Jeg har hørt historierne omkring tidligere eksisterende magasiner, og for den sags skyld også om 'nulevende' magasiner. Om hvordan man fik tilsendt et produkt til såkaldt langtidslån, der egentlig bare dækkede over at der ikke var penge imellem kun ord, nedskrevet i anmeldelser og andet omtale.
Det er ikke utænkeligt at det stadig forekommer, men jeg tror ikke det er i så udbredt grad som mange gerne vil gøre det til.
lige så snart der er lidt for positive anmeldelser, så er nogle hurtigt ude med "han må være købt" og alt det andet vi hører/læser..
At eventuelle annoncører vælger at trække reklamekroner, fra et magasin fordi de får dårlig omtale. Er vel i princippet deres problem. Jeg ved at folk har truet med det, når de så hvilken omtale deres produkt fik. men kun få gør noget ud af det, for de har alle behov for at deres varer er synlige.
Det er iøvrigt ikke kun ved anmeldelser, at erhvervsmedlemmer vælger at bitche og true med at fjerne reklamekroner.. jeg har 3 mails liggende fra tøsesure medlemmer på et konkurrende forum, fordi de fik modgang fra administrationen, advarsler og det der er værre. Det rager mig en papand, om de mener de kan true sig til at få deres vilje. Det virker måske nogle steder, men ikke ved mig. Det er jeg ret sikker på, at dem der kender mig derude i virkeligheden kan skrive under på.
Jeg tror den hyppigste årsag til lidt for positive anmeldelser bunder i manglende erfaring. Som læser på et gratis magasin, med en ulønnet redaktion, kan man for så vidt stille ligeså mange krav man vil, men forvent ikke at redaktionen kan leve op til det hele. Jeg er sikker på at man gør sit bedste, selvom det i mange tilfælde ikke er nok. Desværre må man som redaktør og/eller ejer, nogle gange nøjes med hvad man kan få, og så vælge fra i de aller værste af slagsen.
Dermed ikke sagt at man ikke kan forbedre sig selv. Hvis man nægter at forsøge, er der noget galt med opfattelsen af sig selv.
Med manglende erfaring kommer også for lavt forventningsniveau. Man bliver overrasket over stortset samtlige produkters evne. Det ses især i produkter i mellemklassen, altså dem der ikke helt er konsum til hr og fru danmark, men heller ikke er i den såkaldte highend klasse. konsumklassen har de fleste været igennem ret grundigt, så man ved hvad man kan forvente osv. Highend klassen forventer man ofte det ypperste, og så når det ikke forekommer så bliver man skuffet.
"Desværre" ligger de fleste anmeldelser i denne mellemklasse, så er min teori sand, vil man opleve en del lidt for positive anmeldelser, som kunne have været mere kritiske..
Skal man være lidt mere grundig bør man fx teste en forstærker på mere end et sæt højttalere. Gerne 2 der er vidt forskellige. Men hvem ligger inde med 2 sæt højttalere der er vidt forskellige ? og glem alt om at bruge eventuelle andre testemner. Skifter du 2 led i din faste kæde ud, med noget du ikke kender godt nok, så ved du ikke om det er forstærkeren eller højttalerne der gør x, y og z .. og det ville være useriøst.
Man kunne så få 2 mand på sagen, så har du også 2 forskellige rum, og forhåbentlig 2 forskellige setups.
Desværre kræver den slags at man kan fragte produktet rundt internt. Nu ved jeg at det på denne side også foreligger sådan at anmelderstaben ikke lige er naboer, hvilket gør at der skal en ekstern fragtmand ind, eller en venlig mand med bil, det koster penge. og spørgsmålet er så om det ville gavne i den sidste ende. Det er et sats man må tage, hvis man kan se mulighederne i det.
Der er også den brugte tid på testen. Kan man bruge et par dage, altså hele dage. en weekend fx. er det nok, eller taler vi om flere uger måske endda måneder ?
en anmeldelse er ikke den endegyldige sandhed, hvad jeg synes er godt, er ikke sikkert du synes er godt .. men det kan give et fingerpeg om hvordan produktet performer..
Nogle steder gør man også noget ud af sprogbruget i anmeldelserne. Det er ikke alle der er lige trygge ved at kalde en spade for en spade, men vælger at skrive negative ting på en pæn måde, det opfattes desværre ikke lige godt fra alle sider. Jeg synes det er fint at man vælger, at være pæn og måske endda lidt høflig i sine formuleringer, så længe man kritiserer hvad der skal kritiseres. og anmeldelser må gerne være overvejende kritiske/negative, så længe det er sagligt og sandfærdigt.
når vi nu taler om ulønnet arbejdskraft, så har man det med at gerne ville teste nogle ting man finder interessante, har hørt godt om. hvilket desværre gør, at man allerede der har et udgangspunkt der kunne gå imod at dette bliver nok positivt.
I den perfekte verden vælter produkterne ind, og vi er ligeglade med om der står eltax, cerwin vega, jbl, revel eller avalon på højttalerne. Det er desværre bare ikke altid tilfældet.
Men sætter man bare sit forventningsniveau på en passende grad, så har man et godt udgangspunkt.
Jeg er ved at være træt af, at man straks griber til den konklusion, at der må være penge imellem. For ellers kan det ikke være muligt at alt er som det er..
Godt nytår!