Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Fokus på detalier

Alt om højttalere.

Indlægaf 3DX » ons aug 15, 2007 21:32

Karsten Sømand skrev:

Andre´ Jensen skrev:Det er ganske nemt, at høre om en højtaller er noget at skrive om.Som udgangspunkt skal den kunne en ting, og det er at spille med hul igennem ved lavt niveau. For som sagt den lukker ikke pludseligt af. Mangler der noget her går der så sandeligt også ved højt niveau. Såre simpelt igrunden.

André Jensen

Enig; det var oplevelsen af totalt hul igennem ved meget lavt niveau, som fuldstændigt tog pusten fra mig, da jeg havde Steen Duelunds 3-vejs stÃ¥ende til "test". Dén udgave, som er i Flemming "Gryphon" Rasmussens eje. En sÃ¥ simpel test fjerner pÃ¥ et øjeblik størstedelen af de højttalere, som er pÃ¥ markedet i dag.

Venlig hilsen

Karsten

 
jeg tror den køkken ht'er jeg har lyttet til er ca... samme model. jeg manglede i den grad detalier. og dette er da også bekræftet af en anden sten fan, som også har eller har haft en af hans konstruktioner.
jeg tror problem der acceleration og det med at coate cones, for at fjerne / flytte ombrydningener.
en cone skal være så let at accelrere som muligt, efter min mening. ellers vil man netop midste de fine små signaler som er så vigtige for at der er detalier, selv når der læsses endnu et spand havre på.
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf 3DX » ons aug 15, 2007 21:35

Andre´ Jensen skrev:Det er ganske nemt, at høre om en højtaller er noget at skrive om.Som udgangspunkt skal den kunne en ting, og det er at spille med hul igennem ved lavt niveau. For som sagt den lukker ikke pludseligt af. Mangler der noget her går der så sandeligt også ved højt niveau. Såre simpelt igrunden.

André Jensen

helt enig. på den anden side skal det jo gengives ved realistisk lyd tryk. og der fejler mange ht'er. en ht'er skal ikke ændre karakter, detalie niveau ellers spille stil fordi man spiller højt = realistisk niveau.

men ja, mange forbinder dynamik med niveau, og hul igennem med niveau.

Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf 3DX » ons aug 15, 2007 21:41

Karsten Sømand skrev:

xo skrev:Hrmph, som om vi alle har råd til at gå på trestjernede Michelin restauranter. ;)

Super analogi fra Dr. Sillesen! Og jo, du har råd, men prioriterer nok bare anderledes. Man kan købe mange dejlige måltider mad på en 3-stjernet Michelin restaurant for et sæt "halvdyre" signalkabler - og det kan VIRKELIG anbefales!!! "Desværre" må man til udlandet for at få oplevelsen, da der ikke er nogen danske restauranter, som er gode nok til de tre stjerner!

Undskyld for OT, 3DX, men syntes, at analogien var fremragende.....
 
Venlig hilsen
 
Karsten       (som godt kan lide god og dyr vin - evt. ledsaget af lidt mad   )
 
det skal der jo være plads til, bare det ikke ødlægger debatten...
 
jeg syntes prisen er der særeste... 1 stjerne i DK kan købe 3 i udlandet. jeg er stor fan af bo jacobsen, og det er altså noget med at vi bruge alt for lidt af vores penge på mad. derfor at restu, niveuet bare ikke højere her hjemme.
 
men man kan da få sig et hedderligt moltid i lille dk
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf ZIG » ons aug 15, 2007 21:46

Hej 3DX, nu ved jeg ikke om du henvender dig til macwerk eller ZIG eller os begge to.

Men jeg har allerede fortrydt min formulering og kommer til at sige det stik modsatte senere igen i debatten.

Men det blev skrevet i en sammenhæng, hvor mit egentlige ærinde var at påpege, at jeg tror objektivisme er baseret på øjets måde at præsentere verden på. Den visuelle sans virker så konkret og så "derude".

Men efter jeg har læst superetiks indlæg, er jeg også kommet i tvivl om dét. Øret kan åbenbart også trænes op til "objektivitet". Så nu er jeg nok bare forvirret.

