Som du selv er inde på, via dit link, kan man med diverse afspiller, ex. Foobar2000 og WinAmp inkl. plugins, lave en delefilterløsning for netop medie-afspilning ved det pågældende program. Det du søger er en universal-løsning, så alt afspillet lyd kommer igennem en delefilter-applikation/-filter på vej ud til udgangene på lydkortet. Det uagtet om lyden kommer fra MCE, en video-afspiller, Winamp, spil osv. og uanset lyd-format. Skulle du ønske at koble en ekstern kilde, ex. cd-afspiller/drev eller dvd-afspiller, vil det ved nedenstående løsning også kunne lade sig gøre.
Du har altså 2 muligheder. Enten kan du lave en decideret HTPC, hvor alt afspilning af lyd og video foregår internt via software eller du kan vælge at bygge en anonym skotøjsæske-stor kasse, hvortil du har koblet alle dine signalkilder, cd-afspiller, pladespiller, dvd-afspiller osv. Sidstnævnte kan så helt anonymt indgå i dit hifi-/surround-system uden på nogen på at syne af en computer og uden brug for, udover ved opsætningsfasen, en skærm. Denne tilgang vil formodentlig mest henvende og appellere sig til mere konservative samt traditionelt indstillede audio-entusiaster og skal blot kobles ind i signalkæden mellem signalkilder og forstærker (-ere).
Jeg vil koncentrere mig om at forklare, hvordan du får en dedikeret HTPC-løsning op at spille, uden eksterne signalkilder. Lad os starte med at kigge på det nødvendige hardware.
Hardware (lydkort):
Dine tanker om flere lydkort er ganske fine, men desværre ikke brugbare i denne sammenhæng. Lydkort har jo en separat quartz-clock, der har en nøjagtighed på ca. +/- 2 clock samples. Det vil sige, at 2 lydkort, uagtet om disse måtte være af samme fabrikat og model, aldrig virker ved samme clock-hastighed og derfor vil drive fra hinanden. Resultatet er altså slemme sync-problemer.
Nogle pro-lydkort lader sig dog sync’e ved at man kobler dem sammen via SPDIF. Jeg har ikke andet end et teoretisk kendskab til netop denne funktion og der er da også væsentlige tekniske problemer ved det – i hvert fald i teorien. Clock’en på et lydkort tikker ved adskillige Mhz og denne clock kan ikke let sendes over særlig store distancer. Derfor sendes den ofte ved en brøkdel af den oprindelige hastighed, via word-clock eller SPDIF, hvor clock’en indlejres i data-streamen. Når man så forsøger at genvinde clock’en, får man massive jitter-problemer.
I teorien er det også muligt, at kigge på callback-tiden for 2 individuelle lydkort og så resample de forskellige streams, så den samme rate opnås. Jeg kender dog ikke rigtig til nogen gode applikationer til dette formål.
I praksis er jeg dog ikke bekendt med nogle som helst programmer, der overhovedet kan anvende 2 lydkort på den ønskede måde. Derfor og i denne sammenhæng vil jeg fraråde, at man begynder og lege med den slags. Jeg tror ikke man kan få et brugbart resultat ad den vej.
Man bør i stedet kigge efter ét enkelt lydkort med tilstrækkelige udgange. Hvis man som du søger en surround-løsning (lad og sige det er til et 5.1-system), hvor kun fronterne er aktivt delt, har man brug for (2x3 (til font-højttalerene) + 1 (til center) + 1 (til LFE) + 2 (til baghøjttalerene)) 10 udgange. Herud over skal lydkortet, til den software-løsning jeg vil forslå dig, også på driver-niveau være multi-client, dvs. kunne anvende ASIO-, DX- og MME-clients samtidig, samt understøtte intern routing af digitale audio-signaler, dvs. tage et output fra WDM-applikationer og reroute det til input for ASIO-sofware (se vedr. Console og ASIO nedenfor). Forskellige lydkortfabrikanter har forskellige markedsføringsbegreber for rerouting-funktionen – Lynx kalder det LStream Loopback og kan indstilles fra ”Record/Play-mixeren”, RME kalder det vist bare internal loopback og kan indstilles i TotalMix-mixeren, ESI/AudioTrak kalder det DirectWire osv.
