Jeg var inde i HiFi klubben den anden dag og jeg synes godt nok de gør meget ud af at fortælle at de er så billige så det er helt vildt. Specielt i deres nye katalog hvor de skriver side op og side ned om hvordan de hopper mellemmanden over og giver os forbrugere en billigere pris. Op til 40% billigere (mener jeg at have læst et sted). Det lyder jo godt.
Men så da jeg går rundt i HiFi klubben og kigger ser jeg en masse anmeldelser af deres udstyr i udenlandske blade (What Hi-Fi? osv). Det sjove er nu at Denon og B&W koster mere i Danmark end det gør i England. Det kan jeg slet ikke forstå! Skulle de ikke være billigere i Danmark når de nu hopper distributøren over???
Det hele bliver så lidt sjovere når man søger lidt rundt på nettet og faktisk finder ud af at der er steder i verden hvor man faktisk kan få HiFi Klubbens produkter rigtig billigt. Se fx dette link :
http://www.audiohoanghai.com/Index.aspx?CatID=11
Det er i Vietnam og her kan man sørme få Denon og B&W til helt andre priser end her hjemme.
Et rigtig godt eksempel er den nye Denon PMA-SA1 som koster 58.900kr her hjemme, men i Vietnam koster den 34.824kr. Det er faktisk en besparelse på 40%. Det er da også en del penge. Selvfølgelig bliver besparelserne mindre jo billigere produkterne bliver. Men man kunne jo i princippet tage en ferie til Vietnam og så købe en PMA-S1. Så har man egentlig fået rejsen gratis!
HiFi klubben siger ” Det betyder bl.a., at vi kører let og elegant uden om alle de fordyrende mellemhandlere, der plejer at tage sig godt betalt på produkternes vej fra fabrik til dig. Vi handler direkte med producenterne – og det kommer i den grad dig til gode. På den måde kan vi nemlig holde priserne på attraktive kvalitetsprodukter nede. Sådan skal det være!”
Jeg tror det er HiFi klubben der tjener ikke alene forhandler avancen men også distributør avance. Altså noget der ligner en avance på 50-60%... Og vi kan så stå og blive til grin over de priser der bliver tilbudt os....
Kom med din mening. Er du enig? Har du selv oplevelser? Har klubben i virkeligheden solgt ud af gamle traditioner og bliver de nu bare brugt i marketing-kampagner?