von Auspuff skrev:mr.superetik skrev:Du har da lov til at være i tvivl.
Jeg er dog ophørt med at tvivle, når vi taler overdimensionerede forstærkere, der er overdimensionerede for overdimensionens egen skyld.
Alle har lov til hvad som helst stort set!
Men helt ærligt - overdimensionerede forstærkere?
Det er simpelthen lodret sludder.
Forstærkere er altid underdimensionerede uden undtagelse.
Spørgsmålet er hvor man tager fat me dstørst virkning.
Det er ikke muligt at imødekomme alle de krav, som faktuel reproduktion stiller.
Det er en umulighed, og alt der findes er desværre underdimensioneret.
Magneterne er for svage, membranerne for tunge, resonansdæmpningen for ringe, strømkapaciteten for lille, båndbredden for begrænset, støjen er for dominerende, opløsningen for begrænset.
Det du argumenterer for høres tydeligt som "pleasing slask".
Men det er da i orden.
Men jeg mener du bør vare dig for at kalde mig uerfaren udi livemusik af den rette slags. Hører en hel del af slagsen, og jeg fastholder, at f.eks. en apollo raket kræver alt for megen fantasi, for at kunne anvendes i den sammenhæng. det er en hygge CD, der kan give et fjernt billede af noget der måske er sket. Desværre osse når mikrofonerne stod ganske tæt på begivenhederne. Men det er jo smag og behag, som man siger.
Jeg tror det nok er helt fint at du kaster dig over happy hifi, så hygger jeg mig med musikken.
Nej Søren Nielsen. Det er ikke noget sludder. Det er hørt og erfaret.
De forstærkere, der forsøges solgt på en fysisk fremtoning og kolossal råstyrke spiller mindre letflydende og da dette er et af de allervæsentlige forhold i enhver reproduktion om den skal være troværdig, vil enhver lytter, der har ægte sans for proportioner naturligvis have"blik" for dette væsentlige aspekt. "Kun den, der vil snydes, bliver snydt.." er et en talemåde, der meget godt favner, hvad der kan herske på hifi markedet, når vi taler om køberen/forbrugerens forkerte præferencer (og dette inkluderer også de af os, der går efter egentlig high-end)
Det med at "køre" det af på "smag og behag" finder ingen nåde hos mig, da jeg er objektivist, hvorefter det, der tæller, er en forstærkes evne til at fremstille et troværdigt "billede" af virkeligheden, herunder de dertil benyttede virkemidler og deres indbyrdes forhold..
Den dygtige forstærkerproducent skal derfor evne at mixe et lyddesign sammen, der ved hjælp af virkemidler performer relativt troværdigt. Og den dygtige producent, om han er ærlig, vil nok selv have erfaret, at ensidig satsning på egentlig råstyrke skaber for mange minusser i forhold til fordelene.
Det er forresten morsomt som du har travlt med den apollo. Situationen vedr. den er adeles uforandret. Du skulle prøve at lytte den på et system, hvis væsentligste styrke er letflydenhed. Men da det er OT, så lander jeg den bare der...i din glemsel