Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Kan alt måles?

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Indlægaf Smelly » fre maj 18, 2007 05:31

arsenix skrev: Skal vi ikke holde os til audioudstyr og lade eventuelle børn lege med dukker

He he... Dukker, hvad tænker du på her?

arsenix skrev:Mikrofoner bruges til akustiske mÃ¥linger af højttalere, ikke til mÃ¥ling af forstærkere m.v.

Jeg gÃ¥r ud fra at det der kommer ud af forstærkeren bliver omsat til lyd af højttaleren sÃ¥ hvis forstærkeren ændre adfærd vil det selvfølgelig pÃ¥virke gengivelsen og mÃ¥leudstyret bestemmes af hvad der ønskes mÃ¥lt.

Jamen, hvis "det der kommer ud af forstærkeren bliver omsat til lyd af højttaleren", så er det vel også muligt at måle det via mikrofon?

arsenix skrev:Standardisering af  hvordan musikken lagres har vi (heldigvis) men standardisering af indholdet ville være en katastrofe

Hvorfor ville det være en katastrofe, at vi et et bestemt pejlemærke til hvordan korrekt lyd er?
De dummeste mennesker er dem som aldrig stiller spørgsmål.
Brugeravatar
Smelly
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: søn dec 17, 2006 20:45

Indlægaf arsenix » fre maj 18, 2007 13:21

Smelly skrev:

arsenix skrev: Skal vi ikke holde os til audioudstyr og lade eventuelle børn lege med dukker

He he... Dukker, hvad tænker du på her?

arsenix skrev:Mikrofoner bruges til akustiske mÃ¥linger af højttalere, ikke til mÃ¥ling af forstærkere m.v.

Jeg gÃ¥r ud fra at det der kommer ud af forstærkeren bliver omsat til lyd af højttaleren sÃ¥ hvis forstærkeren ændre adfærd vil det selvfølgelig pÃ¥virke gengivelsen og mÃ¥leudstyret bestemmes af hvad der ønskes mÃ¥lt.

Jamen, hvis "det der kommer ud af forstærkeren bliver omsat til lyd af højttaleren", så er det vel også muligt at måle det via mikrofon?

arsenix skrev:Standardisering af  hvordan musikken lagres har vi (heldigvis) men standardisering af indholdet ville være en katastrofe

Hvorfor ville det være en katastrofe, at vi et et bestemt pejlemærke til hvordan korrekt lyd er?

Mus og rotter og sår'n

Du kan ikke måle frekvensgang, effekt, forvrængning osv. på en forstærker ved hjælp af en mikrofon.

Hvis vi standardiserer 2 mikrofoner, live, ingen frekvenskorrektion og ingen kompression sÃ¥ pyt. Hvis DPA mikrofoner med kuglekarakteristik (vi skal fremme dansk arbejde) sÃ¥ pyt igen. Jeg kan altid male de gamle Neumann KM53 sorte sÃ¥ optagepolitiet ikke opdager noget

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf Smelly » fre maj 18, 2007 17:33

arsenix skrev:Du kan ikke måle frekvensgang, effekt, forvrængning osv. på en forstærker ved hjælp af en mikrofon.

Hvis en mikrofon ikke kan registrere det, kan menneskets øre så?
De dummeste mennesker er dem som aldrig stiller spørgsmål.
Brugeravatar
Smelly
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: søn dec 17, 2006 20:45

Indlægaf arsenix » fre maj 18, 2007 19:17

Smelly skrev:
arsenix skrev:Du kan ikke måle frekvensgang, effekt, forvrængning osv. på en forstærker ved hjælp af en mikrofon.


Hvis en mikrofon ikke kan registrere det, kan menneskets øre så?

Nej, øret kan, i lighed med mikrofonen ikke bruges bestemme en forstærkers maksimale udgangseffekt ved f.eks, 20kHz. eller om båndbredden f.eks. begrænses fra 250kHz til 25kHz ved kapacitiv belastning

Man brugers selvfølgelig en til formÃ¥let brugbar mÃ¥lemetode afhængig af hvad der skal mÃ¥les og pÃ¥ hvilket apparat der mÃ¥les

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Re: Kan alt måles?

Indlægaf Nilau » lør maj 19, 2007 11:51

Smelly skrev:Ansporet af udviklingen i denne tråd vil jeg forhøre mig om alt kan måles?

