Ducati skrev:von Auspuff skrev:mr.superetik skrev:See..det er helt forkert. Hvad du hører, det hører du. Så længe man ikke tror egne sanseindtryk har man pr. def. et problem. Et praksisproblem.
Kun lytningen bør være afgørende. At høre popstulater om forbehold heroverfor , bekræfter, at mange tilhører 3éren, der med al vold og magt vil lave om på det, de hører, fordi det anvendte princip tilsiger dem, at det fe.ks. ikke burde være muligt, at en AB konstruktion kan lyde godt.
En ommer.
Og her tager du fejl, idet man køber dit lytterum med i den handel.
Tingene SKAL basalt være i orden før man begynder at lytte.
Konstruktion er en videnskab, som man skal have respekt for. Håndværket der følger efter er en særdeles delikat affære, som desværre har det meget skidt uden videnskaben og vise versa.
Videnskaben giver et ret godt gæt om, hvad det hele ender med, men det er et gæt.
Modsat peger lytning alene, ind imellem helt forkerte retninger.
Tænk det eksempel, at du skruer bias op på en forstærker, og resultatet bliver dårligere lyd - konklusion: Klasse A sucks.
Det er faktisk det man vil opleve, hvis ikke forstærkeren helt fra bunden er konstrueret til det store strømtræk der er i klasse A.
Man kan f.eks ikke have uregulerede spændingsforsyninger til indgangstrin sammen med et klasse A udgangstrin. det ender helt sikkert galt.
Men er det så klasse a det er galt med?
Hvis du tænder natlampen og ser at din kone ikke ligner Claudia Schiffer, er det så natlampen det er galt med?
Lad os taget et eksempel ud fra det, du lige har sagt. Der skal investeres i en ny effektforstærker og i dette eksempel er der to mulige kandidater:
Den ene af dem kender du konstruktionsmæssigt. Det er en Klasse A effektforstærker og den er konstrueret som du nu synes sådan en skal konstrures. Det er både stor videnskab og godt håndværk for at bruge dine egne ord.
Den anden forstærker kender du intet til, hverken dens målinger eller dens konstruktionsprincip. Der er tale om den berømte ''black box''
Du har mulighed for at teste de to fortærkere i dit eget system og danne dig dine egne indtryk. Du har dog ikke mulighed for at foretage nogen som helst form for målinger eller checke specifikationer på den der pokkers black box.
Der bliver lyttet, og lyttet, og lyttet... Til sidst er konklusionen klar som blæk: Black boxen lyder klart bedst...
Men som jeg læser dig vil du -i ramme alvor- investere dine grunker i Klasse A forstærkeren fordi du ved, at den er bygget med stor videnskab og godt håndværk.
Korrekt..???
Du mangler stadig at forholde dig til ovenstående Kurt. Du ævler, og ævler, og ævler, og ævler, og ævler, og ævler, og ævler, og ævler, og ævler, og ævler, og ævler, og ævler i ét væk om hvor fantastiske måledata er på din gamle Gravity. Og du ævler ca lige så meget om konstruktionsprincipperne i tyngdekraft forstækeren...
Alle dine Klasse A tomgangsskriverier giver jo sådan set en eller anden bizzard form for mening, hvis du vitterligt mener, at konstruktionen SKAL være på plads inden der kan lyttes (dine egne ord ovenfor). Derfor må du lige svare på, om du ville vælge Klasse A forstærkeren, eller den bedre lydende black-box?
Du svarer nok ikke, men OK, du har jo i realiteten svaret, for du ævler konstant om målinger og konstruktionsprincipper, men nævner aldrig rigtig noget om lyd eller musik. Derved har du jo i realiteten også svaret, at det ikke er vigtigt for dig, hvordan en forstærker lyder, bare den er konstrueret som du mener den skal være konstrueret, og at den ''næsten'' kan fordoble effekten i den halve impedans...
Derved er det jo også klart nok, at du tit er uenige med os andre, for ''we are in it for the music''... Sund: Håber det er OK jeg lige nappede dit citat
God fornøjelse med dine måledata Kurt, jeg håber du synes de lyder fremragende..!
Hilsen,
Morten