Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Nyheder klassisk musik

Alt om musikindspilninger.

Indlægaf Bulgroz » ons dec 12, 2007 15:42

Rytmik skrev:Hej ART
Tak for inputtet. Jeg har skyndt mig at tegne abonnement for 2008. Der er jo også det gode magasin:
Klassisk.
www.klassisk.org#ed_op#br>Mvh. Troels


Optakt er et rigtig fint blad ... som jo også kan læses online uden porto  ->link<-

Klassisk vidste jeg slet ikke fantes (uha uha) så tak for tippet.


____________________________________
I like my hifi black like my men
Brugeravatar
Bulgroz
Seniormedlem
 
Indlæg: 731
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 21:57

Indlægaf A.R.T. » man jan 07, 2008 08:06

Dette er godt nok ikke en skive af den sorte el. sølvagtige slags, men derimod papir.
Fra bagsiden af det just friske januar tidsskrift "Optakt" kan man læse artiklen:
"Den gådefulde pianist", hvilket er en anmeldelse af Knud Aage Rasmussens bog om Svjatoslav Richter.
Den er på 408 sider og koster 299,- og jeg VED at SES i dette tilfælde må være glad for at "Julen varer lige til påske" og sikkert allerede er på vej ned til boghandleren.
 
Men tænk engang, en dansker skriver på dansk om en af alletiders største pianister - ganske enkelt fantastisk!
"Be kind, be real, or get out of my face"
- Peter Dennis Blandford Townshend

"It's All One Song"!
- Neil Percival Kenneth Robert Ragland Young

Nye input fra zaka - NU!
Brugeravatar
A.R.T.
Seniormedlem
 
Indlæg: 868
Tilmeldt: fre jun 08, 2007 22:24

Indlægaf SES. » man jan 07, 2008 10:47

Det er ganske optimistisk af de gamle travere får opførelser der giver dem liv som var de komponeret i går. Det giver håb om at musikken overlever de kvalmende netvandhaners fossende musikdestruktion i hvert fald nogle år endnu.

Her 2 fabelagtige Beethoven serier

http://www.classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=11394


http://www.classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=11114

Også et af musikkens største værker har fået en ny opførelse i den unikke kvalitet mesterværket kræver.

http://www.classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=11337

En stor tak til ART for Richter/Rasmussen. Det havde jeg ikke obset, men jeg er på vej til boghandleren. Rasmussen har også haft fat i Glenn Gould (den kreative løgn).
Bruno Monsaingeon har i øvrigt lavet fantastiske DVD'er om de 2 pianister, dem skal man have medens man læser bøgerne. Ligesom nogle meter på CD og pladereolen vil være en god ide. :wink:
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf marlowe » man jan 07, 2008 19:49

Jeg vil godt støtte anbefalingen af Monsaingeons film om Richter og tilføje, at hans bog også er uundværlig for enhver fan af Richter - og jeg fornøjer mig i disse dage med Rasmussens bog, der føjer nye facetter til og kommer til bunds i nogle myter. Så den vil jeg også anbefale til alle, der holder af denne store pianist.
 
Mvh
Søren
marlowe
Nyt medlem
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:03
Geografisk sted: Århus

Indlægaf xo » man jan 07, 2008 20:21

Lidt med swing i...

Best of George Baker Selection

George Baker (Little Green Bag)

Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf SES. » tirs jan 15, 2008 21:48

Vi skal have denne på banen. En af de mest indspillede symfonier, og BBC's udgave af søndagsklassikeren vælger den til reference. Stærkt maestro Dausgaard.

I den hedengangne søndagsklassiker var det en fantastisk udgave med Chailly og Concertgebouw fra først i 80'erne. Da den må findes vinyl er det den jeg jagter, har ikke set den ebay nogensinde.


DVORAK Symphonies Nos. 6 & 9. Swedish Chamber Orchestra / Thomas Dausgaard. BIS SACD

awards:
• BBC Radio 3 Building a Library - October 2007
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » ons jan 23, 2008 08:57

Blandt nyhederne er der i tonsvis af genudgivelser med Karajan og Glenn Gould. Gould kan fås komplet, eller kan plukkes efter behov.


