hifihuset skrev:Det må jo så være til akustisk koncert - et PA-anlæg kan jo meget dårligt være referencen!
Er der andre koncerter end akustiske ?
ZIG skrev:Nej arsenix, denne gang kan jeg ikke give dig ret!Det eneste sted "hvor roserne er ægte" er ude i den virkelige verden, og uden det erfaringsgrundlag ved man reelt ikke om man befinder sig i himlen eller helvede - og man kan ikke købe sig aflad i en hififorretning.
En rose eksisterer i mindst to verdener - og den er ægte i begge to. Tornerne kan trække blod, i det, du kalder den "virkelige verden", ja. Men vi mennesker opholder os lige så meget og samtidig i en "metaforisk verden", hvor blodtabet kan være lige så alvorligt.
Vores hjerne kan ikke altid skelne mellem disse to virkeligheder, og vi kan sandelig fare vild af glæde eller vrede i begge verdener jfr. hvordan folk får det med et stykke stof, der har fået navnet "flag", uden at de tager småligt hensyn til, "om det er virkeligt" eller ej.
En koncertoplevelse giver øjet noget at se, og med det "erfaringsgrundlag" kan vi så vide, hvad fingrene gør, når den og den lyd pibler frem. Men selve musikoplevelsen kan forstås og nydes uden, at man nogensinde har været til koncert som "reference". HiFi er en metaforisk gengivelse af en tidligere "lyd-begivenhed", ja, men den er ingen pseudo-oplevelse i sig selv. Hjernen hører musik begge steder og endda uden koncertens sædvanlige gener.
Koncerter for mig indebærer oftest:- alt for meget røg, alt for mange mennesker, alt for dyre billeter, alt for dårlig lyd, alt for dårlige stole - alt for meget besvær.
Jeg køber ikke aflad i en hififorretning. Jeg køber lise. Og i jazzens verden vil jeg hellere lytte til de afdøde musikere end de nulevende. Så jeg synes ikke, vi skal slukke - jeg synes vi skal tænde og nyde i fuld drag - og uden dårlig samvittighed.
Zig
Så bliv dog i dit selvvalgte hifiindelukke, så skal vi musikelskere nok tage os af den ægte vare.
Klokken 00.00 har jeg "en aftale" med Bévort - Schmidt Playground i Salon K, parkeringen er gratis på den tid af døgnet og entreen er en flad 50'er - og så er der rygeforbud --- hvor besværligt er det.
Så bliv dog i dit selvvalgte hifiindelukke, så skal vi musikelskere nok tage os af den ægte vare
mr.superetik skrev:Hiraga skrev:Man får aldrig sit anlæg til at spille musik, som musik er i den virkelige verden.
At have dette som refenrence er i sig selv dumt, da man stiler efter det uopnåelige.Dem der mener at de hopper ind i en koncertsal når de spiller på ders musikanlæg, må have en brist i ørerne, der gør at de vitterligt ikke kan høre den forskel der nu er.
ad 1 Der er vel heller ikke nogen, der har hævdet, at man kan få nøjagtig samme reslutat som i den virkelige verden, men det er nu engang dér man kan opleve, hvordan det egentlig skal lyde.
ad 2 De fleste har både referencer og præferencer og et mix heraf. At have en reference for hvorledes konkrete instrumenter skal lyde mht. udklingning, timbre og forholdet mellem grund- og overtone m.m.fl. er nødt til at være der , hvor vi starter. Vi ryger ret hurtig ind i en gammel diskussion om objektiv korrekthed vs. subjektiv og det er her mange gør en slags fejl idet de tror at deres reference er det samme som præference. Min påstand er, at præferencen bliver til bl.a. som resultat af omgangen med eller evt. fraværet af egentlig reference for hvorledes instrummenter lyder 4real.
ad3 Hvad angår de, der har et reproducerende system, der evner at flytte lytteren ind til den akustiske begivenhed, kan disse ikke blot betragtes som nogle, der har en brist. Jeg vil påstå, at der ligger meget hårdt arbejde hos de, der har opnået, at anlægget via synergier i overført betydning får flyttet sin lytter ind i koncertsalen via de rette virkemidler, således at lytteren rent faktisk glemmer tid og sted.
Jeg plejer at udtrykke det som "en troværdig gengivelse af den oprindelige begivenhed" og det indbefatter både musikken, musikerne, instrumenterne, publikum og den akustiske lokalitet. En koncert er en unik hændelse, en engangsforstillling, og det er det hver gang. Det er den hændelse jeg gerne vil kunne bevare, og høre en gengivet kopi af når lysten er der.
For mig har musikken altid været målet så der er ikke andre referencer, det giver ganske enkelt ingen mening.
Hjemme hverken kan eller skal det være "koncerten", alene tid og sted gør det til en umulighed eller noget forlorent sludder, men det skal f***** g*** m** være en troværdig gengivelse så man ikke er i tvivl om hvad, hvor, hvornår, men hvem og hvordan.
arsenix skrev:mr.superetik skrev:Hiraga skrev:Man får aldrig sit anlæg til at spille musik, som musik er i den virkelige verden.
At have dette som refenrence er i sig selv dumt, da man stiler efter det uopnåelige.Dem der mener at de hopper ind i en koncertsal når de spiller på ders musikanlæg, må have en brist i ørerne, der gør at de vitterligt ikke kan høre den forskel der nu er.
ad 1 Der er vel heller ikke nogen, der har hævdet, at man kan få nøjagtig samme reslutat som i den virkelige verden, men det er nu engang dér man kan opleve, hvordan det egentlig skal lyde.
ad 2 De fleste har både referencer og præferencer og et mix heraf. At have en reference for hvorledes konkrete instrumenter skal lyde mht. udklingning, timbre og forholdet mellem grund- og overtone m.m.fl. er nødt til at være der , hvor vi starter. Vi ryger ret hurtig ind i en gammel diskussion om objektiv korrekthed vs. subjektiv og det er her mange gør en slags fejl idet de tror at deres reference er det samme som præference. Min påstand er, at præferencen bliver til bl.a. som resultat af omgangen med eller evt. fraværet af egentlig reference for hvorledes instrummenter lyder 4real.
ad3 Hvad angår de, der har et reproducerende system, der evner at flytte lytteren ind til den akustiske begivenhed, kan disse ikke blot betragtes som nogle, der har en brist. Jeg vil påstå, at der ligger meget hårdt arbejde hos de, der har opnået, at anlægget via synergier i overført betydning får flyttet sin lytter ind i koncertsalen via de rette virkemidler, således at lytteren rent faktisk glemmer tid og sted.
Jeg plejer at udtrykke det som "en troværdig gengivelse af den oprindelige begivenhed" og det indbefatter både musikken, musikerne, instrumenterne, publikum og den akustiske lokalitet. En koncert er en unik hændelse, en engangsforstillling, og det er det hver gang. Det er den hændelse jeg gerne vil kunne bevare, og høre en gengivet kopi af når lysten er der.
For mig har musikken altid været målet så der er ikke andre referencer, det giver ganske enkelt ingen mening.
Hjemme hverken kan eller skal det være "koncerten", alene tid og sted gør det til en umulighed eller noget forlorent sludder, men det skal f***** g*** m** være en troværdig gengivelse så man ikke er i tvivl om hvad, hvor, hvornår, men hvem og hvordan.
Hiraga skrev:Man får aldrig sit anlæg til at spille musik, som musik er i den virkelige verden.
At have dette som refenrence er i sig selv dumt, da man stiler efter det uopnåelige.
Et anlæg skal spille, så den der hører på anlægget synes at det lyder naturligt, men ikke ægte, da dette er umuligt
Målet med et musikanlæg, må da være at få det til at formidle musik på en måde så man synes det hele i en sammenhæng, lyder naturligt.
Men at stile efter en tro kopi er dumtDem der mener at de hopper ind i en koncertsal når de spiller på ders musikanlæg, må have en brist i ørerne, der gør at de vitterligt ikke kan høre den forskel der nu er.
Lydcentrum skrev:Kim Olsen skrev:jeg er for en gangs skyld enig med næsten samtlige deltagere i tråden, "room treatment" koster typisk under 10k, og giver, ja "et helt nyt anlæg".
det er den bedste opgradering man kan foretage, for det er ikke bare en billig investering i forhold til så meget andet, den bliver heller ikke forældet som så meget andet.
og så er der andet end bare diffusorer og absorbanter, og varianter heraf, verden er heldigvis blevet noget mere avanceret siden Robert Harley var forfatter.
uanset hvad man vælger, er det oftest at foretrække fremfor et totalt udæmpet rum.
Selvom Lydcentrum har en rigtigt god pointe, så er det ikke bare at smide dæmpning ind i rummet, det er at gøre det rigtigt, samtidigt med at man kan omprganisere sine møbler til bedre akkustiske forhold.
underligt at ingen har startet et konsulent firma til den slags, for man kan virkeligt få meget ud af relativt små forbedringer.Når det kommer til stykket, så vil folk ikke have det inden døre. De vil hellere leve med dårlig akustik. Det er ikke løgn. Jeg troede efterhånden også at jeg ville have en enorm efterspørgsel.....men nej. Folk bruger hellere penge på et par kabler, derefter ny forstærker, så nye højttalere og og og. De bliver aldrig tilfreds. Se bare hvor folk skifter hele tiden. Enten er de så naive at falde i med begge ben til supersælgeren, eller også tror de ikke på "sagen". Der bliver skrevet op og ned om akustik....men om folk får fingeren ud??
Jeg fatter det ikke.
3DX skrev:Hiraga skrev:Man får aldrig sit anlæg til at spille musik, som musik er i den virkelige verden.
At have dette som refenrence er i sig selv dumt, da man stiler efter det uopnåelige.
Et anlæg skal spille, så den der hører på anlægget synes at det lyder naturligt, men ikke ægte, da dette er umuligt
Målet med et musikanlæg, må da være at få det til at formidle musik på en måde så man synes det hele i en sammenhæng, lyder naturligt.
Men at stile efter en tro kopi er dumtDem der mener at de hopper ind i en koncertsal når de spiller på ders musikanlæg, må have en brist i ørerne, der gør at de vitterligt ikke kan høre den forskel der nu er.
hvis man ved/ tror / er overbevist om man aldrig kommer i mål. kommer man det heller adrig.ingen har jo sagt det skal være let
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster