<p>
von Auspuff skrev:[ Men tænk lige på den 1 KHz tone der ligger oven på f.eks. en 40 Hz tone. Altså 1KHz som stille og roligt oplever overtryk og undertryk 40 gange pr. sekund.
[Heyyy, her er noget at tage fat i.
Det er en 2 tone måling og den har du slet ikke lyst til at se resultatet af! Det er slående at for det foran koblede elektronik (CD, Forforstærker m/u RIAA og effekt del) er der en voldsom interesse i at kunne fremvise forvrængnings tal < 10e-5% eller mindre!
Hvad nu vis vi også interesserede os for HT'eren. En flad frekvenskurve fortæller som også nævnt af andre intet for lyd udbyttet! Det er graden af forvrængning der farver en højtalere i en given retning. Sååå det med ret frekvensgang skulle give en sandfærdig reproduktion i stedet for at fortolker er nok lidt voldsomt påstået.
Udsætter man en 2-vej ht, af ligegyldig hvad mærke og kvalitet, vil 2 tone målingen vise nedslående værdier. Det kaldes også for doppler målingen (søg evt. på det). Det vil være naturligt at så lille en membran som det ofte er tilfældet for i 2 vejs (WAF) skal bevæge sig meget under 100 Hz (fbas). Skal den samtidig også gengive en tone ved f.eks. 2500 Hz (fvoice) har vi først balladen.
De 2 toner vil naturligvis stå i frekvensspektret MEN omkring fbas vil de harmoniske stå nydeligt aftagende derop ad for at blive afløst af intermodulations forvrængning (IMD) som er fvoice +/- n*fbas. Denne forvrængningsform stiger voldsomt ved stigende membranvrandring og ligger i størrelsesordenen 25% og opefter... Forestil Jer så hvordan det er med et komplekst audio signal.
Et andet problem for så lille en membran (2 vejs system) er BxL(x) ulinearitet (iøvrigt også for alle andre typer enheder der virker efter overhang voice coil princippet) som følge af at viklehøjden på svingspolen er større end det magnetiske (BxL(x)) gab. Forstil Jer en spand, vend den på hovedet, og den kurveform der fremstår, giver et godt billed af feltstyrken i gabet som funktion af membran vandring omkring center.
Det genererer voldsom 2. ordens forvrængning jo større membranbevægelse og måles igen i to ciffrede forvrængnings procenter. Producenter har her ikke en entydig def. på X(max) da det lyder godt med en så lang slaglængde som mulig. Der er forslag om at definere X(max) @ 10% THD !!! Men desværre (for producenter af enheder) bliver membranudsving ikke særlig potent stort!
De her nævnte forvrængningstyper er de mest dominerende og at sige en HT med lige frekvensgang lyder bedst er noget hmmm. Alle HT fortolker via den voldsomme forvrængning!!!
Et 3-vejs vil have mindre forvrængning på doppler kontoen da mellemtonen som oftes ikke kan se bassen!! Jeg benytter selv et 3 vejs hornsystem hvor de 3 enheder er af underhung princippet dvs svingspolen sidder i et magnet gab størren end X(max). Da membranvrandringe i forvejen er meget lille (grundet hornet) er doppler og BxL(x) forvrængningen meget lave, jeg mener at have beregnet mine mellemtoner til at have en anden ordens forvrængning på 10.7% @ 112 dB SPL.
Det giver naturligvis et system der spiller meget forvrængningsfrit ved 100 - 105 dB SPL i stuen (ca. 1.5 -> 2W effekt), men nogle vil sige "klinisk". Men det er jo sådan det lyder må jeg fremføre...
Nu bevæger jeg mig lidt ind på psykoakustik og vil her mene at grunden til at små 2 vejs systemer aligevel lyder så godt og behageligt er netop mængden af forvrængning! Forvrængningen er med til at fordele/sprede den akustiske effekt (i frekvens området)således at enkeltstående signaler ikke fremstår øretrættende.
Men det er da ikke en naturtro gengivelse ?
Hilsen Flemming
Rør med følelse og horn i panden.