Hurtig skrev:@ Kasper TC:
I kunne jo købe i tyskland i stedet. Så er det stadig 230VAC udgaver. Ofte er det jo præcis samme lager de kommer fra, hvorfor man ofte ser tyske Schuko-stik på de medleverede kabler, hvilket i mange tilfælde faktisk er ulovligt.
Jeg er sikker på, at hvis store dele af den danske HiFi branche begyndte at handle hos tyske distributører, så ville man nok kunne få en fornuftig aftale omkring garanti
. Og priserne kunne sikkert sænkes mindst 20-30% på mange produkter.
Uden at jeg skal tale på vegne af TC: For det første, så er TC jo netop selv importør af mange produkter. For det andet, så har TC netop skabt grundlaget for firmaet gennem lave priser via parallel-import, så jeg tror ikke du behøver undervise dem i hvordan man gør. For det tredje, så har man som distributør jo en eksklusiv-aftale med firmaet, som gør at en dansk butik ikke bare kan handle med en hvilken som helst distributør i verden de har lyst til. Hvis man tror at parallel-import er lig med at skære led væk fra kæden, så har man misforstået konceptet grundigt - en parallel-importeret vare har typisk mindst én og ofte to ekstra led i distributionsvejen. Hvorfor tror du der nogle gange kan være så meget bøvl med service på parallel-importerede produkter? Din kommentar med at man "bare kan handle hos den tyske importør" beviser med al ønskelig tydelighed at du hverken har forstand på hifi-branchen eller distribution i almindelighed, derunder hvorfor det overhovedet er at man vælger at have agenter i de enkelte lande, og således burde du ærligt talt afholde dig fra at gøre dig så satans klog på de her ting.
Men for nu at skære det ud i pap for dig, når du nu åbenbart gik på Teknisk Skole og ikke på Handelsskole: HVIS det nu var muligt for danske butikker at handle hos den tyske distributør, og spare nogle håndører, hvem havde du så forestillet dig skulle tage sig af markedsføringen i Danmark? Sætte et service-organ op? Afholde udstillinger? Undervise personalet i butikkerne? Det er dérfor man har agenter i hvert enkelt land (eller i nogle tilfælde for en isoleret gruppe af lande): Der er individuelle forskelle på de enkelte markeder, der gør at en lokal agent vil kunne udføre disse lokale opgaver langt bedre end fabrikken selv, og som de enkelte butikker ikke ville kunne løfte selv. Det er dét der er hele konceptet med at have et distributions-system: Man outsourcer de enkelte opgaver i distributionen til firmaer der er dygtige til netop dét led i distributionen.
Fabrikken producerer en vare. Denne vare skal sælges til nogle forbrugere. Fabrikken kan ikke håndtere kontakten direkte til forbrugerne, så de outsourcer salget til en importør i et givent land. Denne importør kan heller ikke (nødvendigvis, nogle kan godt) håndtere kontakten direkte til forbrugerne, så de outsourcer forbruger-kontakten til detail-handlen. Det betyder IKKE, som nogle gerne vil have folk til at tro, at der er overflødige led i distributionen. Hvis du fjerner et led, så sparer du ikke leddet væk. Du sætter bare den samme mand til at løse to opgaver i stedet for én. Det KAN være mere effektivt end at dele det op, men det behøver ikke være det. Jo større firma man har med at gøre, jo bedre vil det kunne betale sig at dele det op i forskellige led. Derfor ser du direkte-til-kunden distribution hos visse meget små mærker (f.eks. DLS i TC eller Focal i Hifi Freaks), en integreret importør/detail konstallation til mellemstore mærker (som f.eks. Denon i Hifi Klubben), og en helt opdelt distribution (f.eks. Sony), i visse tilfælde endda med separate, ekstra led til distributionen af særlige produktgrupper (f.eks. Panasonic's projektor-division).
Du kan ikke bare uden videre spare et leds avance væk, uden rent faktisk at fjerne leddet. Det kan du så igen kun, såfremt det er muligt at afsætte varerne uden dette led. Detail-handlen er normalt den dyreste del af distributionen, det er hér den største udgift per solgt produkt ligger. Det er samtidig en del der er _markant_ dyrere at drive, end i eksempelvis USA, hvor f.eks. en typisk løn for en sælger i en elektronik-forretning er omkring 7 dollar i timen - og løn er for langt de fleste virksomheder suverænt den dyreste udgift.
Hvis du vil minimere prisforskellene nævneværdigt, er der derfor kun én vej: Online-distribution udenom butikkerne - sådan som f.eks. Hifi Freaks har gjort. Og så er det jeg spørger: Er det dén vej vi ønsker at hifi-branchen skal gå? Jvf. førnævnte tese om at det ikke nytter noget at spare 40%, hvis du ikke ved hvad du skal spare dem på.
Som jeg har sagt før, jeg tror ikke at der er nogen i branchen der fortæller dig at den procentvise avance er den samme i Danmark som den er i USA. Ej heller at hifi er et lav-avance produkt (omend der findes masser af åbenlyse eksempler på produkter med højere procentvis avance, hifi ligger nok nærmest i midten). Dét de (vi) fortæller dig er at den i forhold til hvad det koster at drive forretning i Danmark i forhold til i USA, generelt er en tilpas mængde højere, og at der ikke er plads til at sænke den hvis butikkerne fortsat skal løbe rundt. Det er dyrt at drive forretning i Danmark, fordi du skal have højere løn. Derfor er det dyrere for dig at købe hifi. Hvorfor er det så svært?
Mht. at producenterne prissætter varerne ud fra hvor villige forbrugerne i et givent marked er til at betale for varerne, så vil jeg ikke blankt afvise tanken, men jeg kender ingen firmaer jeg har arbejdet med, der arbejder sådan. For alle firmaer jeg har haft med at gøre, har der været én simpel ting der har afgjort hvad man betaler for varen: Hvor mange skal du have? Om du bor i New York og bestiller 500 sæt højttalere, eller om du bor i Dølle-Fjelde-Musse og bestiller 500 sæt højttalere, det er producenterne altså ret kolde overfor. Hvis man skal sige noget, så har det været oppe og vende i medierne at danske forretningsfolk generelt er dårlige forhandlere, så dét kan jo sagtens have noget at sige, i forhold til om de danske distributører får forhandlet de rigtige priser hjem, i forhold til de udenlandske.
Mvh. Otto