Hurtig skrev:
Det er vel egentlig rigtigt nok... Sagen er bare, at der IKKE er nogen der reklamerer med at det er et kinesisk produkt. Man forsøger altid at kamuflere det.
Det synes jeg er en lidt grov generalisering. Jeg har senest overhørt eksempelvis DLS og M&K være meget åbne om at produktionen sker i østen. Der er givetvis undtagelser, eksempelvis når man sætter et stort engelsk flag på emballagen, når der står "Made in Taiwan" under bunden, men generelt er det de færreste der direkte skriver "Made in EU" hvis det reelt er øst-produktion (hvis vi ser bort fra TV der af skattetekniske årsager samles i EU, men reelt produceres i østen).
Hurtig skrev:Og det er netop det jeg er irriteret over. Spillede HiFi branchen bare med åbne kort, kunne de for min skyld sætte priserne som det passede dem. SÅ ville markedet selv regulere prisen. Men man forsøger at få kunden til at tro, at det produkt han køber er særlig eksklusivt og derfor skal være så dyrt, for derved at kunne få ham til at betale overpris.
Jeg kan ikke se det odiøse i at man forsøger at overbevise sine kunder om at dét produkt man sælger er det bedste. Man skal selvfølgelig holde sig til sandheden - jeg kan ikke udtale mig om sager jeg ikke ved noget om, og jeg tror afgjort på at der er eksempler hvor firmaer har snydt, men ligefrem at gøre hele branchen til svindlere på den baggrund, synes jeg er noget tyndt.
Hurtig skrev:
Da jeg læste, havde jeg et fritidsjob i en butik (ikke HiFi), hvor ejeren mente at hun tjente for lidt. Den mest naturlige løsning for hende var, at hæve avancerne, for så tjener man jo mere. Men sådan gik det ikke. I stedet skete der det, at kunder begyndte at falde fra, og så skulle priserne jo endnu højere op. Til gengæld var butikken med samme typer varer, som ligger 200 meter henne af gaden overfyldt med kunder!!
Ja det er jo netop dét jeg siger! Hvis man tager overpriser, bliver man ikke rig - man mister kunder. Så hvorfor er det du mener hifi-branchen slipper afsted med at tage overpriser, når dén ene erfaring du personligt har gjort dig på området, netop siger det modsatte?
Hurtig skrev:
Måske skulle HiFi brabchen kigge imod andre brancher. Jeg vil tro at gennemsnitsavancen på et produkt i HiFi branchens pecialbutikker er noget i stil med 10 gange højere (%-vis) end i eks computer specialbutikker. Ikke desto mindre tjener disse computerbutikker faktisk gode penge, selvom den også er fyldt med folk der vægter det højere at have det sjovt end at tjene penge.
Dén diskussion har vi haft før, men jeg tager den gerne igen: Det er to helt forskellige markeder, der ikke kan sammenlignes. Hvis du mener graden af service og ikke mindst demonstration før købet er den samme i PC-branchen som i hifi-branchen, så er du ualmindeligt blåøjet, for nu at formulere mig pænt (lad mig lige i den forbindelse gøre opmærksom på, at hvis du betaler for at få installeret din nye PC, så har du ikke fået mere service, men købt en ekstra ydelse!). Tidsforbruget per omsætningskrone er i PC-branchen i værste fald også kun en tiendedel af hifi-branchen, så igen hænger det ganske fint sammen.
Hvis du ser på de to brancher som helhed, så har du en PC-branche hvor der tjenes relativt meget få kroner på hardware-salg, og meget store penge på konsulent-ydelser, mens der i hifi-branchen tjenes relativt store penge på hardware-salg, mens man nærmest bliver betragtet som idiot med usandsynligt dårlig forretningsmoral, hvis man forsøger at tage penge for konsulent-ydelser. Jeg kan eksempelvis anbefale en diskussion der var for nogen tid siden på Hifi4all, da en dansk high-end installatør tillod sig at tage en smule penge for at foretage en eksklusiv demonstration af sine produkter.
Iøvrigt, helt generelt, at computerbutikkerne over en bred kam skulle tjene gode penge, tror jeg nu der er ret delte meninger om, hvis du kigger på hvor meget tid, penge og risiko der er investeret for at tjene dem. Vis mig én PC-forretning, udover de få helt store (SHG f.eks.) der tjener gode penge på REN hardware-salg, dvs. ikke på at sælge konsulent-ydelser ved siden af. Jeg kan derimod vise dig rigtigt mange firmaer, der bruger hardware-salg uden indtjening til at være i stand til at levere total-løsninger, hvor de tjener pengene på implementeringen. Jeg har sådan set intet imod dette forretningsprincip, jeg forsøger jo netop selv at få succes med præcist dette, men hvis det er dér vi skal have hifi-branchen hen, så kræver det at kunderne er villige til at betale for at lade forhandleren installere udstyret. Det kan til dels komme på tale på AV-siden (hvor avancen på hardware - tadaaa!! - er lavere!), fordi det er så komplicerede produkter at det er svært for forbrugeren selv at finde ud af - præcist som når den lokale slagter skal have nyt EDB-system. Men hvis du køber et kabel, eller en ny forstærker for den sags skyld, så tvivler jeg på at du har lyst til at ret mange andre end dig selv skal bestemme hvordan det skal installeres?
Mvh. Otto