Lidt opfølgning på messeoplevelsen
AudioStatic (60.000 kr sættet) sælges af
http://www.highend-sound.com og som blev min klare favorit er uhyre musikalsk og derfor har Philips Classics Recordings da også brugt Audiostatic Elektrostat højttalere siden 1995 til deres klassiske optagelser og ned-mixninger.
Det er vanskeligt, da lyden fra koncersalen skal kunne gengives så naturligt som muligt, for at kunne mixe korrekt, men Audiostacic styrke er at det gengiver hele koncertrummet som var man der selv, det er en imponerende bedrift og fed følese at der ingen kasselyd er, men bare en væg af lyd, med hul hele vejen igennem og det uanset hvor man står eller opholder sig i rummet!
Ingen andre højtalere evnede dette måske med undtagelse af rummet med Martin Logan og New Class D forstærkere, men det er jo også samme princip , omend betydeligt billigere, hvilket godt kan høres. Audiostatic benytter iøvrigt ICEpower i deres aktive model, har jeg lige fundet ud (ca 85.000 kr. sættet)
En reference liste med optagelser lyttet med og mixet på Audiostatic højttalere er iøvrigt tilgængelig på Audiostatic’s hjemmeside på adressen:
www.audiostatic.com
Særligt den sidste bemærkning føler jeg er rigtig, efter at havde været rundt på messen i denne weekend. Det er at gå fra personbil til limousine.
Læs f.eks.
Home Studio
'With the new DCM5 Ben Peters has surpassed previous designs once again'
'Very well controlled and extended low frequency response'
'Very refined and discerning overall sound quality - the legend has evolved'
Hifi & Records
'With the new DCM5 Ben Peters has created a loudspeaker that delivers an unsurpassed listening experience'
'The DCM5 is one of the world's best loudspeakers, and be sure, for me to make such a pronouncement is very rare'
Audiostatic,- sælges af http://www.highend-sound.com
Men som flere pointere, vi har alle forskellige referencer og min reference er at det skal lyde musikalsk, jeg er ret lige glad med nogle at bruger timer på at fremhæve enkelte gode detaljer, hvis højtaleren kun evner at spille nogle få gode optagelser, og resten er forfærdeligt at lytte til, så er højtaleren efter min mening ikke sin opgaven voksen. (måske var det derfor der blev spillet så meget soft jazz med få instrumenter på messen, noget som de fleste højtalere ikke har problemer med at gengive.
Meningen er vel iøvrigt ikke at anlægget skal afsløre fejl og mangler i materialet, der vel at mærke meget sjældent kommer direkte fra microfonen, men er mixet og komprimeret utallige gange, men at glatte og samle det , så det samlede lydbillede,- uanset signalkilde, lyder godt.
Se det er en højtaler som vil give glæde i dagligdagen, men mærkelig nok opfatter mange det ikke som en "ægte" High Fidelity højttalere , selvom ordet oprindeligt betyder den højeste grad af naturlighed... De fokusere mere på hvilken højtaler er bedst til at finde detaljer i musikken, uagtet at dette intet siger noget om den samlede musikalske kvalitet.
En højtaler på messen der havde samme lydfilosofy som AudioStatic er Davone med højttaleren Rithm, (
www.davoneaudio.com) omend der derudover ikke er nogen sammenligning overhovede med AudioStatic, men den er ligeså tilgivende over for det meste musik.
Iøvrigt var det en imponerende bund den lille Rithm havde, det virkede faktisk naturstridig, men den udnytter klangbunden og rummet optimalt. Prisen er efter min mening bare lidt for høj til at få den succes den fortjener (17.000-22.000 kr. sættet), den burde kunne sælges noget billigere, hvis man mener det seriøst.
Det er altså kun prisen der gør, at denne højtaler ikke hurtigt blive en verdensklassiker, for den har faktisk alt det andet der skal til; fremragende lyd og flot dansk møbelkvalitet i den absolutte topklasse.