Tact&Tone skrev:Det er bestemt ikke den officielle holdning!
Kan fortælle at på Åboulevarden, bliver der, når der laves udlån, lavet en manuel fluesmækker kopi af dit dankort på det beløb, som du låner produkt eller produkter for.
...
Dette er politikken i denne butik, ved ikke hvordan det gøres i andre.
Tag skrev:Så enten har Hi-Fi Klubben nogle udvalget lånemodller, ellers må de mange gange sælge demo vare.
ikke en god måde at drive butik på, så når man har bestemt sig for en vare og betal, så fanger bordet.
Tag skrev:Når man har lånt en højtale hjem i fx. 7-14 dage, kan de jo ikke sælges som ny, men den kan så god sælge som demo modelle til en anden pris, tænk sig at HiFi-Klubbe havde lånt hel vare laget ud, så ville det værre sket med at sælge ny ting og folk der købte ny ting op opdaget at det faktis var en demo model man har købt.
Så enten har Hi-Fi Klubben nogle udvalget lånemodller, ellers må de mange gange sælge demo vare.
ikke en god måde at drive butik på, så når man har bestemt sig for en vare og betal, så fanger bordet.
Hvad forretningen gør med den returnede vare kan du være 100 % ligeglad med, bare du har opfyldt din forpligtelse med hensyn til varens stand og mængde, hvilket burde betyde at varen fremstår som ny, når den skal sælges igen.
Det normale herefter, er da også at butikken sælger varen igen som ny, bare varen fremstå som ny og garantien er iorden, og det er kun i meget få tilfælde den praksis kan kritiseres.
Undtagelsene,- som man oftest har hørt om, er at mobiltelefoner og computere ofte (altid) sælges som nye, selvom de ved en afprøvning kan være er lagret med personlige data fra dem som har lånt/købt dem tidligere, hvilket åbenlyst ikke er tilfredstillende for en ny køber, og her bør grænsen vel egentlig også trækkes.
Normalt husker forretningerne da også at slette evt personlige data fra udstyret inden den sælges til næste kunde, og så er den praksis også absolut acceptable.
Fremgangsmåden er naturligvis iorden, for ellers ville returretten ikke fungere i praksis.
Heldigvis er der ikke så mange der fortryder sit køb, så problemet (hvis der måtte være et sådan) må siges at være af et meget beskedent omfang.
Bulgarien skrev:Utroligt at der skrives så meget vrøvl!Netop en højttaler vil der aldrig blive problemer med, blot varen (ikke embalagen) returners i væsentlig samme stand og mænge .Standen vil være præsis den samme som når du returnere den, som da du modtog den, At spille på dem i 14 dage ændrer intet på højttaleren , snarere tværtimod. (men lad være med at fedte og ridse den...)At emballagen har været åbnet hører med til at prøve varen, så medmindre du har splittet emballagen helt ad skal du havde dine penge retur.Først hvis emballagen er absulut helt ubrugelig, kan forretningen kræve et lille beløb til dækning af dette.Læs også de andre indlæg, det er rimeligt klart at forbrugeren står utroligt stærkt ved køb på nettet
Ingen tvivl om, at forbrugeren står stærkt. Det givet jo ligesom sig selv, når man holder forbrugerkøbsafsnittet i købeloven op mod resten af bestemmelserne i selv samme.
Rent faktisk skal butikken finde sig i det, man kalder ubetydelige skader, hvorfor der ikke burde være noget problem i ex. at "fedte" en højttaler.
Og hvorfra i retspraksis finder du belæg for din påstand om, at hvis emballagen er helt ødelagt, så kan de kræve et mindre beløb?
Så længe der ikke sker værditab på genstanden, kan denne returneres. Hvis man prøvelytter en højttaler i 14 dage, så ville jeg umiddelbart antage, at der godt kunne være sket et sådant værditab, at man ikke længere har retten til at fortryde. Sætter man blot højttaleren til hurtigt, og ikke spiller mere på den, så burde der kunne fortrydes.
Det er svært at trække en linie i sandet og sige, præcist hvor der ikke længere kan fortrydes. Men forbrugeren får en margin.
Bulgarien skrev:Emballage er de fleste gange en del af varens værdi , og hvis den ikke returneres eller hvis den er ødelagt / skadet, så vil varens værdi blive mindre, da den i såfald ikke umiddelbart ville kunne sælges som ny.
powda skrev:Bulgarien skrev:Emballage er de fleste gange en del af varens værdi , og hvis den ikke returneres eller hvis den er ødelagt / skadet, så vil varens værdi blive mindre, da den i såfald ikke umiddelbart ville kunne sælges som ny.Meget muligt det er surt at få en vare tilbage uden emballage, men det er ikke noget en virksomhed som sådan kan bede kunden betale for. Derfor - hvor får du belæg for det synspunkt fra?
Normalt plejer jeg altid at henvise til div. link, næsten uanset hvad jeg skriver om , det hjælper andre med at gå videre med emnet, og det understreger at jeg trods alt ved noget om emnet.
Varens værdi er også repræsentet ved embalagen, hvad enten man kan lide det eller ej
Lige præsis dette med embalagen kan jeg desværre ikke umiddelbart linke til, da det ikke er ligetil at finde igen men jeg mener bestemt at der foreligger nogle afgørelser om dette , - Jeg læser enorme mængder af stof, særligt forbrugerstof, og problemet vil jo opstå jo engang imellem.
Men det er blot for at understrege at man trods alt har visse forpligtelser, ihvertfald de første 14 dage, hvor man har muligheden for at benytte returretten.
Måske andre der er bedre til at Google kan finde stederne hvor det står nærmere beskreve.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst