niklasthedolphin skrev:]Så jeg fastholder indholdet af mit tidligere indlæg og lægger også gerne op til videre drøftelse af hvad der slog High Fidelity ihjel af forskellige destruktive elementer....................heriblandt dynamisk og digital kompression og hvad MP3 revolutionen ellers bar med sig af skidt.
niklasthedolphin skrev:Kald det hvad du vil.
niklasthedolphine skrev:Begrebet digital komprimering forstås udemærket af en stor del mennesker på verdensplan og det er også et begreb der ganske givet er blevet brugt (ihvertfald af mig og mine venner fra radiostationer og markarbejde) fra før du lærte at binde snørrebånd.
zerocool skrev:..................................
zerocool skrev:
men gør blot at tråde som denne, ender med at én sidder og diskuterer æbler og en anden pærer, men hvor det der i virkeligheden er lagt op til, er en debat om bananer.
xo skrev:]Det drejer sig ikke om at "frame" debatten, men om at skille tingene af og vurdere deres fordele og ulemper separat.
xo skrev:men iøvrigt ikke har behov for yderligere nuancering så undrer det mig måske lidt at du finder debatten interessant nok til at deltage i.
Nu er det ikke noget nyt at kvaliteten bliver reduceret, det er ikke kun i forbindelse med MP3. Det er sket gennem de sidste 40-50 år.
Starter man med LPen og Spolebåndoptageren, skete der følgende:
Kassettebåndet: dårligere end spole, men mere bekvemt for forbrugeren = spolebåndet forsvandt.
CD: dårligere end LP, men mere bekvemt for forbrugeren = LP forsvandt.
Walkman blev til Ipod, måske ikke dårligere der er fordele og ulemper lydmæssigt, men mere bekvemt for forbrugeren = walkman forsvandt.
Video blev til DVD, klart bedre end videobånd, OG mere bekvemt = succes.
Ser man så på de systemer der ikke brød igennem:
DAT klart bedre end kassette, men ikke mere bekvemt for forbrugeren = ingen succes.
Med andre ord, bekvemlighed er hvad der gør nye systemer til succes, jeg tror ikke man kan finde et system der er blevet en succes, der ikke har været mere bekvemt for forbrugerne.
Således også med MP3 og download, i forhold til at skulle hente en CD i en butik.
Hvorfor kan man så ikke sælge forbrugerne kvalitet ? Det er der flere årsager til. For det første er der et stort pres fra producenterne, mod at tilbyde a) tilbyde hifi billigere og billigere b) fokusere på løsninger der er mere bekvemme for forbrugerne.
Forhandlerne som er det første filter, vælger jo at sælge de nye løsninger, selv hvis de er lydmæssigt dårligere, de vil jo gerne tjene pengene. Samtidig tør de færreste forhandlere vise forbrugerne hvor dårlige løsningerne er, da de ved det kun medfører at kunden bliver utryg og intet køber.
Forbrugerne hopper på marketingsmaskinen fordi de kan lide at ting er bekvemme.. bare tænkt på hvilken kvalitet 90% af alle LP plader var i for 30 år siden.. totalt ridsede, fordi gennemsnitsforbrugeren ikke behandlede LPer som var de rådne æg. Noget som CDen jo hjalp utroligt på.
Ligesom forhandlerne der ved bedre ikke reagerer, således gør hifi entusiasterne heller ikke. Bevares de viser deres venner hvordan et godt anlæg kan lyde, men det sker oftest med noget mærkværdigt musik i en god optage kvalitet, istedet for at indse at hvis ens ven der kun bruger Ipod udelukkende hører Madonna.. ja så man vise vedkommende at Madonna kan lyde ekstremt meget bedre på et ordentligt anlæg. Istedet forklarer de jo hvor dårligt Madonna er optaget, og spiller så istedet noget Hans Thessink
Så det her, er kun begyndelsen, vi vil få dårligere og dårligere lyd i årene der kommer. Men det vil blive ekstremt bekvemt
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst