Skorpio skrev:Eller hos Scala Hifi, hvor jeg fik fortalt at jeg ikke lyttede rigtigt (ikke brød mig om Linn højttalere)
Uden at jeg skal forsvare specifikke måder at lytte på, så er der vel ikke ret mange der kan sige sig fri for at de på ét eller andet tidspunkt i deres hifi-opvækst har ændret holdning til hvordan god lyd egentlig lyder, og derved opnået en større glæde ved netop at høre god lyd (ud fra denne, nye definition). Jeg tror absolut på at rigtigt mange hifi-entusiaster kunne opnå større fremskridt i deres hifi-oplevelser ved at lære mere om musik, end ved at opgradere udstyr. På den led synes jeg ikke det er helt rigtigt at definitionen af "godt" er at alle kan høre det er godt. For nu at tage udgangspunkt i vinen: En uerfaren vindrikker vil formentligt foretrække en blød, letdrikkelig vin. Den glider nemt ned, men leverer måske ikke lige nogen storslået smagsoplevelse. Når man så har vænnet sig til at drikke vin, kan man bevæge sig over i de stærkere afarter, der giver større oplevelser, men som kan være for overvældende for nybegynderen, der ikke kan nyde smagen fordi han ikke er vant til at det er så stærkt. Hvordan den "rigtige" måde at lytte på så er, det er sikkert ret individuelt, men jeg synes det er i orden at definere en bestemt måde at lytte på, før man anbefaler hvilket anlæg der er bedst - for det bedste anlæg er netop fast defineret af hvordan man lytter!
I billed-verdenen er dette fænomen ekstremt udbredt, og særdeles misbrugt af producenterne: Dét billede der fanger din opmærksomhed mest nede i forretningen, er ikke nødvendigvis dét billede der giver dig den bedste billedkvalitet i længden. Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle gælde for lyd også: Hvis du vil værdsætte et produkt, kræver det at du starter med at bruge produktet sådan som det er tiltænkt - i en højttalers tilfælde, lytter på den måde højttaleren er tiltænkt at blive lyttet til. For at gå lidt i ekstremer for forståelighedens skyld: Du kan ikke vurdere en diskoteks-højttalers evne til at gengive techno-musik, ved at lytte til opera på den. På samme måde kan du ikke vurdere en højttalers evne til at udpensle detaljer, hvis du lytter efter rytmikken i musikken, eller omvendt. At forhandleren forsøger at få dig til at forstå meningen med højttaleren, og forsøge at overbevise dig om at du kan opnå en bedre oplevelse ved at lytte på en anden måde, det kan jeg ikke se noget ondt i. Tværtimod synes jeg det er en smule hifi-snobbet og forudindtaget at afvise overhovedet at _prøve_ at lytte på "deres måde". Du ville næppe afvise at en højttaler kan være god, hvis du ikke har lyttet til den. Hvorfor kan du så afvise at en bestemt måde at lytte på er bedre end dén du praktiserer nu, hvis du ikke har prøvet? Der er jo ikke noget at være bange for, hvis de tager fejl, så har du vel ikke taget skade?
Mvh. Otto