Svaret er: NEJ!

N.

 

Nilau
Seniormedlem
 
Indlæg: 738
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 14:52
Geografisk sted: København

Re: Kan alt måles?

Indlægaf Otto J » lør maj 19, 2007 12:56

arsenix skrev: Hvis en lydtekniker frekvenskorrigerer optagelsen "pÃ¥ sin pind" for at korrigere  for noget fejlbehæftet udstyr bliver resultatet ubrugeligt alle andre steder.

Præcist min pointe. Det er derfor at hifi og musik i bund og grund er to forskellige ting. De hænger sammen, men der kan ikke sættes lighedstegn mellem dem.

arsenix skrev:THX er beregnet til film og ikke til musik, det er emnet uvedkommende

Det er jo netop dét der er problemet, der er i dag - som jeg oplever det - langt større forskel på fejlene på lyden af musik-udgivelser end der er på lyden af film-udgivelser, og jeg tilskriver i høj grad THX for dette - lyden i film-studierne er simpelthen meget ens. Jeg har ikke erfaring nok med studier til håndfast at kunne sige at afvigelserne i musikken skyldes afvigelser i forskellige studier, men jeg synes det skriger til himlen at film-lyd er mere ens fordi de er "designet" til et fælles mål (biograf-standarderne), mens musik i højere grad er "designet" til forskellige formål alt efter musikken. Det kunne eksempelvis være en jazz-plade designet til hifi-gengivelse, en pop-plade designet til i-pod gengivelse og en techno-plade designet til diskoteks-gengivelse. Hvis du så siger at dét afskriver pop- og techno-pladen som brugbare til hifi, så har du helt ret - men det bekræfter netop min påstand om at et hifi-anlæg ikke gengiver _al_ musik sådan som musikken var tiltænkt at blive gengivet.

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Otto J » lør maj 19, 2007 13:08

Smelly skrev:Som du selv siger, kompenserer dygtige producenter for deres udstyrs egenlyd, så er det vel underordnet om der findes nogle brodne kar imellem. Laveste fællesnævner skal vel næppe bruges som udgangspunkt for vores eget system.
 
Jeg siger ikke at man skal indrette sit anlæg efter laveste fællesnævner. Jeg siger at hvis man har et anlæg der gengiver hifi-indspilninger korrekt, så er det ikke ensbetydende med at man har et anlæg der gengiver _alle_ indspilninger tættest muligt på dét musikeren havde tænkt sig. Det kan meget vel være at man har et anlæg der gengiver al musik sådan som man selv foretrækker at det bliver gengivet, men ét anlæg der laver en "korrekt" gengivelse af al musik, findes ikke.
 
NÃ¥r den dygtige producer kompenserer for udstyrets egenlyd, sÃ¥ er det jo netop ikke altid sÃ¥dan at han kompenserer i en retning der giver den bedste lyd ved en "korrekt" gengivelse. Igen den elektroniske musik som eksempel, det er i høj grad designet til diskoteks- og klub-lyd, og ikke til hifi-gengivelse. Utroligt mange elektroniske udgivelser er overraskende bas-svage. Hvis de bliver gengivet pÃ¥ hifi-anlæg, sÃ¥ sker der simpelthen for lidt i bunden til at musikken hænger sammen. PÃ¥ klub-anlægget hvor det bliver gengivet med en 20 dB pukkel i mellembassen, hænger det pludselig fint sammen. Det betyder ikke at studie-monitoren nødvendigvis havde en 20 dB pukkel, det kan bare betyde at produceren bevidst har lavet en tynd lyd, fordi han vidste at klub-anlæggene lægger mere til end han har tænkt sig med netop dette nummer. En producer kan sagtens være dygtig, uden at have hifi-gengivelse som formÃ¥l.
 
Trentemøller er et eksempel på en producer der leverer en lyd der fungerer både på deciderede hifi-anlæg, og i klubberne. Det har formentligt en stor del af årsagen til hans succes, at man rent faktisk gider høre numrene på sit eget anlæg når man kommer hjem fra klubben. Men stadigvæk er det vel ikke noget som ret mange hifi-entusiaster vil kalde "hifi"?
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Smelly » lør maj 19, 2007 20:00

arsenix skrev:Nej, øret kan, i lighed med mikrofonen ikke bruges bestemme en forstærkers maksimale udgangseffekt ved f.eks, 20kHz. eller om båndbredden f.eks. begrænses fra 250kHz til 25kHz ved kapacitiv belastning

Siger du så, at nævnte eksempler ikke har nogen betydning for lyden? For hvis det har betydning for den lyd, som kommer ud af højttalerene, kan det vel også måles ved brug af mikrofon. Man kan selvfølgelig ikke måle de elektriske variationer, men man burde vel kunne måle den afledede virkning heraf?

arsenix skrev:Man brugers selvfølgelig en til formÃ¥let brugbar mÃ¥lemetode afhængig af hvad der skal mÃ¥les og pÃ¥ hvilket apparat der mÃ¥les

Det eneste interessante er vel den lyd, som rammer ørene.

Nilau skrev:NEJ!

Kan du uddybe det?

De dummeste mennesker er dem som aldrig stiller spørgsmål.
Brugeravatar
Smelly
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: søn dec 17, 2006 20:45

Re: Kan alt måles?

Indlægaf arsenix » lør maj 19, 2007 20:10

AV Precision skrev:
arsenix skrev: Hvis en lydtekniker frekvenskorrigerer optagelsen "pÃ¥ sin pind" for at korrigere  for noget fejlbehæftet udstyr bliver resultatet ubrugeligt alle andre steder.

Præcist min pointe. Det er derfor at hifi og musik i bund og grund er to forskellige ting. De hænger sammen, men der kan ikke sættes lighedstegn mellem dem.

arsenix skrev:THX er beregnet til film og ikke til musik, det er emnet uvedkommende

Det er jo netop dét der er problemet, der er i dag - som jeg oplever det - langt større forskel på fejlene på lyden af musik-udgivelser end der er på lyden af film-udgivelser, og jeg tilskriver i høj grad THX for dette - lyden i film-studierne er simpelthen meget ens. Jeg har ikke erfaring nok med studier til håndfast at kunne sige at afvigelserne i musikken skyldes afvigelser i forskellige studier, men jeg synes det skriger til himlen at film-lyd er mere ens fordi de er "designet" til et fælles mål (biograf-standarderne), mens musik i højere grad er "designet" til forskellige formål alt efter musikken. Det kunne eksempelvis være en jazz-plade designet til hifi-gengivelse, en pop-plade designet til i-pod gengivelse og en techno-plade designet til diskoteks-gengivelse. Hvis du så siger at dét afskriver pop- og techno-pladen som brugbare til hifi, så har du helt ret - men det bekræfter netop min påstand om at et hifi-anlæg ikke gengiver _al_ musik sådan som musikken var tiltænkt at blive gengivet.

Det sidste har du nok ret i, pop og tecno er ikke "min afdeling" men det er jo et valg og ikke en nødvendighed.

Den verden jeg musikalsk bevæger mig i medfører da at musikken, uanset om det er jazz, klassisk eller andet skal lyde som det lød ved den begivenhed hvor optagelsen blev foretaget.

Nu har jeg jævnligt, sammen med 2 gode venner, mulighed for at optage levende (akustisk) musik under stærkt varierende forhold (og varierende genrer) men optagemetoden er den samme, 2 eller 3 mikrofoner uden manipulation af nogen art. Eneste tilpasning er hvilke mikrofoner og den endelige placering sÃ¥ der er ikke tale om "lyd design" som du sÃ¥ nydeligt udtrykker det, men om en lydregistrering efter en opskrift der er lige sÃ¥ gammel som stereo'en. Slutresultatet er alt andet en ens, det skulle jo gerne være muligt at identificere bÃ¥de musikken og lokaliteten.

2 af optagelserne (big band) har jeg da kopier af i bilen, det gÃ¥r fint med ukomprimeret musik pÃ¥ bilens medfødte "standardinstallation"

Den sÃ¥kaldte "loudness war" har desværre sneget sig ind pÃ¥ jazzen m.v. ikke i samme groteske omfang som pop osv. men nok til at det er en blandet fornøjelse uanset hvad det afspille pÃ¥. DR's egenproduktioner er ikke bedre og langt ringere end samme institutions produktioner fra for 30-35 Ã¥r siden  

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Foregående

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.