Dette er en revision og opfølgning på en guide som jeg skrev for et års tid siden. Guiden er as is, og beskriver den grundlæggende funktionalitet i FFDshows lyddel. De reviderede områder omfatter blandt andet convolver, Fir filter, samt delay. Egentlige tilføjelser er der dog ikke tale om, men snarrere en række rettelser af faktuelle oplysninger.(Håber at Sinobi og advokatstanden finder det acceptabelt;-)) God læselyst, og giv endeligt feedback
Indstil før du går i gang dit favorit lydkort til 6-kanals analog. (eller for HDA-Digital ejere 5.1 DDL encoding)
Først henter vi programmet FFDshow og installerer det.
Under installering stilles der en række spørgsmål. Standardsettings vil være at foretrække for de fleste, så bare klik "next" indtil installationen er færdig. (Vi indstiller dem alligevel, derfor denne guide) Sørg dog for at svare dont limit FFDshow usage, hvis du bliver spurgt.
Klik dernæst Start>FFDshow> Audio Decoder Configuration så skulle du være klar til at følge denne guide;-) Start med at klikke på codecs til venstre, og gå videre til næste sektion i guiden.
Note: Den version der linkes til i denne guide er en videreudvikling af den oprindelige FFDshow og altså ikke den officielle version fra Sourceforge. Originalen daterer sig helt tilbage fra november 2004 og er forældet på mange områder. Der sker dog konstante videreudviklinger af FFDshow i de såkaldte "FFDshow Tryouts". Disse videreudviklinger relaterer sig dog ift. mine erfaringer primært til til FFDshows billededel, hvorfor det ikke er så afgørende hvilken version af FFdshow man bruger til lyddelen. Dog skal det siges at FFDshow kommer som en samlet pakke til både lyd og billede, derfor anbefales den seneste tryout som ikke er i beta. På den måde er man således sikker på, at FFDShow også virker til de videoformater man måtte ønske at afspille.
Codecs
Start med at indstille FFDshow til at tage sig af MP1, MP2 og MP3 ved at klikke i decoder kolonnen og vælge "mp3lib" eller "libmad" i "drop down" menuen.
Dernæst indstilles "uncompressed" til "all supported" på samme måde.
Info og Debug
Her kan du se lidt om hvad FFDShow laver. I ovenstående afspiller jeg en MP3 fil der upmixes fra stereo til 5.1 og samtidig resamples fra 44.100hz til 48000hz.
Du har desuden mulighed for at angive hvilken directshow prioritet FFDShow skal tildeles under "Merit".
Derudover har du muligheden for at disable FFDShow i applikationer som du angiver i "Don't use FFDshow in"
Tip: Du kan disable flere applikationer ved at indtaste proces navn og adskille dem med semikolon eks. "oblivion.exe;iexplorer.exe"
Du kan iøvrigt bestemme hvilken multimedie optimering du vil bruge, men kryds bare alt af, det har ikke den store betydning. (på min PC)
Normalt bruges info og debug sjældent og kun til det som navnet antyder. Standardindstillinger er anbefalet for de flestes vedkomne.
OSD (On Screen Display)
Denne funktion benyttes mest til fejlfining og KUN i forbindelse med afspilning af filmklip. Der vil under afspilning af filmklip blive vist onscreen, hvorledes FFDShow behandler lydkilden såfremt man sætter flueben i venstre side under "osd"
Der er mulighed for at vælge placering på skærmen og for at bestemme hvilke informationer der skal vises under afspilningen af filmklippet. Udover dette tjener denne funktion ikke noget specielt formål. Slå dog alle til, da du så senere med et enkelt klik kan troubleshoote og andet med OSD.
Tray, Dialogs and paths
Denne indstilling er ligeledes anvendelig med henblik på fejlfinding. Du kan har angive, hvor din version af FFDShow befinder sig. Desuden om FFDShow skal vise et ikon i systray'et, når FFDShow er i brug.
Jeg har altid slået sidstnævnte til, for visuelt at have sikkerhed for at den korrekte setting og konfiguration er indlæst. Extended info viser iøvrigt samme information som i indstillingen "Info og Debug", hvis du kører musen hen over ikonet der kommer i systray'et.
Stream Switcher
Denne funktion anvendes i de situationer hvor der er forskellige lydkilder i én fil. Man kan vælge at have den slået til eller fra. Personligt bruger jeg den ikke til noget, men den kan være anvendelig i forbindelse med afspilning af feks. VCD. Jeg anbefaler at lade denne setting være som den er.
Audio Settings
Audio settings er hvor FFDShow virkelig kommer til sin udfoldelse. Som det ses ovenstående har man mulighed for at indlæse forskellige presets som man nu har lavet.
Man laver en setting til de forskellige scenarier man nu kan forestille sig, og gemmer derpå sin setting i et andet navn end "default".
Som det ses ovenstående har jeg tre settings:
"default" tager sig af alt hvad jeg ikke specifikt har konfigureret FFDShow til.
"2CH" og Media Center er specifikke settings som automatisk indlæses hvis jeg eksempelvis bruger media center eller windows media player.
I ét preset kan alle indstillnger i FFDShow gemmes.
Når du har lavet et preset til fx når du ser fjernsyn på dit Media Center, så klik på "automatic preset loading" og vælg dernæst dit preset (eksempelvis "Media Center") og klik på knappen "preset autoload conditions". Du vil så få en dialog boks frem der ser således ud:
Du har så muligheden for at vælge nogle forskellige kriterier for hvornår dit "Media Center" preset skal anvendes. I ovenstående har jeg defineret at min setting "2 CH" skal loades når jeg afspiller materiale i Window Media Player ved at sætte kryds i "on application name match" "wmplayer.exe". Du kunne såmænd ligeså godt skrive "ehshell.exe" hvis presettet skal loades når du bruger Windows Media Center Edition.
Note: Der er en dropdown menu med forskellige applikationer, men hvis ikke din applikation er der, kan du bare skrive "procesnavn.exe" .
Du har også muligheden for at autoloade et preset via sampelrate og lydkildens antal kanaler eller optimalt i forhold til det format ffdshow har valgt til din signalkilde.
Hvis eksempelvis kilden er i AC3 og man har indstillet indstillet ac3 til "lib52" under codecs, kan du gå ind i autoload preset og vælge og Directshow filter presence og vælge lib52. Således vil et AC3 preset blive loaded automatisk. Du kunne ligesågodt have indstillet AC3 til sp/dif under codecs, så ville du så bare skulle vælge "spdif" on directshowfilter presence.
Sidstnævnte er anvendeligt i de situationer hvor du vil skifte til en AC3-passthrough setting når FFDshow opdager en AC3 kilde.
Audio Settings > Show/Hide Filters
Denne setting angiver hvilke filtre/settings der er tilgængelige til vores senere konfiguration af lyden. Standardindstillinger anbefales. Senere kan man eventuelt fjerne de settings man ikke bruger. (for overskuelighedens skyld)
Audio Settings > Processing
Denne setting bestemmer udfra hvilket bit antal FFDshow skal behandle din lydklilde, og om den skal skal konvertere til en statisk bit integer. Det anbfales at gøre som det ses i ovenstående. Dithering(konvertering) bruger MEGET processorkraft og det er sjældent at du vil kunne høre forskel.
Gennemgang af FFDshows filtre
Nu går vi så i gang med at tweake de egentlige lydindstillinger til vores behov. Læg mærke til at de forskelige filter/indstillinger ude til venstre kan flyttes op og ned. Dette vil sige at du kan flytte feks. "LFE crossover" op på listen så den kommer før "Mixer" Dette er vigtigt at have for øje når man indstiller FFDShow. De filtre der står øverst bliver iværksat før dem der kommer efter. Eksperimenter evt lidt med rækkefølgen efter du har læst denne guide. Rækkefølgen kan have stor betydning for hvorledes lyden tager sig ud. Jeg bruger den rækkefølge som fremgår af alle de screenshots, der ses i denne guide, og anbefaler at du bruger den samme, hvis ikke du ved bedre;-)
Dolby Decoder
Dolby Decoder vil tage alle lydkilder der har mere end 2 kanaler (AC3, DTS osv) og downmixe dem til et almindeligt stereo signal. Det er de færeste der vil have brug for denne funktion, da alle efterhånden har et 5.1 system koblet til sin computer(Specielt hvis man bruger sin computer til Media Center)
Note: Denne funktion kan dog være anvendelig i forbindelse med brug af hovedtelefoner. Bruges "Dolby decoder" er det desuden vigtigt at filtret bliver flyttet ned som det det sidste i rækken, da den så vil downmixe alt til Prologic.
Noise reduction (Støj reduktion)
Noise reduction kan være medvirkende til at undgå dette på bekostning af en lidt mudret lyd, alt efter hvor meget noise reduction man ønsker. Personligt bruger jeg den ikke, men i en kombi løsning med "Volume" og "Equalizer" (som senere vil blive beskrevet) kan den være effektiv. Noise reduction fjerner primært højfrekvente lyde og "forvrængnings impulser" (clicks and pops)udfra en indbygget algoritme.
Threshold styrer hvor meget Noise Reduction du vil have på. Husk at sæt flueben til venstre hvis du vil bruge den.
Resampler
Resample gør hvad der antydes; Den resampler din lydkilde. Dette er genstand for megen diskussion og min indstilling er meget kontroversiel. Jeg har valgt at sætte FFDShow til at resample min lydkilde fordi at mange af mine MP3'ere er i 44.100hz og fordi at jeg personligt synes at det lyder bedre når jeg resampler dem til 48000hz (ved godt at de bliver resamplet igen i kmixer) førend jeg laver yderligere behandling af dem.
Der er i resampler for at vælge, hvilken samplerate der skal resamples til. Dette i feldtet "resample to" og nederst, hvilken metode man vil bruge. Denne setting kan man gøre med som man vil. Ovenstående setting lyder godt hos mig.
Læg mærke til i ovenstående, at du har mulighed for at angive under hvilke scenarier der skal resamples. Eksempelvis resamples der ikke i ovenstående konfiguration når man afspiller kilder med 48000hz og derover. Desuden kan resampling være anvendeligt, hvis man bruger convolverfiltret og har en bestemt samplerate i ens impulsfil. (Mere om det senere)
Crystality
Crystallity øger lydkildens båndbrede (bitrate) og tilføjer effekter især på højfrekvente toner som bliver intensiveret og udvidet ved at frekvensgangen analyseres (on the fly) og derpå tilægges der ovenstående effekter.(Der laves et avanceret bandpass) Personligt mener jeg at denne funktion virker meget amatøragtig og desuden er den er så vidt jeg kan vurdere fyldt med bugs(Måske er dette min opfattelse, dersom lyden kommer til at lyde af h... til næsten ligegodt hvad man gør).
Mixer
Med mixer funktionen bliver det rigtigt interessant når kilden er stereo, som den er ved de fleste lydkilder på ens (HT)PC. Har du et 6 kanals lydkort så slå mixerens til i FFDShow, og indstil den som ovenstående. "3/2 -5 channels" og kryds af i LFE.
Sæt desuden kryds i "Voice Control" og "Expand Stereo".
Således har vi skabt et 5.1 signal via FFDShows suveræne algoritmer. Vi vil konfigurere dette yderligere senere.
Du kan med mixeren enablet nu bestemme hvor meget bassen,(LFE) talen (Voice) og surroundeffekten(Surround)skal fylde i dit 5.1 lydbillede.
"Custom Matrix" er hvis du har forstand på, hvad ovenstående skema betyder. Man kan blandt andet bruge custom matrix til at kopiere kanaler over i andre, og tildele gain osv.
"Normalize Matrix" kan ikke anbefales da alle områder således bliver boosted til samme lydstyrke. Voice, Surround samt LFE sliderne mister derfor deres funktion. Jeg har godt nok læst om at, folk ovre på avsforum anbefaler at man slår "normalize matrix" til. I mit setup, synes jeg dog ikke det er hensigtsmæssigt, men det er en vel en smags sag. Du kan eventuelt prøve at slå den til og fra og høre hvad du mener lyder bedst.
LFE Crossover
Nu da vi er kommet godt i gang med at upmixe vores stereo signal, skal vi lige have bestemt os for hvor meget subwooferen(LFE kanalen)skal tage sig af. Crossover Frequency er et udtryk for hvornår subwooferen skal overtage lavfrekvente toner. Jeg kan ikke give noget specifikt bud på, hvordan din setting skal være, men henvise til at THX specifikationerne foreskriver 80hz. Det lyder godt hos mig på 83hz og med gain (boost på 0.78db)
Jeg har som det ses sat kryds i "Remove Low Frequencies added..." idet dette forhindrer at der kommer alle mulige lavfrekvente lyde ned til subben fra fronthøjtalerne(I øvrigt noget de fleste lydkort er dårlige til, hvis de indstilles til stå for upmix.) Afkrydser man "Remove low frequencies..." kan der dog være en tendens til at subwooferens lyd kan forekomme lidt isoleret fra musikken.
