Boman skrev:Det er ikke en billig løsning, det kræver en dedikeret korrektionspc med digitalt lydkort, og tre - helst digitale - forstærkere.
Hvorfor skal forstærkerene helst være digitale?
Fordi så foregår hele signalbehandlingen og overførsel digitalt (vi der har systemet nu har digitale forstærkere). Men der arbejdes på en analog løsning, så man kan anvende analoge forstærkere.
Boman skrev:Der er imidlertid store fordele med den løsning. For første gang er det muligt at få bas, mellemtone og diskanthøjttalerenheder til at arbejde ordentlig sammen, ikke kun i frekvensdomænet, med også i tidsdomænet.
Kan man også få den enkelte enhed til at arbejde optimalt. Altså kompensere for den enkelte enheds frekvensgang?
Ja.
Boman skrev:Man kan selv vælge frekvensgangen (targetkurve, som desværre ikke skal være ret) efter behag.
Hvorfor skal den ikke være ret?
Det er der flere grunde til. Jeg har endnu ikke forstået alle perspektiver, men hovedårsagerne er forskellen i frekvensgang på en højttaler målt i et lyddødt rum, og målt i lyttepositionen, og de valg pladestudiet gør, når de manipulere med lyden for at få den lyd de ønsker.
Er det ikke "bare" et program til konstruere FIR-filtre? Man skal vel stadig have noget at at sætte disse filtre ind i?
Ja, og nej. Med det kan måle, beregne korrektioner og delefiltre mm. Og korriger præcis som man har lyst til. Disse korrektionsfiler kan bruges til flere forskellige pc-baserede korrektionssystemer, men skal man lave faselineære delefiltre, er der - indtil nu - kun Brutefir der dur.
Boman skrev:Eller skriv, hvis I skulle blive interesserede.
Kan du ikke fortælle lidt om dit eget system og hvordan det er sat op?
[/quote]
Det vil jeg gerne, men senere, da jeg skal til koncert i aften.
Jeg glemte at fortælle, at acourate - ud over faselineære delefiltre - også korrigerer for de øvrige fasedrej i systemet (højttalerne). Således at den direkte/først ankomne lyd er både amplitude og fasekorrigeret.