Det lyder spændende, at folk foretrækker den højttaler med sort stof. Mon ikke alle vores sansekanaler indvirker på hinanden. Hustruen, der sidder ved siden af, kan måske også bestemme, hvordan detaljerne lyder og hvilken højttaler, man ender med at beholde. :oops:

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf mr.superetik » ons aug 15, 2007 22:05

ZIG skrev:Superetik, jeg er dybt imponeret over din analyse - måske fordi den er så langt væk fra min egen måde at opfatte hifi og verden.

Den har opsummeret mange års erfaring og studeren og sat ting i en meget fin sammenhæng. Og den har jeg allerede draget nytte af.

Men - jeg tror, jeg har glemt meget af det i overmorgen - selv om jeg vil bestræbe mig på at beholde "essensen".

Jeg har nogle betænkeligheder:

Kan sådan en udførlighed ikke skræmme mange væk? Især nybegyndere?

Skal ting være så kompliceret?

Med et begrænset budget - hvordan kan man dog tilegne sig den erfaring, dine betragtninger befordrer?

Altså, sådan en ekpertise kan også gøre andre forlegne - og være en stor forhindring - selv om jeg ved godt, at det er velment. Eller for at sige det på en anden måde - kan det ikke siges på tre linier - nemlig den "essens", hukommelsen nok vil koge den ned til?

Men det kan det nok ikke - for det vil gøre vold på hele den analytiske proces.

Jeg takker for indsatsen - men vil beholde min rodede, intuitive måde at nærme mig musikkens glæder.

Zig
Nu havde mit indlæg en dobbeltfunktion. Nemlig at tydeliggøre problemet i opdeling af tråde. Nu er Zerocool trods mit sure opstød igår jo ikke tabt bag en vogn og et langt stykke hen ad vejen vil han i praksis næppe for sjov skyld opdele tråde, men for mig er det altså væsentligt at "tingene" griber ind i hinanden og dermed kan udvide debatområdet. Men siden Zerocools meget bombastiske udtalelese forleden, har han så vidt jeg kan læse det nuanceret det idag. Det er jeg tilfreds med og bemærker at jeg selvfølgelig bakker op om, at skride ind for personfnidder over et vist niveau (vi er nødt til at tåle noget) og skal da også lige beklage mit ret bastante udfald imod Niels. Det var selvfølgelig sat på spidseb for at lufte en vis utilfredshed i forb. med den forvirring opdeling kan medføre. Nok om det.
Hvorvidt det, om vi gÃ¥r ind til substansen, kan skræmme nogle væk : Det hÃ¥ber jeg da ikke. Jeg tør da godt sige, at jeg har begÃ¥et mange fejl og har lært heraf. Alle andre begÃ¥r eller komme til at begÃ¥ fejl i sÃ¥ kompleks et fænomen som forsøget pÃ¥ at skabe rigtig fornuftig lyd. Og det koster som bekendt at gøre de fejl. OgsÃ¥ af den grund plejer jeg at anbefale, at man køber et produkt med en lydfilosofi bag sig. Disse firmaers produkter er ogsÃ¥ noget værd pÃ¥ brugtmarkedet og ikke uden grund. SÃ¥ svaret er, at jeg pÃ¥ ingen mÃ¥de ønsker at komplicere det som sÃ¥dan, men gÃ¥r man i detaljen er der sÃ¥ mange forhold at tage hensyn til, at det med mindre man er meget heldig kommer ud i problemer om ikke andet sÃ¥ af den grund, at præferencen ændrer sig over tid bÃ¥de hvad angÃ¥r selve musikken men ogsÃ¥ i forhold til mÃ¥den den bør serveres.
Nu har jeg en stærk fornemmelse af, at vi egentlig har en ret fortolkedne tilgang til virkeligheden begge. Men i forhold til et meget konkret fænomen som lydgengivelse er der jo også lige en fysisk objektiv verden at tage hensyn til. Med fysisk objektiv mener jeg de fysiske forhold , der er knyttet til selve lydens fremførelse via luftens bevægelser.
 
Hvad angår din spørgen til en mere simpell tilgang, så gjorde jeg mit yderste for at "koge" det ned til allersidst. Og jeg kan tilføje, at det egentlig også kan være nemt. Glemmer man lyden, ja men så har man jo et system, der fokuserer på selve musikken. Problemet er nok snarere , at mere vil ha' mere og erfaringsgrundlaget efterhånden udvider sig og dermed starter problemerne reelt også. For der skal prioriteres og det endda også i high end klassen.
Hvad angår det at have et begrænset budget : nu er det relativt hvad der menes med 'begrænset' budget, men hvis man f.eks har en grænse på 20 k, så må der laves større kompromisser end hvis du har 100k(forudsat man udnytter en evne til at sammensætte synergimæssigt). Men jeg kan ikke se nogen grund til, at f.eks 20 k ikke skulle kunne skaffe sin ejer et ægte musikalsk fornuftigt system (det er jo det sidste, der koster uforholdsmæssigt meget)
Så det er da bestemt ikke hensigten på nogen måde at skræmme nogen væk. For jeg mener jo bare, at folk som de er flest har til gode at genopleve hvad ægte musikalsk udbytte kan give dem. Og det har alle naturligvis fortjent.
Nogle insisterer og insisterer pÃ¥ deres ret til deres subjektivitet (f.eks Otto fra AV) og jeg har dybest set ingen ret til pÃ¥ nogen mÃ¥de at ringeagte, at han mener et mere subjektivt præget system er det rigtige for ham. Hvad jeg derimod tillader mig at sige er, at koncertsalen i videst muligt omfang bør forsøges genskabt i stuen. Men hvis man nÃ¥r frem til den konklusion (og det kan jeg læse  at f.eks.Otto har gjort) at de mere objektive kriterier kun til en vis grad indarbejdes (sÃ¥dan læser jeg Otto's indlæg; jeg tror  dog  han har visse minimumskriterier, der SKAL opfyldes og derfra ønsker han at præge sit system, sÃ¥ledes at det bliver relevant og interessant for ham). Otto er jo rent faktisk bevidst om det han forsøger at sammensætte og dermed bør han have taget stilling til hvilken betydning en mere korrekt gengivelse har for ham i praksis.Og han har sÃ¥ mere eller mindre afvist den objektive vej med en række begrundelser, der er gyldige for ham. Og ærligt talt: det gider jeg da ikke ha' et problem med , for " den, der betaler musikken betaler jo ogsÃ¥ regningen" Og med mindre han fyrer noget gas af, sÃ¥ mener han jo vitterligt, at det musik, han har betalt for, tilfredsstiller ham i praksis.
Men når dette er sagt, så kan vi jo stadig debattere korrekt lyd vs. personlig lyd. For mig er det et yderst spændende område.
HÃ¥ber det var svar nok.
hilsen
mogens
Brugeravatar
mr.superetik
Profil Lukket
 
Indlæg: 564
Tilmeldt: fre nov 24, 2006 01:18

Indlægaf 3DX » ons aug 15, 2007 22:11

ZIG skrev:Hej 3DX, nu ved jeg ikke om du henvender dig til macwerk eller ZIG eller os begge to.

Men jeg har allerede fortrydt min formulering og kommer til at sige det stik modsatte senere igen i debatten.

Men det blev skrevet i en sammenhæng, hvor mit egentlige ærinde var at påpege, at jeg tror objektivisme er baseret på øjets måde at præsentere verden på. Den visuelle sans virker så konkret og så "derude".

Men efter jeg har læst superetiks indlæg, er jeg også kommet i tvivl om dét. Øret kan åbenbart også trænes op til "objektivitet". Så nu er jeg nok bare forvirret.

Det lyder spændende, at folk foretrækker den højttaler med sort stof. Mon ikke alle vores sansekanaler indvirker på hinanden. Hustruen, der sidder ved siden af, kan måske også bestemme, hvordan detaljerne lyder og hvilken højttaler, man ender med at beholde. :oops:

Zig
 
mest macwærk 
nej os alle. jeg tror at fordi vi er lyd nørder, skal vi passe på ikke at komme i den grøft, med at der gælder helt spcielle ting for lyd, det er den første sans osv.
 
den kan lige som de andre forvires, snydes osv.
 
f.eks, ved vi at vi tolker forvrængning om højt, og dynamisk. dvs. at hvis en højtaler forvrænger på den rigtige måde tolker vi det som den spille høj og dynamisk. faksik putter man i micro, mini anlæg forvrængning på, fordi vi så hører det som om det spiller højt, dybt og dynamisk.
 
og i blind test har vi ikke en chanche for at vide hvad vi lytter til. det er derfor så få vil stille op til test af den slags. de fleste (alle) bliver nemlig snydt.
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf mr.superetik » ons aug 15, 2007 22:50

3dx skrev:og i blind test har vi ikke en chanche for at vide hvad vi lytter til. det er derfor så få vil stille op til test af den slags. de fleste (alle) bliver nemlig snydt.
 
Jeg er udmærket klar over, hvad du sigter til og vil da møde dig så langt som, at mange ,der skal vurdere helt fremmede systemer i blindtest, kan blive snydt.
 
Men at mange bliver snydt skyldes, at folk reagerer pÃ¥ selve metoden [blindtest] hvor det er underforstÃ¥et, at det gælder om at pÃ¥vise hvor meget folk tager fejl. [og det har hjernen registreret og pumper kroppen med de stoffer, der ogsÃ¥ udløses af stressfaktorer; thi hjernen reagere altid pÃ¥ omgivelserne]Det er disse alarmstoffer, der fÃ¥r hjernen til at tage fejl. Og ikke evnen til at kunne foretage simple valg mellem godt og skidt
Det er en psykologiske krisesituation at blive sat i og det er netop det, der betinger, at mange skyder helt ved siden af.
 
Blindtest kan jeg ikke anbefale af ovennævnte Ã¥rsag og gør videre gældende at alle vil kunne høre forskel pÃ¥ bilkablasteren og high-end anlægget. SÃ¥ dér behøves ikke blindtestet. Der er forresten slet ikke noget, der bør blindtestes, nÃ¥r vi véd, at det skaber en eksamenssituation og alle(eller stort set) reagerer pÃ¥ en sÃ¥dan situation.[der pumpes stressstoffer ud i kroppen]
 
Nej, lyd skal vurderes løbende, sÃ¥ man ved ,hvad man foretager sig og sÃ¥ sikre sig, at AB  eller ABA tests ikke stÃ¥r alene. Ved langtidslytning finder de fleste ud af, hvad der er oppe og ned.
hilsen
mogens
Brugeravatar
mr.superetik
Profil Lukket
 
Indlæg: 564
Tilmeldt: fre nov 24, 2006 01:18

Indlægaf 3DX » ons aug 15, 2007 23:06

normalt skærpes vores sanser da i stres situationer. de sanser, behov vi har undtrykkes. osv.

men ja vi give dig så meget ret, at det er en unaturlig situation at test / prøve noget under.

men selv deres egne ting kan folk ikke "finde" i en blind test. så der er nok også noget stolthed der spiller ind om folk tør denne test betode.

man kan jo sige at alle andre er total uvidenskablige. da det jo så netop IKKE kun er vores hørrelse vi tester.
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf macwerk » ons aug 15, 2007 23:58

3DX skrev:
macwerk skrev:
ZIG skrev:Vores øjne er mere "objektive" end vores ører ...
Jeg vil vove den påstand at vores syn er lettere at narre end vores hørelse -
... så nej, alle vores sanser kan bedrages, snydes osv. og sikkert ca. lige meget.

lad nu være med at svare agresivt ...

Det er sikkert mere ligemeget end ca. lige meget, det er ihvertfald ikke noget jeg gider at gå i korstog for :lol:

Man kan synes og ha det, som man vil og kan det!
Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf arsenix » tors aug 16, 2007 00:23

3DX skrev:
Karsten Sømand skrev:

Andre´ Jensen skrev:Det er ganske nemt, at høre om en højtaller er noget at skrive om.Som udgangspunkt skal den kunne en ting, og det er at spille med hul igennem ved lavt niveau. For som sagt den lukker ikke pludseligt af. Mangler der noget her går der så sandeligt også ved højt niveau. Såre simpelt igrunden.

André Jensen

Enig; det var oplevelsen af totalt hul igennem ved meget lavt niveau, som fuldstændigt tog pusten fra mig, da jeg havde Steen Duelunds 3-vejs stÃ¥ende til "test". Dén udgave, som er i Flemming "Gryphon" Rasmussens eje. En sÃ¥ simpel test fjerner pÃ¥ et øjeblik størstedelen af de højttalere, som er pÃ¥ markedet i dag.

Venlig hilsen

Karsten

 
jeg tror den køkken ht'er jeg har lyttet til er ca... samme model. jeg manglede i den grad detalier. og dette er da også bekræftet af en anden sten fan, som også har eller har haft en af hans konstruktioner.
jeg tror problem der acceleration og det med at coate cones, for at fjerne / flytte ombrydningener.
en cone skal være så let at accelrere som muligt, efter min mening. ellers vil man netop midste de fine små signaler som er så vigtige for at der er detalier, selv når der læsses endnu et spand havre på.

Den højttaler Sømanden refererer til er en stor 3 vejs med 2 x 10" basenheder og opbygget med 3 separate kabinetter (bas / mellem / diskant) Duelund byggede til F.R. i begyndelsen af 90'erne

Coatningnen påvirker selvfølgelig de opbrydninger der er i membranen, det er det der er meningen. Målet er at det kun er det indspillede signal vi hører og ikke hvad enheden selv "lægger til og trækker fra"

 

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf arsenix » tors aug 16, 2007 00:32

3DX skrev:
ZIG skrev:Hej 3DX, nu ved jeg ikke om du henvender dig til macwerk eller ZIG eller os begge to.

Men jeg har allerede fortrydt min formulering og kommer til at sige det stik modsatte senere igen i debatten.

Men det blev skrevet i en sammenhæng, hvor mit egentlige ærinde var at påpege, at jeg tror objektivisme er baseret på øjets måde at præsentere verden på. Den visuelle sans virker så konkret og så "derude".

Men efter jeg har læst superetiks indlæg, er jeg også kommet i tvivl om dét. Øret kan åbenbart også trænes op til "objektivitet". Så nu er jeg nok bare forvirret.

Det lyder spændende, at folk foretrækker den højttaler med sort stof. Mon ikke alle vores sansekanaler indvirker på hinanden. Hustruen, der sidder ved siden af, kan måske også bestemme, hvordan detaljerne lyder og hvilken højttaler, man ender med at beholde. :oops:

Zig
 
mest macwærk 
nej os alle. jeg tror at fordi vi er lyd nørder, skal vi passe på ikke at komme i den grøft, med at der gælder helt spcielle ting for lyd, det er den første sans osv.
 
den kan lige som de andre forvires, snydes osv.
 
f.eks, ved vi at vi tolker forvrængning om højt, og dynamisk. dvs. at hvis en højtaler forvrænger på den rigtige måde tolker vi det som den spille høj og dynamisk. faksik putter man i micro, mini anlæg forvrængning på, fordi vi så hører det som om det spiller højt, dybt og dynamisk.
 
og i blind test har vi ikke en chanche for at vide hvad vi lytter til. det er derfor så få vil stille op til test af den slags. de fleste (alle) bliver nemlig snydt.

Mange blindtest er jo ogsÃ¥ skruet sammen med netop det formÃ¥l, at "snyde" flertallet eller som et forsøg pÃ¥ at dokumentere at forsøgspersonerne i de fleste tilfælde ikke kan høre forskel pÃ¥ noget som helst.

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf 3DX » tors aug 16, 2007 05:30

macwerk skrev:
3DX skrev:
macwerk skrev:
ZIG skrev:Vores øjne er mere "objektive" end vores ører ...
Jeg vil vove den påstand at vores syn er lettere at narre end vores hørelse -
... så nej, alle vores sanser kan bedrages, snydes osv. og sikkert ca. lige meget.

lad nu være med at svare agresivt ...

Det er sikkert mere ligemeget end ca. lige meget, det er ihvertfald ikke noget jeg gider at gå i korstog for :lol:

Man kan synes og ha det, som man vil og kan det!

Øhhh.. tak

Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf 3DX » tors aug 16, 2007 05:33

arsenix skrev:
3DX skrev:
Karsten Sømand skrev:

Andre´ Jensen skrev:Det er ganske nemt, at høre om en højtaller er noget at skrive om.Som udgangspunkt skal den kunne en ting, og det er at spille med hul igennem ved lavt niveau. For som sagt den lukker ikke pludseligt af. Mangler der noget her går der så sandeligt også ved højt niveau. Såre simpelt igrunden.

André Jensen

Enig; det var oplevelsen af totalt hul igennem ved meget lavt niveau, som fuldstændigt tog pusten fra mig, da jeg havde Steen Duelunds 3-vejs stÃ¥ende til "test". Dén udgave, som er i Flemming "Gryphon" Rasmussens eje. En sÃ¥ simpel test fjerner pÃ¥ et øjeblik størstedelen af de højttalere, som er pÃ¥ markedet i dag.

Venlig hilsen

Karsten

 
jeg tror den køkken ht'er jeg har lyttet til er ca... samme model. jeg manglede i den grad detalier. og dette er da også bekræftet af en anden sten fan, som også har eller har haft en af hans konstruktioner.
jeg tror problem der acceleration og det med at coate cones, for at fjerne / flytte ombrydningener.
en cone skal være så let at accelrere som muligt, efter min mening. ellers vil man netop midste de fine små signaler som er så vigtige for at der er detalier, selv når der læsses endnu et spand havre på.

Den højttaler Sømanden refererer til er en stor 3 vejs med 2 x 10" basenheder og opbygget med 3 separate kabinetter (bas / mellem / diskant) Duelund byggede til F.R. i begyndelsen af 90'erne

Coatningnen påvirker selvfølgelig de opbrydninger der er i membranen, det er det der er meningen. Målet er at det kun er det indspillede signal vi hører og ikke hvad enheden selv "lægger til og trækker fra"

 

 
ok, men den har da forhåbentligt samme filosofi som køkken banditten, som udgangs punkt.
 
høj bevælig masser skal undgås, men det er et spørgsmål om hvilke kompromisser man bedst kan lide.
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf 3DX » tors aug 16, 2007 05:34

arsenix skrev:
3DX skrev:
ZIG skrev:Hej 3DX, nu ved jeg ikke om du henvender dig til macwerk eller ZIG eller os begge to.

Men jeg har allerede fortrydt min formulering og kommer til at sige det stik modsatte senere igen i debatten.

Men det blev skrevet i en sammenhæng, hvor mit egentlige ærinde var at påpege, at jeg tror objektivisme er baseret på øjets måde at præsentere verden på. Den visuelle sans virker så konkret og så "derude".

Men efter jeg har læst superetiks indlæg, er jeg også kommet i tvivl om dét. Øret kan åbenbart også trænes op til "objektivitet". Så nu er jeg nok bare forvirret.

Det lyder spændende, at folk foretrækker den højttaler med sort stof. Mon ikke alle vores sansekanaler indvirker på hinanden. Hustruen, der sidder ved siden af, kan måske også bestemme, hvordan detaljerne lyder og hvilken højttaler, man ender med at beholde. :oops:

Zig
 
mest macwærk 
nej os alle. jeg tror at fordi vi er lyd nørder, skal vi passe på ikke at komme i den grøft, med at der gælder helt spcielle ting for lyd, det er den første sans osv.
 
den kan lige som de andre forvires, snydes osv.
 
f.eks, ved vi at vi tolker forvrængning om højt, og dynamisk. dvs. at hvis en højtaler forvrænger på den rigtige måde tolker vi det som den spille høj og dynamisk. faksik putter man i micro, mini anlæg forvrængning på, fordi vi så hører det som om det spiller højt, dybt og dynamisk.
 
og i blind test har vi ikke en chanche for at vide hvad vi lytter til. det er derfor så få vil stille op til test af den slags. de fleste (alle) bliver nemlig snydt.

Mange blindtest er jo ogsÃ¥ skruet sammen med netop det formÃ¥l, at "snyde" flertallet eller som et forsøg pÃ¥ at dokumentere at forsøgspersonerne i de fleste tilfælde ikke kan høre forskel pÃ¥ noget som helst.

 
ja, og det er vel meget sundt og lærerigt at vi i virkeligheden kan hører så lidt, uden at kunne se det...
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Otto J » tors aug 16, 2007 07:38

[quote="mr.superetik"Men hvis man nÃ¥r frem til den konklusion (og det kan jeg læse  at f.eks.Otto har gjort) at de mere objektive kriterier kun til en vis grad indarbejdes (sÃ¥dan læser jeg Otto's indlæg; jeg tror  dog  han har visse minimumskriterier, der SKAL opfyldes og derfra ønsker han at præge sit system, sÃ¥ledes at det bliver relevant og interessant for ham). Otto er jo rent faktisk bevidst om det han forsøger at sammensætte og dermed bør han have taget stilling til hvilken betydning en mere korrekt gengivelse har for ham i praksis.Og han har sÃ¥ mere eller mindre afvist den objektive vej med en række begrundelser, der er gyldige for ham.
[/quote]
 
Jeg mener at du misforstår mig lidt (sikkert fordi jeg ikke formulerer mig tydeligt nok). Jeg vil _gerne_ have den objektivt korrekte gengivelse. Jeg vil _gerne_, som du siger, have koncertsalen "hjem i stuen" (hvis det er en koncertsals-optagelse). Der er bare et par problemer i at gøre dette i praksis. For det første, så er den objektivt korrekte gengivelse af koncertsalen hjemme i stuen, direkte afhængig af optagelsen. Jeg ønsker ikke en objektivt korrekt gengivelse af _optagelsen_, jeg ønsker en objektivt korrekt gengivelse af _koncertsalen_. Det kan du kun opnå hvis optagelsen er lavet sådan at den tillader det.
 
Dérfor er spørgsmålet så, hvad man skal gøre hvis flertallet af de optagelser man gerne vil høre, ikke er designet til at give dig koncertsals-oplevelsen. Skal man forfølge hifi-oplevelsen ved at forkaste optagelser der ikke har dette som mål, eller skal man forfølge musik-oplevelserne ved at spille de plader man synes indeholder bedst musik, og så gengive dem på en måde der gør at man giver sig selv mulighed for at fokusere på musikken? Hvis det er den klassiske/akustiske koncert optaget i en koncertsal, jamen så _skal_ anlægget jo gengive musikken "objektivt korrekt" for at du kan få nydelse af musikken. Men hvad med al den musik der ikke er designet til det? Lad os antage at jeg har lyst til at lytte til Dark Side of the Moon. Den er på ingen måde skabt til at instrumenterne skal lyde som de gør i virkeligheden (og hvordan LYDER elektriskt forstærkede instrumenter i virkeligheden?) Den er skabt til at danne et univers af lyd, en drømmeverden om du vil. Målet her er ikke at genskabe lyden som det lød i studiet under indspilningen, målet er at genskabe det imaginære drømmeunivers. Her bliver det sværere at være hifi-entusiast, fordi du dybest set først ved hvordan Waters/Gilmour havde tænkt sig at det skal lyde, når du rent faktisk hører det, og VED at det er sådan det skal lyde. Det kan sammenlignes lidt med billedet på f.eks. en film som The Matrix. Her har man givet filmen en grønlig tone, for at underbygge en bestemt stemning. Det er altså ikke meningen at billederne skal se ud som de gjorde under optagelsen.
 
Det er så så heldigt, at Pink Floyd's optagelser langt hen ad vejen er "designet" til at når de gengives "korrekt", så er drømme-universet som det skal være. Men hvad med f.eks. Coldplay? Er deres indspilninger designet til at fungere bedst på et korrekt hifi-system? Det tror jeg ikke. Skal vi så bare lade være med at høre Coldplay, fordi det ikke er hifi? I den perfekte verden havde både Pink Floyd og Coldplay nøjagtigt samme udgangspunkt, og deres lyd-universer fungerede begge to bedst på det samme anlæg. Det mener jeg bare ikke det gør, og det er her lyd efter min mening adskiller sig fra billede: Jagten på det objektivt korrekte betyder at man må forkaste en stor del af indspilningerne. Vel at mærke ikke på grund af indholdet, man kunne jo sammenligne med at næsten ingen film er designet til at gengive "realistiske" billeder. De forkastes på grund af indspilningskvaliteten, eller rettere dét at målet ikke har været bedst gengivelse på det objektivt korrekte anlæg. For billede er målet stort set _altid_ bedst gengivelse på et korrekt system, og derfor er det i langt højere grad ønskeligt at opnå en objektivt korrekt gengivelse. På lydsiden kan du gøre det, hvis du er klar til at lade hifi-oplevelsen overskygge det frie valg af musik, men hvis du ønsker at _alt_ musik skal være til at holde ud at høre på, så er man tvunget til at gå på kompromis med den korrekte gengivelse af hifi-optagelserne, for at få en lidt mere "korrekt" (omend korrekt på en anden facon) gengivelse af ikke-hifi optagelser (der, som med DSOTM sagtens kan være _kvalitets-optagelser_ selv om de ikke er hifi-optagelser). Jeg ønsker ikke at mit anlæg skal styre min musiksmag, derfor foretrækker jeg dét kompromis der gør at jeg kan nyde mest mulig musik, i stedet for at skulle forkaste god musik på baggrund af at indspilningen ikke er designet til dét type anlæg jeg har. Det er muligt at ingen oplevelse så bliver 100% korrekt, men jeg vil hellere have en gengivelse der er 80% korrekt på alle de plader jeg ønsker at høre, end 100% korrekt på hifi-optagelser (som iøvrigt dækker en meget lille del af min musiksmag), og 50% korrekt på ikke-hifi optagelser.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.