Equalizer
Note: Tag eventuelt notits af, hvilken af dine sliders der ligger tættest på 0db, og korrigér så senere din lyd til ift. dette med volumefiltret.
Dette vil sige at man har mulighed for at forøge eller reducere lydstyrken på alle lydkilder hvor lydstyrken ligger langt fra normalen på 0db.
I forhold til ovenstående har du mulighed for at indstille "Master Volume", hvilket vil sige at du indstiller det samlede lydniveau for alle kanaler. (Den første vandrette slider)Når du indstiller mastervolumen røres der ikke ved de enkelte kanalers niveau i forhold til hinanden.
Du kan således indstille hver enkel kanals lydniveau i forhold til hinanden og derefter skrue op eller ned for det samlede lydniveau.
"Normalize" funktionen analyserer inputtets lydstyrke på hver af kanalerne og udjævner først forskellene i lydniveau kanalerne imellem, og booster dernæst alle kanaler til 0db. Du kan dog angive et max db, som begrænser hvor meget FFDshow maximalt må booste lyden. Normalize kan ikke anbefales i ret mange scenarier da man hvis man har sarte ører kan høre delays på boost. Desuden er der det faktum at en kilde i 5.1 fra starten ofte kommmer med mest lyd i fx center kanalen. Dvs lyden i surround højtalerne ikke er ment til at være ligeså højt som i centeren(hvilket ift. mine erfaringer vil forekomme med normalize).
Min anbefaling er at justere på hver enkelt kanal i forhold til hinanden(og skru helst ned i stedet for op) og efterfølgende justere det samlede lydniveau i til det ønskede niveau.
Note: Læg mærke til at volume kommer efter mixer og LFE i filter rækkefølgen. Havde den kommet før havde vi ikke haft muligheden for at indstille på andet end de to kanaler fra den oprindelige stereokilde.
Convolver
Det er rimeligt omfattende at forklare, hvordan man bruger convolver og hvorledes man laver de impuls waveforms, der bruges til den egentlige rumkorrektion. Generelt set kan jeg henvise til "Zerocool's" HTPC ressourcer hvor links og hjælp kan findes til, hvordan man laver impuls waveforms til convolverfiltret. I øvrigt er der også i HTPC>lydforummet en tråd om dette emne.
Grundlæggende virker convolution, ved at man optager et stykke lyd med en mikrofon. Dette stykke lyd optages fra den position, hvor man normalt befinder sig når man lytter til sine lydkilder. (Dette kaldes ofte for sweetspottet) Derefter gemmer man lyden i en lydfil(oftest i wav formatet) Efter denne operation kan lydfilen(efter lidt behandling i avancerede lydprogrammer) fungere som en slags model for, hvorledes ens egentlige kilde skal gengives i et givent miljø f.eks en stue eller lignende.
Lydfilen(med Waveformen) er altså en slags udtrykt for, hvordan lyden normalt opførerer sig akkustisk i det rum hvor den er optaget( fra højtalerenhed til lytteposition). Det ekko og den rumklang der måtte være i ens stue kan således automatisk tilføjes ens lydkilde under afspilning ved hjælp af FFDshows convolverfilter.
Det skal siges, at jeg IKKE er decideret HIFI-entusiast og jeg derfor ikke indgående kan forklare de mange nuancer der findes i convolution.(Jeg er simpelthen ikke stand til det, qua min begrænsede viden inden for dette feldt. Convolution er en videnskab i sig selv, hvilket også antydes af at man kan studere det på ingeniørstudiet på Aalborg Universitet)
Jeg kan dog logisk deducere: Da convolverfiltret er baserer sig på analyse af én lydfils samples og derpå behandler den egentlige lydkilde korresponderende, så er det vigtigt at samplerate i ens waveform og samplerate i den egentlige lydkilde korresponderer.
Derfor kan man sige at FFDshow's resample filter måske bør overvejes i denne sammenhæng, hvis man da ikke gider at lave MANGE waveforms og MANGE presets hvor disse indgår.
Jeg øvrigt kan jeg anbefale denne side, hvor der gives en letforståelig gennemgang af convolution(Hvis man da kan forstå engelsk). Desuden kan man her finde eksempler på waveforms osv.
FIR Filter
FIR filtret er et af FFDshow's mest udokumenterede filtre. Udover at være ekstremt kompliceret har det en række interessante muligheder, specielt for virkelige HIFI nørder.
Almindelige dødelige personer, vil have meget svært at gennemskue kompleksiteten. Jeg skal dog prøve at forklare FIR filtrets funktionalitet i lægmandstermer.
Generelt hører man ofte FIR og convolution nævnt i flæng, fordi at disse to begreber/fænomener, som det antydes nedenfor, er nært beslægtet. Selvom de er nært beslægtede så er det i udgangspunktet vigtigt at skælde i mellem dem.
FIR står for Finite Impuls Response. (i denne sammenhæng ca. Impuls uden Feedback fra rummet) FIR-filtret bruges til rumkorrektion ligesom nøjagtigt ligesom Convolver filtret gør det.
Man kan lidt simplificeret sige at FIR er en anden metode til convolution. Forskellen på det almindelige Convolverfilter og FIRfiltret er at den resampling der foregår via FIR filtret IKKE indarbejder nogen egentlig rumrespons i signalet. Du får altså med andre ord mulighed for at "convolve" din lyd ved at indsætte forskellige parametre i FIR filtret og således få en effekt uden rumrespons.
Der kræves et indgående kendskab til FIR for at anvende dette filter korrekt, og selve layoutet og funktionaliteten i FFDshow har sine begrænsninger i forhold til dette. En af begrænsningerne er f.eks at "number of tabs" er begrænset til 999 i FFDshow. Sidstnævnte er ikke hensigtsmæssigt og kan betragtes som en bug eller begrænsning i FFDshow. Disse begrænsninger er blandt andet medvirkende til at FFDshows FIR filter ikke kan anbefales, dersom det med et FIR-filter til convolution er ønskeværdigt med ubegrænsede tabs. Tab buggen er i øvrigt ikke blevet adresseret i udviklingen af FFDshow, siden den sidste officielle version fra november 2004. Defor er det er tvivlsomt, om denne fejl overhovedet bliver rettet i fremtidige versioner af FFDshow tryouts.
De forskellige feldter man kan udfylde under FIR filtret i FFDshow, er i øvrigt dels udtryk for variabler i en avanceret FIR ligning og dels udtryk for FIR implementeringsformen (Window)
Hvis man vil vide mere om FIR, kan man læse mere om det på diverse linux fora (om f.eks Brutefir setup) eller man kan læse om det på Wikipedia. Mere kan jeg desværre ikke hjælpe i denne guide. Jeg er dog sikker på, at blandt andet "zerocool" og "Sinobi", kan være folk behjælpelige med eventuelle spørgsmål vedrørende FIR og convolution, såfremt at spørgsmål stilles i denne tråd.
Winamp
Indstillingen er igen ligetil. Man peger på Winamp 2''s installations folder og derpå hoster FFDshow winamps kontrolpanel som du så indstiller efter dine præferencer.(Som man bør have kenskab til hvis man ønsker at anvende denne funktion)
Freereverb
Freereverb(Gratis ekko eller ekko ad libitum)er et filter der tilføjer ekko til din lydkilde, lidt i stil med eksempelvis de effekter man finder på mange lydkort eller via EAX. Her tænkes der på de meget anvendelige effekter som f.eks. Creatives "Aircraft Hangar" eller "Sewer". Alt i alt rimeligt ubrugeligt med mindre at man vil lave lidt ekkoeffekter i et karaoke show. Til HTPC brug er denne funktion ikke særlig anvendelig.
(Jeg fatter simpelthen ikke hvad f.. man skal bruge SEWER eller lignende til og herunder, hvorfor der bruges tid på disse effekter i driverudviklingen hos mange lydkort producenter)
Lad denne setting være som den her med mindre at du kan lide ekko eller er musiker.(Hvis du er sidstnævnte bruger du sikkert ikke direct show til at lave effekter på din lyd;-))
Delay
Delay(forsinkelses) filtret gør som navnet antyder. Vælger du at sætte kryds i "Delay" kan du forsinke lyden til hver enkelt højtaler med x antal millisekunder (1000ms =1 sekund) Denne funktion kan være nyttig i forhold til jitter og herunder asynkront billede og lyd. Dvs. hvis lyden kommer før billede, eller viceversa.
Værdierne for delay kan du finde ved hjælp af OSD filtret, som jeg tidligere har beskrevet. Dvs. slå OSD til kryds "jitter" af.
Du vil herefter under afspilning af video kunne se jitter i ms via OSD data. Denne jitter vil typisk fluktuere meget, så dit valg vil blive et estimat på hvad "jitter" overvejende viser. Husk at du kan godt angive negative værdier her.
Udover dette har "Delay" ingen andre funktioner. Det kan dog potentielt bruges til rumkorrektion, men det kan jeg ikke anbefale.
Swap Channels
"Swap Channels" gør hvad der antydes; Den bytter om på hvilken lyd der bliver sendt til hvilken højtaler. Nogen mennesker kan måske have nytte af dette. Umiddelbart kan jeg ikke komme i tanke om nogle scenarier hvor det er anvendeligt. Men opsætningen er rimeligt lige til. I venstre side ser du hvor lyden i oprindelse er tiltænkt at tilgå. I højre kan du så selv vælge hvor du vil have den hen.
Output
Output er et af de vigtigste filtre i FFDShow. Her bestemmer du i hvilket format din lyd skal sendes til dit lydkort.
De fleste moderne lydkort understøtter lyd i 24-bit integer hvilket i udgangspunktet er den optimale indstilling. Man kan prøve at gå højere (32-bit integer eller 32-bit floating)hvis man ønsker dette. Hvad der lyder bedst hos dig kan jeg ikke vide noget om. Jeg bruger ovenstående indstilling, og den virker såfremt at du har et 6-kanals lydkort og kører analog(eller du har et DDL kort som HDA Mystique eller et HDA X-plosion).
Note:SÃ¥dan som jeg har sat alle filtrene op i denne guide vil FFDshow fungere som en AC3 decoder og desuden som et upmix af en stereo kilde, derfor er der ikke "checked" i AC3.
AC3 Passthrough
Nuvel, hvad så med AC3? Når lyden i forvejen kommer i en AC3 bitstream, (fra dvd og lignende)så vil vi da gerne have den hen til vores forstærker, vil vi ikke det?
I de situationer hvor man har en lydkilde i AC3 eller DTS gør man ofte det at man sender signalet ubehandlet igennem sit lydkort til sin forstærker, som så vil tage sig af behandlingen af lyden. Dette kræver naturligvis at dit lydkort og din forstærker eller dit eksterne udstyr understøtter behandling af dette format, og at du benytter enten et Coax eller Toslink kabel imellem din computer og dit eksterne udstyr.
I PC-verdenen har folk ofte problemer med at få dette til at virke, oftest pga. at man har installeret alle mulige codecs og filtre, herunder "AC3filter"
"AC3filter" er et udemærket utillity til dette formål, men opsætningen af dette filter er ikke altid lige intuitivt, og når vi i forvejen har installeret FFDShow, så kan vi jo ligeså godt bruge det.
Som jeg var lidt inde på i starten af denne guide, så er passthrough lidt specielt. Vil du køre AC3 passthrough så kig med her.
Husker du hvad jeg skrev i starten mht codec valg? Ellers så hop op under codec(ude til venstre)og find AC3 og DTS og indstil disse til SP/DIF. Derpå slår du ALLE filtre fra ude til venstre, og stiller dig under output hvor du vælger "AC3" og bitrate 640.
Det er ikke mere kompliceret end dette.
Du kan evt. gemme denne setting under Audio settings og lave et autoload preset scenarie. Her vil jeg anbefale at man bruger on "directshow filter presence" og vælger "SPDIF"
Note 1: En ofte set fejl er, at folk fejlagtigt indstiller deres lydkort til 5.1 analog, eller 5.1 Dolby Digital Live Encoding, når de skal bruge passthrough. Passthrough foregår stort set ALTID ved at man indstiller sit lydkort til 2 CHANNEL DIGITAL PCM @ 48000KHZ. Gør du også dette og følger ovenstående, ja så virker passthrough også hos dig via FFDshow.
Note 2/Tip: Da Passthrough i essens bypasser dels kmixer og dels dit lydkorts DSP, vil du ikke kunne regulere lyden på din computer, hvis du har indstillet dit lydkort og FFDshow rigtigt.
Vi er nu ved vejs ende og jeg håber at denne guide har været medvirkende til at hjælpe dig med opsætningen af FFDshows Lyddel. Som sagt er spørgsmål, ris og ros velkomne, ligesom forslag til forbedringer gerne modtages.
Patriarken, 2007