J S BACH
French Suites
Suite I, D minor BWV812
Suite II, C minor BWV813
Suite III, A minor BWV814
Suite IV, E flat major BWV 815
Suite V, G major BWV 816
Suite VI, E major BWV 817
Evgeni Koroliov - Piano
This is the tenth release in the “Koroliov Series”. Besides his expertise in the classical, romantic and contemporary repertoire, Evgeni Koroliov has been associated with the piano music of Bach since the age of 17 when he gave a ground breaking recital, in Moscow, of the complete “Well Tempered Clavier”.
Tacet 2cds TACET161


LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770-1827)
Symphony No. 1 in C major, Op. 21
Symphony No. 6 in F major, ‘Pastoral’, Op. 68
Minnesota Orchestra / Osmo Vänskä
Symphonies Nos. 1 and 6 make up the fourth instalment of the Beethoven Symphony Cycle with conductor Osmo Vänskä and Minnesota Orchestra, a cycle which has received universal praise.
Symphony No. 6 – the Pastoral Symphony – is one of Beethoven’s more popular symphonies. Beethoven sketched ideas for an orchestral work based on pastoral themes, but the sketches were laid aside until 1808 when he took up the challenge of combining two highly different traditions: the symphony genre and the pastoral idiom. As Beethoven scholar Barry Cooper states in his liner notes to this disc, “Beethoven’s great achievement was to reconcile two opposing elements, so that the work is thoroughly pastoral in character yet thoroughly symphonic in form.” The 6th is coupled with Beethoven’s first symphony which was influenced by his predecessors, particularly his teacher Haydn.
This release follows Vänskä and the Minnesota Orchestra’s Ninth Symphony which BBC Music Magazine designated a benchmark recording and termed “a Beethoven Ninth of our times” and an Eroica containing “one of the finest performances of the Funeral March ever recorded” (Classics Today). Vänskä’s Eighth was described as “terrifically taut, yet playful” (The Times), and his Fourth and Fifth were called “the modern Beethoven recording par excellence” by The Financial Times.
BIS SACD BISSACD1716


Johannes Brahms (1833-1897)
Violin Concerto in D major, Op. 77
1          I Allegro non troppo
2          II Adagio
3          III Allegro giocoso, ma non troppo vivace
Joseph Joachim (1831-1907)
Violin Concerto No. 2 in D minor "in the Hungarian Manner" Op. 11
4          I Allegro un poco maestoso
5          II Romanze: Andante
6          III Finale alla Zingara: Allegro con spirito
Christian Teztlaff -  violin
Danish National Symphony Orchestra / Thomas Dausgaard
If Brahms’ Violin Concerto needs no presenting as one of the great concertos of the Romantic repertoire, Joseph Joachim’s Violin Concerto is lesser known to the general public, and it is noteworthy to say that each concerto was dedicated from one to the other composer - the Austro-Hungarian violinist, composer, conductor (1831-1907) dedicated, in 1860, his Violin Concerto to his friend Johannes Brahms who later dedicated his own great violin concerto to Joachim, in 1878.  Joachim’s Violin Concerto No. 2 in D Minor "in the Hungarian Manner" is a long and demanding work for the soloist, which may explain that it isn’t performed regularly.
The brilliant German violinist Christian Tetzlaff has recorded extensively for Virgin Classics both in its early days and more recently as guest artist. His most recent recording for the label of Bartok’s Violin Sonatas with Leif Ove Andsnes proved a world-wide success for its genre and was even nominated for a Grammy Award in 2006. This recording is reissued as part of the new Recommends series on EMI Classics on the same date.


FRANK MARTIN (1890-1974)
Concerto for Cello and Orchestra (1966)
Ballade for Cello and Piano (1949)
8 Preludes for Piano (1947–48)
Christian Poltéra - cello
Kathryn Stott, piano
Malmö Symphony Orchestra / Tuomas Ollila-Hannikainen
Young cellist Christian Poltéra releases the third in his trilogy of discs dedicated to composers from his native Switzerland. Here he performs Frank Martin’s Concerto for Cello and Orchestra which was written for the world-renowned cellist Pierre Fournier. The work has both beautiful, lyric passages and contrasting biting sonorities which combine to make a truly moving piece.
2007 saw the release of the first two discs dedicated to Arthur Honegger and Othmar Schoeck. The former, received high praise, for instance on website Classics Today, whose reviewer wrote: “If you want a superb collection of Honegger's music for cello, both chamber and orchestral, then this CD is just the ticket… a terrific way to plug what is probably a serious repertoire gap in your collection.” It has also received a Diapason d’or in the French magazine Diapason, which called it “une pure merveille”.
As on previous discs in Poltéra’s trilogy, he is supported by Malmö Symphony Orchestra under Tuomas Ollila-Hannikainen and by eminent pianist Kathryn Stott, who also shines in the Preludes for piano solo, a fascinating display of Martin’s broad variety of expression and techniques.
BIS BISCD1637


