Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

DIY Gulvhøjttaler

Alt om "gør-det-selv" højttalerkonstruktion.

Indlægaf zerocool » lør jan 26, 2008 18:42

arsenix skrev:Hvis han er erhversdrivende eller ansat tilknyttet branchen og har fast bopæl i danmark (eller et hvilket som helst andet sted for den sags skyld) sÃ¥ kan han ikke være "ikke branchemedlem"

Mit indlæg var ikke ment som et diskussionsoplæg, men som en henvisning til en trÃ¥d - fradel fra nærværende -, hvor man kunne debatere branchemedlemmers eller potientielle branchemedlemmers mulighed for at anvende forummet til at skrive om udviklingsprojekter. Ønsker du derfor at diskutere dette emne, skal det gøres i denne trÃ¥d og ønsker du at diskutere, hvornÃ¥r en bruger fra administativt hold vurderes som værende branchemedlem - og fÃ¥r status som sÃ¥dan -, kan du oprette en selvstændig trÃ¥d til formÃ¥let.

Denne tråd omhandler et højttaler-projekt og yderligere forsøg på hijacking, dvs. indlæg som ikke har med dette emneområde at gøre, vil ikke blive accepteret.

Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Ã…rhus C

Indlægaf Klinnsmann » lør jan 26, 2008 22:39

Neeper Acoustics skrev:
 
Billede filnavn: 2kd6b8351770.jpg
 

Man skal vidst nok være mere end almindeligt blind for ikke at kunne se ligheden...
 
Skægt alle på nær dig, Christian, kan se ligheden...
 
Jeg håber virkelig du har det godt med dig selv.
 
PS: Til info kan jeg oplyse, at Christian har været sÃ¥ venlig, for nogen uger tilbage, at tilbyde mig noget hjælp med med hvordan jeg burde markedsføre mine højttalere. Han ville gerne komme ud i mit firma, og sÃ¥ kunne vi se pÃ¥ det... I den forbindelse oplyste han mig, at han selv er ved at udvikle nogen gulvhøjttalere, men noget der skulle i masseproduktion, til Hr. og Fru jensen. Men ogsÃ¥ i gedine materialer, og flot design...
 
Jeg er nu helt utroligt glad for jeg ikke har haft tid til at holde dette møde...

Hihi de er squ da helt identiske. Minder mig de der hifi-klubben møbler der ligner Clic-møblerne 100%, altså lige indtil man kommer helt tæt på og kan se og føle at klubben-møblerne er noget pindebrænde der ikke er bygget til at holde. Dermed ikke sagt at Neeperkopien er noget pindebrænde, det aner jeg intet om, men en Neeperkopi det er det, ihverfald designmæssigt, det kan der ikke herske 2 meninger om.

Spil videre!
Klinnsmann
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tors sep 21, 2006 18:58
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf ctacta » søn jan 27, 2008 00:52

Ved du hvad, så er der meget andet der er helt identisk, se bare her!

 

 
Billede filnavn: 2k04c043da28.jpg
Billede filnavn: 2k9daac43236.jpg
 
Hvem tror du der har "kopieret" hvem?
 
Og i verdens mest dyre sport, der kopierer man åbenbart også hinanden, se bare her!
 
Billede filnavn: 2k41bb8c2a30.jpg
Billede filnavn: 2k8e30f79a6e.jpg
 
Jeg er sikker på at du har brug for sådan et par her, og jeg vil godt give et kontant tilskud, hvis de kniber med at finde dankortet, for synet må være meget dårligt.
 
Billede filnavn: 2k5f9ef7bf9a.jpg
ctacta
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 234
Tilmeldt: tors aug 09, 2007 18:36

Indlægaf MV » søn jan 27, 2008 01:06

Det skal så måske lige tilføjes at der ikke er nogen der har ophavsret til design af F1-racere. Teams kan nakke så meget design fra hinanden som de har lyst til så længe der ikke er tale om tekniske manualer og lignende.

