Thomas Sillesen skrev:Kære Rene,
For lige at svare på dine anbringender.
Der var 18 udstillere der kom under udstillingen og roste mig for min beslutning fra sidste onsdag, og 4 der kritiserede min beslutning. Jeg fik endvidere at vide af de 18, at de øvrige udstillere de havde talt med, syntes det var det rigtige at gøre.
Jeg er godt klar over at din virksomhed baserer sig på kontakt med brugerne på diverse forums herunder hifi4all.
For de fleste virksomheder i branchen, er det dog sådan at de får deres kunder andre steder fra.
jensen skrev:Og messen var god, bedre end de andre år, så det går den helt rigtig vej.
Den kommentar takker jeg for, mit indtryk er at udstillere og besøgende er enige med dig, og det er jeg da også selv.
Ser man på vores markedsføring til udstillingen, var den som følger:
Helsides BT
Helsides Urban
Helsides Metro express
Helsides 24 timer
Helsides Nyhedsavisen lørdag (husstandsomdelt i hele København)
Helsides Gear
Helsides T3
Helsides High Fidelity (DK og Sverige udgaven)
Radio spots hver time i ugen op til udstillingen på Voice og Radio2
Banner hifi-musik.dk
Banner recordere.dk
Banner hifi4all.dk
Annoncerne i dagspressen, er således set af op mod en 200.000 til 500.000 mennesker pr annonce. Til sammenligning var effekten af vore bannere og øvrigt markedsføring på nettet:
Indgangssider på /udstilling/: 5293 hits
google.dk: 2412 hits
hifi4all.dk: 931 hits
hifi-musik.dk: 1110 hits
recordere.dk: 840 hits
Som det ses er internettet åbenbart ikke specielt effektivt. (men google er faktisk mest effektiv..) Vi betalte således 12.500,- + moms for vores banner hos hifi4all, så vi betalte i virkeligheden næsten 15 kr pr klik. Da flere branchemedlemmer fortalte de flere gange havde klikket på banneret, er vi vel nede på måske max 4-500 kliks der havde relevans for udstillingen. Hvis disse 4-500 kliks betyder at halvdelen kom, betalte vi 50,- per besøgende. Det er simpelthen ikke nok, og vores vurdering er at de ville komme alligevel.
Næste år vil vi markedsføre os på recordere.dk hvor prisen var under 1/10 for et banner der var nærmest lige så effektivt som hifi4all, og på hifi-musik.dk hvor det er gratis.
Når man tænker på at hifi4all har over 40.000 helt unikke brugere iht deres egne informationer, må man sige at det er utroligt pauvert. Kombinerer man det med at recordere.dk og hifi-musik.dk var de eneste internet sider der bragte nyheder fra de 3-4 udstillere der sendte pressemeddelser ud om hvad de viste på deres stande, må det jo betyde at kun de 2 sider synes messen har interesse for deres brugere. Hvilket vel også harmonerer ganske godt med at flere firmaer nævner at de kun får deres pressemeddelser vist på hifi-musik.dk og recordere.dk
Recordere.dk og hifi-musik.dk var også de eneste af de 3 der bragte decideret nyhedsomtaler af udstillingen fra DHES op til udstilling. Så det var nok ikke så vigtig en udstilling at dække for hifi4all.
Samtidig fik Vassago sidste år følgende dækning af hifi4all:
Vassago HIFI fremviste en blandet poser bolsjer for en hver smag. Her var store sub’s fra Velodyne, bl.a. deres topmodel med både en 12” og en 18” i samme boks. Der var også højtalere fra Vienna Acoustics. Setup'et i stue-etagen spillede meget højt med rock og techno, et frisk pust i mellem alle de korrekte hifi-plader som blev brugt andre steder.Og så viste de dette billede fra din stand:
Se iøvrigt hele rapportagen fra sidste års udstilling på hifi4all her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/besogsartikler.asp?articleid=1371&zoneid=4Og vurder om den rapportage er bedre eller dårligere end de mange der er her på siden.
Og det er vel ikke det billede og den smule tekst der er afgørende for om deltagelse i udstillingen var en succes ?
De andre udstillere udtrykte netop stor tilfredshed med at det var lykkedes at få ”normale” kunder ind, som rent faktisk ville købe noget, ikke kun ose. Ikke at der er noget galt med at ose, men de fleste virksomheder skal dog også sælge for at overleve.
Iøvrigt undrer det mig stadig, at hifi4all følte så stor trang til at udbassonere at de ikke måtte skrive fra messen, mens de ikke gad orientere en eneste om at deres egen messe var aflyst. De publicerede heller ikke det svar om min beslutning, de havde bedt mig skrive, så de kunne offentliggøre det. Ligesom de heller ikke følte behov for at ringe til mig for at se om vi kunne finde en løsning, selvom jeg opfordrede dem til det skriftligt pr mail 3 gange.
Så alt i alt ser jeg det ikke som et stort problem at hifi4all ikke skrev fra udstillingen. Den eneste tråd hos dem der omhandler udstillingen -og endnu er aktiv- omhandler en højttaler som nogle brugere finder for dyr. Når man tænker på hvor stor en succes udstillingen var, og hvor mange spændende produkter der var og hvor meget de enkelte udstillere havde gjort ud af det, synes jeg nok der var basis for andre diskussioner end een om een højttaler...
Så for at summere op, næste års udstilling bliver den 15-16 November, samme sted som sidst, der kommer endnu flere dagbladsannoncer, mindre internet, men selvfølgelig nyhedsmails og pressemeddelser til de sider du har nævnt. (tak for det) Der er allerede 47 af 53 udstillere der har booket igen = de må vel have været ganske godt tilfredse. Og næste år bliver udstillingen med garanti endnu størrere, for vi er allerede i kontakt med flere udstillere der ikke var med i år, men ønsker at deltage næste år.
Og til sidst tak for de ganske mange brugere af forummer der var henne og rose mig for min beslutning, jeg forventede springskaller og cirkelspark, men fik kun klap på skulderen