GIACINTO SCELSI EDITION Vol. 1
Maknongan, String Quartet No. 2
Riti: I funerali d'Achille
Quattro Illustrazioni sulle metamorfosi di Vishnu (unissued version)
Riti: I funerali di Carlo Magno
Roberto Fabbriciani (flute); Quartetto d'Archi di Torino
Soloists of MusicaTeatroEnsemble; Fabrizio Ottaviucci (piano)
Francesco Dillon (cello); Fulvia Ricevuto (percussion)
Count Giacinto Scelsi D’Ayala Valva, aristocrat, poet and composer, was one of the twentieth century’s more unusual musicians. The Scelsi Edition has been devised by Stradivarius, working with the Isabella Scelsi Foundation, sole heir to Giacinto Scelsi's artistic output. New original recordings and significant items were recorded live in Rome, 2005, to mark the 100th anniversary of Scelsi's birth. This Scelsi Festival ran for six months and comprised over 40 concerts and events involving all the major cultural institutions in Italy. All five pieces on the present recording are ritualistic and ceremonial in nature.
Stradivarius STR33801

og så er der lige denne her:


BEETHOVEN Symphony No. 9. Elisabeth Schwarzkopf, Elisabeth Hongen, Hans Hopf, Otto Edelmann, Festspielorchester der Bayreuther Festspiele / Wilhelm Furtwangler. Orfeo
label: Orfeo
format: CD
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf Rytmik » søn jan 27, 2008 15:19

Nyheder fra Harmonia Mundi.

W.A. Mozart: The Last Concertos : Piano koncert nr.27 & klarinet koncert Andreas Staier, fortepiano
Lorenzo Coppola, klarinet
Freiburger Barockorchester.


Skrevet i 1791. Klarinet koncerten kom som det sidste et par måneder senere, efter klaver koncerten.

I begge tilfælde er man gået tilbage til de oprindelige manuskripter for at fremgrave detaljer og finde Mozarts antydningerog notater om hvorledes han ønskede, og selv praktiserede disse under fremførelsen. Hvis han notater følges præcist, er det muligt at opleve nye facinerende og varierende toneperspektiver i disse to koncerter.

Brugeravatar
Rytmik
Branchemedlem
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: søn jan 01, 2006 22:21
Geografisk sted: jylland

Indlægaf Rytmik » søn jan 27, 2008 15:37

Harmonia Mundi

Franz Schubert: Impromptus op.90 & 3 Klavierstücke.

Javier Perianes, piano

Smukt klaver musik med Schubert, der altid er fornøjelig at lægge øre til. Her er ikke den lethed over det som ellers kendetegner Schubert. Her er meget mere eftertænksomhed og dybde, hvilket klæder kompositionerne der ellers er liflig underholdningsmusik. Fremhæves skal den fjerde af de 4 Impromptuer, der med sine kaskader af arpeggioer(brudte anslag) i højre hånd hører til han mest populære værker.





Brugeravatar
Rytmik
Branchemedlem
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: søn jan 01, 2006 22:21
Geografisk sted: jylland

Indlægaf marlowe » søn jan 27, 2008 19:34

Rytmik skrev:

W.A. Mozart: The Last Concertos : Piano koncert nr.27 & klarinet koncert Andreas Staier, fortepiano
Lorenzo Coppola, klarinet
Freiburger Barockorchester.

...

I begge tilfælde er man gået tilbage til de oprindelige manuskripter for at fremgrave detaljer og finde Mozarts antydningerog notater om hvorledes han ønskede, og selv praktiserede disse under fremførelsen. Hvis han notater følges præcist, er det muligt at opleve nye facinerende og varierende toneperspektiver i disse to koncerter.

Hvis man er gået tilbage til manuskripterne, burde klarinetkoncerten så ikke spilles på en basset-klarinet? Står der noget om det i teksthæftet, Rytmik?
 
 
marlowe
Nyt medlem
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:03
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Rytmik » søn jan 27, 2008 21:45

marlowe skrev:
Rytmik skrev:

W.A. Mozart: The Last Concertos : Piano koncert nr.27 & klarinet koncert Andreas Staier, fortepiano
Lorenzo Coppola, klarinet
Freiburger Barockorchester.

...

I begge tilfælde er man gået tilbage til de oprindelige manuskripter for at fremgrave detaljer og finde Mozarts antydningerog notater om hvorledes han ønskede, og selv praktiserede disse under fremførelsen. Hvis han notater følges præcist, er det muligt at opleve nye facinerende og varierende toneperspektiver i disse to koncerter.

Hvis man er gået tilbage til manuskripterne, burde klarinetkoncerten så ikke spilles på en basset-klarinet? Står der noget om det i teksthæftet, Rytmik?
 
 

Hej marlowe

Klarinetisten Anton Stadler, som Mozart havde nært samarbejde med fik i sin søgen efter nye klange og udtryks muligheder for klarinet, lavet en klarinet der gik 4 halvtoner ned i registret, senere beskrevet som basklarinet.

Som du rigtig nok skriver er koncerten altså skrevet for basklarinet, men beklageligvis er koncerten tilpasset standart klarinet uden basregister og se så her - jeg citer teksthæftet:

"Unfortunately, the piece has come down to us only in an adaptation for the standard clarinet without basset register, for which Mozart´s authorship can doubtless be ruled out. The original form of the solo line can be partially reconstructed from a contemporary review with music examples, whose author had seen Mozart´s version. But this reproduces only a selection of the places in wich the later version diverges from the original. For the rest we must rely on  speculations to the problems. But all these arrangements cannot consule us for the fact that the solo parts as Mozart wrote is not known to us in all its particulars."

Jeg har kun hørt Mozarts klarinet koncert med klarinet i de udgaver jeg kender af stykket.

Giver det mening?

Mvh. Troels

Brugeravatar
Rytmik
Branchemedlem
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: søn jan 01, 2006 22:21
Geografisk sted: jylland

Indlægaf marlowe » søn jan 27, 2008 22:02

Rytmik skrev:

Giver det mening?

Mvh. Troels

 
Hej Troels
 
Ja, det gør det. Jeg har hørt en version for basset klarinet med Thea King for år tilbage. Basset klarinetten har en noget dybere/mørkere lyd. Jeg husker indspilningen som udmærket. Efter hvad du skriver, må man have forsøgt at gætte sig til, hvornår Mozart har benyttet sig af de ekstra, dybere toner. Men vi skal under alle omstændigheder være glade for den version vi har - tænk om værket var gået helt tabt! Om lidt vil jeg gå ind og lytte til Michael Collins spille den.
 
Mvh
Søren
marlowe
Nyt medlem
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:03
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Rytmik » søn jan 27, 2008 22:13

Hej Søren
Jeg elsker den fyldige dybe lyd en basklarinet har, hvis den bliver spillet som sådan. Jeg har selv en cd med Peter Fuglsang quartet, hvor Fuglsang jo spiller basklarinet, omend det er en noget anden boldgade end den vi her er i, så nyder jeg instrumentet.
Mozarts klarinetkoncert er en af de bedre stykke med Mozart i mine øre, så jeg giver dig ret....Vi var fattigere, hvis værket var gået tabt.
God musiklytning.
Mvh. Troels
Brugeravatar
Rytmik
Branchemedlem
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: søn jan 01, 2006 22:21
Geografisk sted: jylland

Indlægaf marlowe » søn jan 27, 2008 23:51

Det viste sig ved nærmere lytning og læsning, at Michael Collins rent faktisk spiller på en basset klarinet. En ren fornøjelse. Anbefalet (hvis man er rede til at tage "Beethovens klarinetkoncert" med i købet (der er tale om violinkoncerten i bearbejdet form)).
marlowe
Nyt medlem
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:03
Geografisk sted: Århus

Indlægaf A.R.T. » fre feb 01, 2008 11:05

Kære alle
 
Så er nyeste nummer af "Optakt" på gaden.
Læs det før din nabo.
 
PS: SES.
og så er der lige denne her:


BEETHOVEN Symphony No. 9. Elisabeth Schwarzkopf, Elisabeth Hongen, Hans Hopf, Otto Edelmann, Festspielorchester der Bayreuther Festspiele / Wilhelm Furtwangler. Orfeo
label: Orfeo
format: CD
Er det den samme som EMI udgav for en del år siden?
 
Billede filnavn: 2keaf4d08a31.jpg
 
 
 
"Be kind, be real, or get out of my face"
- Peter Dennis Blandford Townshend

"It's All One Song"!
- Neil Percival Kenneth Robert Ragland Young

Nye input fra zaka - NU!
Brugeravatar
A.R.T.
Seniormedlem
 
Indlæg: 868
Tilmeldt: fre jun 08, 2007 22:24

ForegåendeNæste

Tilbage til Musik


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.