Hurtig skrev: @ AV-Precision:
Du misforstår mig totalt... Jeg mener nemlig ikke at alt fra Kina er noget "Kina-bras".
Det jeg er modstander af er, at nogle producenter/forhandlere forsøger at promovere sine produkter frem for eks kinesiske, ved at nedgøre de kinesiske, på trods af det faktum, at Deres egne produkter højst sandsynligt også kommer fra Kina. De har bare været en tur forbi en "High End" producent, hvis "High End produktion" består i at bestille OEM-produkterne med Deres eget logo/navn påtrykt. Den slags kan pisse mig af... mildest talt!
Fint nok, men hvorfor udlægger du det så som om at ALT dyrt high-end bare er kina-knald med en mega-høj avance skruet ovenpå. FINDES der da slet ikke hæderlige producenter af high-end produkter?
Jeg er helt med på at der findes producenter rundt omkring der gør som du siger. Gå lidt rundt på udstillinger som IFA og CES, så opdager man temmeligt hurtigt hvor udbredt det er. Men altså... Om du køber et kabel til 500,- eller til 5000,-, ændrer da ikke på at du skal kigge dig for for at købe det rigtige produkt?
Det sjove i din argumentation er, at du får det til at lyde som om at hvis nu producenten rent faktisk brugte en masse penge på at producere selvsamme stik i Europa, så ville prisen pludselig være i orden, selv om produktet ikke er bedre? Hvorfor siger du det ikke bare som det er i stedet for - du mener ganske enkelt ikke at et kabel kan være så godt at det kan forsvare en pris på 5000,-, om det så er produceret af små grønne marsmænd og fløjet herned af NASA. (Det vil jeg egentlig ikke engang være uenig i). Hvorfor er det at den samlede hifi-branche skal udråbes til svindlerkarle?
Hurtig skrev: Nej vel... Derfor har branchen så travlt med at få egne logoer påført, og måske endda få ændret farven på en eler anden plastic-dims, for at skjule at de rent faktisk bare sælger et billigt OEM produkt de har købt i Kina. Det er i min verden at holde kunderne for nar.
Det sker naturligvis ind imellem, men størstedelen af mærkevare-producenterne outsourcer produktionen. Det er ikke det samme som at de køber OEM-produkter.
Hurtig skrev:
Hvad tror du det koster at producere et kabel med en udsalgspris på 10.000,-?? Og hvad med et fladskærms TV til 10.000,-... Fortæl mig så lige bagefter, at avancerne på kabler ikke er totalt latterligt høje.
Suk... Jeg har jo netop IKKE påstået at avancen på kabler ikke er højere end avancen på TV! (men den er iøvrigt sjældent væsentligt højere end på højttalere). Det er to forskellige produkter, der sælges på forskellige måder, og har forskellig krav til avance. Hvorfor er det så svært at forstå at forskellige distributionsformer har forskellige krav til avance, og at dét ikke betyder at nogen prøver at snyde dig?
Hvad tror du en Levi's T-shirt koster at producere i forhold til en no-name fra Føtex? Hvad tror du stof til 149,- meteren i Jysk koster at producere? Fortsæt selv. Det har ikke noget med hifi-branchen at gøre, det er sådan markedsøkonomi fungerer. En vare koster dét kunderne vil betale for den. Som vi allerede har været igennem, så tjener man ikke flest muligt penge ved bare at hæve prisen på et produkt der ikke er prisen værd. Jeg kender _ingen_ i hifi-branchen, der ikke ville sætte prisen på sit produkt ned, hvis det betød at de kunne tjene flere penge. Alle sætter prisen dér hvor man forventer at maksimere sin indtjening. Så er det bare sådan, at hvis du vil lancere et high-end produkt, så går du i gang med en skrue uden ende: Hvis produktet er 10% bedre og 10% dyrere at producere, så kræver det noget ekstra arbejde at overbevise kunderne om at de skal betale 10% mere. Dét arbejde koster penge, som skal dækkes ind med en højere avance. Nu stiger prisen på produktet, så nu vil folk have en pænere indpakning. Det gør prisen endnu højere, og der skal bruges flere markedsføringskroner osv osv osv. Og pludselig koster et 10% bedre kabel 200% flere kroner - præcist ligesom T-shirten. Det er ikke at drive amoralsk forretning, det er at henvende sig til forskellige målgrupper.
Lad mig stille dig et teoretisk spørgsmål: Lad os antage at produkt A sælges direkte-til-dig via internettet. Du har ikke mulighed for at prøve til produktet før køb, og du får ingen hjælp hvis der viser sig at være problemer med at få det til at fungere, udover at du kan returnere produktet hvis du mener det er defekt. Produkt B sælges via en service-minded forhandler, hvor du kan prøve produktet før køb, se og føle om kvaliteten er som forventet, du kan få produktet installeret i dit hjem, og du får prompte hjælp hvis der er problemer. Lad os så antage at produkt A og produkt B er nøjagtigt samme produkt. Hvor meget vil du så mene at det _for den gennemsnitlige forbruger_ (dvs. ikke for dig der mener at kunne klare alting selv) er værd - i procenter eller kroner, vælg selv - at få dén service der følger med produkt B?
Mvh. Otto