Generelt er nævnte funktioner, noget man normalt finder i lydkort rettet mod det professionelle marked.
Der er altså følgende krav til et lydkort, der kan udfylde formålet:
Den af mig forslåede software-løsning nedenfor kræver også, for at sige det mildt, rigtig meget af resten af dit hardware (dvs. beregnings-/processor-kapacitet), særligt hvis du også samtidig anvender din HTPC til video (og i særlig grad HD) og i sammenhæng hermed post-processing applikationer som eksempelvis FFDshow. De indbyggede DSP-chips på lydkort er ikke til megen hjælp, da det kræver software specielt skrevet hertil for at kunne anvende den iboende processor-kapacitet.
Software:
Det man først og fremmest skal bruge, er en filterhost – der kan outputtet fra en WDM-applikation (via lydkortets driver) køre signalet gennem de filtre man måtte ønske, for herefter at outputte det til lydkortets udgange via ASIO.
Der findes flere filterhosts, som kan klare opgaven. Jeg vil dog personligt anbefale Console, der er et versatibelt værktøj med en lettilgængelig brugerflade samt drag/drop-funktion og så understøtter den VST-, VSTi-, DX- og DXi- plugins/filtre. Console kan så konstant kører i baggrunden og vil opsnappe alle digitale lydsignaler fra WDM og behandle dem korrekt, før det sender signalet videre ud til lydkortets udgange.
Inde i Console skal man så indsætte de forskellige plugins/filtre, som man ønsker skal behandle signalet – ex. FFDshow Audio Processor, et convolution-filter (til delefilterfunktionen, men også eksempelvis rumkorrektion, delay, bass-managment) osv.
Til dit brug vil jeg anbefale:
Når du så skal til at ”konstruere” dit delefilter, er der flere måder det kan gøres på. Matlab/Octave er én måde, men kan være ret så kompliceret. Det er et overordentligt stort emne, som der kan (og der allerede er) skrives tykke bøger om, men der er 2 veje at gå.
- IIR-filtre: Kan simulere almindelige og traditionelle analoge delefiltre.
- FIR-filtre: Kan forenklet sagt det samme som IIR-filtre, men kan herudover påvirke fase, så man kan få et faseperfekt-delefilter.
FIR-filtre kræver mere beregningskræft og medføre derfor også større latency.
Det kan anbefale at investere i ”en færdig pakke-løsning”, som kan gøre meget af det sure arbejde for én samt giver yderligere muligheder – bla. rumkorrektion:
sund skrev:Jeg synes det er en bedre og desværre også dyrere løsning.
Killer Slug skrev:Betyder det, at man kan hive delefiltrene ud af sine højttalere og tilslutte enhederne direkte til effektforstærkere?
Ja, omend der kan være visse argumenter for impendanskorrektion. Efter min vurdering afhænger behovet herfor dog meget af anvendte effektforstærkere.
sund skrev:Jeg synes det er en bedre og desværre også dyrere løsning.
Ja, det er uden tvivl en meget dyrere løsning, alene hvad angår forstærkere. Hvad angår det nødvendige computerhardware, behøves det dog ikke at løbe op i mere en nogle få tusinde kroner.
sund skrev:På grund af flexibiliteten.
Fleksibiliteten er én af fordelene, men for mig at se ikke den største. Med aktiv deling, på den ovenfor beskrevne måde, er det muligt at få en transient perfekt højttaler, man undgår langt hen ad vej kapacitive belastninger på forstærkerene, man får mulighed for deling med ideel stejlhed og man kan opnå bedre kontrol med højttalerenes Q. Herudover kan du opnå 100 % faseliniaritet og en impulsrespons, der er 100 % symmetrisk før og efter peaket.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst