@ sshd:
Du har fuldstændig ret i, at du kan streame data over TCP og USB fra Japan til DK, og være sikker på at alle data kommer frem. Men det gør absolut ikke disse protokoller idelle til lyd!!
Sagen er den, at hvis du benytter SPDIF over de afstande hvor SPDIF er specificeret, så kommer alle data også frem. Der er ingen decideret kontrol heraf, men protokollen er til gengæld ganske robust, og det er decideret noget sludder at snakke om lydmæssige savanker stammende fra datafejl over SPDIF.
Det med at TCP er synkron.... Det er vist en sandhed med modofikationer, og det afhænger i øvrigt af hvad man mener den er synkron med. Den er ihvertfald IKKE synkron med de lyddata den skal overføre. Det siger næsten sig selv, eftersom den kører 100Mbit, hvor eks CD-lyd kræver præcis 2,822400MHz... Hvordan du vil få det til være synkront, vil jeg meget gerne høre! Please tell me! Du må også gerne vise hvordan du får det synkront med USB der kører 12 eller 480Mbit.
Til gengæld er det synkront med SPDIF, idet SPDIF netop kører med 2,822400MHz ved CD-lyd. Bada bing.... Det er synkront
.
At der INGEN form for synkronisering er imellem lyddata og hhv TCP/IP eller USB betyder, at det er ret umuligt at eliminere jitter.
Værre er det, at data IKKE sendes real-time. De sendes i pakker, og så er det reelt umuligt at lave en ordentlig jitter-eliminering. Et helt nummer på 5 min kan evt risikere at blive sendt på få sekunder. Hvordan skal man så vide hvornår hver enkelt bit skal clockes ud uden jitter?? Og hvordan var det lige det skulle være synkront??
Hvis du kender lidt til industriel kommunikation vil du vide, at netop manglen på real-time i både TCP/IP og USB gør, at man IKKE kan benytte disse til noget hvor tidsstemplingen skal være brugbar.
Værre er det, at ikke engang Windows er real-time. S vidt jeg ved, forsøger Microsoft for tiden at få næste generation af Windows XP Embedded og CE til at være real-time, fordi det er et krav for at de kan benyttes til mange industrielle formål.
Forestil dig en maskine der skal sortere emner, hvor der måske kommer 20 emner i sekundet, og der er et real-time vindue på 100ms, hvilket vist ikke er helt ved siden af med Windows og TCP/IP og USB. Når du så tror du tager et emne, kan det i realiteten være et af de 2 forrige eller 2 næste du tager.
Kig så lige på audio, hvor man snakker jitter i størrelsesordnen under 100ps, alts under 0,0000000001 sekunder.... Tror du så man rammer så præcist?? Næppe, men det gør du med SPDIF!
Kort fortalt.... som jeg sagde før, så leder du efter fejlen hvor lyset er, og ikke hvor fejlen er. Dit argument er at TPC/IP og USB er bedre, fordi man har en data sikkerhed. Sagen er bare, at man IKKE mister data med SPDIF, selvom der ikke er en decideret kontrol. Til gengæld sætter du de gode jitter egenskaber ved SPDIF totalt over styr... Men det var ikke der lyset var, så du konkluderede uden hensyn hertil.