'Passio'
FILM-ORATORIUM I MARMORKIRKEN
Den 9. september blænder vi op for en enestående oplevelse, der forbinder filmkunst, korsang og kirkerum. Den kommende Sonningpris-modtager Arvo Pärts korværk "Passio" bliver fremført af Ars Nova og Athelas Sinfonietta Copenhagen – i nøje samklang med et 74 minutter langt billeddigt skabt af den italienske instruktør og filmforsker Paolo Cherchi Usai (f. 1957).
Når vi skriver "enestående" om begivenheden, skal det tages helt bogstaveligt. Filmen, der ligeledes hedder 'Passio', findes kun i én filmkopi per kontinent. Negativet er ifølge instruktøren destrueret. 'Passio' vil ikke udkomme på dvd, og den vil ikke blive sat op i almindelige biografer. Den vises kun få gange og altid akkompagneret af levende musik og korsang. De heldige har kunnet opleve værket i bl.a. Cathedral of St. John the Divine i New York. Visningen i Marmorkirken bliver filmens europapremiere.
FILMHISTORIEN MED LILLE 'F'
'Passio' er en collage af allerede eksisterende filmstumper. Men ikke klassiker-highlights. Tværtimod kommer denne "found footage" fra, hvad man kunne kalde den marginaliserede filmhistorie: optagelser, der tydeligvis er skabt for at fastholde objekter og hændelser, som nogen engang har fundet vigtige, men som vores kollektive bevidsthed i det lange løb ikke har fundet plads til. Billeder af kroppe. Voldsomme, til tider smertefyldte billeder. Videnskabelige undersøgelser. Politiske manifestationer. Ritualer uden klar reference eller afsender. Og dertil: billeder af det, man har brugt til at fastholde hændelserne med: kameraer, linser, filmstrimler.
HVORFOR BRINGE BILLEDER TIL VERDEN?
"Hvorfor stræber vi mennesker overhovedet efter at skabe og betragte kunstige billeder?" spørger Usai, når han skal forklare sit projekt. "Billederne i sig selv har jo ingenting på hjerte. Det er snarere os, der bør stå til ansvar over for dem. Det er os, der må legitimere det faktum, at vi har bragt dem til verden".
Paolo Cherchi Usai, der til daglig leder det nationale filmarkiv i Australien, minder om, at der i 1895 blev optaget ca. 40 minutters levende billeder på verdensplan - næsten alle er bevaret. I 2004 blev der produceret over to milliarder timer, hvoraf kun en brøkdel er gemt. I fremtiden vil der blive skabt - og glemt - mere endnu. 'Passio' er en form for respons på den udvikling; en refleksion over vores trodsige stræben efter at ville fastholde det forgængelige.
SANSNING I STOR SKALA
Men 'Passio' er også et oratorisk værk, hvor billederne går i symbiose med det musikstykke, det er inspireret af. Pauser i musikken passer til pauser i billedstrømmen, og de enkelte klip er udvalgt med blik for den totale effekt. Og så er de kirkelige rammer naturligvis ikke tilfældige. Arvo Pärts libretto består af latinske tekststykker fra Johannes-evangeliet, som i kalligraferet form glider hen over lærredet sammen med billederne.
'Passio' er måske nok en reminder om vores tabte visuelle hukommelse. Men den åbner samtidig for sansning på en ny, nærmest ceremoniel form. Og i en skala, man sjældent vil få mulighed for at opleve.
Arrangementet er lavet i samarbejde med Athelas og Ars Nova.
Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket
PRAKTISKE OPLYSNINGER
STED: Marmorkirken (Frederiks Kirke), Frederiksgade 4, København K.
BILLETTER: Sælges kun ved indgangen til Marmorkirken umiddelbart inden forestillingen, men kan forhåndsreserveres hos Athelas via e-mail til
info@athelas.dk.
PRIS: 50 kr. for medlemmer af Cinemateket samt studerende og unge under 25 år. 100 kr. for andre.
VIGTIGT: Der kan kun betales med kontanter. Husk også Cinemateks-medlemskort eller anden identifikation ved afhentning af billetter med rabat.