arsenix skrev:Forsøgene er omtalt i nogle gamle artikler af Poul Ladegaard som jeg nok skal finde frem. "Janils" har også andetsteds refereret nogle tilsvarende undersøgelser om emnet
PS, jeg har jo hørt dit vidunderbarn, hvorfor tror du jeg skriver som jeg gør og nej, jeg går glip af forbavsende lidt, jeg har selv været tilstede under en del af de optagelser (både jazz og klassisk) jeg kan hive frem af skabet så jeg har så godt "fat" i referencen som det vel er praktisk muligt.
PPS Det er vel mindre smart at nedskyde tidligere forskning på området ubeset ! specielt med tanke på de mildest talt tvivlsomme enheder du selv har benyttet i en ikke så fjern fortid
Nu står tiden ikke helt stille i Virum.
Siden du var på besøg, har jeg ændret indretningen af rummet, jeg har
fået hjørnebasser og et par af André's båndhøjttalere, der er sket en
videreudvikling af korrektionsmetoden og forstærkeren er blevet
modificeret.
Man kan slet ikke sammenligne lyden fra de to systemer
P.S. Hvad har mine eventuelt tvivlsomme enheder at gøre med min skepsis over de nævnte forsøg?
arsenix skrev:Boman skrev:3DX skrev:Men det strider altså imod, hvad jeg har hørt fra digital folk, -at digitale delefiltre IKKE kan være fase linære (men altså er ved at være noget der mindre om det) som sagt er det noget med at de algoritmer er skal bruges, bliver uendelig lang, hvis de skulle være det. og det er ikke så smart
Og humlebien kan ikke flyve.
Jeg sidder i øjeblikket og nyder den skønneste musik med faselinære digitale delefiltre.Spørgsmålet er som om du er gået, eller går over åen efter vand, jeg nyder jo også den skønneste musik med alle nuancer i behold.
Nu forligger der jo en del (halvgamle) forsøg som konkluderer at et jævnt forløbende fasedrej ikke kan identificeres som værende hørbart, så indtil repeterbare forsøg viser noget andet ved du jo ikke om den filterteknologi du bruger er en unødig omvej eller ej.
arsenix skrev:Andre´ Jensen skrev:Jeg mener det Jan talte om var et liniært fasedrej over hele tone området. Ikke ved en delefrekvens.
MVHHvor har jeg skrevet "ved en delefrekvens" ? Hvis du tænker efter så ved du jo godt hvad jeg mener
Ingen steder, udover diskutionen gør på faseliniærefiltere. Men jeg vil lige indskyde, at jeg ikke selv er sikker på noget endnu.
MVH
Boman skrev:arsenix skrev:Forsøgene er omtalt i nogle gamle artikler af Poul Ladegaard som jeg nok skal finde frem. "Janils" har også andetsteds refereret nogle tilsvarende undersøgelser om emnet
PS, jeg har jo hørt dit vidunderbarn, hvorfor tror du jeg skriver som jeg gør og nej, jeg går glip af forbavsende lidt, jeg har selv været tilstede under en del af de optagelser (både jazz og klassisk) jeg kan hive frem af skabet så jeg har så godt "fat" i referencen som det vel er praktisk muligt.
PPS Det er vel mindre smart at nedskyde tidligere forskning på området ubeset ! specielt med tanke på de mildest talt tvivlsomme enheder du selv har benyttet i en ikke så fjern fortid
Nu står tiden ikke helt stille i Virum.
Siden du var på besøg, har jeg ændret indretningen af rummet, jeg har
fået hjørnebasser og et par af André's båndhøjttalere, der er sket en
videreudvikling af korrektionsmetoden og forstærkeren er blevet
modificeret.
Man kan slet ikke sammenligne lyden fra de to systemer
P.S. Hvad har mine eventuelt tvivlsomme enheder at gøre med min skepsis over de nævnte forsøg?
Din egen bedømmelse var ligeså euforisk før du fik nye højttalere og hvad der ellers er kommet til af ændringer samt din bemærkning om at forsøg udført med højttalere ikke kan bruges.
3DX skrev:arsenix skrev:Boman skrev:3DX skrev:Men det strider altså imod, hvad jeg har hørt fra digital folk, -at digitale delefiltre IKKE kan være fase linære (men altså er ved at være noget der mindre om det) som sagt er det noget med at de algoritmer er skal bruges, bliver uendelig lang, hvis de skulle være det. og det er ikke så smart
Og humlebien kan ikke flyve.
Jeg sidder i øjeblikket og nyder den skønneste musik med faselinære digitale delefiltre.Spørgsmålet er som om du er gået, eller går over åen efter vand, jeg nyder jo også den skønneste musik med alle nuancer i behold.
Nu forligger der jo en del (halvgamle) forsøg som konkluderer at et jævnt forløbende fasedrej ikke kan identificeres som værende hørbart, så indtil repeterbare forsøg viser noget andet ved du jo ikke om den filterteknologi du bruger er en unødig omvej eller ej.
Jeg er lidt i tvil... som om det er noget nyt
men har du i princippet noget imod at bruge digital filtre / DSP osv ?
her i virum er jeg meget glad for den flexibilitet DSP og sub hidbringer. selv om det da ville være fedste at gøre det uden. -men er det muligt ?
Jeg har intet imod brugen af digital filtrering, det er da særdeles spændende, men vi kan vel blive enige om at det fysiske grundlag (højttalerne) skal være brugbart uanset om filtreringen skal udføres digitalt eller analogt.
Det at filtreringen udføres digitalt er jo ikke en kvalitet i sig selv, man skal jo stadig have et mål man ønsker at nå og målet behøver jo ikke at være en naturtro gengivelse ligesom brugernes musik-/lydsmag næppe ændrer sig på grund af et digitalt filtersystem.
Hvis jeg skal kaste et blik i krystalkuglen så bliver kommende kommercielt tilgængelige digitale filtersystemer lige så fastlåste og generelle som nuværende aktive filtre, et system som Bomans kræver bl.a. at du selv er i stand til at konstruere et højttalersystem fra bunden og så er udbredelsen jo indsnævret ganske alvorligt. Når teknikken dukker op i færdighøjttalere, og det gør den jo, så vil det næppe ændre udbudet afgørende, hvorfor skulle det det, de analoge muligheder bliver jo heller ikke brugt til noget der bare lugter af hvad man kan opnå
Det går ligesom med de digitale lagringsmedier, øj hvor spiller vi højt +/-3dB, det vi kan forvente er aktive højttalere med billige enheder nogle små klasse D opamps og en DSP til resten
Bortset fra det så ville jeg da meget gerne høre et fuldt integreret flervejssystem hvor der ikke er en finger at sætte noget sted, og med et snorlige akustisk faseforløb på nul grader
arsenix skrev:Din egen bedømmelse var ligeså euforisk før du fik nye højttalere og hvad der ellers er kommet til af ændringer samt din bemærkning om at forsøg udført med højttalere ikke kan bruges.
arsenix skrev:3DX skrev:arsenix skrev:Boman skrev:3DX skrev:Men det strider altså imod, hvad jeg har hørt fra digital folk, -at digitale delefiltre IKKE kan være fase linære (men altså er ved at være noget der mindre om det) som sagt er det noget med at de algoritmer er skal bruges, bliver uendelig lang, hvis de skulle være det. og det er ikke så smart
Og humlebien kan ikke flyve.
Jeg sidder i øjeblikket og nyder den skønneste musik med faselinære digitale delefiltre.Spørgsmålet er som om du er gået, eller går over åen efter vand, jeg nyder jo også den skønneste musik med alle nuancer i behold.
Nu forligger der jo en del (halvgamle) forsøg som konkluderer at et jævnt forløbende fasedrej ikke kan identificeres som værende hørbart, så indtil repeterbare forsøg viser noget andet ved du jo ikke om den filterteknologi du bruger er en unødig omvej eller ej.
Jeg er lidt i tvil... som om det er noget nyt
men har du i princippet noget imod at bruge digital filtre / DSP osv ?
her i virum er jeg meget glad for den flexibilitet DSP og sub hidbringer. selv om det da ville være fedste at gøre det uden. -men er det muligt ?Jeg har intet imod brugen af digital filtrering, det er da særdeles spændende, men vi kan vel blive enige om at det fysiske grundlag (højttalerne) skal være brugbart uanset om filtreringen skal udføres digitalt eller analogt.
Det at filtreringen udføres digitalt er jo ikke en kvalitet i sig selv, man skal jo stadig have et mål man ønsker at nå og målet behøver jo ikke at være en naturtro gengivelse ligesom brugernes musik-/lydsmag næppe ændrer sig på grund af et digitalt filtersystem.
Hvis jeg skal kaste et blik i krystalkuglen så bliver kommende kommercielt tilgængelige digitale filtersystemer lige så fastlåste og generelle som nuværende aktive filtre, et system som Bomans kræver bl.a. at du selv er i stand til at konstruere et højttalersystem fra bunden og så er udbredelsen jo indsnævret ganske alvorligt. Når teknikken dukker op i færdighøjttalere, og det gør den jo, så vil det næppe ændre udbudet afgørende, hvorfor skulle det det, de analoge muligheder bliver jo heller ikke brugt til noget der bare lugter af hvad man kan opnå
Det går ligesom med de digitale lagringsmedier, øj hvor spiller vi højt +/-3dB, det vi kan forvente er aktive højttalere med billige enheder nogle små klasse D opamps og en DSP til resten
Bortset fra det så ville jeg da meget gerne høre et fuldt integreret flervejssystem hvor der ikke er en finger at sætte noget sted, og med et snorlige akustisk faseforløb på nul grader
Boman skrev:arsenix skrev:Din egen bedømmelse var ligeså euforisk før du fik nye højttalere og hvad der ellers er kommet til af ændringer samt din bemærkning om at forsøg udført med højttalere ikke kan bruges.
Du er formodentlig lige så euforisk med dit anlæg - indtil det bliver bedre - og så er du euforisk igen - men på et højere plan.
Det er en ganske almindelig menneskelig reaktion.
Jeg prøver - en gang til - med andre ord - det kan være svært at høre forskel på en højttaler med en fasefejl sammenlignet med en anden fasefejl. Men man kan høre forskel på en højttaler med god impulsrespons og en med dårlig impulsrespons.
Har du læst de link, jeg tidligere har opgivet?
selvfølgelig har jeg det
3DX skrev:arsenix skrev:3DX skrev:arsenix skrev:Boman skrev:3DX skrev:Men det strider altså imod, hvad jeg har hørt fra digital folk, -at digitale delefiltre IKKE kan være fase linære (men altså er ved at være noget der mindre om det) som sagt er det noget med at de algoritmer er skal bruges, bliver uendelig lang, hvis de skulle være det. og det er ikke så smart
Og humlebien kan ikke flyve.
Jeg sidder i øjeblikket og nyder den skønneste musik med faselinære digitale delefiltre.Spørgsmålet er som om du er gået, eller går over åen efter vand, jeg nyder jo også den skønneste musik med alle nuancer i behold.
Nu forligger der jo en del (halvgamle) forsøg som konkluderer at et jævnt forløbende fasedrej ikke kan identificeres som værende hørbart, så indtil repeterbare forsøg viser noget andet ved du jo ikke om den filterteknologi du bruger er en unødig omvej eller ej.
Jeg er lidt i tvil... som om det er noget nyt
men har du i princippet noget imod at bruge digital filtre / DSP osv ?
her i virum er jeg meget glad for den flexibilitet DSP og sub hidbringer. selv om det da ville være fedste at gøre det uden. -men er det muligt ?Jeg har intet imod brugen af digital filtrering, det er da særdeles spændende, men vi kan vel blive enige om at det fysiske grundlag (højttalerne) skal være brugbart uanset om filtreringen skal udføres digitalt eller analogt.
Det at filtreringen udføres digitalt er jo ikke en kvalitet i sig selv, man skal jo stadig have et mål man ønsker at nå og målet behøver jo ikke at være en naturtro gengivelse ligesom brugernes musik-/lydsmag næppe ændrer sig på grund af et digitalt filtersystem.
Hvis jeg skal kaste et blik i krystalkuglen så bliver kommende kommercielt tilgængelige digitale filtersystemer lige så fastlåste og generelle som nuværende aktive filtre, et system som Bomans kræver bl.a. at du selv er i stand til at konstruere et højttalersystem fra bunden og så er udbredelsen jo indsnævret ganske alvorligt. Når teknikken dukker op i færdighøjttalere, og det gør den jo, så vil det næppe ændre udbudet afgørende, hvorfor skulle det det, de analoge muligheder bliver jo heller ikke brugt til noget der bare lugter af hvad man kan opnå
Det går ligesom med de digitale lagringsmedier, øj hvor spiller vi højt +/-3dB, det vi kan forvente er aktive højttalere med billige enheder nogle små klasse D opamps og en DSP til resten
Bortset fra det så ville jeg da meget gerne høre et fuldt integreret flervejssystem hvor der ikke er en finger at sætte noget sted, og med et snorlige akustisk faseforløb på nul grader
det bliver vi ikke uenige omnye teknikker skal jo ikke bruges til at gøre ext. ringere. så er det jo et skridt frem, og tit 2 tilbage.men brugt rigtigt, så åbner det altså for noget mere tilpasning til den enkelte løsning, letterer og måske mere bruger venligt,men ja, det har måske svært ved at total udkonku. et tilpasset analougt syntem om dit.men det er altså de færeste der kan og har viden til det.jeg ser det som en mulighed for at forbedre de løsninger vi har på nogen specifikke områder, og ikke som en sovepude for producenter... lidt naivt, måske, set på hvad det digital er belvet brugt til nogen steder... men heller naiv end negativ
Tjaa, de sidste 20 års frembringelser viser jo hvad de digitale muligheder typisk bliver brugt til, og det er ikke musikken der er i højsædet, desværre.
En bedre/anden udnyttelse af den analoge teknologi end vi ser idag er da muligt, også uden at apparaterne bliver væsenligt dyrere, i de lidt højere prisklasser kan det såmænd gøres uden at det bliver dyrere men der skal foretages nogle valg. Det samme er jo tilfældet når der benyttes digital teknologi
Den egentlige stopklods er nok kundernes forhold til musik i almindelighed, eller mangel på samme, der er jo ikke "de indre kvaliteter" der trækker husarene hen til kasseapparatet.
André bånd er
stærkt medvirkende til den gode impulsrespons.
Den første har en tidsakse på 0.15 sek og der kan man både se højttaleren og de
første refleksioner, det sidste har en tidsakse på 0.01 sek.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster