Jeg har fået en opfordring til at gøre det på dansk
Jeg mener nu ikke mit danske er godt nok til at retfærdiggøre oversættelser af udenlanske citater, men jeg kunne selvfølgelig benytte mig mindst muligt af disse.
Sjostakovitj och hans verk i tiden
1906 Sjostakotivj föds
1912 Danske uppfinnaren Ellehammer konstruerar den första helikoptern
1914—1918 Första Världskriget
1915 Sjostakovitj påbörjar pianostudier
1919 Sjostakovitj skriver sitt första opus: Scherzo för orkester
1923—25 Symfoni nr 1
1924 Lenin dör
1925 Første koncert med det orkester, som siden skulle blive til DR Radiosymfoniorkestret • Malmö SymfoniOrkester bildas
1926 Ljudfilm
1927 Symfoni nr 2 Charles Lindberg flyger över Atlanten • Carl Nielsen dirigerer Radioorkestret ved Statsradiofoniens første offentlige koncert.
1929 Symfoni nr 3
1933 Flybillet København–Malmø 17 kr • 1934 Kalle Anka föds
1934 Premiär: operan Lady Macbeth
1935 Broar Lilla Bælt/Sjælland–Falster öppnas
1935–36 Symfoni nr 4
1936 OL i Berlin: den sorte amerikaner Jesse Owens vinder guld i 100 m. løb — til stor fortrydelse for nazisterne
1937 Symfoni nr 5
1939 Symfoni nr 6
1939 Sovjet allierar sig med Tyskland • Kulspetspennan uppfinns
1940–1945 Andra Världskriget
1940 Danmark invaderas av Tyskland • Premiär: Chaplins The Great Dictator
1941 Sovjet invaderas av Tyskland
1941 Symfoni nr 7 (Leningrad)
1942 En tysk armé kapitulerar vid Stalingrad
1943 Symfoni nr 8 (Stalingrad)
1944 Malmö Stadsteater invigs
1945 Symfoni nr 9
1945 Atombomb över Hiroshima och Nagasaki • FN bildas • Radiohuset Koncertsal indvies i København
1947—48 Violinkonsert nr 1
1948 Transistorn konstrueras • NATO bildas
1951 Ethel og Julius Rosenberg dømmes for atomspionage til fordel for Sovjet
1952 12. juli: første rejsedag uden pas i Norden
1953 Stalin dör
1953 Symfoni nr 10
1954 Världens första kärnkraftverk sätts i drift nära Moskva • Mjölk i Tetra Pak
1957 Symfoni nr 11
1957 Ryska rymdkapseln Sputnik skjuts upp
1957 Pianokonsert nr 2
1959 Premiere: Marilyn Monroe-film Some like it hot
1960 Stråkkvartett nr 8
1960 Beatles gör karriär
1961 Symfoni nr 12
1961 Dag Hammarskjöld omkommer
1962 Symfoni nr 13
1963 John F Kennedy mördas
1966 Stråkkvartett nr 11
1967 Københavns 800 års fødselsdag
1969 Symfoni nr 14
1969 Landstigning på månen
1970 Alexandr Solsjenitsyn för Nobelpriset i litteratur – fördrivs på landsflykt
1971 Symfoni nr 15
1972 Ölandsbron invigs • Danmark siger ja til EF
1973 Sjostakovitj modtager Leonie Sonnings Musikpris på Det Kgl. Teater i København. Prisen, 60.000 kroner uddeles efter opførelsen af operan Katerina Ismajlova.
1975 Den första PC:n byggs
1975 Sjostakovitj dör
1975 Originalmusik ur symfonierna nr 4, 5, 8, 10, 11 till Pansarkryssaren Potemkin
Bli Sjostakovitjexpert på 15 minuter!
Dmitrij Dmitrijevitj Sjostakovitj
Född 12 september (enl gamla kalendern 25 september) 1906
Död 9 augusti 1975
Pappa Dmitrij
Sjostakovitjs far Dmitrij Boleslavovitj Sjostakovitj kom från en bildad familj som politiskt stod till vänster. Han var statsanställd ingenjör hos den berömde kemisten Dmitrij Mendelejev. Faderns familj hade polsk bakgrund och farfadern ska ha deltagit i förberedelserna till ett polskt uppror 1863, vilket slutade med att han sändes till Sibirien.
Mamma Sofia
Modern Sofia Vassiljevna Kokoulina var pianist. Musiken intog en centralplats i familjens intressen. Det var hon som gav Dmitrij hans första pianolektion vid åtta års ålder och upptäckte hans begåvning. 1922 blev Sofia änka och måste ensam försörja sina tre barn. Pianot såldes och de två äldsta måste börja arbeta, Dmitrij (kallad Mitja) som pianist i en stumfilmsbiograf. Modern avled 1955.
Bilden: Sjostakovitj med sin moder Sofia Vassiljevna Kokoulina.
Utbildning
Vid 13 års ålder började Sjostakovitj studera vid Leningrads Musikkonservatorium. Piano för Leonid Nikolajev och komposition för Maximilian Steinberg. Han ansågs särskilt löftesrik av konservatoriets personal och uppmuntrades starkt av konservatoriedirektören Alexander Glazunov. Han komponerade flitigt redan under studietiden och skrev sin första symfoni som examensarbete 1925. Detta var så imponerande att verket framfördes i Leningrad, Berlin och Philadelphia. Sjostakovitj blev omedelbart en frontfigur i det sovjetiska kulturlivet.
Egna förmågan
Han var anmärkningsvärt ödmjuk med liten tilltro till sin egen förmåga, samtidigt som han visade en nästan sjuklig besatthet av att vara både störst och bäst.
Pianist
Sjostakovitj var en enastående pianist som tilldelades hedersdiplom vid Chopintävlingen i Waszawa 1927 och som framförde Bachs Das Wohltemperierte Klavier under Bach-festivalen vid 200-årsminnet av Bachs död i Leipzig 1950. Han gjorde flera inspelningar av egna kammarmusikverk.
Bilden: Sjostakovitj som ung.
Pengar
Familjen Sjostakovitj levde under mycket knappa förhållanden. Fadern dog i lunginflammation som en följd av undernäring. Dmitrij själv hade tuberkulos i tio år. I bevarade brev till modern är han euforisk över sina första framgångar. Han ska ha varit maniskt besatt av pengar. Medellönen låg på 400 rubel, medan Sjostakovitj kunde ta emot 230.000 rubel under ett år.
Lärare
Så småningom kom Sjostakovitj själv att undervisa vid Musikkonservatoriet i Leningrad. Han har beskrivits som en exceptionellt duktig lärare med ett brinnande intresse för de unga kompositionsstuderande, han var deras främsta supporter. Han gjorde sitt yttersta för att hjälpa och uppmuntra dem.
Vänner
Många ansåg sig vara hans vän, men Sjostakovitj föredrog att hålla folk på avstånd. De verkliga vännerna var få, och i deras sällskap var han mera avslappnad och språksam. Ibland gapskrattade han. Han var fåordig, skämtsam, ironisk. Det gjorde att han lätt kunde missförstås och bidrog till att han framstod som motsägelsefull.
Hypernervös
Det finns gott om redogörelser för hur extremt blyg och nervös Sjostakovitj alltid var. Han kedjerökte, bet oavbrutet på naglarna, hans händer, mun och haka skakade och ryckte okontrollerat och han stammade när han hade med främlingar att göra. Dessutom hade han ovanan att stirra, när han blev påkommen med detta vände han sig skamset bort. Hela kroppen uttryckte spänning och obehag.
Han fick flera nervösa sammanbrott under sitt liv. Sergej Prokofjevs son Oleg har bl a berättat: Han tycktes aldrig sluta röra sig. När han t ex satt på en stol, bytte han hela tiden position. Han lade först det ena benet över det andra, men skiftade strax och lade det andra benet överst. Så föll plötsligen ena toffeln av foten. Han försökte få på toffeln, men när han väl lyckats föll den av igen. Då och då försökte han tända en cigarett, men tändstickorna bröts och cigaretten bara vägrade att tändas? Vid konserter, när publiken hyllade honom, visste han inte var han skulle bli av. Han brukade söka efter dirigentens eller solistens hand, buga klumpigt för att sedan lämna podiet omedelbart.
Tyckte om presenter
I hela sitt liv uppskattade Sjostakovitj att få, och ge, presenter. Inte avancerade och dyra, utan små roliga eller praktiska saker. Hans bekanta kände till att han var barnsligt förtjust i levande ljus. Varje födelsedag tändes i rummet lika många ljus som år han fyllde.
Kvinnor
Sjostakovitj var gift tre gånger och ska ha haft affärer vid sidan om. Hustrurna var i tur och ordning:
1. Nina Varzar
De ingick ett "öppet äktenskap" 1932. Han tillägnade henne operan Lady Macbeth från Mzensk 1934 och den Sjunde stråkkvartetten när hon dog 1954. Sjostakovitj fick två barn med henne.
Bilden: Sjostakovitj och Nina Varzar.
2. Margarita Kainova
De gifte sig 1956, men äktenskapet blev olyckligt och de skiljde sig efter två år.
3. Irina Supinskaja
Sjostakovitj gifte sig sista gången 1962, han var 56 år och hon 27 år. De sista åren framträdde han offentligt endast i den unga hustruns sällskap. Hon måste stödja och hjälpa honom med det mesta. Han hade bl a ett förhållande med en av sina elever, den azerbajanska tonsättaren Elmira Nazirova. Kärlekshistorien inspirerade till den tionde symfonin, som tillkom 1953. Tredje satsen baseras på två musikaliska motiv, initialerna i Sjostakovitjs och Nazirovas namn. Det tog slut mellan dem tre år senare, när han informerade henne om att han skulle gifta sig med Kainova.
Barn
De två barnen Galina och Maxim föddes på 1930-talet. Maxim Sjostakovitj blev pianist och dirigent. Tidvis vistades familjen Sjostakovitj på deras dacha i Komarovo, där tonsättaren tillbringade mycket tid vid sitt skrivbord. Sonen Maxim minns att han och systern Galina brukade ta hans pennor och linjaler och gömma undan dem. Ibland härmade Maxim sin far, han ritade "punkter med svansar" på det speciella pappret. När han kände sig klar gick han fram till sin far och bad honom spela det han skrivit. Fadern satte sig lydigt vid pianot och spelade genast det abrakadabra som Maxim kladdat ner på bladet.
Sportintresse
Dottern Galina minns vilken rabiat sportfantast fadern var. Särskilt förtjust var han i fotboll. Han kunde namnen på alla spelarna och han förde också noggranna anteckningar över alla resultat genom åren och jämförde dem med varandra. Ibland var han dessutom volleyboll-kommentator!
I Stalins ledband?
Sjostakovitj var internationellt erkänd. Han var således ett viktigt instrument för Sovjetregimen. Han tjänade stora summor och fick materiella förmåner. Detta låter ana att man i retur förväntade sig viss lojalitet. Han tycks hela sitt liv ha måst balansera sitt konstnärliga arbete mot att inte hamna i onåd hos Stalin. Flera i vänkretsen avrättades såsom "fiender till folket", vilket givetvis ökade pressen. Han hade också en familj att skydda. Det talas om att han lekte katt och råtta med Stalins fenomenala kontrollsystem och att relationen med regimen var ansträngd. Flera gånger tvingades han ta avstånd från musik han skrivit och försökte anpassa sig.
På Tonsättarkongressen 1948 anklagades Sjostakovitj "enhälligt" tillsammans med bl a Prokofjev och Chatjaturjan för att vara "formalister". Partiet skulle "sätta stopp för alltid för varje slags yttring av anti-folklig formalism och dekadens". Sjostakovitj var medlem i kommunistpartiet, tilldelades bl a Stalinpriset tre gånger mellan 1941 och 1946, och fick även Leninorden 1946. Samtidigt som han belönades med priser och (mot sin vilja) gjordes till ordförande i Sovjetiska Tonsättarförbundet, utövades hot och press mot honom. Efter kriget deltog Sjostakovitj i fredskongresser i såväl Warszawa som Wien. Detta sågs inte med helt blida ögon av regimen.
Filmmusik
Stalin ville helst att Sjostakovitj uteslutande skulle ägna sig åt filmmusik. Filmer nådde ut till folket, meden den andra musiken han skrev var för borgarklassen. Mycket skrev han till filmer med propagandistiskt innehåll. Musik av Sjostakovitj förekommer t ex också i filmklassikern Pansarkryssaren Potemkin av Eisenstein (1925) och i Hamlet (1946). Den är vanligt förekommande i krigsdramer och i TV-serier, på 1980-talet bl a som ledmotiv (The Gadfly) i Mästerspionen Reilly. På senare år har Sjostakovitjs andra jazzsvit använts i Stanley Kubricks film Eyes wide shut med Nicole Kidman och Tom Cruise (1999).
Fallet Volkov
Solomon Volkov skildrar i sin bok "Vittnesmål" Sjostakovitj som en bitter man som tog avstånd från det sovjetiska systemet. Detta stod i total kontrast till den rådande bilden av den lojale stalinisten Sjostakovitj. Sonen Maxim avfärdade Volkovs bok som en bluff. Detta är inte min fars minnen, förklarade han i en intervju för en tysk tidning. Även Sjostakovitjs sista hustru Irina har offentligt kritiserat boken. Fallet har komplicerats av att Sjostakovitj satt sin namnteckning på ett antal sidor som ett godkännande. Irina menade att han lurades till det. Samtidigt förekommer uppgifter om att Maxim påstått att Volkovs bok är sann, att den förvisso innehåller lite väl många rykten, men att den i grunden är sanningsenlig.
För Volkov blev sidorna med Sjostakovitjs namnteckning en biljett ut ur Sovjet, han fick hjälp att fly till väst för att kunna publicera hela boken. Innehållet innebar en direkt fara för Sjostakovitjs familj som levde i Sovjet när boken publicerades i USA 1979. Volkov har aldrig publicerat biografin i Ryssland, något som kritikerna tolkar som en manöver för att undvika bli avslöjad som bluffmakare. Åtskilliga böcker har skrivits för att tillrättalägga Volkovs bild av Sjostakovitj.
Citat
"Vi behöver modig musik. Jag menar modig, eftersom den är sanningsenlig." /DS "Om de så högg av mig båda händerna skulle jag hålla pennan med tänderna och fortsätta att skriva musik som om ingenting hänt." /DS "Det enorma tryck som Stalin utsatte Sjostakovitj för tjänade till att göra tonsättaren starkare En konstnär måste vara gjuten i järn för att överleva i Sovjet". /Dirigenten Valerij Gergiev om Sjostakovitj
Red. Helena Linder Jareld/Malmö SymfoniOrkester
NUPPET FRA http://www.musicaround.nu