zaka skrev:macwerk skrev:zaka skrev:Jeg øver mig stadigvæk på opera.
Stravinsky's .......
Det er ellers lidt af et sted at starte
(Har selv tre andre Stravinsky i Stravinsky opera'er? Mavra, The Wedding og Oedipus Rex).
Du har ret, men musikken er egentlig meget venlig i forhold til f.eks. Firebird Suite.
Nu har jeg for et par uger siden 'set lyset', og al min musik bliver nu spillet i dette nye lys, så det var med stor forventning jeg satte mine tre Stravinsky'er på.
Det første der slår mig, er at jeg kun kan havde hørt den ene af dem og at de faktisk er meget, meget forskellige. Havde jeg vist hvor forskellige de er, så havde jeg ikke kunnet sige sådan om Zaka's valg.
Mavra er 'outright beautiful' og The Wedding (the Noces) er helt fantastisk (især klaverene er en åbenbaring for mig). Det kan godt være de ligger til henholdsvis højreben og venstreben, men de ligger begge lige for - ingen tilvending, ingen overvindelse - en ren fornøjelse.
Oedipus Rex har før givet mig sved på panden, og det gør den måske stadigvæk, men da jeg ikke har føelsen af at der er en masse jeg har at komme efter, så har jeg valgt at gøre kort process og stille den tilbage i reolen. Der kan den så stå og glo til jeg er klar!
CBS MasterWorks (GM 31/LXX 36940) 2xLP:
Igor Stravinsky
"Mavra" (rec. 1964)
Div.+ CBS S.O. / Igor Stravinsky
"The Wedding" (rec. 1959)
Div.+ Columbia Percussion Ensemble / Igor Stravinsky
"Oedipus Rex" (rec. 1962)
Div.+ Opera Society of Washington D.C. / Igor Stravinsky
SES. skrev:... min far var glad da jeg flyttede hjemmefra. Elvis var slemt, men
Strawinsky –uuhhhh
Stravinsky kunne jeg finde i min fars samling, men hans samling var så til gengæld nærmest støvsuget for opera
Elvis var heller ikke et problem hos os. Jeg satte Eddie Cochran på, og min far kunne svare igen med at sætte Nellie Lutcher på - så var vi rullende