Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Alt om højttalere.

Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Indlægaf Jonas Bojer » fre okt 28, 2005 21:58

:D

Hvorfor skal højtalere vare dyre ? for at gøre det nemt lader jeg som om Linn ikke findes sÃ¥ er jeg jo ikke "farvet" længere  8|

Oftere når jeg høre en lille højtaler på en messe eller HIFI træf bliver jeg positivt overrasket, end når jeg høre en stor og dyr højtaler.
Dette kan ikke vare en tilfældighed hver gang og det er heller ikke fordi jeg har "falske" store forventninger til de store højtalere hvad kan det så skyldes?

1) Den ene forklaring er sikkert at nogle HIFI folk stadig tror at højtaleren betyder mest og de derfor præsentere et 250.000kr højtaler sæt med et 40.000kr anlæg. HvornÃ¥r gÃ¥r det mon op for folk at det CDafspilleren eller forforstærkeren ødelægger, kan en højtaler ALDRIG rette op pÃ¥ igen. Samme som hvad gælder det at man har dyre kabler til anlægget hvis den inspillede guitarist ingen strenge har pÃ¥ guitaren  ;O

2) Jeg tror at når en fabrikant skal lave en dyr højtaler så tænker han FINT design, stor volumen, enhedder af exotiske materialer og VUPTI man får en masse ting i højtaleren som INTET har med god musik at gøre. Oven i hatten sidder konstruktøren og tænker nu går jeg virkelig til den og putter en masse filosofi ned i højtaleren og det giver den RENE fravning. RESULTAT en dyr doven højtaler der ikke magter at spille musik. Dette gælder alle mærker B&W(den lille CM7 er oki bare den ikke får lov at bestemme), Dynaudio (nogle af deres små er faktisk sjove), Dali(de små buede er sjove), men fælles for mærkerne er at jo dyre jo mere filosofi og jo ringere musik.

3) En anden grund er at jo større højtalere jo oftere større problemer med rummet. Svare til at tage en BMW M5 og putte en 1.1 Fiat punto motor i, den vil ogsÃ¥ sejle rundt pÃ¥ mÃ¥ og fÃ¥ og meget svær at manøvere hurtigt rundt pÃ¥ en bane. Hvorimod en fiat punto med en toptunet BMW modor vil være super fleksibel og nem at manøvere rundt pÃ¥ en bane. SE resultat en lille billig højtaler bliver bedre manøveret rundt i musikkens kurver og sving med et ordentligt anlæg spændt op i rø...  :P

Hvorfor sÃ¥ købe dyre højtalere nÃ¥r de ikke fungere ? det forstÃ¥r jeg heller ikke ?  =P  mÃ¥ske wow effekten ved vennerne ? men den fader hurtigt og konen hader store højtalere alligevel.

Jeg siger brug pengene på grejet får en ordentlig motor og voldtving en lille højtaler til at yde det bedste, eller køb nogle flere plader.

En god lille højtaler jeg MÅ anbefale er DLS55. Dette højtaler har jeg selv haft hjemme, testet og lyttet mange gange i TC. I TC butikken er der ikke EN højtaler der kan banker denne højtaler på alle punkter, der er måske i butikken en eller 2 højtalere det kan banke den DLS55 på 1 eller 2 punkter men som i helheden bliver ligegyldig.

DLS 55 koster vist nu kun latterlige 8000kr i venyl. Hvis i ønsker en højtaler op til 40.000kr sÃ¥ test den lige mod denne DLSR55 og slÃ¥r den DLS'sen pÃ¥ alle punkter kan højtaleren vare noget, men jeg tror ikke det vil lykkes jer  :D

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Re: Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Indlægaf vilmann » fre okt 28, 2005 22:42

Jonas Bojer skrev::D

Hvorfor skal højtalere vare dyre ?


Skal de det?

Jeg kender ikke den DLS'er du omtaler, men lige på stående fod kan jeg komme i tanker om to mere der er både små og ikke overvældende dyre. Den ene er endda decideret billig.

Kibri's Caelum kan da noget. Drive og nærvær. Jeg har som regel svært ved at forlade Kibri-rummet på udstillingen på Scandic. Den (formodentlig i kombination med resten af setup'et) giver bare lyst til mere musik.
Hvad den lige præcis koster ved jeg ikke, men det er næppe slemt.

Tannoy Fusion 1. En lille bitte ting. I Lydbutikken bruger dem den sammen med et lille Onkyo-anlæg når en kunde siger "minianlæg til 5000 kr". Hver gang jeg har hørt den er jeg kørt hjem med en fornemmelse af at noget er gået galt et sted. Vi poster penge i gigant-forstærkere, CD-afspillere med clock-upgrades i en uendelighed og dyre pladespillere med dyre pick-up'er.
Og så spiller den lille Tannoy/Onkyo-kombi bare så bedårende. Der skal faktisk ikke mere til. Hvis man nu bare køber det lille anlæg og bruger resten af pengene på plader........

;)

/vilmann
vilmann
 

Re: Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Indlægaf Gumle » fre okt 28, 2005 23:03

Jonas Bojer skrev::D
Hvorfor skal højtalere vare dyre ? for at gøre det nemt lader jeg som om Linn ikke findes sÃ¥ er jeg jo ikke "farvet" længere  8|

Oftere når jeg høre en lille højtaler på en messe eller HIFI træf bliver jeg positivt overrasket, end når jeg høre en stor og dyr højtaler.
Dette kan ikke vare en tilfældighed hver gang og det er heller ikke fordi jeg har "falske" store forventninger til de store højtalere hvad kan det så skyldes?

1) Den ene forklaring er sikkert at nogle HIFI folk stadig tror at højtaleren betyder mest og de derfor præsentere et 250.000kr højtaler sæt med et 40.000kr anlæg. HvornÃ¥r gÃ¥r det mon op for folk at det CDafspilleren eller forforstærkeren ødelægger, kan en højtaler ALDRIG rette op pÃ¥ igen. Samme som hvad gælder det at man har dyre kabler til anlægget hvis den inspillede guitarist ingen strenge har pÃ¥ guitaren  ;O

Denne (ydelsesmæssige og ikke prismæssige) balance mellem de enkelte led i afspille kæden er jo debatteret mange gange tidligere :P , men selvom jeg stadig mener højttalerne er vigtigst (da de er skyld i det største bidrag til den samlede farvning/forvrænging), så er det da klart at der skal være en vis balance i tingene.
"Kilden først" er jo en sund filosofi (og fundamental sand), men min opfattelse er blot, at den farvning og forvrængning, der opstår i elektronikken, som regel er af mindre betydning end dét, der sker i/gennem højttaleren - Men en rigtig god effektforstærker kan ofte få en mindre god højttaler til at spille væsentligt bedre end en rigtig god højttaler på en mindre god forstærker.

Jonas Bojer skrev:2) Jeg tror at når en fabrikant skal lave en dyr højtaler så tænker han FINT design, stor volumen, enhedder af exotiske materialer og VUPTI man får en masse ting i højtaleren som INTET har med god musik at gøre. Oven i hatten sidder konstruktøren og tænker nu går jeg virkelig til den og putter en masse filosofi ned i højtaleren og det giver den RENE fravning. RESULTAT en dyr doven højtaler der ikke magter at spille musik. Dette gælder alle mærker B&W(den lille CM7 er oki bare den ikke får lov at bestemme), Dynaudio (nogle af deres små er faktisk sjove), Dali(de små buede er sjove), men fælles for mærkerne er at jo dyre jo mere filosofi og jo ringere musik.

Jeg har nu ikke sÃ¥ ofte haft den oplevelse, men jeg har dog oplevet, at en mindre (og mÃ¥ske mere simpel) højttaler pÃ¥ en eller anden mÃ¥de, spiller pÃ¥ en mÃ¥de, sÃ¥ musikken virker mere sammenhængende?! 8|  Det tror jeg bl.a. kan tilskrives en generelt mere simpel konstruktion, og i særdeleshed et mere simpelt delefilter.

Jonas Bojer skrev:3) En anden grund er at jo større højtalere jo oftere større problemer med rummet. Svare til at tage en BMW M5 og putte en 1.1 Fiat punto motor i, den vil også sejle rundt på må og få og meget svær at manøvere hurtigt rundt på en bane. Hvorimod en fiat punto med en toptunet BMW modor vil være super fleksibel og nem at manøvere rundt på en bane. SE resultat en lille billig højtaler bliver bedre manøveret rundt i musikkens kurver og sving med et ordentligt anlæg spændt op i rø... :P

Uden at dette skal blive en debat om biler :P , sÃ¥ vil jeg nu hellere køre M5'eren med Punto motoren end Puntoen med M5 motor, da der skal meget andet end en stor motor til at skabe en velkørende bil :D  Bremser, ophæng, chassis og hele balancen i bilen er jo netop det, der gør at den kan tage svingene som pÃ¥ skinner - motoren skal jo "blot" sparke den frem med en vis hastighed. Derfor mener jeg at den førnævnte Punto vil køre som en mursten med en 1000 hk. motor spændt pÃ¥ - Frygteligt hurtigt, men ganske umulig at køre andet end ligeud i :P

Jona Bojer skrev:Jeg siger brug pengene på grejet får en ordentlig motor og voldtving en lille højtaler til at yde det bedste, eller køb nogle flere plader.

Dér har du virkeligt fat i noget :D  Der er nemlig mange rum, hvor smÃ¥ højttalere med en rigtigt god forstærker vil lyde væsentligt bedre end de størst mulige højttalere med en middelmÃ¥dig forstærker, og som du ogsÃ¥ skrev, sÃ¥ er det jo en kendt sag, at det ikke er nemt at integrere store højttalere i mindre rum.....Men de kan sikkert imponere vennerne :S

M.V.H.
Søren
Brugeravatar
Gumle
Nyt medlem
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn okt 23, 2005 21:33
Geografisk sted: Odense

Indlægaf kibri » lør okt 29, 2005 09:25

Hej Jonas..

Godt opserveret... og du har sikkert mere ret end du selv aner!

Set udefra, evt. bladrende i et nyt Hi-Hi magasin, får man den fornemmelse, at det for mange producenter gælder om, at opfinde den dybe hver gang. Nye membranmaterialer, nye plastmaterialer til kabinetfremstilling, o.s.v. Med andre ord: det skal være revolutionerende hver evig eneste gang.
Nu har det altid været sundt at prøve nyt af, men lige nøjagtig angående højttalere, er det som om man glemmer hvad man fandt rigtigt årtier siden. Hvorfor dog? - Design. Udseende har aldrig betydet mere end det gør idag, det gælder sig stort set alt. Det er usædvanligt svært at snyde naturlovende, men alle prøver. Fornuften forsvinder i jagten.

Jeg vil give dig ret i, at små to-vejs HT ofte opleves mere rigtige end store tre- og fire-vejs systemer, (der vil altid være undtagelser).
Det skyldes, at det er uendeligt meget sværere at få bare tre enheder til at spille sammen frem for to. Mulighederne for at det går galt, er mangfoldige. To enheder er forholdsvis til at styre (ikke nemt, men bedre kontrol) du er noget mere herre over tid, respons o.s.v. Det bliver simpelthen mere harmonisk. Der hvor der ofres, er på large-scale fronten. De enheder der produceres idag, er også fremstillet med træng til at dække designkravet - altså små, smalle kabinetter. De vil aldrig kunne give et orkesterskrald realistisk. Så er vi ude i bryde naturlove igen.
Så lad os dog bruge store enheder? - ja, men de påkæver store kabinetter for at virke efter hensigten og de sælger ikke. Desuden går de ikke så højt i frekvens som de små, og så er vi ude i at designe et tre-vejs system.
Kan i se problemet?
Nå det er sagt, er der en tendens til at vælge for store HT til de danske stuer. De færreste vil ikke høre om det under 40Hz er korrekt. Der er ikke plads til bølgen i stuen.
Men en stor HT vil da spille mere bas end en lille? - ja, men næppe mere korrekt bas. Med dagens designløsninger, er det i 95% af tilfældende kvantitet frem for kvalitet. Men den lyder større...

Du skriver om at "trække en filosofi over hovedet" på HT´erne. Herved er der en familiær lyd over en serie HT fra de større producenter. Det er der som regel en grund til: samme enhedstyper fører som regel samme egenlyd med sig. Kabinetdesignet, samlefacon og filterteknologi går igen.
At de små ofte opleves bedst/mest hamoniske, er bl.a., at enheden lever i sit naturlige miljø. Der er mindre mængde materiale til at skabe egenlyden! Meget af en HT`s egenlyd, er netop skabt af senere leveret energi, lagret i bl.a. kabinettet. Igen en gammel, glemt sandhed.

Jeg er dog helt uenig med i, at HT ikke er den vigtigste komponent. Det er med ret så stor margin her det meste går galt. Men igen, er det fedt at have en god HT, hvis ikke kæden er?
Folk skal have punkteret den opfattelse, at dyrt nødvendigvis er bedre. Ville vores Caelum spille bedre, hvis den kostede 27.000.- ??

Vilmann - et sæt Caelum koster 9300 DKK.
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf Gumle » lør okt 29, 2005 11:51

Kibri skrev:Nå det er sagt, er der en tendens til at vælge for store HT til de danske stuer. De færreste vil ikke høre om det under 40Hz er korrekt. Der er ikke plads til bølgen i stuen.


A' hva'? Den har jeg godt nok ikke hørt før ;O  Er den dybeste frekvens, man kan høre i et givent rum, bestemt af rummets dimensioner? I sÃ¥ fald sÃ¥ kræver det omkring 17 m. pÃ¥ den ene led af rummet for at kunne høre en 20 hz tone? 8|

Mener du ikke at problemet med stående bølger nemt bliver ret stort ved de lave frekvenser, og bl.a. derfor er det sværere at få store højttalere til at spille godt i mindre rum?

M.V.H.
Søren
Brugeravatar
Gumle
Nyt medlem
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn okt 23, 2005 21:33
Geografisk sted: Odense

Re: Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Indlægaf powda » lør okt 29, 2005 12:10

[quote="Jonas Bojer"]:D

3) En anden grund er at jo større højtalere jo oftere større problemer med rummet.

[/quote]

Ja, det er ærgeligt når rummet sætter begrænsningen. Der kan være rigtigt meget at hente netop her, og som du selv skriver, så kan en mindre dyr højttaler bestemt spille rigtigt godt, forudsat den har det for den perfekte rum.
powda
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: søn okt 16, 2005 14:07

Indlægaf kibri » lør okt 29, 2005 13:56

Gumle skrev:
Kibri skrev:Nå det er sagt, er der en tendens til at vælge for store HT til de danske stuer. De færreste vil ikke høre om det under 40Hz er korrekt. Der er ikke plads til bølgen i stuen.


A' hva'? Den har jeg godt nok ikke hørt før ;O  Er den dybeste frekvens, man kan høre i et givent rum, bestemt af rummets dimensioner? I sÃ¥ fald sÃ¥ kræver det omkring 17 m. pÃ¥ den ene led af rummet for at kunne høre en 20 hz tone? 8|

Mener du ikke at problemet med stående bølger nemt bliver ret stort ved de lave frekvenser, og bl.a. derfor er det sværere at få store højttalere til at spille godt i mindre rum?

M.V.H.
Søren


Hej GumleSøren...

Du har helt ret i din antagelse. Selvfølgelig vil du høre en del af tonen, eftersom den slås an, men du vil ikke høre helheden. Det ender ofte i mudder, da den slåes tilbage, overtrumfer andre toner og vil gøre det hele uudholdeligt.

Jo, stående bølger kan nemt blive et problem og får ofte skylden for at det mange gange simpelthen er dårlig afstemning - for meget niveau ved en 60-80 Hz istedet.
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

jojo

Indlægaf jensen » lør okt 29, 2005 14:03

Forbi vi skal tjene penge og alle skal tjen til at leve .

Hvorfor skal møbler være så dyre
hvofor skal jeg betale sÃ¥ meget i tilskud til dem er bruger vind kraft  hvorfor skal jeg betale til dem der bygger skibe
hvorfor skal jeg betale til alle dem der kun fÃ¥r ders liv til at gÃ¥ med druk  
hvorfor skal jeg betale mere i afgift end min nabo bare fordi mit hus er større .
hvorfor skal jeg betale mere bla bla

ja man kan bliv ved , vi kan også sparre os ihjel .
jensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: tirs okt 18, 2005 20:15

Indlægaf SES. » lør okt 29, 2005 15:10

Hej Jensen!

Vi skal alle bruge penge. Men snakken går jo indirekte på pris og kvalitet - der har en gang været en sammenhæng. Det ser det ikke ud til mere.

HIFI er ikke det eneste område hvor designpornografi hærger - jeg lever såmænd også af det.

Skulle Kibri prissætte efter kvalitet kunne han uden dårlig samvittighed tage 27tkr for Caelum, og sikkert sælge mange flere.

Men en god tråd - det lysner i min forståelse af at så MEGET lyder så ensartet forkert.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Re: jojo

Indlægaf Tape Connection » lør okt 29, 2005 15:13

jensen skrev:Forbi vi skal tjene penge og alle skal tjen til at leve .



Det er naturligvis grunden til at et hvilken som helst produkt koster det det koster. Men det besvarer jo ikke spørgsmålet: Er den bedste højttaler i en given situation nødvendigvis dyr? Hifi vurderes meget på udsalgsprisen, ud fra en tese om at alt kan forbedres. Spørgsmålet er om det overhovedet er rigtigt? KAN alt forbedres? Hvad nu hvis den højttaler der i en gennemsnitlig stue fungerer bedst rent faktisk kan produceres billigt nok til at kunne sælges for under 20.000,-? Jeg er faktisk enig med Jonas et langt stykke hen ad vejen - når en højttaler skal være dyr, så skal den helst skille sig ud, der skal ligesom være noget der for køberen kan forsvare investeringen. Hvorfor findes der ingen (eller i hvert fald meget, meget få) 100.000,-s højttalere der benytter den på mange måder simpleste og mest sammenhængende konstruktion, dvs. 2-vejs eller 2½-vejs almindeligt, firkantet kabinet uden gøgl - blot forfinet i det uendelige? Hvorfor har alle højttalerkonstruktører i det prisleje hver især genopfundet den dybe tallerken, i stedet for bare at vælge det simple, og udføre det i en superhøj kvalitet? Svaret er simpelt: Historier sælger. Hvis du kan forklare hvorfor din konstruktion er bedre end konkurrentens, så sælger du varer. Hvis du kun kan sige "ja, konstruktionen er godt nok den samme, men vores er bedre udført", så er det straks sværere at overbevise kunden om at man har ret. Er f.eks. mellemtone og diskant-kabinetterne på en B&W Nautilus rent faktisk fritlagt fordi det giver en lydmæssig forbedring, eller fordi det gør det nemmere at give kunden en _forklaring_ på at det lyder bedre?

Som Jonas siger, når højttalerne bliver "for" dyre, så skal der af salgsmæssige årsager en mængde af idéer og teorier ind i konstruktionen der gør at den mest velfungerende sammensætning oftest ofres til fordel for sammenhængen. Hvad nu hvis det rent faktisk ER den simple, gulvstående 2½-vejs højttaler der fungerer bedst? Så kan man forbedre i en uendelighed, stramme op på bassen osv (SKAL bas overhovedet være så stram som muligt?), men ofte sker der det at de forbedringer man laver går ud over helheden, den der uforklarlige synergi-effekt der gør at en højttaler bare _fungerer_, så musikken flyder frit? Hvis denne helheds-fornemmelse nu rent faktisk er dén vigtigste faktor ved lydkvaliteten af en højttaler, og ikke om bassen er stram, stereoperspektivet er bredt osv osv, så kan det jo nemt tænkes at en FOR avanceret konstruktion giver flere problemer end den løser.

Jeg har hørt en hel del dyre højttalere efterhånden, og mange af dem har været fascinerende på en eller anden måde. Men der er meget få af dem hvor jeg reelt kan sige at den samlede musiknydelse har været større end de oplevelser jeg har haft med langt billigere højttalere, højttalere som DLS R55 som Jonas nævner (når bare den får noget seriøst grej foran), System Audio SA2K.

Og med hensyn til at elektronik og højttalere skal matche: Det skal de afgjort, men hvem VED reelt hvad der skal til før at de gør det? Man har en tendens til at højttalerne skal koste cirka halvdelen, og CD-afspiller og forstærker cirka det samme. Men i mine øjne virker det simpelthen "for nemt" at CD og forstærker skal koste det samme for at matche hinanden. Hvem er det der har bestemt det? Hvis du opfinder en skala fra 1 til 100 inden for hver enkelt produktgruppe, sÃ¥ drejer matchningen af anlægget sig vel om at alle komponenterne ligger lige langt oppe af skalaen, frem for at _prisen_ nødvendigvis skal ligge lige langt oppe af skalaen? Og hvem siger at forholdet mellem pris og lydforbedring er lineært? Hvem siger at forholdet mellem prisstigning og lydforbedring er ens for f.eks.  en CD-afspiller og en forstærker? Jeg er generelt fortaler for "højttaleren først" filosofien, MEN det er sÃ¥ ogsÃ¥ baseret pÃ¥ udstyr i den billigere ende. Min erfaring er at jo højere du kommer op af prisskalaen for det samlede system, jo vigtigere bliver det at elektronikken matcher højttalerne, bÃ¥de kvalitets- og klangmæssigt.

For højttalere er der nogle meget store kvalitetshop i de lavere prisklasser. Forskellen på hvad 5000,- og 10.000,- sættet kan købe dig af højttalere er _kæmpe_ stort. Hvis du havde elektronik for 5.000,- og højttalere for 5.000,- ville jeg _ubetinget_ anbefale dig at købe nye højttalere hvis der skulle opdateres noget. Men havde du nu elektronik for 10.000,- og højttalere for 10.000,- (R55 f.eks.), så er svaret slet ikke så skråsikkert - i tilfældet R55 ville jeg uden at blinke opgradere elektronikken frem for højttalerne.

Hvis vi nu antager at mit 10.000,-s højttalereksempel bringer dig 80% op af kvalitets-skalaen, så er det næste interessante spørgsmål: Hvilken forstærker ligger på 80%? (indregnet at skalaen vil være en ret flydende ting, da lyd ikke bare kan angives som punkt på en skala... Hm...måske lidt for abstrakt, men jeg prøver!) Gør en 10.000,-s forstærker dét? Jeg har aldrig oplevet en 10.000,-s forstærker hvor jeg ikke kan finde en forstærker til 20.000,- der er _ubetinget_ bedre end den billige. Men jeg har (ligesom Jonas) til gode at høre en 20.000,- højttaler der er _ubetinget_ bedre end R55. Så hvis man i bund og grund godt kan lide lyden af en relativt billig højttaler som R55, så kan der være fin ræson i at opgradere elektronikken for at få det maksimale ud af netop denne højttaler (specielt for en højttaler der i den grad er i stand til at løfte sig med det rigtige udstyr), og investere i en relativt dyr forstærker og signalkilde til den.

Et langt mere kildent spørgsmål er så: Når vi så har fundet de komponenter der swinger sammen, så skal de forbindes - og hvor langt skal vi så op på prisskalaen på kabler for at finde "sweet-spottet"? Er det som i den ene grøft f.eks. Rega, der nærmest mener at bare der er forbindelse så er alt i orden, eller i den anden Nordost, der mener at et anlæg med fornuftig sammenhæng mellem pris og lyd sagtens kan bestå af kabler for 80% af budgettet? Personligt er jeg ikke i tvivl om hvilket af de to filosofier jeg er fortaler for, og det kan de fleste der har læst mere end to af mine indlæg nok godt regne ud hvad er. Jeg er overbevist om at der er forskel på lyden af forskellige kabler, men også lige så overbevist om at utroligt mange hifi-entusiaster lader sig forblænde af de forskelle, måske pudsigt nok netop fordi de er så svære at forstå - hvilket gør dem fascinerende. I den overdrevne fascination af at søge efter det helt perfekte, ultimative kabel, glemmer man en masse ting der reelt har langt større samlet betydning for lyden - f.eks. at flytte sin højttaler 1 cm længere frem. "Det ene udelukker ikke det andet", vil de fleste så sige - men jo, det gør det faktisk. For der er kun 24 timer i døgnet, og et vist beløb til rådighed på kontoen. Ethvert tilvalg er også et fravalg, og tilvalget er kun en succes hvis det mere end opvejer fravalget.
Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf jensen » lør okt 29, 2005 15:23

SES. skrev:Hej Jensen!

Vi skal alle bruge penge. Men snakken går jo indirekte på pris og kvalitet - der har en gang været en sammenhæng. Det ser det ikke ud til mere.

HIFI er ikke det eneste område hvor designpornografi hærger - jeg lever såmænd også af det.

Skulle Kibri prissætte efter kvalitet kunne han uden dårlig samvittighed tage 27tkr for Caelum, og sikkert sælge mange flere.

Men en god tråd - det lysner i min forståelse af at så MEGET lyder så ensartet forkert.


Ja ved jeg , men sådan er det og har altid været sådan .

Nogle fortrækker det ene andre det andet .

Vi har ikke ens smag og vi ser ikke ens på verden .

Men på flere punkter giver jeg jb ret , glemmer aldrig mine wilson witt kan ikke komme over de kostet 125000kr det var en ren griner , når man først fik kikket i dem .
jensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: tirs okt 18, 2005 20:15

Indlægaf kibri » lør okt 29, 2005 15:58

Hej Otto..

Et godt indlæg, hvor du åbner flere døre til diskussion.

Jeg ser det således:

* Hvor mange penge må jeg smide i dette?
* Hvordan får jeg mest muligt ud af mine penge?
* Hvad ønsker jeg i det hele taget at opnå? (frydes over de samme 8 skiver med kæmpeperspektiv?, skal jeg inspireres?, eller?)
* Nu køber jeg - fuldkommen ligeglad med om det største beløb bliver brugt på CD, turntable, forstærker eller HT.

Når først man accepterer at noget til små penge kan lyde bedre end millionmillard-produkterne, kommer man vitterligt langt.
Personligt ville jeg med glæde spille over et sæt gamle Heybrook Quartet (7000.-) med grej for 100.000.- spændt for!
Det svære er, at få det hele på plads i starten. Finde de produkter der matcher og kan spille musik sammen. Herefter er "upgade" kun fordi vi er mennesker - græsset er grønnere.... Det behøves i grunden ikke.

NÃ¥r musikken "udefinerbart" flyder og bare opstÃ¥r, vil jeg pÃ¥stÃ¥ at det er  i fase. Det sker kun, hvis samtlige apparater i kæden evner det. En HT der faser korrekt foran en amp der ikke gør, vil ikke det lyde rigtigt. Man kan glædes over andre ting, jovist, men det er ikke rigtigt.
Det er svært at komme igang og finde de produkter der kan. Vel derfor mange skifter hver uge!?
Mennesker vil altid ramme ting ind til at lette forstÃ¥elsen og gøre det mere hÃ¥ndgribeligt: watt, mÃ¥ling af frekvensgang, kontrastforhold pÃ¥ TV, etc,  og sÃ¥ pris. Højere, stærkere, strammere og dyrere er jo til at forstÃ¥.
Sandheden er, at der fokuseres på de helt forkerte ting i denne branche.
Hvem tør (mod)vise, at der er mere musik i den lille HT til eks. 5000.-, end den til 50.000.- ? Ikke sælgeren (sÃ¥ har han da de største klodser i nordeuropa!). Nemlig, det skal kunden/forbrugeren!  ;D
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Re: Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Indlægaf Jonas Bojer » lør okt 29, 2005 18:21

Gumle skrev:Uden at dette skal blive en debat om biler :P , sÃ¥ vil jeg nu hellere køre M5'eren med Punto motoren end Puntoen med M5 motor, da der skal meget andet end en stor motor til at skabe en velkørende bil :D  Bremser, ophæng, chassis og hele balancen i bilen er jo netop det, der gør at den kan tage svingene som pÃ¥ skinner - motoren skal jo "blot" sparke den frem med en vis hastighed. Derfor mener jeg at den førnævnte Punto vil køre som en mursten med en 1000 hk. motor spændt pÃ¥ - Frygteligt hurtigt, men ganske umulig at køre andet end ligeud i :P



Ja det skal ikke handle om biler, men nu handler mit eksempel KUN om at komme hurtigtst rundt på en bane og kurver og der vinder puntoen med BMW motoen det er et fakta. Jeg kan lige nævne at BMW har lavet en test af 3 BMW modeller hver med 5 år mellemrum og med samme modeltype og samme størrelse motor i HK. Altså en sprit ny fra 2005 , en fra 2000 og en fra 1995. Den bil so,m fik den hurtigeste tid på banen med var den gamle , netop fordi motoren her var større per KG bil. Den nye BMW vejede 600kg mere fordi den var fyldt med sikkerhed og kontrol af styrigen antispin og alt mulig andet.

SÃ¥ skal vi nok stoppe med bilerne  ;D

Hilsen Jonas
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Re: Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Indlægaf Jonas Bojer » lør okt 29, 2005 18:26

Gumle skrev:Denne (ydelsesmæssige og ikke prismæssige) balance mellem de enkelte led i afspille kæden er jo debatteret mange gange tidligere :P , men selvom jeg stadig mener højttalerne er vigtigst (da de er skyld i det største bidrag til den samlede farvning/forvrænging), så er det da klart at der skal være en vis balance i tingene.
"Kilden først" er jo en sund filosofi (og fundamental sand), men min opfattelse er blot, at den farvning og forvrængning, der opstår i elektronikken, som regel er af mindre betydning end dét, der sker i/gennem højttaleren - Men en rigtig god effektforstærker kan ofte få en mindre god højttaler til at spille væsentligt bedre end en rigtig god højttaler på en mindre god forstærker.


Ja du har ret alle tingene skal passe sammen og i dag ser man da også langt oftere at folk har noget godt grej og en mere moderat højtaler.

Dit sidste eksempel med effekt og øjtalere har jeg selt oplevet mange gange så jeg er enig med dig.

Jeg høre tit at folt går op i micro detaljer og andet ved deres højtaler og folk skulle lige vide hvor mange microdetaljer der allerede kan gå galt ved CD-afspilleren eller forforstærkeren. faktisk er forforstærkeren i mine øjne OFTES den ting folk undervurdere mest, da det er rimeligt modtaget nu at kilden er vigtigt specielt efter at de nye SACD medier er kommet har kn folk virkelig høre en forbedring.

Hilsen Jonas
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Re: jojo

Indlægaf Jonas Bojer » lør okt 29, 2005 18:39

jensen skrev:Forbi vi skal tjene penge og alle skal tjen til at leve .

Hvorfor skal møbler være så dyre
hvofor skal jeg betale sÃ¥ meget i tilskud til dem er bruger vind kraft  hvorfor skal jeg betale til dem der bygger skibe
hvorfor skal jeg betale til alle dem der kun fÃ¥r ders liv til at gÃ¥ med druk  
hvorfor skal jeg betale mere i afgift end min nabo bare fordi mit hus er større .
hvorfor skal jeg betale mere bla bla

ja man kan bliv ved , vi kan også sparre os ihjel .


Hej Jensen

Jeg har intet imod at folk tjener penge jeg giver jo gladeligt penge for Linn. Det jeg netop ønsker er at folk fÃ¥r mest for deres optjænte penge i et land hvor man bataler MEGET i skat. SÃ¥ jeg angriber ikke din forretning, da du sÃ¥ bare kommer til at sælge nogle dyre forforstærkere og cdafspillere, men sÃ¥ tilgængæld nogle mindre højtalere og det er jo ogsÃ¥ godt for dint lager , da en cdafspiller fylder meget mindre end en stor højtaler  ;D

Hilsen Jonas
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Næste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.