Men du kan jo nok argumentere for dit design ved at kigge i FN's menneskerettighedserklæring hvor det klart står at alle er frie. Ja, man kan måske endda tale om "Ideernes frihed".

Men hov, det er da ikke helt det du siger i den her trÃ¥d?  8)


http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60663&KW=ctacta&PN=0&TPN=30
MV
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 180
Tilmeldt: lør nov 12, 2005 15:28

Indlægaf ctacta » søn jan 27, 2008 01:33

MV skrev:Det skal så måske lige tilføjes at der ikke er nogen der har ophavsret til design af F1-racere. Teams kan nakke så meget design fra hinanden som de har lyst til så længe der ikke er tale om tekniske manualer og lignende.

Det er da det værste forvrøvlede fuldemandssnak jeg har hørt herinde længe. Tror du at Ferrari's F1 vindtunnelsforsøg og research bare er til fri afbenyttelse hos konkurrenterne? Du er bindegal  Men cykler ligner hinanden meget, det gør tøj og sko ogsÃ¥, og det var egentlig det der var pointen, fordi noget minder eller ligner, sÃ¥ er det altsÃ¥ ikke en kopi eller krænkelse af andres rettigheder.

ctacta
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 234
Tilmeldt: tors aug 09, 2007 18:36

Indlægaf von Auspuff » søn jan 27, 2008 01:54

Måske denne her var allerførst:

http://www.audiodata-hifi.de/produkte/k ... lance.html
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf zerocool » søn jan 27, 2008 02:22

Funktionsbestemt forhold gør, at højttalere som oftets er udformet som firkantede kasser. Størrelsen pÃ¥ disse kasser og i reglen ogsÃ¥ forsiden/baffelen er, hvis man da som konstruktør ellers skeler til fysikken, i reglen ogsÃ¥ mere eller mindre udformet som et udtryk for det forhold, at funktionen bestemmer formen (eller størrelsen). Jeg er selvfølgelig godt klar over, at der er langt flere elementer man bør tage i betragtning, nÃ¥r man konstruerer højttalere - interne stÃ¥ende bølger osv. -, men lad os holde den enkel.
 
NÃ¥r man sÃ¥ har valgt sine højttalereenheder, kan man beregne rumfanget af den kasse hvori de skal placeres. Herefter kommer man sÃ¥ til de æstetiske overvejelser. Udgangspunktet er en firkantet kasse, hvor baffelstørrelsen mÃ¥ske ligger mere eller mindre fast. Man kan vælge at holde konstruktionen 100% funktionsbestemt med 90 graders vinkler pÃ¥ alle hjørner eller man kan gøre sig nogle æstetiske overvejelser og begynde at lege lidt med vinklerne pÃ¥ kassens hjørner og længden pÃ¥ de enkeltstykker, der tilsamme udgør højttaleren.  
 
At man mht. til selve udformningen af en højttaler - nÃ¥r man som det er tilfældet for langt størstedelen af alle højttalere -, har valgt den firkantede kasse som sin grundform, indebærer det ogsÃ¥ ganske fÃ¥ parametre, som man i æstetisk formgivning kan skrue pÃ¥. Forholdets natur gør derfor alt andet end lige, at højttalere generelt vil komme til at ligne hinanden i større eller mindre grad.
 
Når ovenstående er sagt, så lad os dog alligevel kigge på hvilke æstetiske træk der går igen mellem de to højttalere.
 
Fællestræk:
  • De ligner lidt hinanden, nÃ¥r man ser dem fra siden.

Forskelle:

  • Fødderne er vidt forskellige.
  • Finish er formentlig ogsÃ¥ forskellig.
  • Enhederne ser forskellige ud.
  • Siderne buer pÃ¥ den ene, men ikke den anden højttaler.
  • LængdemÃ¥lene pÃ¥ de enkelte stykker højttalerne bestÃ¥r af, er ikke de samme.
  • Vinklerne pÃ¥ hjørnerne af højttalerene er ikke de samme.
  • Og man kunne formentlig blive ved.

Det undre mig derfor, at folk hæfter sig sÃ¥ meget ved ét fællestræk. Herudover er der ej heller noget rent juridisk for Neeper Acoustics at komme efter. Dels er det jo - i hvert fald pÃ¥ nuværende tidspunkt - et privat gør-det selv-projekt, hvilket i sig selv udelukker at Neeper Acoustics kan gøre noget krav gældende, og sÃ¥fremt de bliver sat i produktion i kommercielt omfang, sÃ¥ siger min erfaring med daglig behandling af immaterialretlige spørgsmÃ¥l mig, at ctacta ej heller i sÃ¥ tilfælde vil krænke en til Neeper Acoustics tilhørende rettighed.

Nu er jeg ikke syn og skønsmand i formgivning af brugskunst - hvilket jo vel være de nærmeste til at bedømme den æstetiske formgivningen af kabinetterne -, men de ikke funktionsbestemte designelementer som gÃ¥r igen pÃ¥ ctacta's højttalere, er sÃ¥ generelle at ingen vil statuere dem som værende en kopi af Neeper Acoustics Perfection One.

Jeg forbløffes da også over, at ctacta's højttaler i så høj grad bliver lagt for skud. Det minder næsten om en kollektiv blodrus, hvor den ene efter den anden gearer hinanden anden op og gentager det samme gang på gang - "Nej altså, hvis man ser den nøjagtig i profil, solen står 30 grader i øst og man kniber lidt med øjnene, så ligner de jo præcis en Perfection One. Det er bare for galt og uetisk"
Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Ã…rhus C

Indlægaf Gutten » søn jan 27, 2008 05:43

zerocool skrev:
Funktionsbestemt forhold gør, at højttalere som oftets er udformet som firkantede kasser. Størrelsen pÃ¥ disse kasser og i reglen ogsÃ¥ forsiden/baffelen er, hvis man da som konstruktør ellers skeler til fysikken, i reglen ogsÃ¥ mere eller mindre udformet som et udtryk for det forhold, at funktionen bestemmer formen (eller størrelsen). Jeg er selvfølgelig godt klar over, at der er langt flere elementer man bør tage i betragtning, nÃ¥r man konstruerer højttalere - interne stÃ¥ende bølger osv. -, men lad os holde den enkel.
 
NÃ¥r man sÃ¥ har valgt sine højttalereenheder, kan man beregne rumfanget af den kasse hvori de skal placeres. Herefter kommer man sÃ¥ til de æstetiske overvejelser. Udgangspunktet er en firkantet kasse, hvor baffelstørrelsen mÃ¥ske ligger mere eller mindre fast. Man kan vælge at holde konstruktionen 100% funktionsbestemt med 90 graders vinkler pÃ¥ alle hjørner eller man kan gøre sig nogle æstetiske overvejelser og begynde at lege lidt med vinklerne pÃ¥ kassens hjørner og længden pÃ¥ de enkeltstykker, der tilsamme udgør højttaleren.  
 
At man mht. til selve udformningen af en højttaler - nÃ¥r man som det er tilfældet for langt størstedelen af alle højttalere -, har valgt den firkantede kasse som sin grundform, indebærer det ogsÃ¥ ganske fÃ¥ parametre, som man i æstetisk formgivning kan skrue pÃ¥. Forholdets natur gør derfor alt andet end lige, at højttalere generelt vil komme til at ligne hinanden i større eller mindre grad.
 
Når ovenstående er sagt, så lad os dog alligevel kigge på hvilke æstetiske træk der går igen mellem de to højttalere.
 
Fællestræk:
  • De ligner lidt hinanden, nÃ¥r man ser dem fra siden.

Forskelle:

  • Fødderne er vidt forskellige.
  • Finish er formentlig ogsÃ¥ forskellig.
  • Enhederne ser forskellige ud.
  • Siderne buer pÃ¥ den ene, men ikke den anden højttaler.
  • LængdemÃ¥lene pÃ¥ de enkelte stykker højttalerne bestÃ¥r af, er ikke de samme.
  • Vinklerne pÃ¥ hjørnerne af højttalerene er ikke de samme.
  • Og man kunne formentlig blive ved.

Det undre mig derfor, at folk hæfter sig sÃ¥ meget ved ét fællestræk. Herudover er der ej heller noget rent juridisk for Neeper Acoustics at komme efter. Dels er det jo - i hvert fald pÃ¥ nuværende tidspunkt - et privat gør-det selv-projekt, hvilket i sig selv udelukker at Neeper Acoustics kan gøre noget krav gældende, og sÃ¥fremt de bliver sat i produktion i kommercielt omfang, sÃ¥ siger min erfaring med daglig behandling af immaterialretlige spørgsmÃ¥l mig, at ctacta ej heller i sÃ¥ tilfælde vil krænke en til Neeper Acoustics tilhørende rettighed.

Nu er jeg ikke syn og skønsmand i formgivning af brugskunst - hvilket jo vel være de nærmeste til at bedømme den æstetiske formgivningen af kabinetterne -, men de ikke funktionsbestemte designelementer som gÃ¥r igen pÃ¥ ctacta's højttalere, er sÃ¥ generelle at ingen vil statuere dem som værende en kopi af Neeper Acoustics Perfection One.

Jeg forbløffes da også over, at ctacta's højttaler i så høj grad bliver lagt for skud. Det minder næsten om en kollektiv blodrus, hvor den ene efter den anden gearer hinanden anden op og gentager det samme gang på gang - "Nej altså, hvis man ser den nøjagtig i profil, solen står 30 grader i øst og man kniber lidt med øjnene, så ligner de jo præcis en Perfection One. Det er bare for galt og uetisk"
 
Så kan det vel næppe siges tydeligere
Brugeravatar
Gutten
Profil Lukket
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør nov 10, 2007 13:13

Indlægaf Klinnsmann » søn jan 27, 2008 08:33

zerocool skrev:
Funktionsbestemt forhold gør, at højttalere som oftets er udformet som firkantede kasser. Størrelsen pÃ¥ disse kasser og i reglen ogsÃ¥ forsiden/baffelen er, hvis man da som konstruktør ellers skeler til fysikken, i reglen ogsÃ¥ mere eller mindre udformet som et udtryk for det forhold, at funktionen bestemmer formen (eller størrelsen). Jeg er selvfølgelig godt klar over, at der er langt flere elementer man bør tage i betragtning, nÃ¥r man konstruerer højttalere - interne stÃ¥ende bølger osv. -, men lad os holde den enkel.
 
NÃ¥r man sÃ¥ har valgt sine højttalereenheder, kan man beregne rumfanget af den kasse hvori de skal placeres. Herefter kommer man sÃ¥ til de æstetiske overvejelser. Udgangspunktet er en firkantet kasse, hvor baffelstørrelsen mÃ¥ske ligger mere eller mindre fast. Man kan vælge at holde konstruktionen 100% funktionsbestemt med 90 graders vinkler pÃ¥ alle hjørner eller man kan gøre sig nogle æstetiske overvejelser og begynde at lege lidt med vinklerne pÃ¥ kassens hjørner og længden pÃ¥ de enkeltstykker, der tilsamme udgør højttaleren.  
 
At man mht. til selve udformningen af en højttaler - nÃ¥r man som det er tilfældet for langt størstedelen af alle højttalere -, har valgt den firkantede kasse som sin grundform, indebærer det ogsÃ¥ ganske fÃ¥ parametre, som man i æstetisk formgivning kan skrue pÃ¥. Forholdets natur gør derfor alt andet end lige, at højttalere generelt vil komme til at ligne hinanden i større eller mindre grad.
 
Når ovenstående er sagt, så lad os dog alligevel kigge på hvilke æstetiske træk der går igen mellem de to højttalere.
 
Fællestræk:
  • De ligner lidt hinanden, nÃ¥r man ser dem fra siden.

Forskelle:

  • Fødderne er vidt forskellige.
  • Finish er formentlig ogsÃ¥ forskellig.
  • Enhederne ser forskellige ud.
  • Siderne buer pÃ¥ den ene, men ikke den anden højttaler.
  • LængdemÃ¥lene pÃ¥ de enkelte stykker højttalerne bestÃ¥r af, er ikke de samme.
  • Vinklerne pÃ¥ hjørnerne af højttalerene er ikke de samme.
  • Og man kunne formentlig blive ved.

Det undre mig derfor, at folk hæfter sig sÃ¥ meget ved ét fællestræk. Herudover er der ej heller noget rent juridisk for Neeper Acoustics at komme efter. Dels er det jo - i hvert fald pÃ¥ nuværende tidspunkt - et privat gør-det selv-projekt, hvilket i sig selv udelukker at Neeper Acoustics kan gøre noget krav gældende, og sÃ¥fremt de bliver sat i produktion i kommercielt omfang, sÃ¥ siger min erfaring med daglig behandling af immaterialretlige spørgsmÃ¥l mig, at ctacta ej heller i sÃ¥ tilfælde vil krænke en til Neeper Acoustics tilhørende rettighed.

Nu er jeg ikke syn og skønsmand i formgivning af brugskunst - hvilket jo vel være de nærmeste til at bedømme den æstetiske formgivningen af kabinetterne -, men de ikke funktionsbestemte designelementer som gÃ¥r igen pÃ¥ ctacta's højttalere, er sÃ¥ generelle at ingen vil statuere dem som værende en kopi af Neeper Acoustics Perfection One.

Jeg forbløffes da også over, at ctacta's højttaler i så høj grad bliver lagt for skud. Det minder næsten om en kollektiv blodrus, hvor den ene efter den anden gearer hinanden anden op og gentager det samme gang på gang - "Nej altså, hvis man ser den nøjagtig i profil, solen står 30 grader i øst og man kniber lidt med øjnene, så ligner de jo præcis en Perfection One. Det er bare for galt og uetisk"

Jeg tror da godt vi kan ta' skridtet fuldt ud og sige, at de ligner hiunanden 100% nÃ¥r man ser dem fra siden. Og selvfølgig er designet da inspireret af Neeper, det ville da være tosset at hævde andet, alle kan jo se det.

Det ville da klæde designeren af Neeperkopien at sige: "Ja, jeg synes Perfection One er en rigtig flot højttaler, og der er da ingen tvivl om at jeg har ladet mig inspirere af designet.  Jeg har dog ændret lidt pÃ¥ længdemÃ¥lenene, vinklerne og enhederne - og finishen og foden bliver helt min egen".  

 

Spil videre!
Klinnsmann
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tors sep 21, 2006 18:58
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf TheDuke » søn jan 27, 2008 10:12




ham der designede den nederste mÃ¥ ogsÃ¥ føle at andre lod sig inspirere af ham for et par Ã¥r siden. :wink:


 
Indlæg rettet af administrator. Billeder må maksimalt være 600 pixels brede, medmindre indsættelse sker ved brug af BBkode, hvorved der samtidig sker en autotilpasning.
Senest rettet af TheDuke søn jan 27, 2008 11:03, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
TheDuke
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: man okt 31, 2005 16:30

Indlægaf Thomas Sillesen » søn jan 27, 2008 10:25

TheDuke skrev:

ham der designede den her må også føle at andre lod sig inspirere af ham for et par år siden. :wink:

Helt sikkert. Men sÃ¥dan er det jo nÃ¥r man designer ting, vores første produkt, Densen Basis pladespillerhylden fik jo ogsÃ¥ planket designelementet med at fræse logoet ned midtfor. Blandt andet bruger Audiomagic det jo den dag i dag. Men Per fra Audiomagic som jeg kender godt, har da heller ikke lagt skjul pÃ¥ det, sÃ¥ jeg er da kun glad for at han har benyttet sig af det element i sine fremragende produkter.

Tilsvarende er der jo siden 92 en del der har ladet sig inspirere af vores logo midt på låget, heriblandt da også en dansk audioprouducent og flere udenlandske. Men imitation is the sincerest form of flattery.

Det sker hver dag året rundt over hele verden. Nu blev det jo så i DK nogen (måske) lod sig inspirere af Neeper. Jeg er på linje med Zerocool i at forskellene her er så store at der ikke er noget at komme efter rent juridisk. Gamut, Audiodata, Avalon og sikkert flere andre har jo også designelementer der går igen hos Neeper.

Vil man beskytte sit design er der 2 muligheder:

* Man beskytter det så godt man kan juridisk, og nakker alt og alle der kommer i nærheden af eens design.

* Man sørger for at sælge så mange enheder at der ingen diskussion er på markedet og blandt forbrugerne om hvem der kom først. (Se bare Tivoli Audio vs kopierne)

Jeg husker da selv tydeligt for omkring 10 år siden, hvor der var en fabrikant der skiftede stil fra blå, røde og hvide produkter, til sorte produkter, med guldknapper og logo midt på låget. Een af vore forhandlere ringede og fortalte det, og sagde "nu er I færdige, de koster kun det halve".. Det skete jo ikke helt..og således vil det her da heller intet betyde for Neepers salg. Om hans højttalere skal være en succes, er noget han helt alene selv afgører.

 

 

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf MV » søn jan 27, 2008 12:01

ctacta skrev:

MV skrev:Det skal så måske lige tilføjes at der ikke er nogen der har ophavsret til design af F1-racere. Teams kan nakke så meget design fra hinanden som de har lyst til så længe der ikke er tale om tekniske manualer og lignende.

Det er da det værste forvrøvlede fuldemandssnak jeg har hørt herinde længe. Tror du at Ferrari's F1 vindtunnelsforsøg og research bare er til fri afbenyttelse hos konkurrenterne? Du er bindegal  Men cykler ligner hinanden meget, det gør tøj og sko ogsÃ¥, og det var egentlig det der var pointen, fordi noget minder eller ligner, sÃ¥ er det altsÃ¥ ikke en kopi eller krænkelse af andres rettigheder.

Sorry, men du aner så tydeligvis ikke en skid. Alt hvad Ferrari laver på sin bil kan uden problemer kopieres af andre teams så længe der er tale om ideen og ikke noget der står nedskrevet.

Der er alle de små vinger overalt på bilerne. Når et team får succes med det, kopierer de andre det. Kig fx på brovingen som er lige over frontvingen. Kig på de små vinger på motorcoveret eller hjulkapslerne som Ferrari opfandt. Kig tilbage på 2006 hvor Renault kørte med massedæmpere, dem kopierede Ferrari så godt de kunne indtil det blev forbudt. Desuden er der måske en grund til at bilerne bliver overdækkede hvis de kører af og bliver slæbt væk? Nemlig, det er tilladt at tage billeder af bilen og kopiere så godt man kan ud fra dem.

Men F1 er jo i langt højere grad end med højttalerbyg en sport der kræver præcision, ergo er Ferraris arbejde ikke bare sådan lige til kopiere fordi det spiller sammen med alt andet på bilen. Og en 100% kopi ville nok aldrig virke fordi små unøjagtigheder ville spolere aerodynamikken.

Derudover skal Ferrari ikke sælge deres biler som følge af at æstetisk flot design som er tilfældet i højttalerbranchen og sammenligningen med F1 er derfor 100% tåbelig.

Og når vi nu taler rettigheder, så argumenterede du jo særdeles kraftigt for at der var noget der hed "ophavsret" på design og kommercielle ideer. Selv hvis IKKE de var kommercielle korsede du dig ved tanken om at man bare kunne kopiere noget i stedet for at købe det originale. Hvor står du nu?

MV
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 180
Tilmeldt: lør nov 12, 2005 15:28

Indlægaf zerocool » søn jan 27, 2008 15:21

Klinnsmann skrev:Jeg tror da godt vi kan ta' skridtet fuldt ud og sige, at de ligner hiunanden 100% nÃ¥r man ser dem fra siden.

Jeg forstår som nævnt ikke, hvorfor der fokuseres så meget på ét enkelt desigelement, der set i sammenhæng med det store antal af andre ikke funktionsbestemte designelementer, som tilsammen udgør de to højttalere, forekommer af ringe betydning.

Vi kan jo netop ikke sige, at de i profil ligner hinanden 100 %. Det ville forudsætte, at de firkanter, som udgør profilerne på højttalerne, er identiske - dvs. at vinklerne og sidernes længder er præcis de samme -, hvilket ikke er tilfældet.

Kigger man pÃ¥ højttalerne i profil, ser man en firkant. En firkant er 4 sider, der er sat sammen pÃ¥ en mÃ¥de sÃ¥ vinklerne tilsammen udgør 360 grader. For højttalere er de lodrette linier, som et udtryk for at formen bestemmer funktion, oftest længere end de horisontale linier. Hvis du derfor sætter en højttalerdesigner ned og beder ham tegne lige sÃ¥ mange firkanter - hvor de lodrette linier skal være længere end de horisontale-, som der findes højttalermodeller i verden, sÃ¥ vil nogen af disse jo uundgÃ¥eligt komme til at tilnærme sig formen pÃ¥ Perfection One i profil. Det er simpelthen er spørgsmÃ¥l om, at der ikke er sÃ¥ parametre ved udformningen af en firkant, som man kan skrue pÃ¥ og det er derfor klart, at mange højttaler - set i profil - kommer til at ligne hinanden.

Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Ã…rhus C

Indlægaf kongruens » søn jan 27, 2008 15:51

Du er så langt fra objektiv neutralitet, at det skriger til himlen!
-Profilen er stort set identisk.
-Beskrivelsen af designhensigterne er identiske.
-Formen på fronten er simplificeret, men grundlæggende den samme, med smallere bund end top.
-To ens basenheder og en ringradiator monteret i en gummidæmpet aluprofil med affasede kanter, der ikke dækker hele forpladen, men omkranser enhederne, er ikke detaljer man finder i enhver højttaler.
Din argumentation om firkantethed som eneste sammenfald, afslører tydeligt en særdeles farvet anskuelse af problemstillingen. At der med så kraftige antydninger af fremtidig produktion, som vi har oplevet her, ikke er reageret fra redaktionens side, må nødvendigvis være udtryk for en eller anden form for skjult interesse i, at støtte det igangværende projekt.
Jeg skal ikke kunne sige, hvad denne interesse måtte være, men ud fra objektive kriterier, er det ikke muligt at forsvare, at tråden holdes åben.
Mvh.
kongruens
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 350
Tilmeldt: tors jun 01, 2006 04:07

Indlægaf Per N » søn jan 27, 2008 16:30

Tænk sig hvis proac viste så grimt et ansigt hver gang nogle "clonede" deres højttalere.

Og hva så hvis de ligner? Det ændre ikke ved det er et fedt diy projekt cta laver, og hvis det så skulle blive kommercielt må det være op til neeper og hans advokat og gøre noget hvis han er utilfreds, længere burde den ikke være.
Der findes kun 10 slags mennesker, dem der forstår binært og dem der ikke gør.
Brugeravatar
Per N
Seniormedlem
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 20:05
Geografisk sted: Aalborg

ForegåendeNæste

Tilbage til DIY-højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.