De kan noget med musik i Polen.
SZYMANOWSKI, KAROL Works For Solo Piano
Sonata No.3,
Metopes 3 Poems For Piano: Isle Of Mermaids; Calipso; Nausicaa,
Masques.
Piotr Anderszewski. Virgin
Classics label: Virgin
Composer: Szymanowski, Karol
Udgivet: 06/06/05
priser:
• 'Gramophone Editors Choice' - September 2005
• 'BBC Music Magazine Recommended' - August 2005
• 'Times Classical CD of the Week' - Juli 2005
• 'Telegraph Classical CDs of the Week' - Juni 2005
(frit oversat fra MDT)
Karol Szymanowski regnes nu for en af Polens vigtigste
komponister; en sand ener og kosmopolit der havde
store kunstneriske ambitioner på sit hjemlands vegne.
Piotr Anderszewski er en stor fortolker af denne relativt
ignorerede landsmand, hvis musik endnu ikke er blevet
mainstream udenfor Polen. Med al den interesse hans musik
har modtaget i den seneste tid fra kunstnere som Piotr og
Simon Rattle, er der endelig tegn på fornyet interesse.
Klavercyklussen Métopes tager sit poetiske udgangspunkt
i Homer's Odyssey, og fortolker historierne som fortalt på
Siciliens Métopes fresker.
Masques, ligeledes pianostykker, er parodiske portrætter
af litterære personer som Scheherazade og Don Juan.
Sonate Nr. 3, tager udgangspunkt i post-Impressionismen
og er et meget kompleks og krævende værk, både teknisk
og musikalsk.
Piotr Anderszewski er en af sin generations mest karismatiske
pianister, og har tegnet eksklusiv kontrakt med Virgin Classics.
Denne optagelse er optaget i Warzawa, December 2004.
"Szymanowski's musik strømmer magisk og appelerende eksotisk
fra denne superbe pianists fingre" Gramophone.
Denne Polske pianist afslører sig selv som den bedste
fortolker af sin landsmands klavermusik med disse 3
værker skrevet i årene 1915 til 1917 i den kosmopolitiske
Szymanowski’s hjemlande Ukraine og Russia. Under
indflydelse af den sene mystiske Liszt og de franske
impressionister Debussy and Ravel, og i tråd med den nye
Stravinsky rytmik, piano suiterne Métopes og Masques
viser en hed fusion af musikalske retninger og ekstreme
eksperimenter som gør Szymanowski’s musik så personlig.
I Métopes, Middelhavets erotiske sirene - og især i Homer’s
Odyssey - frembringes i portrætterne af Sirenerne, som prøver
at forføre Odysseus med deres sang, og Calypso og Nausicaa,
som forsinker den Græske helts tilbagevenden til Ithaca. I
Masker (Masques), danner den orientalske eksotiske Scheherazade
og den ironisk ekstroverte Don Juan’s Serenader, en Petrushka-agtig
ramme som modsvar til Tristan historien, Tantris le bouffon.
I begge disse stykker og den klare, teknisk krævende sonate,
er Anderszewski en mesterlig advokat for svær musik hvor
gentagen aflytning belønnes.' Times.
Hermed anbefalet.
mvh