af David » man feb 11, 2008 16:05
Jeg har også altid undret mig over de små forstærkeres letflydende og umiddelbare lyd sammenlignet med det stores mere kolde, kornede og massive ditto.
Jeg er sikker på, at noget af grunden ligger i strømforsyningen og dennes opbygning. Det, samt at der oftest kun anvendes 1 sæt udgangstransistorer pr. kanal.
Specielt transformerens størrelse, men også forholdet mellem transformer og antallet/størrelsen af elektrolytter, spiller ind.
De små forstærkere har ofte en lidt underdimensioneret transformer og kun et sæt elektrolytter, hvor de større har kæmpe transformer og enten store elektrolytter eller mange parallelt.
Nysgerrigheden fik mig da også til at forsøge at koble en 2KV transformer på en Naim nait 2, det ødelagde fuldstændig forstærkeren, omend der kom mere styr over bassen.
En Exposure integreret blev forsøgt født af 2 stk. 500VA transformer + 2 gange 2stk. 47.000uF skrueterminal lytter i stedet for den obligatoriske 250VA og 2x10.000uF snap in. Det duede absolut ikke - HÅRD, MASSIV og KOLD, omend PRAT-faktoren blev forbedret. Det hjalp lidt at sænke afskæringsfrekvensen (AC-koblet), men godt var det ikke.
Derfor tror jeg, at det har noget med strøm at gøre, og specielt strøm-kapacitet. Jo mere svejseapparat, der er over forstærkeren, jo ringere lyder den. Prøv evt. at lytte til en Krell og tænk på intimitet, så forstår du.
Et nærliggende bud kan være, at de små forstærkere generelt ikke kan trække højttaleren så godt, hvorfor lyden bliver mere venlig og tilbagelænet. Mine eksperimenter med at gøre strømforsyningen større kan tyde på det, hvis man ønsker at komme til den konklusion.
Desuden har jeg en idé om, at nogle folk generelt ikke kan lide dynamik, hvorfor små forstærkere med lav forsyningsspænding jo er et sikkert hit, da disse ikke har noget dynamisk headroom, hvis man spiller over over almindeligt lytteniveau. (selvom det selvfølgelig defineres vidt forskelligt)
Oftest afskæres de små forstærkere også i indgangen, for at tilpasse afskæringsfrekvensen til strømforsyningens, så sidstnævnte ikke skal forsøge at pumpe 20hz toner ud med fuldt niveau, når den alligevel ikke magter det. Det giver en fornemmelse af afkobling, så at sige. Man oplever at musikken er afkoblet fra anlægget. Prøv evt. at lave en bipolar 5000uF elektrolyt af 2 stk. 10.000uF, og sæt disse i serie med højttalerkablerne - så forstår man lidt mere. Man kan også sætte en mindre strømforsyning i sin forstærker og afskære den med en kondensator i indgangen, så den ikke gengiver under 10-40hz.
Som flere har været inde på, kan det også bare være fordi, at konstruktionerne er simple og alt er dimensioneret til øllet, og ikke high-end overdimensioneret. Der findes overdimensionering, og så findes er high-end overdimensionering, som typisk er 10x normal overdimensionering.
Det var lidt bud herfra...
Det kunne være fedt, at få opklaret dette mystrie...
Mvh
David
"THANK YOU, BOOB LADY!!!"