Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Priser på Hi-Fi

Erfaringer og oplevelser med forhandlere.

Indlægaf Hurtig » tors feb 14, 2008 21:41

Thomas Sillesen skrev:
Audio er en mature industri, mens EDB stadig er en industri præget af stor vækst.
 
Store dele af HiFi branchen har da ellers travl med at fortælle om store nyskabelser, nærmest hvert eneste år. Men dette er måske en erkendelse af, at udviklingen indfor HiFi står stille. I så fald er vi ganske enige.
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Arrrg! » tors feb 14, 2008 21:44

Hurtig skrev:Store dele af HiFi branchen har da ellers travl med at fortælle om store nyskabelser, nærmest hvert eneste år. Men dette er måske en erkendelse af, at udviklingen indfor HiFi står stille. I så fald er vi ganske enige.

Jeg tror du overså mit spørgsmål ovenfor. Hvad er 1. og 2. løgn?

Brugeravatar
Arrrg!
Nyt medlem
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors feb 14, 2008 09:28

Indlægaf Hurtig » tors feb 14, 2008 21:45

Thomas Sillesen skrev:High End audio kan du altså ikke sammenligne med et konsumprodukt som PCer.

Nej det ved jeg godt. Et High End Audio produkt er væsentlig mindre komplekst, og benytter sig sjældent af nye og dyre komponenter. Det er rene "rugbrødprodukter", hvor man bare har benyttet opskriften med lidt mere af det gode. Tænk hvis bageren tog 600 kroner for sådan et rugbrød, og sagde at man altså ikke kunne sammenligne det med et "Skovmandsbrød" .

Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Hurtig » tors feb 14, 2008 21:47

Arrrg! skrev:

Hurtig skrev:Store dele af HiFi branchen har da ellers travl med at fortælle om store nyskabelser, nærmest hvert eneste år. Men dette er måske en erkendelse af, at udviklingen indfor HiFi står stille. I så fald er vi ganske enige.

Jeg tror du overså mit spørgsmål ovenfor. Hvad er 1. og 2. løgn?

Godt spørgsmål.... . Man faktum er, at ordsproget siger "den 3. løgn".
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Thomas Sillesen » tors feb 14, 2008 22:21

Hurtig,

Ja, men det er marketing. Nøjagtig ligesom Ferrari fortæller stolpe op og stolpe ned om teknologien, men altså, checker du specs, er der sku ikke sket meget med f.eks motorpræstationer de sidste 40 år, eller med undervogne for den sags skyld.

Din EDB sammenligning er da iøvrigt noget af det mest lamme jeg længe har set. En PC producent, om det så er et stort brand som Zepto, smider standard motherboards ned, sammen med standard videoboard, standard skærme mv, i deres egen designede kabinet, og udover det, bestemmer de kun konfigurationen.

Og sådan et computer motherboard er jo typisk bare en application note fra Intel eller AMD. Der er altså ingen raketvidenskab i det. Der er ingen der sidder og tweaker, og prøver at presse den sidste millimeter ud af hver en transistorkobling, derimod er der bare brugt autorouter, for at få boardet færdigt i en fart.

Det er iøvrigt ikke en bjælde anderledes end at en Toyota Supra sikkert er en mere avanceret sportsvogn end en Ferrari, men der er vist ingen tvivl om hvad markedet anser for en supersportsvogn og toppen af kransekagen ...

Det er nu engang placeringen i segmentet der er afgørende, ikke om du synes det er avanceret at lave eller ej.

Et eksempel:

En Märklin togvogn i HO:



Koster vel 1-150 kr max.

En Brawa togvogn i HO:



Den koster det tidobbelte... highend togvogn :D

Det har aldrig været raketteknologi, men jeg vil godt vædde på at det er lettere for Brawa fabrikken at starte computerboard produktion i Kina ved at bruge en standard Intel application note, og lade en printfabrik stå for produktionen, end det er for en kinesisk motherboard producent at lave modeltog med en så ekstrem fokus på de små detaljer.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Hurtig » tors feb 14, 2008 22:45

@ Sillesen:
Korrekt, at mange PC producenter benytter sig af application notes fra Intel og AMD. Men men men.... Her kan HiFi branchen også være med. Jeg har eks set en CD-afspiller fra et italiensk firma, til i omegnen af 10-15.000,- hvis ikke jeg husker forkert, hvor "konstruktøren" pave-stolt havde lavet et dokument ssom blev offentliggjort sammen med diagrammet, hvor han forklarede præcist hvorfor han havde valgt hver enkelt komponent i DAC og analogdelen. Alt var håndplukket, g virkelig noget entusiasten sætter pris på.
Nu har jeg så arbejdet en smule med den benyttede DAC-kreds, og kunne ret hurtigt konstatere, at de mindede om en application note fra den pågældende halvlederproducent. For en sikekrhedsskyld kontrollerede jeg, og kunne konstatere, at SAMTLIGE komponenter var direkte kopieret fra denne AN. Med den slags svindel-historier, er der intet at sige til, at branchen må kæmpe med dalende kundegrundlag.

Endnu værre har jeg oplevet fra et dansk firma fra Ålborg, der vist gik konkurs for en del år siden. De havde lavet en special-edition af Deres rør-forforstærker, hvor der var bygget Deres egen DAC ind i. Jeg mener jeg så den, fordi jeg skulle reparere den for ejeren.
Midt på det fine DAC-print var en stor flot label, hvor der stod noget i retningen "Developed and produced in Denmark". Rigtig flot. Men der var noget ved layout-topologien der virkede bekendt. Det lugtede af Crystal Semiconductor, så derfor kontrollerede jeg det. Den "dansk udviklede/producerede High End DAC" viste sig så, at være et evaluation board til en af Crystals billigste DAC's. Mener jeg fik oplyst prisen til 99USD for hele boardet incl PSU... Endnu et vidne om en seriøs branche.

NÃ¥, nok om det.

Thomas, jeg er udemærket klar over hvor du vil hen. Jeg beskylder dig ikke for at have hysterisk høje avancer. Jeg kan se man eks kan købe en integreret Densen amp til 10k. Uden at kende til den konkrete forstærker B-110, mener jeg faktisk slet ikke det er ved siden af, for en dansk produceret forstærker i lækkert design, uden modkobling osv, og med livsvarig garanti.
Men du må da give mig ret i, at der er ret mange produkter på markedet, hvor prisen er totalt ude i hampen. Og der er helt sikkert producenter der ville kunne finde på at prissætte den til 25.000,- og så alligevel beklage sig over at de dårligt nok kunne bygge den til den pris.

De små producenter kan gemme sig alt det de vil bag historier om små styktal osv. Men på den anden side er det jo nærmest det samme som at sige, at den eneste grund til at prisen er så høj, er at man får lov at betale overpris grundet et inneffektivt produktionsapperat. Og det er vel ikke det folk forventer. De forventer at den høje pris skyldes et bedre produkt.

Når min lokale bager kan slge mig et friskbagt rugbrød til ca. 25 kroner, som er væsentligt bedre end et vacum-brød fra Netto til 17,95, synes jeg det er super. Men kom han en dag og sagde, at han altså skulle have 200,- for det, fordi han var en lille producent, ville jeg nok alligevel bide i det sure vacum-brød.
Det er korrekt at der er store fordele ved storproduktion. Men i de fleste brancher ser man alligevel småproducenter, der kan være med alligevel, fordi der også er ganske store fordele ved produktion i små serier. Man har jo ikke en kæmpe organisation at føde.
Selvfølgelig vil prisen fra de små producenter ofte være højere, men ikke nødvendigvis så meget som det er tilfældet i HiFi branchen.
 
Ang togvognene, så kender jeg desværre ikke ret meget til den slags.
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Thomas Sillesen » fre feb 15, 2008 00:04

Hurtig,

Vi kan hurtig blive enige om at der er flere mærker der ingen reel valueadding laver. Men så hjælper det jo ikke du altid skyder på hele branchen (måske gør du ikke, men det kan sku ikke opfattes anderledes når du skriver). Der er mange der ikke laver reel valuadding, f.eks de kinesere du så ofte anpriser. Når jeg er til møde med pressen derude, sidder de og skriger af grin over det lort de kan tørre af på os vesterlændinge, og som de aldrig selv kunne finde på at bruge.

Glæder mig du synes vores B-110 er fornuftigt prissat, det synes jeg da i al ubeskedenhed også den er.

Men når du køber den, betaler du jo også for udvikling af den, men får samtidig al den knowhow der er akkumuleret i virksomheden over en årrække. Den kunne da sagtens koste 25 K uden problemer, sikkert også 50. Men tog vi 50, så solgte vi altså væsentligt færrere, og endte sikkert med at tjene mindre end vi gør ved den nuværende pris, og den er nok ikke helt hen i hampen nu den er blevet årets best buy i kina...

Men det glæder mig da du begynder at indse de basale økonomiske teorier.

Dit eksempel med brød fra bagerne holder bare ikke vand. Er Netto Toyota, er bageren VW, skulle du have et Ferrari brød, ville du nok ende på Poul Bocuse i Lyon.. men ja, forsøgte VW at lave en "Ferrari" under eget navn, ville den jo også være usælgelig, nøjagtig som deres phaeton har vist sig at være.

Hvordan man end vender og drejer det, så køber forbrugeren også et brand og et image når de køber et highend produkt. Det er ikke en bjælde anderledes end at folk ikke ville købe Gucci hvis du kun kunne få det hos H&M.

Nu nævnte du jo selv vores B-110 og i et anfald af selvforherligelse ( :lol:  :roll: ) irriterer det mig da grænseløst hvad vore konkurrenter kan slippe afsted med i forhold til den. Vi har f.eks lavet en mikroprocessorstyret volumenattenuator, som et af de absolut eneste firmaer i verden. Attenuatorer er nu engang den bedste løsning til volumenregulering, men vore konkurrenter kan slippe afsted med at bruge skod IC volumenreguleringer -ogsÃ¥ pÃ¥ integrerede til 50-100K- og hvad sker der ? forbrugerne klager over at relæerne i den mikroprocessorstyrede attenuator siger "klik" pÃ¥ trods af det er selve kvalitetstegnet.. tegnet pÃ¥ at der er brugt relæer og ikke en billig skod IC...

Jeg kunne blive ved, listen er lang, men det ville godtnok blive kvalmt at høre pÃ¥  :lol:  :shock:

Men sådan er det i alle brancher, for at slå igennem skal du lave produkter der er langt bedre end dine konkurrenter, og gøre det i lang lang tid. Det er vilkårene, og det kan ikke betale sig at tude over det.

Men det ændrer nu ikke de grundlæggende betragtninger om at high end audio er en Dog. Du kan ikke se på stumpepriserne og vurdere prisen. Den Vitus der startede det hele, mangler jo bare 30 transistorer og en størrere trafo, så vil du synes det er helt i vinkel, men det er så bare stumper for max 2K, det er jo ikke det der ændrer alt.

Når vores 500k forstærker kommer, så er det jo også ufatteligt mange penge, og selv om det nok ender med du får 2 monoblokke hver med 96 transistorer så er det da ikke stumperne du betaler for. Men du betaler for at vi måtte udvikle en ny måde at koble udgangen på, så vi kunne undgå problemerne der er forbundet med at bruge flere transistorer i udgangen (matching, forskellige forvrængningsmønstre etc). og du betaler for en hel masse andet jeg ikke kan løfte sløret for nu, men som aldrig før (no marketing bullshit) er set i high end audio. Du betaler simpelthen for at vi max regner med at sælge 20 sæt om året, og at udviklingen jo gerne skulle betales hjem over 3-4 år..

Og sÃ¥ er vi jo tilbage ved at Boston matricen passer ganske godt, og at high end ikke er specielt profitabelt  :wink:

Togvognene viste iøvrigt at smÃ¥ detaljeforskelle koster enorme summer. Det grove simple arbejde kan fÃ¥s billigt  :wink:
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Hurtig » fre feb 15, 2008 11:52

@ Sillesen:
Jeg kan sagtens følge dig, et godt stykke hen ad vejen. Laver man et produkt der kun forventes at sælge i få styktal, så skal udviklingsomkostningerne selvfølgelig tjenes hjem på dem.
Men du må også give mig ret i, at der er en vis "snob" effekt i det. Solgte du eks en B-110 til 1.999,- ville den aldrig blive "best Buy". Den ville givetvis endda blive kritiseret.
Branchen har efterhÃ¥nden fÃ¥et opdraget kunderne sÃ¥ godt, at sÃ¥ snart der kommer noget seriøst til en lav pris, vender køberne det ryggen. Ikke dyrt nok til at være godt nok  :roll: .

Det ved jeg med sikkerhed, at visse små producenter har benyttet sig af, og på den baggrund har øget prisen for at øge efterspørgslen. Af gode grunde kan jeg ikke tillade mig at nævne nogle navne.
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Thomas Sillesen » fre feb 15, 2008 12:46

Hej Hurtig,

Jeg er ked af at måtte skuffe dig, du ville ikke kunne sælge en B-110 til 1995, ej heller hvis den blev lavet i Kina. Vi har faktisk en tidligere udvikler der er flyttet til Hong Kong og er udvikler for en kinesisk OEM producent, og vi har for sjovt lavet kalkule for at se om det kunne betale sig at flytte til Kina, og det kunne det ikke. Det er nok derfor kineserne selv har kåret den til årets best buy :wink:

Det er iøvrigt ikke anderledes end de bileksempler vi har haft oppe tidligere. Tager du f.eks 5 serien fra BMW og sammenligner med 3 serien, er priserne uden afgift små 100K højere, for at få 50 kilogram ekstra bil... Man skal ikke være atomfysiker for at kunne regne ud at BMW tjener langt mere pr 5 serie end på en 3 serie..

Det skyldes selvfølgelig at BMW sælger måske 5 stk 3 serie for hver gang de sælger 1 stk 3 serie.

Dine eksempler overrasker mig iøvrigt gang på gang, du er trods alt udvikler. Har du prøvet at foreslå din chef at halvere priserne, og sælge det 5-6 dobbelte for bare at tjene de samme penge ???? eller det 10 dobbelte at tjene bare lidt mere ?

Og igen, du siger du læser HD, hvordan svarer dine teorier om priser, til den struktur der er på markedet, hvis man tager udgangspunkt i Boston matricen ? Du må altså til at fatte at du kan ikke sidde om aftenen og læse HD og der acceptere modellerne, og så dagen efter sidde herinde og forkaste al økonomisk viden uden iøvrigt at argumentere for det.

Hvis en branche allerede opererer på breakeven, kan man altså ikke sætte priserne ned. De kurver må du da også være blevet præsenteret for på din HD ???? :roll:

Vi taler altså om en industri i fuldkommen konkurrence. Det kan godt være at det du roder med nu, er noget man kun sælger i Danmark, eller i nordeuropa, men for at en dansk high end producent kan få en bare nogenlunde fornuftig forretning, må man være fremme i skoene på verdensmarkedet, og selv vores lille biks er da repræsenteret i 37 lande.

Det er iøvrigt ikke branchen der har opdraget kunderne til at bruge mange penge på high-end, det er også noget sludder. Men når kunderne f.eks står og vifter med 30k til en integreret forstærker, så er det de færreste forhandlere der siger "Brug 10k på en Densen B-110 den er bedre". Nøjagtig ligesom når du er ude og kigge på en BMW 5 serie hos Terminalen, så foreslår de dig ikke en Fiat Punto selvom de også sælger Fiat.

Hvordan man end vender og drejer det, kunne ethvert menneske i Danmark med et normalt kørselsbehov klare sig med den mindste Kia. Men selv om Kia da sælger en del biler, ser man nu også folk køre i dyrere biler :wink:


Har du nogensinde prøvet at stå som sælger i en hifi butik, og foreslå kunden at købe noget til en trediedel ??? det vil nok overraske dig, men gør man det, sælger man intet, kunden tror man er idiot. Nøjagtig ligesom hvis du stod som sælger hos Gucci, så får du altså ikke succes med at sige til kunderne de skal vade længere op af strøget og købe bælter hos Hennes & Mauritz til en tiendedel..


Jeg kan give dig et andet eksempel. Da vi i sin tid havde vores B-110, solgte vores Norske distributør også et ganske anerkendt amerikansk highend mærke der havde en integreret til 30K, og nordmanden syntes da B-100 lød langt bedre, men altså.. når folk viftede med 30K fik de da amerikaneren.

Det var så derfor vi udviklede vores B-150, fordi vi havde brug for et produkt i den prisklasse. Iøvrigt nøjagtig lige som BMW designer en 5 serie til et eksakt prispunkt.

Det er sådan du er nød til at anskue det, vores B-150 havde da heller ingen problemer med at klare sig i konkurrencen, tværtimod. Nøjagtig som BMWs 5 serie da også er ganske succesfuld.

Men du kan da prøve at foreslå BMW at sætte deres priser på 3 serien ned under priserne på en Fiat Punto. Det er faktisk muligt for dem at gøre.

De vil så ikke gange deres kostpriser med 10 mere, men måske bare doble op.

Du kan så gætte 3 gange hvor lang tid BMW holder, når de pludseligt ikke tjener nok til at betale for at deres virksomhed kører rundt.

Med andre ord, få din lærer til at fortælle lidt om forskellen på Variable omkostninger, og Faste omkostninger.

Et produkts omkostninger er langt fra forskellen mellem udsalgspriser og stumpepriserne. LANGT FRA. Hvor mange er ansat i produktion, salg, marketing, udvikling, bogholderi, lager, etc i den virksomhed du er ansat i ?

Kunne man ikke bare fyre alle på nær produktionen ?

At der er eksempler på at nogen har hævet priserne er der da ingen tvivl om, men jeg nægter at tro på at der er nogen eksempler på at det har betydet flere solgte styk. Hvis det er tilfældet, betyder det at alle teorier om priselasticitet er forkastet !! Spørg lige din HD lærer om det er muligt :lol:

Jo dyrere et produkt er, jo færre sælges der altså, sværerer er det ikke at forstå.

Vi talte om vores B-110 før, og jeg nævnte dens løsning med mikroprocessorstyret attenuator, du nævnte den var modkoblingsfri. Mig bekendt er der ikke andre der tilbyder sådanne løsninger på markedet i en integreret. Hvorfor skal den så ikke koste 100.000 ???

Senest rettet af Thomas Sillesen fre feb 15, 2008 13:09, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Hej

Indlægaf jensen » fre feb 15, 2008 13:07

Dine eksempler overrasker mig iøvrigt gang på gang, du er trods alt udvikler. Har du prøvet at foreslå din chef at halvere priserne, og sælge det 5-6 dobbelte for bare at tjene de samme penge ???? eller det 10 dobbelte at tjene bare lidt mere ?

Ja han ville nok sige, kan vi skam godt, så kan du gå 66% ned i løn, passer også meget godt`: da du mest af din tid på jobbet sidder og skriver på nettet.
hvad nu
jensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: tirs okt 18, 2005 20:15

Indlægaf Boman » fre feb 15, 2008 16:14

Jeg har engang - på et økonomikursus - lært, at salgsprisen har intet med fremstillingsprisen at gøre - man tager den pris markedet kan bære.

For mig startede prisernes himmelflugt for 20-30 år siden, da man opdagede, at der var et marked for meget dyre produkter.

To eksempler.

Ortofon havde jubilæum og lancerede derfor ny en pickup, som de levede kompromisløst. Prisen var ca. tre gange så høj som de pickupper de hidtil havde lavet, og - på det tidspunkt - verdens dyreste pickup. Til deres store overraskelse gik de som varmt wienerbrød.

Det har måske noget at gøre med, at køberne ikke havde råd til en villa på Strandvejen, eller en Ferrari, men de havde råd til verdens dyreste pickup.

En kendt pladerspillerfabrikant skulle udstille på en HiFi-udstilling, og for at sikre at deres udstilling ikke blev overset, fremstillede de en overdådig udstillingsmodel, som skulle være blikfang.

Pladetallerkenen vejede 20-30 kg, og sådan var den hele vejen igennem.

Også de blev overraskede, de fik bestillinger på den, måtte sætte den i produktion, og tjente kassen på den.

Der er altså en marked for ekstrem dyre produkter, og man kan ikke bebrejde producenterne, at de gerne vil have en del af kassen.

Men som køber får man som regel et meget dårligt forhold mellem pris og kvalitet.

Men det generer ikke de fleste købere, ligesom ved biler, køber man ikke kun funktion, man køber også prestige.
Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf Hurtig » fre feb 15, 2008 16:55

@ Boman:
Jeg tror slet ikke din underviser på dette kursus har været så dum endda.... Der er nemlig noget om snakken, når varer prissættes efter hvad de kan sælges til.
Og High End HiFi branchen er nok en af de brancher, ihvertfald indenfor elektronikverdenen, hvor dette princip lever i bedste velgående.

Det er egentlig lidt den erkendelse jeg savner fra branchen, i stedet for deres evige klynken om lave avancer.
Uaset om HiFi branchen er en "Dog" eller ej, så er det da paradoksalt, at til trods for at komponentpriserne og produktionspriserne daler med med lynets hast, ligesom de feste færdige elektronikprodukter, så stiger lige netop disse "High End" HiFi produkter som de eneste.

Jeg kan sagtens følge Sillesens argument om, at man har en del ansatte der skal leve af det. Men det er jo netop argumentationen for, at storproduktion ikke altid er fordelagtigt. Utroligt at de store producenter kan lave CD-afspillere til 500,- med den store organisation, markedsføring osv de skal holde liv i. Et firma med en mand, der sælger forstærkere til 70.000 stykket, skal ikke sælge ret mange om måneden for at leve fedt af det. Der er vel ca. 60.000 i avance, og jeg håber ikke det tager en hel dag at bygge sådan en.
Forstå mig ret SIllesen, jeg er ikke ude efter dig. Jeg har jo eks sagt, at jeg finder prissætningen af eks B-110 ganske fornuftig. Men som du selv siger... Jeres norske distributør vagte at anbefale forstærkere til 30.000,- frem for Jeres til 10.000,- fordi kunde ville tro han var åndsvag, hvis han sagde at den til 10.000,- var bedre. Det viser jo bare med al tydelighed, at kunderne er hjernevaskede til at tro, at jo dyrere desto bedre. Det vægter tydeligvis langt mere end lytteindtrykket!
Forstærkeren til 30.000,- var mÃ¥ske endda billigere at producere end Din til 10.000,-.... Men producenten havde luret ideen i at bilde folk ind den var 30.000,- værd  :? .
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Neeper Acoustics » fre feb 15, 2008 17:27

Hurtig skrev:

Et firma med en mand, der sælger forstærkere til 70.000 stykket, skal ikke sælge ret mange om måneden for at leve fedt af det. Der er vel ca. 60.000 i avance, og jeg håber ikke det tager en hel dag at bygge sådan en.

Hurtig, du er altså ikke alt for hurtig her... Hvor meget tror du forhandlere og distributører har i avance for at de gider at markedsføre et lille High End firma?
 
Prøv med 75 %, så er vi nede på 17.500 til producenten. Og da sådan et apparat nok koster en del mere end 10.000,- at lave (det gør det) så er der altså ikke ret meget tilbage til løn til sig selv, husleje, markedsførings materiale, fragt osv...
 
Du bliver ved med at fokusere pÃ¥ at elektronik er faldet... Javel, hvad tror du 10 Kg alu fræset, bÃ¥ndslebet og anodiseret koster? Mekanikken er altid det dyreste i High End apparater. Og emballage, og fragt...
 
Uden at fortælle dig en masse detaljer, så har jeg brugt over 1/4 million på fragt de sidste 2 år... Og jo, jeg har gode priser hos Schenker, DSV, TNT, DHL og Fedex...
 
Hvad med sådan en ting som en revisor, hvad tror du sådan en koster?
 
NÃ¥r mine højttalere sælges til US$ 20.000 rundt omkring i verden, sÃ¥ har jeg faktisk en for lille avance i forhold til hvad man bør have for at køre et firma med en sund økonomi. Men nu har det jo heller aldrig været planen at tjene en masse penge pÃ¥ mit første produkt, men derimod skabe et navn pÃ¥ ingen tid, hvilket faktisk gÃ¥r efter planen.
 
Der er en masse ting du slet ikke har med, produktets kostpris i dele, har ingenting at gøre med hvad produktet reelt koster at fremstille.
 
Mvh Kim
Neeper Acoustics
Branchemedlem
 
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons okt 11, 2006 11:51
Geografisk sted: København

Indlægaf Thomas Sillesen » fre feb 15, 2008 17:36

Hurtig,

Jeg skal ikke afvise jeg har udtrykt mig så du ikke fangede den. Men kan du forklare mig forskellen på hvad Boman siger og hvad jeg siger ???

Jeg har selv tænkt på at bruge pickup eksemplet. Boman viste jo at laver man en model i et prissegment man ikke tidligere har været i, så (kan det være) man få succes i det pris segment.

Men forestil dig nu Ortofon brugte dit eksempel, og solgte den Jubilæums pris til en trediedel, hvilket var samme pris som de tog for deres normale pickupper.

Lad os bare sige at den normalt kostede 10.000 og Ortofon tjente 75% på den (lidt sygt, Ortofons avance vil nok normalt udgøre 10-20% af udsalgsprisen, idet resten er materialer, lønninger, distribution, forhandleravance, moms mv).

Nu sættes prisen så ned til 33%. Dvs Ortofons avance pludselig er 8% istedet for 75. De skal så sælge 9 gange så meget for at tjene det samme.

Tror du det er det der ville ske for Ortofon ?

Tror du også at f.eks System Audio ville sælge 9 gange så meget hvis de satte deres priser tilsvarende 75% ned for hele sortimentet ?

Tror du virkeligt at folk kunne se at der var endeligt et guddommeligt produkt og deres salg så ville eksplodere ??

Hvis det var så let at få succes i audio, tror du så ikke bare alle gjorde det ? Så kunne Krell jo lave deres produkter til discount imorgen, og de ville jorde Sony ?.


Under alle omstændigheder er eksemplet sygt, for den der har den store avance er forhandlerleddet. Ikke producenterne.


Hvordan man end vender og drejer det, så laves produkter til specifikke prispoints.

Du kan bare se vores prisstrategi på integrerede:

B-110: 10.000
B-130: 22.000
B-150: 30.000

Netop for at dække markedet, for forbrugerne køber nu engang som deres økonomi er til det.

Nu er det ikke muligt, men tror du vi ville lægge hele hifi markedet for integrede til 10.000 totalt ned, hvis vi kunne sælge vores B-150 til 10.000 istedet for 30.000 ?

Vi oplever iøvrigt nøjagtigt det samme som Boman siger, nemlig at hver gang vi laver en ny dyrere model, så tonser vi dem ud. Men nu er vi jo ikke verdens dyreste mærke, så det kan jo ikke være den effekt :wink:

Men vi ved godt hvorfor vi kan sælge så mange hver gang vi laver en ny dyrere model. (vi har jo de fleste af vore kunder registreret i forbindelse med den livsvarige garanti). Det skyldes ganske enkelt at der findes måske 20.000 mennesker på verdensplan der har haft et produkt fra os i løbet af de sidste 10 år. Langt hovedparten har været yderst tilfredse, og da de fleste mennesker gennem de sidste 10 år har oplevet stadig stigende velstand, har de jo også råd til at købe dyrere produkter.

Med andre ord er det et succesparameter for en producent at have et sortiment, sÃ¥ man dækker et bredt prisspektre med produkter istedet for et smalt.


Forestil dig iøvrigt at Gucci satte deres priser ned til H&M niveau. Ville de jorde H&M ud af banen ?

Eller hvad med VW ? De laver den samme bil som Seat, Skoda, VW og Audi. Kun det visuelle udseeende, og navnet er forskelligt ? hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at sælge en Audi ? og hvorfor har Skoda ikke smadret hele markedet, og er den eneste bilfabrikant der er tilbage ?


Produkter laves til prispoints, og når der er konkurrence i et specifikt prissegment, så bliver den konkurrence faktisk benhård. Og så vil der over tid opnås en ligevægt, så alle aktører agerer nogenlunde på breakeven. Det er stadig første års pensum :wink: Og det kan stadig godt være at du synes der er brugt få stumper, men der er ingen tvivl om at det produkt der giver mest værdi for pengene er bilka anlægget til trehundrede kroner, mens et high end system til en million giver mindst, det er loven om diminishing returns. Og lige som du synes high end er sygt, fordi det er så dyrt, synes den normale forbruger at dit anlæg er totalt stupidt, fordi man kan få grej til 500 der kommer musik ud af, mens millionæren synes I alle er nogle fattigrøve, og smider millionen for den nye Grand Utopia fra Focal.

Kunsten er ikke at se tingene fra ens eget perspektiv. Kunsten er at se hvordan markedet fungerer lige meget hvad beløbene og produktet er, og det er det du lærer på HD :wink:

Senest rettet af Thomas Sillesen fre feb 15, 2008 17:55, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf vinylfreak » fre feb 15, 2008 17:49

Neeper Acoustics skrev:Hvad med sådan en ting som en revisor, hvad tror du sådan en koster?


Han/hun ligger på 3000 i timen hvis han/hun er statsautoriseret. Og nej, jeg har ikke sådan en til at lave min selvangivelse. Der kan købes meget vinyl for 3000 i timen.

Man betaler hvad man har råd til, det gør de fleste nok i større eller mindre grad. Jeg er personligt glad for de mange billige kinesere, for de åbner markedet (hvad man har råd til) for rør på et langt tidligere niveau. At man så hellere vil have noget andet når man får lidt flere penge imellem hænderne er så en sag.

Jeg er ikke i tvivl om at selve produktet sikkert ikke koster det store, men udover eks fragt, så er der lige den lille petitesse som eks Told/Skat der også skal have en del af kagen, i sidste ende skal der jo moms på. Det er ikke for sjov at englænderne kalder deres moms (VAT) for "the Vay Addition to the Total"

Tingene koster. Enten har man råd og kan være med, eller også må man finde sig noget andet, sådan gør det sig gældende for vin og andre forbrugsgoder, så hvorfor ikke for hifi?
vinylfreak
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: lør okt 22, 2005 19:53

ForegåendeNæste

Tilbage til Forhandlere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.