3DX skrev:Korrekt korrektion... siger jo det hele
noget er IKKE korrekt !
kan noget der ikke er korrekt... gøres korrekt ?
ja det kan det vel.
MEN det er vel bedst at det var korrekt!
jeg mener ikke digital mulighederne skal bruges til at gøre noget ukorrekt korrekt som første priotet. men bruges så mega flexsibelt som det er vs. analogt.
ydermere, men det ved Boman nok bedst, er de hidtigige digitale filtre IKKE fase korrekte. noget med at algoritmerne bliver uendelige lange hvis de skulle være det.
Boman: hvis den først ankomne lyd er korrekt... osv. men det meste digital korrektion der findes, angriber da rummets indvirkning ! eller har jeg misforstået noget ?
Boman skrev:3DX skrev:Korrekt korrektion... siger jo det hele
noget er IKKE korrekt !
kan noget der ikke er korrekt... gøres korrekt ?
ja det kan det vel.
MEN det er vel bedst at det var korrekt!
jeg mener ikke digital mulighederne skal bruges til at gøre noget ukorrekt korrekt som første priotet. men bruges så mega flexsibelt som det er vs. analogt.
ydermere, men det ved Boman nok bedst, er de hidtigige digitale filtre IKKE fase korrekte. noget med at algoritmerne bliver uendelige lange hvis de skulle være det.
Boman: hvis den først ankomne lyd er korrekt... osv. men det meste digital korrektion der findes, angriber da rummets indvirkning ! eller har jeg misforstået noget ?
Jeg korrigerer ikke for rummet - andet end ved meget lave frekvenser, jeg korrigerer for højttalerens mangler. En normal højttaler har en ret ringe impulsresponse, først kommer lyden fra diskanten, dernæst fra mellemtonen og til sidst fra bassen, det bliver så forværret af højttalerenhedens og delefiltrets frekvensafhængige fasedrej. Det mudrer sammen til en "lydkage".
Når impulsresponsen er i orden kan man høre udklingningen af de enkelte toner, ganske som når man lytter til rigtig (akustisk) musik.
Du har fuldstændig ret, rumkorrektion duer ikke, man kan ikke med højttalerne korrigere for fænomener, der sker senere i tidsdomænet.
Så bliver vi nok ikke mere enige
Et af de problmer jeg syntes der er med rum korrek. er at de, i de demoer jeg har været til. i før opsætningen INTET... snare det modsatte, har gjort for at optmere lyden. f.eks.:en sub under et bord, skruet HELT op for ALT.... ja så tror da fanden det lyder bedre med korrektion på. Men ville ønske man kunne ha bruget en 1½ time på at instille og flytte lidt rundt, inden man testede før / efter.
men kan komme ret langt med ganske få midler for at optimere rummet. men som Thomas siger, så er det ikke altid det medføre overall bedre lyd i hjemmet... noget kan gå hend og blive ret skingert
kappen skrev:
Digital korrigering er at kompensere
Rum optimering er at løse problemet
CPH-R skrev:Jeg er nok også, en af dem der er skeptisk..!?
Ja i den teoretiske verden virker rum-korrektion, men jeg mener at i den virkelige verden, er der så mange hensyn at forholde sig til; at det at benytte en kombination af filter og eq, er forbeholdt den professionelle verden ”da disse folk laver en kombination af flere faktorer ”eq, dele frekvenser, niveauer” for lige netop at få en lyd frem ”som i et givent tilfælde er ønskeligt” En af tingene, der blandt andet også var en faktor, ved udviklingen af THX-normen.! At hvis man kendte rummets akustiske egenskaber, og man satte et fast defineret niveau kunne man korrigerer ”og igen primært i frekvenser over 400 Hz” da man på denne måde havde nogenlunde kontrol.
Disse gammel kendte ting er også en af faktorerne når der skal bygges lydstudier eller biografer..!? der lægges enorme recouser i rummet, da man helst vil undgå at korrigerer.
Og måske ser fase/amplitude rigtigt ud ”opnået teoretisk (ved en måling)” men der kan være så meget energi i et enkelt amplitude udsving, at pille ven en sådan kan have enorm lyd messig konsekvens, højre oppe i frekvensen er det jo blot en par få centimeter man skal flytte hoved, og man vil så være i et andet fase forløb af frekvensen.
Desuden er det umådeligt svært at have en enhed der skal korrigeres, uden at dette vil have en indflydelse på dens ”mekaniske opnået formåen” hvis man eksempel vis øger i et område, hvor enheden/kabinettets resonans ikke passer, vil det få enhedes 3 harmoniske forvrængning til at stige drastisk, og effektforstærkerens data/dæmpnings faktor vil også ændre sig. ”der er ligesom en grund til, at rodièr stadig slæber sig en pukkel til, med store kabinetter”
Man kan ikke forudse på en måling hvordan en enheds ”klang” vil ændre sig ved et indgreb ved en given frekvens.
Personligt mener jeg, ikke at der findes et ”short-cut” til problemer med room-mods. Og mht. bas-eq, mener jeg kun at det gør skade i et hjemme system.
Peter
Gutten skrev:Hvis man nu "forestiller" sig, at en højttaler er pænt lineær og spiller rimeligt lineært i rummet..................... Men der er 3 store pukler ved. f.eks 32 - 94 og 165 hz......... og disse pukler/peaks udtværer/overskygger resten af bassen............... Så må der da være en del at hente ved at delvist fjerne disse pukler ?
Kan man fjerne/sænke dem med en "digital eq", så frekvensgangen også bliver mere lineær i bassen, så må dette da være klart bedre end lyd med disse pukler der overskygger resten af bassen.
Jeg er klar over at dyk på mere end 9-10 db ikke bare lader sig "korrigere", da der nok mere er tale om en udfasning i rummet og at man kun bør rette op til ca 10 db, selvom "hullet" måske er 18 db.
Men kan man lave en opsætning, hvor signalkilden går direkte til en forstærker der går direkte til mellemtone/diskant - en hvor samme signal smutter ind i en "korrektionsenhed" som kan rette lidt på frekvensen i bassen................. Så MÅ dette da være klart bedre end ingen korrektion ?
Ja det optimale er jo rummet som ikke tilslører noget som helst, men har man ikke det, må det da være en fin mulighed at gøre som jeg skriver - eller ?
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster