Thomas Sillesen skrev:Karsten Sømand skrev:Hold da op, en svada....fra "begge sider"!!!
Venlig hilsen
Karsten
Hej Karsten,
Dejligt velafbalanceret indlæg, men nu er der jo tale om nogen som på nettet har rakket snart sagt alt og alle ned, så det er vel ikke overraskende, at brugerne herinde bare beder om at de bliver vurderet med samme lup som de selv har vurderet andre.
Iøvrigt er sådan en Tripath dims sikkert ikke verdens mest stabile, men nu er det nok ikke verdens mest bredbåndende forforstærker der var mellem Tripath og DAC, så sandsynligheden for at der røg tonsvis af snavs igennem ved 600KHz er nok ret begrænset. Og som det er nævnt var der andre ufiltrerede DACs som ikke havde samme problemer.
Under alle omstændigheder synes jeg nok det er rimeligt at når man udvikler et produkt til almen brug, at det så kan bruges af alle, uden at de skal undersøge modkoblingsgraden af deres forstærkere, eller ikke må bruge PWM etc.
Alternativt bør der da være en liste over hvilke produkter den kan bruges/ikke kan bruges med. Og så bør der da iøvrigt som et minimum garanteres at hvis ens effekt brænder af, som følge af højfrekvent støj, ja så erstattes det ødelagte. Det kan jo ikke være meningen at forbrugere køber et effekttrin der overholder CE reglerne, og så får det brændt af fordi en tilsluttet DAC ikke overholder lovgivningen.
Hej Thomas
Vi er helt enige. Hvis du opfatter mit indlæg på anden måde er det mig der ikke har formuleret mig klart nok. Jeg kan godt se, at Hurtig (og KvK) fyrer nogle spidse meldinger af. Måske rører det dybere, når man har brugt så megen tid og research på sin nye lille "baby" og så der går totalt kage i den på en måde, som man ikke mener er fair. Så drejer debatten pludselig over i diagrammer og andet.....
Som den DAC er nu er det ikke godt nok til "kommercielt" brug. Kan supplere med en lille historie fra "det virkelige liv" hvor jeg havde ansvar i DK for noget teknisk udstyr til maritimt brug. Ude på skibene bruger man med mellemrum det at (populært sagt) slukke for al strømmen ombord og så se om nødgeneratoren starter op og kobler ind som den skal så man igen har effekt til rådighed til de vigtigste funktioner ombord. Sådan en manøvre kaldes en Black-Out Test.
Det problem jeg havde med omtalte produkt var, at det brændte af, når man lavede Black-Out testen pga. spikes, som røg rundt i hele det elektriske system. Det gav en hulens masse bøvl, garantisager osv. Problemet var, at producenten ikke havde opdaget nogle unoder i laboratoriet, men det gik galt hver gang ude på skibene. Derfor tog de heller ikke særlig notits af de tilbagemeldinger jeg kom med når problemerne opstod - for det virkede jo i laboratoriet!!! Det var ret kedeligt at stå overfor dén slags argumentation, da det var det eneste produkt, som tog skade af en Black-Out test. Selv de ældste fjernsyn og transistorradioer fejlede ikke en dyt efter testen.
Til sidst bøjede producenten sig, og re-designede produktet, så det kunne tåle at "få trukket stikket ud med fuld belastning", men det var et procesforløb, som tog lang tid og også medførte nogle gloser, som jeg ikke skal underholde med her
Hvis nogen skulle være i tvivl, så mener jeg at Hurtig bør lave sit produkt, så det holder "til alt" og så derefter begynde at finpudse kredsløbene til maks performance. Den omvendte vej synes knapt så farbar, ser det ud til.
Uanset hvad der er skrevet frem-og-tilbage i denne debat, så synes jeg at den fortjener at blive testet "ordentligt" og så uvildigt, som det nu kan lade sig gøre. Der er alt for lidt DIY her i DK, så jeg håber søreme at DIY-DAC´en får lov til at vise sig fra sin pæneste side. Så må tiden vise, om Hurtig magter at lægge flere timer i opgradering / finjustering af DAC´en, så vi alle tør slutte den til vores anlæg.
Venlig hilsen
Karsten
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.