Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Kritisk anmeldelse?...Tør jounalisten?

Alt ikke hifi-relateret.

Hvad er bedst, Audi eller Alfa?

Kritisk anmeldelse?...Tør jounalisten?

Indlægaf Bulgarien » man dec 03, 2007 13:17

Verdens største spilsite GameSpot før kritisk anmeldelse:

kane_lynch_gamespot.jpg

Verdens største spilsite Gamespot efter kritisk anmeldelse:

gamespot2.jpg

Kan du se forskellen?

De to herrer på første billede er ingen ringere end Kane & Lynch - danske IO Interactives bud på deres næste francise i “Hitman”-ligaen.

 Så ve den, der anmelder Kane & Lynch dårligt. Det fik den garvede amerikanske spiljournalist Jeff Gerstmann at føle, da han efter en kritisk anmeldelse på netop GameSpot fik sparket.

Som bloglæser Aaen skriver i kommentar til dette indlæg:

“I de sidste par dage har web 2.0 været oppe at køre over at Gamespot har fyret en redaktør efter 11 års tro tjeneste, fordi han vovede at give spillet Kane & Lynch en ret dårlig karakter.

Anmeldelsen kan læses her:

Eidos (spillets udgivere) blev øjensynligt meget sure og forlangte at der skete noget. Det næste der sker er at Jeff bliver fyret…

Tak for tip - for der er tilsyneladende kød på sagen. For som billederne viser var hele GameSpot tidligere tilplastret af reklamer for spillet, men efter den kritiske anmeldelse - på 6/10 - droppede spillets udgiver Eidos al reklame. Det penible er nu, om GameSpot er blevet tvunget til at fyre deres ellers højtprofilerede spiljournalist med 11 års erfaring?

Både forums på GameSpot og Eidos (så meget, at Eidos pludselig måtte “renovere” deres forums, så folk ikke kunne skrive flere indlæg) er blevet bombarderet med indlæg omkring sagen, og Jeff har selv bekræftet, at han er blevet fyret, men har fået mundkurv på. Tilsyneladende var det dog ikke så meget tekst-versionen af anmeldelsen, men video-anmeldelsen, der kort efter blev fjernet fra GameSpot, mens de lavede “redaktionelle” ændringer i hans tekst-anmeldelse.

Se den originale video-anmeldelse af Kane & Lynch her

Og det mest pinlige for GameSpots integritet er, at han har ret. 6/10 til Kane & Lynch er en rimelig karakter - som også Edge gav spillet, og jeg selv endte på 3/6 hjerter i denne anmeldelse.

Sagen er i al fald pinligt udtryk for, at det i lutter reklamefinancierede spilmedier tilsyneladende stadig er muligt at købe sig til gode anmeldelser. Og med mit kendskab til branchen, så tror jeg ikke, at der er nogle dedikerede spilmedier i verden, der ikke mindst en gang er blevet “truet” til at oppe deres karakter af et spilforlag, der lagde reklamekroner hos dem.

Tager jeg fejl? Og sker det også i bog- og film-branchen? (og inden for vores hi-fi verden)

Link http://klik.weblog.dk/2007/12/03/journalist-fyret-efter-kritisk-spilanmeldelse/

Senest rettet af Bulgarien man dec 03, 2007 14:08, rettet i alt 3 gange.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf niklasthedolphin » man dec 03, 2007 13:58

Jeg tror det er udbredt i de brancher der handler hardware i større grad end det er udbredt for anmeldere af sofware og åndelig føde.

Jeg har set anmeldelser af motorcykler, stereoanlæg, køkkenudstyr, fotogrej, gadgets og meget andet som roser til skyerne produkter som jeg anser som værende gennemsnitlige eller direkte dårlige og samtidig er det sjældent at se en anmeldelse der er direkte i sin negative kritik.

Ved film, rødvin, musik, bøger, rejsemål og andet i samme genre er det langt hyppigere at de ærlige kritiske røster får frit spil.

Men det er som om der er ved at ske et skred generelt i anmeldelser.

Det er også blevet mere tilgængeligt for almindelige mennesker, med vilje og bevidsthed, at lave mere uddybende research på et produkt hvorfor anmeldernes rolle bliver mere udtyndet.

Desuden kan penge, naturalier og magt jo have betydning en dom.

Mennesker uden vilje og bevidsthed styrer jo grangiveligt i gennem tilværelsen med en sporadisk sans for kvalitet og den deraf forhøjede livsglæde.
Disse mennesker er nemme ofre for reklame og sponsorerede anmeldelser.

"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf xo » fre dec 28, 2007 19:09

Blogsfæren og forumsfæren er steder hvor man er ret sikker på ærlige meninger, men om man er enig er en anden sag. Endelig kan man jo gøre det at man dessideret leder efter kritik, og finder man det, ja så kan man jo begynde at vægte hvor reel den er, og hvor megen samstemmighed der er blandt kritikerne.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Re: Kritisk anmeldelse?...Tør jounalisten?

Indlægaf Otto J » lør dec 29, 2007 15:07

Bulgarien skrev:
Jeg tror ikke på dén med at subjektiviteten gør at man ikke kan tillade sig at kritisere et stykke hifi. De anmeldelser der er allermest kritiske, og oftest giver direkte dårlige karakterer, er netop dem der indebærer stærkt personlige referencer - deriblandt musikanmeldelser, mad-anmeldelser osv. Bil-branchen har også ganske ofte ret kritiske anmeldere. Hvorfor findes de så i så lille grad i hifi-branchen? Et par mulige forklaringer: Jeg tror egentlig ikke rigtigt på at man direkte kan købe sig til en god anmeldelse. Det kan måske lade sig gøre indirekte, ved at fyre reklamekroner efter et givent magasin, og så vente på at magasinet pga. et positivt samarbejde ser positivt på produktet. Jeg tror i højere grad det omvendte er tilfældet, og det er egentlig lidt pudsigt at der aldrig er nogen der ser på det dén vej rundt: Det er i MEGET høj grad muligt for et medie at "købe" sig til flere reklamekroner: En producent er selvsagt mere interesseret i at reklamere i et medie der giver éns produkter god omtale. Så når et blad laver en god anmeldelse af et produkt, så tager salgsafdelingen naturligvis kontakt til producenten/importøren, og forsøger at sælge nogle annoncer. Ved at lave konsekvent positive anmeldelser, kan salgsafdelingen hele tiden henvise til at med dén og dén gode anmeldelse, vil det være en god idé for producenten/importøren at indrykke en reklame for produktet, så læseren kan se hvor han kan købe den. På den vis tror jeg i virkeligheden at det meget sjældent er producenten/importøren der køber sig til en god anmeldelse, men ganske ofte anmeldelsen der er designet til at skaffe reklamekroner. Det er i givet fald mediet der skal kritiseres, og ikke producent/importør.
 
Hvorfor sker det så tilsyneladende i så udbredt grad i hifi-branchen? En mulig forklaring kunne være at der simpelthen kommercielt set er færre penge at slås om i denne branche, sammelignet med musik-branchen, spil-branchen, bil-branchen osv. Der er simpelthen ikke den samme mængde reklamekroner at slås om, og samtidig er det umådeligt vanskeligt at levere et medie der er uafhængigt af reklamekroner fra de produkter man anmelder. Mad-anmelderen i Jyllands-posten kan være ret ligeglad med hvad restaurationsejeren synes om bladet, det er ikke hans reklamekroner bladet skal leve af alligevel. Hvis det var muligt at skaffe nok abonnenter der vil betale nok kroner til at et medie (trykt eller online, gør ingen forskel) kunne lave 100% uafhængige anmeldelser, så er jeg faktisk ret overbevist om at vi ville kunne se langt mere kritiske anmeldelser. Problemet er at internettets udbredelse har vænnet folk til at den slags oftest er gratis. Der er vel næppe en eneste person i Danmark der reelt lever fuld tid af at anmelde radio/tv udstyr?
 
I det pågældende eksempel vil jeg påstå at hvis en spil-udbyder mener at han ikke vil pumpe reklamekroner i et medie der giver dem en dårlig anmeldelse, så er det en ærlig sag, det er naturligt at man vil bruge sine penge dér hvor de giver mest effekt, og det gør de næppe på en side hvor éns produkter er anmeldt dårligt. Hvis mediet så lader dette få indflydelse på redaktionelle eller sågar personale-mæssige beslutninger, så mener jeg det er mediet der har et problem, og som bør ses skævt til, og ikke spil-udbyderen.
 
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf . » søn dec 30, 2007 03:48

Jeg har hørt historierne omkring tidligere eksisterende magasiner, og for den sags skyld også om 'nulevende' magasiner. Om hvordan man fik tilsendt et produkt til såkaldt langtidslån, der egentlig bare dækkede over at der ikke var penge imellem kun ord, nedskrevet i anmeldelser og andet omtale.

Det er ikke utænkeligt at det stadig forekommer, men jeg tror ikke det er i så udbredt grad som mange gerne vil gøre det til.
lige så snart der er lidt for positive anmeldelser, så er nogle hurtigt ude med "han må være købt" og alt det andet vi hører/læser..

At eventuelle annoncører vælger at trække reklamekroner, fra et magasin fordi de får dårlig omtale. Er vel i princippet deres problem. Jeg ved at folk har truet med det, når de så hvilken omtale deres produkt fik. men kun få gør noget ud af det, for de har alle behov for at deres varer er synlige.
Det er iøvrigt ikke kun ved anmeldelser, at erhvervsmedlemmer vælger at bitche og true med at fjerne reklamekroner.. jeg har 3 mails liggende fra tøsesure medlemmer på et konkurrende forum, fordi de fik modgang fra administrationen, advarsler og det der er værre. Det rager mig en papand, om de mener de kan true sig til at få deres vilje. Det virker måske nogle steder, men ikke ved mig. Det er jeg ret sikker på, at dem der kender mig derude i virkeligheden kan skrive under på.  :)

Jeg tror den hyppigste årsag til lidt for positive anmeldelser bunder i manglende erfaring. Som læser på et gratis magasin, med en ulønnet redaktion, kan man for så vidt stille ligeså mange krav man vil, men forvent ikke at redaktionen kan leve op til det hele. Jeg er sikker på at man gør sit bedste, selvom det i mange tilfælde ikke er nok. Desværre  må man som redaktør og/eller ejer, nogle gange nøjes med hvad man kan få, og så vælge fra i de aller værste af slagsen.
Dermed ikke sagt at man ikke kan forbedre sig selv. Hvis man nægter at forsøge, er der noget galt med opfattelsen af sig selv.

Med manglende erfaring kommer også for lavt forventningsniveau. Man bliver overrasket over stortset samtlige produkters evne. Det ses især i produkter i mellemklassen, altså dem der ikke helt er konsum til hr og fru danmark, men heller ikke er i den såkaldte highend klasse. konsumklassen har de fleste været igennem ret grundigt, så man ved hvad man kan forvente osv. Highend klassen forventer man ofte det ypperste, og så når det ikke forekommer så bliver man skuffet.
"Desværre" ligger de fleste anmeldelser i denne mellemklasse, så er min teori sand, vil man opleve en del lidt for positive anmeldelser, som kunne have været mere kritiske..

Skal man være lidt mere grundig bør man fx teste en forstærker på mere end et sæt højttalere. Gerne 2 der er vidt forskellige. Men hvem ligger inde med 2 sæt højttalere der er vidt forskellige ? og glem alt om at bruge eventuelle andre testemner. Skifter du 2 led i din faste kæde ud, med noget du ikke kender godt nok, så ved du ikke om det er forstærkeren eller højttalerne der gør x, y og z .. og det ville være useriøst.
Man kunne så få 2 mand på sagen, så har du også 2 forskellige rum, og forhåbentlig 2 forskellige setups.
Desværre kræver den slags at man kan fragte produktet rundt internt. Nu ved jeg at det på denne side også foreligger sådan at anmelderstaben ikke lige er naboer, hvilket gør at der skal en ekstern fragtmand ind, eller en venlig mand med bil, det koster penge. og spørgsmålet er så om det ville gavne i den sidste ende. Det er et sats man må tage, hvis man kan se mulighederne i det.

Der er også den brugte tid på testen. Kan man bruge et par dage, altså hele dage. en weekend fx. er det nok, eller taler vi om flere uger måske endda måneder ?
en anmeldelse er ikke den endegyldige sandhed, hvad jeg synes er godt, er ikke sikkert du synes er godt .. men det kan give et fingerpeg om hvordan produktet performer..

Nogle steder gør man også noget ud af sprogbruget i anmeldelserne. Det er ikke alle der er lige trygge ved at kalde en spade for en spade, men vælger at skrive negative ting på en pæn måde, det opfattes desværre ikke lige godt fra alle sider. Jeg synes det er fint at man vælger, at være pæn og måske endda lidt høflig i sine formuleringer, så længe man kritiserer hvad der skal kritiseres. og anmeldelser må gerne være overvejende kritiske/negative, så længe det er sagligt og sandfærdigt.

når vi nu taler om ulønnet arbejdskraft, så har man det med at gerne ville teste nogle ting man finder interessante, har hørt godt om. hvilket desværre gør, at man allerede der har et udgangspunkt der kunne gå imod at dette bliver nok positivt.
I den perfekte verden vælter produkterne ind, og vi er ligeglade med om der står eltax, cerwin vega, jbl, revel eller avalon på højttalerne. Det er desværre bare ikke altid tilfældet.
Men sætter man bare sit forventningsniveau på en passende grad, så har man et godt udgangspunkt.

Jeg er ved at være træt af, at man straks griber til den konklusion, at der må være penge imellem. For ellers kan det ikke være muligt at alt er som det er..
:)

Godt nytår!
.
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 103
Tilmeldt: tirs jul 11, 2006 20:35

Indlægaf Thomas Sillesen » søn dec 30, 2007 12:59

Det er selvfølgelig tragisk, når en anmeldelse sådan manipuleres. Det sker iøvrigt nok meget oftere på netsider, end på normale trykte medier. Trykte medier er simpelthen nød til at have etiske standarder for at kunne køre en professionel business, mens de fleste netsteder jo stadig er forholdsvis unge, og dermed endnu ikke så strømlinede.

Vi har da oplevet politisk betingede test nogle gange over tiden, men vi har aldrig oplevet at nogen har bedt os om penge for en anmeldelse.

Det med at anmeldere langtidslåner produkter er der nu også en ganske naturlig forklaring på. Vi har f.eks ca 30 apparater på langtidsudlån for tiden. Der sker normalt det at vi leverer et produkt ind til test. Testen er fremragende, og så siger journalisten efterfølgende "må jeg låne apparatet til referencebrug ?". Det siger ligesom sig selv at man ikke siger nej til det... Men vi sørger normalt for at kradse produkterne ind igen nogle år senere, når vi kommer med en ny model.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Otto J » søn dec 30, 2007 13:12

Jeg er helt enig i forhold til frivillige anmeldere, her kan det ofte være et problem at meget af det der anmeldes af natur er det bedste anmelderen har oplevet, og så er det svært at forholde sig til hvor godt det er i forhold til konkurrencen. Nu er trådens udgangspunkt imidlertid professionelle anmeldere, og her bør dette ikke være problemet (ikke dermed sagt at det aldrig er det). Jeg kan sagtens forholde mig til at frivillige deltids-anmeldere kan blive lidt bange for at kritisere et produkt, fordi man måske kan være i tvivl om hvorvidt dét man oplever bare er ens personlige holdning, og ikke udtryk for produktets kvalitet. Med tanke for hvilken magt sådan en bruger-anmeldelse som jeg med al respekt vil tillade mig at kalde den, kan have, så synes jeg egentlig det er fint nok at man ikke svinger øksen for hårdt, hvis man ikke mener at man har ryggen fri.

Det der skuffer mig mest omkring anmeldelser, er egentlig ikke så meget hifi-anmeldelser, der på mange måder er dybt subjektive. Det er anmeldelser af billed-produkter. Her er det muligt at være langt mere objektiv, og ikke mindst at påpege deciderede konstruktionsfejl med en meget stor grad af sikkerhed - "fejl", eller i hvert fald uhensigtsmæssigheder, der reelt eksisterer i 99,99% af alle produkter. Her mener jeg at anmeldere burde tage nogle lidt mere videnskabelige briller på, og gøre lidt mere for at påpege at det ikke er i orden at producenterne eksempelvis sender tv på markedet der ikke kan dekode HD farve-enkodning korrekt. Det er fint nok at man konkluderer at tv'et eksempelvis er det bedste på markedet, men derfor kan man jo godt lige smide 3-4 test-billeder igennem tv'et, så man kan konkretisere hvad tv'et gør godt eller ikke gør godt. Det giver samtidig den luksus at man kan påpege de problematiske sider ved produktet på en  100% objektiv måde, som producenten på ingen måde kan modsige. Hvis producenten ikke vil have kritik, så må de bare lave deres produkter ordentligt. Problemet lige nu er netop at producenterne kan tillade sig at afvise kritik med at "det er bare din holdning". Hvis anmelderne nu tog et lidt mere kritisk synspunkt, og rent faktisk bashede producenterne lidt for at de ikke overholder de specs de bør lave tv efter, så er det ret sandsynligt at producenterne rent faktisk ville begynde at gøre det. Ikke fordi anmelderne siger de skal, men fordi forbrugerne i høj grad lytter til anmelderne og køber dét anmelderne siger de skal.

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf . » søn dec 30, 2007 15:44

Thomas Sillesen skrev:Det er selvfølgelig tragisk, når en anmeldelse sådan manipuleres. Det sker iøvrigt nok meget oftere på netsider, end på normale trykte medier. Trykte medier er simpelthen nød til at have etiske standarder for at kunne køre en professionel business, mens de fleste netsteder jo stadig er forholdsvis unge, og dermed endnu ikke så strømlinede.
.


der er jeg ikke helt enig.. det er min erfaring, at man som ung og nytilkommen anmelder, vil vise hvad man kan. hvorimod hvis man har vænnet sig til "rampelyset" har lettere ved at slække på sin omhu,
Og at internet medier ikke skulle have basis for at have etiske standarder, er jo direkte nonsens. Når man ikke tager betaling hos læseren, har man automatisk langt flere læsere end hvis man som et trykt magasin tager fx 75kr for et blad. Der er derfor langt flere læsere der skal gøres tilfredse, og langt flere der kan komme med kritik. derfor er "etiske" standarder ekstremt vigtige, også på netsider.

alder har i de fleste tilfælde intet, at gøre med om folk er gode til deres job eller ej.Sund fornuft derimod..
.
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 103
Tilmeldt: tirs jul 11, 2006 20:35

Indlægaf Thomas Sillesen » søn dec 30, 2007 23:13

. jeg er så ikke enig med dig  :wink:

Det kan godt være internet sider har flere læsere, men det er nu normalt organisationernes politikker der er afgørende for standarden, og generelt (der er selvfølgelig undtagelser) ser jeg ikke hjemmesider med en rød linje og en klart defineret politik. Ej heller ser jeg særlig høj faglig kompetence hos anmeldere på websider.

Ser man på den enkelte nyankomne anmelder vil vedkommende da selvfølgelig gøre sit personligt bedste, men nu talte jeg om hjemmesider gennerelt.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf xo » man dec 31, 2007 00:23

Jeg er enig med ., men med det forbehold at man indenfor hifi domænet nok skal bevæge sig i større internationale kredse end blot se indenfor landets grænser eller snævert på anmeldelser.

Men generelt er webben en endog særdeles god ressource til at finde ny viden fra domæneeksperter. Det kan både være blogs, fora, sites, mailinglister oa kilder.

"hifi anmelderi" er jo også en lidt speciel øvelse hvor musikalitet og viden om mekanik mødes i et eller andet blandingsforhold.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47


Tilbage til Off-Topic


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Forummet

Dit seneste kb!? (1833) Lyngdorf TDAI 2170 og 2200 (18) Hifi freaks under tvangs... (16) DIY Synergy horn (280) Witthoff's stereo. (35) Buchardts vennetrd (139) Genesis gendannet (6) Undersgelse af pickup (4) Pickup (12) Michael Bundesen (0) TDK hjtaler kabel !... (14) Sger god 2w modstand (686) Amphion (12) Inden Pensionen (23) Cat 6, Cat 7, eller Cat 8 ? (16)

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.