Så var det min tur til at låne plejehjemmets Lotus 7 og køre forbi biblioteket.
Det var godt nok lidt koldt om ørerne, men jeg er en mand med en mission - new sounds.
Jeg spørger bibliotekaren - Hvor plejer
gurdet og
zaka at stå?
- Derovre, Herre. Hun peger på The Corner, hvor en sur, gammel mand står.
Jeg tager modet til mig og jokker over i hans retning. Der var godt nok ikke mange plader tilbage.
- Hej, Miles, siger en ung mand på vej forbi med en stak plader.
- Don't Miles me, son, vrisser den gamle stodder med for langt hår til en mand i hans alder.
Jeg hoster lidt høflgt og siger, "Undskyld, men kan De anbefale noget
Nyt og Spændende?
- Ligner jeg en socialrådgiver, hva? siger ham der, der ikke vil hedde Miles, og tager nogen kæmpe solbriller på. - Drums, man, it's all in the drums. Han ruller med skuldrene og street-walks væk...
OK- tænker jeg og starter med
Steve Reid er et spændende bekendtskab. Da han var barn boede han lige ved siden af John Coltrane og kom aldrig på skolen - fordi der var noget vigtigere for....
Han er trommerslager, så det er meget logisk, at han synes de nye lyde kommer først og fremmest fra trommer. Han mener, at The Coltranes og Parkers har ligesom sagt, hvad der kan siges med horn.
Den aktuelle plade har meget interessante rytmer - men 4 sax, Hammond orgel og lidt elektronik kan godt nok lave en forfærdelig larm. Dette er for de eventyrlystne - you know who you are - men jeg skal videre.
Følger trommerslagernes vej og det bliver
Brian Blade på
Johsua Redmans plade
Elastic med
Sam Yahel på orgel
Funky-rytmisk så fødderne ikke kan stå stille, og jeg synes faktisk, Redman gør noget
nyt og spænende med sit horn.
Next up -
Jack deJohnette
Han har haft 30 års samarbejde med ECM og her plukker han diverse skæringer fra disse år.
Jeg er ikke falden af karusellen endnu.
Zig