speed six skrev:Til MV og zerocool
Jeg har ikke den store forstand på at tyde de grafer/målinger, som i fremviser.
Er i ikke flinke at forklare, hvad de betyder - hvordan de skal læses?
Jeg kan godt se, at der ikke er så mange udsving, men hvad betyder det?
/Henrik
Jo, jeg kan da fortælle en smule. Problemet ved at grafen ser ud som en af de to ovenstående er, at hele CD'ens dynamikområde (dvs hvor højt den kan spille) er fyldt ud. Altså spiller musikken simpelthen stort set ligehøjt hele tiden hvilket giver en utrolig flad og kedelig lyd. Det er et resultat af at pladesekskaberne ønsker at få musikken til af fremstå mere imponerende på dårlige anlæg og derfor har mastered den meget højere end hvad egentlig vil lyde godt på et fornuftigt anlæg.
Hvis musikken derimod er mastered lavt, så ingen af spidserne når toppen (Læs: klipper) vil det betyde at den del af musikken der faktisk er lav, vil blive afspillet lavt, og at den som er høj vil blive afspillet højt. Man skal altså overall skrue lidt højere op for musiskken, men man opnår altså at musikken har et helt andet liv over sig og at der kommer punch i musikken.
Tænk fx på en lille fløjte der spiller og en kanon der affyres imens. Hvis en CD er mastered så hele området er grønt af lyd, vil de jo komme til at lyde lige højt! Det er enormt misvisende, for sådan forholder det sig jo ikke i virkeligheden. Men gør man det ikke, vil kanonen nemt overdøve fløjten så snart den bliver affyret fordi der er rum til at lyden kan blive så høj og at den ikke rammer loftet. Selvfølgelig bliver konsekvensen, at skal man også kunne høre fløjten, bliver man nødt til at skrue så højt op at man får et megashock når kanonen bliver affyret og at enhederne også bliver skudt ud!
Taler vi enheders vandring, vil den meget højt masterede CD bevirke at enhederne hele tiden spiller på omtrent samme sted, fordi alt lyder lige højt og at vandringen derfor bliver meget kort. Ergo blive der ikke flyttet så meget luft og man får ikke det punch som man ville få i virkeligheden. Og omvendt når en CD er mastered ved et lavere niveau, skal enheden hele tiden ind og spille lavt og ud og spille højt ved de høje (læs: dynamiske) sektioner og man får flyttet noget luft der.
Her kan man jo tydeligt se at den måde at indspille musikken på er meget hensigtsmæssig for et system der simpelthen ikke kan levere strøm til sådanne dynamiske udladninger og højttalere som heller ikke er særligt dynamiske. Men på gode systemer afsløres det tydeligt når dynamikken ikke er til stede og det hele så lyder flat og kedeligt og lige højt og elendigt... Og fordi vi jo faktisk har betalt en anseelig sum penge for at nyde musikken på et højere niveau bliver vi sure over det! )
For lige at knytte en lille kommentar til min graf, er der jo, på trods af at nogen sikkert tror at jeg har gjoirt det i paint, tale om digital klipning hvor produceren simpelthen har cuttet al lyd over en hvis grænse. Og det giver, om muligt, en endnu mere flad og kedelig lyd end før da dynamikområdet er blevet indskrænket endnu mere... Det her må siges at være den nemme løsning for produceren eftersom den ikke engang får skidtet til at lyde højere, blot mere flat. Og det er simpelthen utilgiveligt, for så er det bare vold mod musikken og ingen får gavn af det.
Håber den "smule" gjorde det nemmere at forstå. Ellers spørger du bare.
MV skrev:speed six skrev:Til MV og zerocool
Jeg har ikke den store forstand på at tyde de grafer/målinger, som i fremviser.
Er i ikke flinke at forklare, hvad de betyder - hvordan de skal læses?
Jeg kan godt se, at der ikke er så mange udsving, men hvad betyder det?
/HenrikJo, jeg kan da fortælle en smule. Problemet ved at grafen ser ud som en af de to ovenstående er, at hele CD'ens dynamikområde (dvs hvor højt den kan spille) er fyldt ud. Altså spiller musikken simpelthen stort set ligehøjt hele tiden hvilket giver en utrolig flad og kedelig lyd. Det er et resultat af at pladesekskaberne ønsker at få musikken til af fremstå mere imponerende på dårlige anlæg og derfor har mastered den meget højere end hvad egentlig vil lyde godt på et fornuftigt anlæg.
Hvis musikken derimod er mastered lavt, så ingen af spidserne når toppen (Læs: klipper) vil det betyde at den del af musikken der faktisk er lav, vil blive afspillet lavt, og at den som er høj vil blive afspillet højt. Man skal altså overall skrue lidt højere op for musiskken, men man opnår altså at musikken har et helt andet liv over sig og at der kommer punch i musikken.
Tænk fx på en lille fløjte der spiller og en kanon der affyres imens. Hvis en CD er mastered så hele området er grønt af lyd, vil de jo komme til at lyde lige højt! Det er enormt misvisende, for sådan forholder det sig jo ikke i virkeligheden. Men gør man det ikke, vil kanonen nemt overdøve fløjten så snart den bliver affyret fordi der er rum til at lyden kan blive så høj og at den ikke rammer loftet. Selvfølgelig bliver konsekvensen, at skal man også kunne høre fløjten, bliver man nødt til at skrue så højt op at man får et megashock når kanonen bliver affyret og at enhederne også bliver skudt ud!
Taler vi enheders vandring, vil den meget højt masterede CD bevirke at enhederne hele tiden spiller på omtrent samme sted, fordi alt lyder lige højt og at vandringen derfor bliver meget kort. Ergo blive der ikke flyttet så meget luft og man får ikke det punch som man ville få i virkeligheden. Og omvendt når en CD er mastered ved et lavere niveau, skal enheden hele tiden ind og spille lavt og ud og spille højt ved de høje (læs: dynamiske) sektioner og man får flyttet noget luft der.
Her kan man jo tydeligt se at den måde at indspille musikken på er meget hensigtsmæssig for et system der simpelthen ikke kan levere strøm til sådanne dynamiske udladninger og højttalere som heller ikke er særligt dynamiske. Men på gode systemer afsløres det tydeligt når dynamikken ikke er til stede og det hele så lyder flat og kedeligt og lige højt og elendigt... Og fordi vi jo faktisk har betalt en anseelig sum penge for at nyde musikken på et højere niveau bliver vi sure over det! )
For lige at knytte en lille kommentar til min graf, er der jo, på trods af at nogen sikkert tror at jeg har gjoirt det i paint, tale om digital klipning hvor produceren simpelthen har cuttet al lyd over en hvis grænse. Og det giver, om muligt, en endnu mere flad og kedelig lyd end før da dynamikområdet er blevet indskrænket endnu mere... Det her må siges at være den nemme løsning for produceren eftersom den ikke engang får skidtet til at lyde højere, blot mere flat. Og det er simpelthen utilgiveligt, for så er det bare vold mod musikken og ingen får gavn af det.
Håber den "smule" gjorde det nemmere at forstå. Ellers spørger du bare.
Rigtig mange tak for forklaringen.
/Henrik
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster