sbn skrev:Jeg tænkte på om en converter i prislejet omkring 1000-3000 kr kunne gøre nogen nævneværdig forskel i mit anlæg, sammenlignet med den indbyggede i Squeezeboxen, eller om dens indbyggede Burr-Brown PCM-1748E er fuld tilstrækkelig, selv om jeg køber et par nye højttalere?
Jeg kan
se at der på det danske brugtmarked sælges lidt convertere af typen
Cambridge Audio Dacmagic 1 og AUDIO ALCHEMY DDE 1.0 for tiden, i
prislejet omkring 1000 kr. Ved nærmere research kan jeg se, at de er
fra omkring midten/starten af 90erne - der må vel være sket en del
siden på området, så hvad råder I til?
Går du ud og invisterer i en ekstern DAC i nævnte prisleje, vil det oftest være en AA, Cambridge eller lignende. Du vil uden tvivl kunne høre en forskel, men om det er til det bedre, kan kun dine ører afgøre. Mine personlige erfaringer siger dog, at det næppe vil kunne betale sig, nok snarre tværtimod. Rent teknisk skal du jo tænke på, at så snart du hiver det digitale signal ud af Squeezebox'en med en en-vejs synkron protokol som S/Pdif, går du jo på også på kompromis med dataintegriteten samt tilføjer betydelige mængder jitter til signalet.
sbn skrev:Desuden går jeg ud fra
det kan være et problem at jeg bruger squeezeboxens egen
volumenkontrol, jeg kan jo riskere at en del af lydens opløsning går
tabt da reguleringen sker digitalt... eller how?
zerocool skrev:sbn skrev:Desuden går jeg ud fradet kan være et problem at jeg bruger squeezeboxens egen
volumenkontrol, jeg kan jo riskere at en del af lydens opløsning går
tabt da reguleringen sker digitalt... eller how?Al' digital volumereduktion sker ved at droppe bits. SB2 har et angivet S/N-forhold på ("over") 100dB og volume-kontrollen sker ved 24 bit, så nej du vil ikke kunne høre et kvalitetetab.
vilmann skrev:Det er muligt at man i teorien ikke vil opleve et kvalitetstab.
I praksis forholder det sig dog anderledes med Squeezeboxen.
Men det er selvfølgelig afhængig af hvad resten af anlægget kan.
Jeg har lige kigget nærmere på ovennævnte forstærker, Thule Audio PA150B, og fundet ud af, at indgang-følsomheden på de balancerede indgange er på 1,2 Vrms. F.sva. de ubalancerede indgange står det, i den her sammenhæng, endnu værre til, her er vi helt nede på en følsomhed på 0,6 Vrms. SqueezeBox 3’en har en spænding på 2,1 Vrms (når den er skruet op til maksimal volumen).
Det har ikke lige været mig mulig at finde specs vedr. Thule-forstærkerens gain, så jeg kan derfor ikke beregne hvor meget, men ovenstående betyder alt andet end lige, at den kommer til at klippe signalet ved højere volumen-indstillinger.
Mht. mit svar vedrørende digital volumenkontrol var det måske en smule unuanceret. Al’ digital volumenreduktion sker som nævnt ved at droppe bits og indebærer at man får mindre dynamik såvel som et dårligere S/N-forhold.
For at overskueligere det en smule kan man jo sige det således, at alt hvad kommer ud af en DAC indeholder både et signal og støj. Støjen forbliver ved digital niveaudæmpning det samme, modsat analoge potentiometre, uagtet hvor meget selve signalet end reduceres i niveau. Støjen bliver altså relativt højere.
I en DAC er word’en automatisk formateret sådan, at det mest betydningsfulde bit udøver indflydelse på DAC’ens mest betydningsfulde bit. Derved får du, uanset hvor mange bit en given DAC virker ved, tilpasset niveauet så det er det samme uden hensyn til den oprindelige opløsning.
En Squeezebox 3 tager et normalt 16 bit-signal, som man finder på ex. cd’er, og udvider det til et 24 bit-signal. De oprindelige 16 bit indtager de 16 mest betydningsfulde pladser i de 24 bit word - her bør understreges, at S/N-forholdet ikke har ændret sig, da det fysisk er umuligt. Når man så reducerer signalet i niveau, flyttes de 16 bit gradvist ned af i rækken af de 24 bit word. En almindelig misforståelse er så, at de første 8 bit af niveaudæmpning er gratis og lossless, dette er dog ikke korrekt. Bitsene repræsentere nemlig nu et lavere signal end oprindeligt, altså har en anden værdi, og derved er information gået tabt. Bitsene på den mest betydningsfulde side modtage 0’er og resultatet er et tab af dynamik. Derudover bør man også holde bag øret, at ca. 4 bit på den mindst betydningsfulde side af en 24 bit DAC er skjult af analog støj fra DAC’en, så flytter man bits ned i dette område kan spændingen fra 0’er og 1-taller ikke kunne komme til udtryk som hørbart signal.
Digital volumen-reduktion foregår jo i sagens natur før DAC’en. En DAC er en indretning, der konvertere tal (1 og 0) til spænding. Den har plads til et givent antal tal (bits), ex. 16 eller 24, og det mest betydningsfulde bit står for halvdelen af den spændingen en DAC råder over, den næste bit råder over ¼ af spændingen, det næste 1/8 osv.
Lad os for eksemplets skyld kigge på en 24 bit DAC og hvad der sker. Her har vi et teoretisk dynamikområde på 144 dB, da hver bit giver 6 dB (6 x 24 = 144).
De mindst betydningsfulde bits indeholder et signals svage detaljer, så det er jo ikke dér reduceringen finder sted. 6 dB reduktion indebærer halvdelen af signalet, så det sker derimod ved, at det mest betydningsfulde bit skubbes en plads ned – man fylder altså bitsene fra den mest betydningsfulde side med 0’er – og i den anden ende falder bitsene ud forneden.
Når et bit indeholder et 0, bruges det ikke og når den indeholder et 1-tal, yder den en dertil knyttet værdi.
Det man må forstå er derfor, at de mest betydningsfulde bits også står for størstedelen af signalet. Når man tar’ en DAC, der giver eksempelvis 8 V ved fuldt blus, og man fylder et 0 på det mest betydningsfulde bits plads, er DAC’ens virksomme område ikke længere 0-8 V men blot 0-4 V. Hvis man så prøver at reducere signalet med lad os sige 8 bit (8 x 6 = 48 dB), er man helt nede på en virksom rækkevidde på kun 0-1,125 V og det med en DAC der var designet til at yde 8 V som maksimum. Dette betyder flere ting. Dels går DAC’en fra at have 16 millioner kvanteserings-niveauer til kun at have ca. 65.000, altså ikke hvad man umiddelbart kan kalde en tabsfri volumenreduktion, og herudover reduceres dynamikområdet med præcis lige så meget som signalet er sænket.
Som nævnt har man teoretisk set 144 dB dynamikområde med en 24 bit DAC, hvilket jo som nævnt betyder at hvis man reducerer signalet med 48 dB (8 bits) har (144 – 48 ) 96 dB til rest som anvendte dynamikområde. I praksis har en typisk 24 bit DAC et dynamikområde på 110 dB, resten er støj, og det betyder, at man her med en reduktion af signalet på 48 dB er helt nede på et dynamikområde på 62 dB.
Endelig kan det da også, i hvert fald i teorien, være potentielt farligt for både højttalere og hørelse at benytte en SqueezeBox 3 direkte tilsluttet effektforstærker. Volumenkontrollen er jo softwarebaseret og kan derfor fejle, således at den sender max. lydstyrke igennem.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst