Groove skrev:Kapaciteten imellem base og collector (Ccb) falder med stigende spænding over en transistor....
Groove skrev:Kapaciteten imellem base og collector (Ccb) falder med stigende spænding over en transistor....
Diamagnetic skrev:Den er væsentlig længere. Kraftige transistorer har altså større kapaciteter end små. Kraftigere drivere kræver kraftigere indgangstrin o.s.v. For ikke at snakke om de kapaciteter der er mellem transistorerne og kølepladen evt. stel. Sidstnævnte mener jeg bliver større jo højere spændingen er.
Groove skrev:Kapaciteten imellem base og collector (Ccb) falder med stigende spænding over en transistor....
Kapaciteten imellem base og emitter er reelt bootstrapped på en emitterfølger og flere udgangstransistorer er derfor ikke umiddelbart et problem kapacitivt, nok mere denne kapacitets uliniaritet
Jeg toror mere på at strømformåen er vigtigere en spændingsformåen ved drift af højttalere. En lille (spændingsmæssig) forstærker kan procentvis levere mere strøm end en stor....hvis den er fornuftig dimesioneret. Den løber altså relativt senere tør for strøm.
Layoutmæssigt er der også fordele i et mere kompakt design og helst uden parallelkoblede lytter og pjank
von Auspuff skrev:Diamagnetic skrev:Den er væsentlig længere. Kraftige transistorer har altså større kapaciteter end små. Kraftigere drivere kræver kraftigere indgangstrin o.s.v. For ikke at snakke om de kapaciteter der er mellem transistorerne og kølepladen evt. stel. Sidstnævnte mener jeg bliver større jo højere spændingen er.
Hvor finder du dokumentation for at kraftige transistorer er mere kapacitive end mindre?
von Auspuff skrev:Trådens oprindelige emne handler om antagelsen, at små forstærkere skulle have kvaliteter og fortrin indbygget, som store forstærker ikke har.
Jeg synes også man godt tråden kunne dreje lidt ind på, hvor stor en forstærker i virkeligheden er.
Jeg har nemlig adskillige gange oplevet, at en 3020 har virket klart kraftigere end langt større forstærkere.
Jeg mener rekorden er noget i retning af, at en 200 watter kom til at virke udtalt pjevset op ad 3020.
Jeg vil prøve om det måske kan uddybes lidt set ud fra en teknisk vinkel.
Hvis man prøver at kigge lidt på grafen i denneher tråd:
http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&t=3544&postdays=0&postorder=asc&start=195
(Jeg kan for hulen ikke kopiere skidtet )
Det analysen viser er, overtonespektret for en meget høj violintone med basis ved 2.400 Hz.
Som man kan se af grafen, så er alt over 5KHz m30 dB svagere eller mere.
Dvs. at en enkelt oktav over grundtonen, der ligger lyden 30 dB eller mere under grundtonen. Det vil så føre os til, at overtoner en oktav over grundtonen blot udgør ca. 3% af den samlede lydintensitet.
Det er altså små delikate lyde vi her har med at gøre.
Kigger vi så på en rimeligt almindelig akarkteristik for en udgangsforstærker, så kan man faktisk se noget interessant.
Kig engang her på forvrængningsmålingen fra Stereoplay for Densen B350 her :
http://densen.dk/B-350/Stereoplay%206-04.pdf
Og her har vi en Simaudio moon:
http://stereophile.com/solidpoweramps/306sim/index4.html
Det er 3. kurve fra oven.
Kurverne viser, at ved afgivelse af 5 watt, da ligger forvrængningen ca 40 dB nede for Densen og 80 dB nede for Moon.
Vender vi så tilbage og ser hvordan vores spektrum fra violinen passer ind her, så bliver det pludseligt kritisk omkring overtonerne.
Vores grundtone ligger 30 dB over vores overtone, som ligger 10 dB over den svageste lyd, som i Densens tilfælde har muligehed for at gengive med under 100% forvrængning.
Det betyder, at overtoner lidt mere end en enkelt oktav over vores grundtone er forvrænget med op imod 30%.
Det lyder jo ganske foruroligende.
Men samlet set, så er forvrængningen af det totale signal stadig ca. 40 dB nede, hvilket er det samme som 1% THD.
Der er altså bare dele af vores signal som består af mere end 30% forvrængning.
Moderne musik komprimeres, så den slags ikke sker, alt ligger helt oppe i niveau, så da bliver den gennemsnitlige forvrængning til en værdi man kan stole på.
Klassiske optagelser forholder det sig desværre anderledes med.
Da er det netop de svage signaler, som gør hele forskellen.
Det betyder faktisk, at i mange tilfælde, vil en forstærker på flere hundrede watt, faktisk kun kunne præstere blot en enkelt brugbar watt.
Skruer man højere op, så består overtoner hurtigt af en meget stor andel af forvrængning.
Det er lidt forstemmende, men desværre er det mere reglen end undtagelsen.
3DX skrev:
har du CnP her... ?
noget med hvor god 3020 er og hvor skidt Densen er.
alsidig kan man ikke kalde dig, -den ros skal du ha'
Thomas Sillesen skrev:Kære Søren Nielsen,
jeg skal slet ikke trætte dig med at forklare lidt om indledende forstærkerteknik, og om at man ikke kan konkludere som du gør at fordi en overtone er 30db nede, så betyder det at den er 40-30db = 10 db fra 1% forvrængning og at det skulle være lig 30% forvrængning.
Men jeg vil da foreslå du tager en snak med en forstærkerkyndig, der kan fortælle dig lidt om hvordan det faktisk hænger sammen, og så venter med at udtale dig til du er på sikker grund.
Har det nogensinde slået dig at det KUNNE være du taber den sag jeg har anlagt ?
Og ifald det sker, hvad tror du så der vil ske med de andre krænkelser du i mellemtiden har fremsat ?
von Auspuff skrev:Et par opslag i ON Semi´s katalog viser:
MJ15016 15A 180 Watt Cap 600pF
MJ15024 16A 250 Watt Cap 500pF
MJ15003 20A 250 Watt Cap 1000pF
MJL3281 15A 200 Watt Cap 600pF
2SA2922 17A 200 Watt Cap 600pF
Sammenhængen er ikke helt tydelig.
von Auspuff skrev:
Jeg mener nu da at målingerne er taget fra din egen hjemmeside under punktet presse.
Det kan da ikke være krænkende at gengive dem. Så skal der da nedlægges fogedforbud mod at de anvendes, fordi de er fejlbehæftede.
Og det der er specielt ved den måling er, at der måles K2-K9 hver for sig.
Man kan derfor sige ret præcist, hvad der forsvinder i forvrængning.
Men det kunne da have været mange andre forstærkere der var tale om..
Jeg har bare ikke målingerne ved hånden.
-40dB er det samme som 1% forvrængning i forhold til 0dB.
På overtonerne har vi så af naturlige årsager mistet 30 dB niveau, og har altså 10 dB ned til THD+N.
Det svarer til 30%.
Og det har jeg faktisk drøftet med forstærkerkyndig.
Men det vil da være fedt med indspark fra andre, der har noget relevant.
Mht. retssagen ser jeg med sindsro frem til den.
Diamagnetic skrev:Han er ihvertfall ekspert i at anvende Google inden han skriver den ros skal han have.
JJAZ skrev:von Auspuff skrev:Man får aldrig en enhed til at
gengive en frigjort mellemtone, såfremt man har trykforskel mellem for
og bagside på membranen. Og det har man i et lukket system.Suk..
Det har du altså også i et basreflekssystem. Dine kære enheder i
Diva'erne ser altså kabinettet som værende lukket når du kommer et
stykke over portens resonans.Beklager, men din
viden på det her område er lig nul.. Læs op på lidt teori og stil nogle
kvalificerede spørgsmål istedet for at blive ved med at udtale dig om
ting du ikke ved en meter om!!!
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster