Wood skrev:von Auspuff skrev:@wood!
Det er et glimrende bidrag du har lavet.
Men jeg tror ikke man skal hænge sig 100 % i et enkelt fænomen eller forvrængningstype.En enkelt! Jamen når nu det er hovede bidrag yderene (BxL(x) og "doppler")???
Doppler effekten følger med især 2 vejs systemer,Nej, det gør BxL(x) også (forvrængning der stiger nærmest exponentielt som funktion af membran udsving)!
til gengæld kan de nøjes med få delefrekvenser, og det skal man ikke kimse ad.
Jo jo, een delefrekvens vel
Ses en højttaler oppefra eller nedefra, så er der ikke lige langt til enhederne, hvilket gør refleksioner fra gulv og loft særdeles giftige.
Det gør jo bare forvrængningen endnu mere spændende
Det giver en 2 vejs en klar fordel.
Øhh ?
Man er også nødt til at forholde sig til mange andre ting. Membranmaterialer, egendæmpning, motor og en meget stor mængde andre ting, som også har indflydelse på forvrængning i højttalere.
Yep, nøjagtigheden af centreringen og ensartet limninge hele vejen rundt, din svingspolen opførsel når den bliver varm etc....
Horn har jo også bare andre typer forvrængning i stedet for f.eks. doppler effekten.
Her kunne man nævne den meget begrænsede spredning,Det afhænger utrolig meget af hvilken horntype du vil benytte! Mine radial horn til mellemtonen ligger med et felt på 90 grader og diskanten helt oppe på mere end 110 grader. Så meget at jeg har bats for at netop dæmpe reflektioner....
som giver et meget specielt og ikke særligt liniært energiniveau i alle refleksionerne fra rummets vægge og andre flader.
Ligesom alle andre lydgivere reflekteres også lydbølger fra et horn, hvis bølgen rammer en tværgående flade! Men det har jo ikke noget med hverken systemets forvrængning eller type at gøre?
Det ene problem afløser det andet.Det jeg forsøger at udtrykke med dette indlæg er at hvis det er lav forvrængning der efterspørges i et HT system komme man ikke udenom stor membran, lille lineær (underhung voicecoil, søg evt. på det!) membran vandring og så et passende horn
Flemming
Jeg forstår ganske udmærket din argumantation.
Jeg er bare ikke enig i , at det er den måde man bekæmper forvrængning på.
Man kommer mere til at erstatte én type med en anden.
Det med den 2 vejs og forvrængning, der har den 2 vejs den fordel, at der ikke er langt mellem enhederne. Det gør udstrålingsmønsteret mere ensartet set ovenfra og nedenfra, end f.eks. et 3 vejs system, der får større afstand mellem enhederne.
Det er sværere og sværere at agere punktkilde, jo flere forskellige enheder der skal integreres. Det er bl.a. derfor D´Appolito er opstået.
I et almindeligt rum, vil den reflekterede lyd, som kommer fra loft og vægge, have en helt anden sammensætning tids og frekvensmæssigt end den der kommer fra siderne.
Der er hvad der sker, når afstanden mellem enhederne bliver for stor, og hvis powerresponse ikke er rimeligt liniær.
Så skal man specalindrette lytterummet med alt hvad det fører med sig af problemer.
I mine øjne er samspillet mellem ht og rum noget af det vigtigste.
Hornladede systemer har jeg hørt en del af, og de kan være afsindigt sjove til f.eks. bigband, hvor de virkeligt er i deres es. Men jeg har aldrig hørt horn, som ikke også lyder som om det er horn.