvensgang og fase, kan gengive den tredimensionalitet der er på en given koncertoptagelse. De infos fra rummet der er, om rummet, er svage, svagere end den direkte lyd og de skal derfor passes særligt på. Hvis man afspiller på et sæt HT ere som de omtalte her i tråden, vil man i on axis mangle info på en del instrumenter ( grundklag og overtoner) plus generl mangel på 3D. Det er fysisk betinget. Hvis kurven er op til -15 DB, ja så ryger der godt nok meget væk, som ikke kan genskabes.
Og det med forskelle, det er her igen nødvendigt at have en neutral HT, eller kan man jo ikke høre den enkelte optagelses kvalitet og 3D, men får hele tiden serveret HT ens egenlyd, hvis den farver al lyd, som I har været inde på med andre mærker.
Men, men, hvorfor laver nogle så "hængekøje" højttalere? Jeg tror det er fordi de er nemmere at sælge end de neutrale, som til sammenligning lyder kedelige, ved første ørekast. Der er jo saft og kraft og "masser af fed bas"i de andre, øj !
Vedlægger lige her et par kurver over Gamut L5 som for nylig vandt en fornem pris i Frankrig. Testpanelet bestod bl.a. af den berømte forstærkerkonstruktør Hiagra.
En L5 er rimelig ret i frekvensgang og den har et impulssvar som er frygtelig flot. (Sjovt nok er de holde op med at måle det i HF, hvorfor mon?) Det gør at det opleves at der er styr på tingene.
Den her viste højttaler har et par uklædelige hængekøjer centreret omkring ca. 650Hz og 3500Hz plus en stigende amplitude opefter, og det er næppe et uheld. Kurverne for de enkelte enheder og den akustiske fase kunne være interessante.
mvh
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst