Selv om jeg i første omgang ville omtale de 7 komplette cd-sæt, jeg ejer, vil denne gang tage en lille afstikker og skrive lidt om et næsten komplet dvd-sæt med Bernard Haitink og Concertgebouw. Det drejer sig om et 4-dvd sæt med Mahler-julekoncerter optaget i perioden 1977-1987. Hvert år den 25. december blev der sendt live Eurovisionskoncerter fra Concertgebouw i Amsterdam. Til at begynde med var det ikke meningen, at det skulle være rene Mahler-programmer, men med Haitinks indsats udviklede det sig efterhånden i den retning. Det begyndte 1977 med første symfoni. I 1978 fulgte
Lieder eines fahrenden Gesellen, og i 1981
Des Knaben Wunderhorn. Herefter stod der en Mahler-symfoni på programmet hvert år fra 1982-1987. Da 1987-88 blev Haitinks sidste sæson med Concertgebouw, nåede han desværre ikke at indspille 6. & 8. symfoni i denne koncertrække. Alle de øvrige nævnte værker er dog med på dette sæt (
Lieder eines fahrenden Gesellen,
Des Knaben Wunderhorn og Symfonierne 1, 2, 3, 4, 5, 7 & 9).
Disse koncerter blev udsendt på dvd af Philips i 2006. Der er tale om en hollandsk udgivelse, som ikke har fået international distribution, og den er derfor ikke så kendt i musikkredse (og nok også svær at skaffe hos de sædvanlige forhandlere, men den kan stadig findes - endda billigt! Men mere om det til sidst). Sættet blev i øvrigt første gang udsendt af Philips i 1999 som en 9 cd-boks (kun audio, forstås) - en boks, som heller aldrig fik international distribution og forlængst er udgået (billedet herunder).
Haitink har indspillet ret mange plader - især under sit lange virke som chefdirigent for Concertgebouw, men også med andre orkestre. Hans repertoire spænder vidt: Fra operaer af Mozart og Wagner via Bruckner og Mahler frem til Shostakovich. Jeg har en del plader med Haitink, men synes sjældent, hans indspilninger rammer det helt ekstraordinære niveau, hvor man kan kalde dem definitive. Men de er næsten altid fine, ofte forgyldt af orkestrets lækre klang, koncertsalens dejlige akustik og fin lydkvalitet fra Philips' eller Deccas teknikere. Blandt mit plade-udvalg med Haitink fungerer han bedst som akkompagnatør i fx klaverkoncerter med Brendel, Ashkenazy eller Perahia (og til dels i Shostakovichs symfonier, hvoraf en del er fremragende). Ellers kan han i mine øjne forekomme lidt anonym og rutinepræget. Jeg har dog aldrig hørt andre af Haitinks Mahler-indspilninger, som der ellers findes en del af! Hans studio-sæt på Philips, som kan købes som samlet boks, er indspillet 1966-1972 (billedet herunder). Siden har han indspillet næsten alle symfonierne igen med Berliner Filharmonikerne (1987-1992), som han også har indspillet 5 af symfonierne med på dvd (1990-1994). Og der findes mange andre ekeltstående Mahler-indspilninger, både live og studio. Haitink er iøvrigt
still going strong i modsætning til de fire foregående dirigenter (Bernstein, Kubelik, Solti og Tennstedt), som alle døde i 90'erne.
Men lad os nu gå til sagens kerne: Haitinks julekoncerter på dvd. Dvd-sættets medfølgende hæfte fortæller, at det er almindelig kendt, at Haitink er meget bedre live end på sine studio-indspilninger. Jeg har aldrig hørt Haitink live (bortset fra på dette sæt), og kender ikke nok til hollandsk koncetliv til at kunne bekræfte dette, men jeg tror dog på forfatteren, som sikkert er ekspert på området. Og jeg kan bekræfte, at Haitink ved netop disse Mahlerkoncerter rammer noget magisk! Foran tv-kameraerne og transmitteret live til et publikum på mellem 80 og 100 millioner seere og lyttere(!), bliver disse kolossale og komplekse værker spillet helt uden sikkerhedsnet med enorm risiko. Den musikalske fortolkning er fin på samtlige symfonier, og enkelte er helt fremragende. Specielt den niende symfoni stikker frem i en forrygende og intens fortolkning, som er bedre end både Bernsteins, Kubeliks, Soltis og Tennstedts udgaver (og såmænd også bedre end Boulez)! Denne koncert, som er fra 1987, blev jo Haitinks sidste af disse julekoncerter med Concertgebouw, hvilket han på daværende tidspunkt godt var klar over. Da symfoniens sidste toner langsomt døde ud efter den meget langsomme adagio, lod han derfor demonstrativt taktstokken falde ned på gulvet for ligesom at demonstrere, at det nu var slut. Det var en meget følelsesladet afsked efter en fabelagtig 29 min. lang sidstesats!
På de tidligere sæt, jeg har omtalt, har jeg forsøgt at karakterisere hvilken stil, dirigenten benytter sig af. Det er meget sværere entydigt at finde en fællesnævner på disse live-optagelser, da Haitink synes at lade sig inspirere af øjeblikket og bare flyde med. Det er musik skabt i nuet. Men hvis jeg skal forsøge at beskrive stilen, kommer jeg det næppe nærmere, end at den stilmæssigt ligger et sted imellem Bernstein, Kubelik og Tennstedt - uden at gå så langt til yderligheder som nogen af de nævnte (på nær i niende symfoni).
Et meget fint plus ved disse optagelser er Concertgebouw-orkestret, som har haft status som Europas førende Mahler-orkester. Deres Mahler-histoie går helt tilbage til Mahlers tid, hvor han selv dirigerede 6 af sine symfonier med orkestret. Herefter har Mengelberg ført Mahler-traditionen videre - en tradition han kunne tage med over til New York med sit arbejde dér. Det nævnes i dvd-hæftet, at Concertgebouw orkestret har spillet Mahler live ca. 300 gange, hvilket er ret imponerende og næppe overgået af noget europæisk orkester. New York Filharmonikerne overgår godt nok Concertgebouw med mellem 500 og 1000 Mahlerkoncerter de seneste 100 år (!), men man må til gengæld indrømme, at Concertgebouw er et bedre orkester. Og så nyder man også godt af den gode akustik i Concertgebouws store sal.
Lydkvaliteten er i øvrigt ret god, og salens publikum larmer og hoster heller ikke meget. Men desværre har man ikke lagt et pcm-lydspor på dvd'erne. Man må nøjes med DD 2.0, 5.1 og DTS. Jeg havde klart foretrukket et PCM stereospor, da det er sådan, lyden oprindelig er optaget. Der er forresten et sync-problem på et af de 3 lydspor til 9. symfoni, men så må man vælge et af de andre lydsspor (jeg ved ikke om der er problemer i andre symfonier, da jeg ikke har set og hørt alle symfonier med alle lydoptions).
Koncerterne vises stort set uredigeret, hvilket vil sige, at vi får bifald både før og efter koncerterne, og af og til også hører orkestret stemme mellem satserne. Nogle vil måske finde det forstyrrende for helhedsoplevelsen, men mig generer det ikke, når man har billedsiden med. Sådan er det at være til koncert. Personligt ville jeg nok alligevel foretrække at have disse optagelser på cd, som er lidt bedre egnet til gentagen lytning (og sikkert også bedre rent lydmæssigt).
Billedet er ikke absolut topklasse, og før symfonierne 1 og 3 står der en undskyldende tekst, hvor de beklager det beskadigede billede. Fejlen er en slags farvemæssig overstyring eller mætning, hvor den hvide farve i billedet bliver grøn eller lyserød. Det varer det meste af sidstesatsen i første symfoni, men er i øvrigt ikke voldsomt generende. Som ekstramateriale er der en 90 minutter lang dokumentar om Haitink på dvd'en, men desværre uden tekster. Der tales overvejende hollandsk, og enkelte gange tysk. Man ser bl.a. Haitink arbejde med Mahlers 3. og 6. symfoni med Berliner Filharmonikerne, hvilket er ret godt. Hvis man kan lide Mahler og klassisk musik på dvd, er dette 4-dvd sæt et fantastisk tilbud (med de nævnte forbehold) til kun 300 kr. på
imusic.dk!